PDA

View Full Version : Kosten beide dorpels vervangen?


powah
15-06-2012, 14:24
Ik vroeg me af wat ongeveer de kosten zijn voor het vervangen van de dorpels. Ik heb wel al wat rond gevraagd. Vaak kunnen ze geen definitief bedrag geven maar wat ik zoal hoor zit rond de 400euro voor beide dorpels. Dan lever ik de dorpels zelf.(maakt verder niet uit aangezien die maar 20euro per stuk kosten)

Ik ga vanmiddag nog ergens langs om te kijken wat het zou gaan kosten maar daar moest ik eerst langs komen voordat hij kon praten over een prijs. Geen idee wat ik eigenlijk kan verwachten van de prijs, aangezien dit verschilt per auto ook nog eens. Het gaat hier om een golf 1.

GolfMania
15-06-2012, 14:32
is dat vervangen alleen het slijp- en laswerk of zit daar nog meer bij??

M1974
15-06-2012, 14:49
Veel belangrijker nog dan de prijs, is eigenlijk dat je goed afspreekt wat er voor die prijs allemaal gedaan wordt en tegen welke kwaliteit.

De dorpels zelf leveren is ook zo'n mogelijk discussie punt. Als straks het resultaat niet goed genoeg is naar jou zin. Dan is er niets makkelijkers voor de plaatwerker dan alles op de slechte pasvorm van de door jou geleverde delen te steken. Terwijl hij misschien met een uurtje meer moeite het 10x beter had kunnen doen....

Als ik een voorzichtige schatting zou doen, zou ik rekenen op
100 euro materiaal. (dorpels, plamuur, grondverf, lak)
uurtarief 50 euro/uur (dit inclusief gebruik werkplaats, gereedschap, spuitcabine en klein materiaal als lasdraad, slijpschijven, schuurpapier).
Reken op 1.5 uur werk per dorpel (uitslijpen oude, nieuwe inlassen en strakzetten)
Daarna nog een uurtje werk om het spuiten voor te bereiden en daadwerkelijk te spuiten.
Totaal kom je dan op 500 euro.

powah
15-06-2012, 16:23
Veel belangrijker nog dan de prijs, is eigenlijk dat je goed afspreekt wat er voor die prijs allemaal gedaan wordt en tegen welke kwaliteit.

De dorpels zelf leveren is ook zo'n mogelijk discussie punt. Als straks het resultaat niet goed genoeg is naar jou zin. Dan is er niets makkelijkers voor de plaatwerker dan alles op de slechte pasvorm van de door jou geleverde delen te steken. Terwijl hij misschien met een uurtje meer moeite het 10x beter had kunnen doen....

Als ik een voorzichtige schatting zou doen, zou ik rekenen op
100 euro materiaal. (dorpels, plamuur, grondverf, lak)
uurtarief 50 euro/uur (dit inclusief gebruik werkplaats, gereedschap, spuitcabine en klein materiaal als lasdraad, slijpschijven, schuurpapier).
Reken op 1.5 uur werk per dorpel (uitslijpen oude, nieuwe inlassen en strakzetten)
Daarna nog een uurtje werk om het spuiten voor te bereiden en daadwerkelijk te spuiten.
Totaal kom je dan op 500 euro.


Dat idd. Met die 400euro waren de afspraken een beetje onduidelijk weet ik niet echt wat ik daarvan kan verwachten. Maar waar ik vanmiddag heen ging had vandaag geen tijd dus dat kon maandag of dinsdag pas. We zullen zien wat hij te bieden heeft.

gbgolf2
16-06-2012, 16:30
grof gezegt een dorpel vervangen kan op verschillende manieren plaat er overheen lassen kost de wereld niet dorpel netjes uitslijpen en dicht bakken in de buurt van almelo bij schadebedrijven rond de 700 a 800 per kant

golf1gti83
16-06-2012, 18:14
als de kriksteunen zijn weggedrukt, hoef je maar een klein stukje te repareren
en niet de hele dorpel.

powah
17-06-2012, 08:37
Nou, toen ik de auto kocht ging ik er ook vanuit dat het alleen dat punt was. Ik was laatst bij met de auto dus bij iemand langs gegaan voor iets wat ik achterin de kofferbak had gevonden en die vertelde me dus dat de hele dorpels vervangen moest worden. Er zi bij de achterspatbord randen ook een klein scheurtje aan de onderkant bij beide kanten, dat moet ik ook gemaakt hebben. Aangezien hij dit als werk doet moet ik hem natuurlijk wel een beetje geloven, alhoewel ik voor een second opinion ga maandag. Dit is een carrosserie bedrijf dus als ik hier hetzelfde te horen krijg, dan moet ik het gaan laten lassen.

golf mkII 16v
17-06-2012, 12:27
Vaak is het alleen de voor en achterkant
Wil je dat het netjes gebeurt kost het wel een paar centen
Heb gelukkig voor zulk werk een vakundig mannetje[mijn pa]

powah
17-06-2012, 12:39
We zullen zien. Ja als je iemand hebt die het zelf kan is het ideaal. Maar die luxe heb ik helaas niet. Morgen zal ik een update geven wat het carrosserie bedrijf te melden had.

powah
18-06-2012, 16:54
Vandaag dus bij het autobedrijf geweest. Dorpels waren niet volledig nodig. Wil ik de scheurtjes achter onder bij de spatbord rand weg hebben moet er nieuwe rand ingelast worden. Moet ik zelf leveren aan beide kanten. Dorpel wat rot was lassen ze gewoon een nieuw stuk in. Kofferbak roest naast de veerpootbrug zouden ze weg halen en een plaat lassen. Ze doen verder niet veel afwerken en dat zou me dan rond de 400 ex btw gaan kosten. Spuiten moest ik zelf regelen. Opzich niet erg duur maar zonder afwerken komt er nog een hoop bij.

gizmo98
18-06-2012, 19:18
en tenslotte je moet zeg ook wat te doen hebben...