PDA

View Full Version : 4 x 4 is leuk ...


Gert
05-05-2005, 01:05
Maar dan vanaf de kant : erg slecht voor je nieren lijkt het mij ..

Hou je vast !! (http://members.cox.net/mwojcinski11/NissanTrialStairs.wmv)

sjampoo
05-05-2005, 07:30
staat die auto nou gewoon fout langs het parcours geparkeerd? Lijkt me wel of niet?

(ennuh: erg leuk langs de kant inderdaad)

patrick 86c
05-05-2005, 13:09
probeer onderweg maar eens rustig een bakkie koffie tedrinken als bij rijder. :D

Mister Cool
05-05-2005, 13:21
Damnnnn dit is echt stoer om te zien, weer eens wat anders dan een ritje in de achtbaan of de botsauto's :cool: :D

Pedaalemmer
05-05-2005, 13:25
staat die auto nou gewoon fout langs het parcours geparkeerd? Lijkt me wel of niet?

(ennuh: erg leuk langs de kant inderdaad)


nee auto was onderdeel van het parcours! :D

Franklin
16-05-2005, 19:17
tering die ophanging krijgt wel op zijn ballen zeg normaal breekt alles af

Nien
17-05-2005, 14:04
Stoer..alleen die laatste ging er een beetje knap overheen..

Big_Mac_Mark
17-05-2005, 14:25
Denk dat ik mijn Vitara ook maar zo laat verbouwen...Kan je lachen met boodschappen doen! :D

Brazen
14-09-2005, 10:10
Maar dan vanaf de kant : erg slecht voor je nieren lijkt het mij ..

Hou je vast !!

Dit is ook nie echt lekker voor je ingewanden hoor

Nu.nl

ANWB: Chinese terreinauto levensgevaarlijk
Uitgegeven: 14 september 2005 09:58
Laatst gewijzigd: 14 september 2005 10:24

AMSTERDAM - De bestuurder van de nieuwe Chinese terreinauto Jiangling Landwind zal een frontale botsing met een snelheid van 64 km per uur niet overleven. Dat valt af te leiden uit een serie crashtests, die de ANWB samen met Europese zusterclubs heeft laten uitvoeren.

De resultaten zijn volgens de ANWB zo slecht dat deze auto niet op de Europese markt moet worden toegelaten. De Landwind is de eerste Chinese SUV die binnenkort in Nederland te koop is.

"In de meer dan 20 jaar dat de ANWB over crashtest publiceert heeft nog nooit een auto zo slecht gescoord als deze. Bij de frontale botsing wordt het compartiment van de bestuurder totaal samengedrukt. Na de botsing zit de testdummy volledig klem tussen dashboard, stuurwiel en autostoel. Het stuurwiel schiet via het hoofd van de bestuurder tegen het dak."

"Bij de zijdelingse botsing, die voor een SUV gemakkelijk te verwerken moet zijn, ontstaan zeer ernstige verwondingen aan het hoofd van de bestuurder. Het hoofd van de bestuurder slaat zo hard tegen de dakstijl dat de gevolgen van de klap dodelijk zijn."

De ANWB heeft tevens video's van de crash op het internet gezet.
De ANWB vindt dat een zo onveilige en vervuilende auto niet in aanmerking zou mogen komen voor een Europese typegoedkeuring. "In de Europese Unie worden veel inspanningen gepleegd om de verkeersveiligheid te verbeteren en het milieu in stand te houden. Een nieuw autotype toelaten met een technisch niveau van meer dan 30 jaar geleden doorkruist die inspanningen."

De bond ziet daarbij ook een hiaat in de Europese regelgeving. "Personenauto's met een maximale toelaatbare massa van meer dan 2500 kg – bij de Landwind is dat 2510 kg - zijn ontheven van een aantal toelatingseisen."

Ook in de rijtests is het oordeel slecht: zeer duidelijke slingerneigingen, gevoelloze besturing, lange remweg, met 11,6 liter super per 100 km een hoog verbruik en een slordige afwerking.

Rechtszaak

De fabrikant van de Landwind, Jiangling Motors, hangt bovendien een rechtszaak boven het hoofd. General Motors zegt dat de Landwind verdacht veel op de Opel Frontera lijkt. De Chinese fabrikant zegt echter niks van de Opel Frontera te hebben overgenomen. GM onderzoekt momenteel of een rechtszaak haalbaar is.

Johan-dtc
14-09-2005, 11:00
ik hoorde dat net ook op de radio van de Jiangling Landwind, echt niet lekker,

BBS-roy
14-09-2005, 15:47
Lekker lomp heerlijk

Brazen
04-10-2005, 12:22
Verbod EU op Chinese Landwind

De Telegraaf

BRUSSEL - Het Europees Parlement wil zo snel mogelijk de omstreden Chinese Landwind-auto's uit de Europese Unie weren, nu blijkt dat de auto's levensgevaarlijk zijn en een aanrijding bij lage snelheid al dodelijk kan zijn.

"Samen met de Europese Commissie en de automobielorganisaties ga ik alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat deze auto in Europa niet meer verkocht kan worden," zo stelt de Finse ex-rallyrijder en europarlementariër Ari Vatanen.

http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/images/38397.1.gen.jpg


Uit crashtests van de ADAC blijkt dat een frontale botsing met de nieuwe Landwind al bij een snelheid van 64 kilometer per uur fataal is. Volgens de ADAC is de laatste twintig jaar geen enkele auto zo slecht uit de test gekomen. Vatanen maakt zich in Brussel sterk om het aantal verkeersdoden de komende jaren met tenminste de helft te verminderen. "Goedkope Chinese kleding vind ik prima, maar een auto die een gevaar op de weg is kan natuurlijk niet."

Kort voordat de crashtest plaats had liet de importeur aan verschillende Duitse media weten volgend jaar 10.000 stuks van de goedkope terreinauto in Duitsland te willen verkopen.

Alexdundee
04-10-2005, 14:07
Ik heb ook een Suzuki Samourai gehad, met van die trektor wielen, maar nooit zo ruig gedaan, denkt niet dat die daar heel uit zou komen! ;)

Brazen
06-10-2005, 11:13
Ja wat is het nou ?? :confused:

Telegraaf

'Luchtje aan ANWB-test'

Goedkope Chinese suv toch veilig
door Martijn Koolhoven
AMSTERDAM - De crashtest van de ANWB en zijn Duitse zusterorganisatie ADAC, waarbij de goedkope Chinese suv Landwind door de mangel werd gehaald, is plotseling in een heel ander daglicht komen te staan. Het Duitse keuringsinstituut TÜV komt met tegengestelde resultaten.


Terwijl de Duitse ADAC en de ANWB stellen dat de Chinese terreinwagen levensgevaarlijk is en dat in geen twintig jaar een auto zo slecht uit de crashtest is gekomen, presenteert TÜV (zeg maar de Duitse TNO) vandaag een crashtest waarbij de auto een ruime voldoende scoort.




"Luchtje aan ANWB- test"

Volgens het Chinese bedrijf Jianling Motor Company zit er een luchtje aan de test van de ANWB en de ADAC waarbij de door hun geproduceerde jeep Landwind als levensgevaarlijk werd bestempeld.

Volgens het Chinese bedrijf kan niet worden uitgesloten dat de ANWB en zijn Duitse zusterorganisatie ADAC zich voor het karretje hebben laten spannen van de machtige Duitse autolobby, die wellicht een manier had gevonden om de Chinese concurrent van de markt te weren.


Daarom liet Jianling Motor Company een eigen test, die voldoet aan de EU-normen, uitvoeren door het Duitse keuringsinstituut TÜV. De resultaten hiervan werden gisteren bekend en zijn volledig tegengesteld aan het catastrofale resultaat van de ADAC/ANWB-test, naar aanleiding waarvan het Europees Parlement aankondigde zo snel mogelijk de Chinese Landwind-auto's uit de Europese Unie te weren. Dit omdat bleek dat een aanrijding bij lage snelheid al fataal zou kunnen zijn voor de bestuurder. Ook Landwind-importeur Peter Bijvelds vindt het wel heel toevallig dat de resultaten van de crashtest van de ADAC/ANWB aan de vooravond van de grote autoshow in Frankfurt, waar de goedkope Chinese 4X4 zijn officiële introductie beleefde, plotseling naar buiten kwamen. Ook noemt hij het vreemd dat de fabrikant geen inzage heeft gekregen in de testresultaten van de gewraakte test, terwijl dat wel gebruikelijk is, juist om er lering uit te trekken.


Bijvelds zegt "heel blij" te zijn met de resultaten van de TÜV-test. De Landwind gaat voor zo'n 17.000 euro over de toonbank en het zal moeten blijken wie gelijk heeft met betrekking tot de kwaliteit van het voertuig: ADAC/ANWB of de TÜV. De ANWB zegt in een reactie eerst de resultaten van de TÜV-test te gaan bestuderen voordat verdere stappen worden ondernomen.

In een reactie bevestigt ANWB-woordvoerder Ad Vonk dat haar test, uitgevoerd met zusterorganisatie ADAC, geen "Euro-NCAP-test" was, maar wel een crashtest uitgevoerd conform de eisen die hieraan worden gesteld. " De afzender was alleen een andere." Straks zal moeten blijken wie gelijk heeft, de ADAC/ANWB of de TÜV. Het klopt dat de ANWB weigert het eigen testrapport ter beschikking te stellen aan de importeur en fabrikant van Landwind. "Maar er ligt een brief klaar waarin hen wordt uitgenodigd om het testrapport te komen inzien en te bespreken," aldus de zegsman. De verdenking dat de ADAC en ANWB zich voor het karretje van de Duitse autoindustrie heeft laten spannen, werpt de zegsman verre van zich. " De ANWB is juist zéér geïnteresseerd in goedkope auto's, ze zijn ook interessant voor de consument. Maar ze moeten wel veilig zijn en daar was deze test voor bedoeld. Het is jammer dat deze auto door de mand is gevallen. "

ErrupVW
06-10-2005, 11:19
Gisteren was hier in het dorp nog een hele fotoshoot van Landwind (lokaal ook wel zweetwind genoemd). Ze stonden ook nog foto's te maken voor het chinese restaurant. Zag er wel komisch uit. En heb net nog een oplegger Landwinds gelost zien worden. Bijvelds verkoopt ze nog steeds.

Brazen
06-10-2005, 11:26
Gisteren was hier in het dorp nog een hele fotoshoot van Landwind (lokaal ook wel zweetwind genoemd). Ze stonden ook nog foto's te maken voor het chinese restaurant. ....


Sambal bij ?? http://home.hccnet.nl/j.j.wesseling/smiley/chinese.gif

ErrupVW
06-10-2005, 14:32
De Europese vertegenwoordiger van de JMC Landwind, Peter Bijvelds, heeft de resultaten van de door de TÜV uitgevoerde botsproef bekendgemaakt. De Landwind blijkt gewoon aan de Europese normen te voldoen.

Landwind meende een al geplande botsproef van de TÜV naar voren te halen omdat de auto slecht uit de botsproef van de ADAC en ANWB is gekomen. Daarop werd de auto als ´gevaarlijk´ gekwalificeerd. Peter Bijvelds, die het Chinese merk in Europa vertegenwoordigt, wil de ANWB sommeren hun uitlatingen terug te nemen nu blijkt uit de TÜV-botsproef dat de auto aan de Europese norm voldoet. Ook voelt Bijvelds zich gepasseerd omdat bij van tevoren niet is ingelicht over de botsproef. Hij moest de restultaten uit de media vernemen. “Normaal wordt een fabrikant bij een dergelijke test uitgenodigd of in elk geval op de hoogte gesteld,” aldus Bijvelds op de persconferentie. Daarnaast heeft Bijvelds nog verder vragen bij de test van de ADAC; zo vindt hij het opmerkelijk dat er een auto wordt getest waarvan pas tweehonderd exemplaren in Europa zijn en is het onduidelijk op wiens gezag de Landwind is gecrasht. Pas gisteren heeft hij een reactie van de ANWB ontvangen op de crashtest waarin wordt gesteld dat de door de ADAC uitgevoerde proef géén EuroNCAP test is.

Voldoende volgens de norm
Bij de botsproef van de ADAC en ANWB werd de Chinese SUV met een snelheid van 64 km/u frontaal en zijwaarts gecrasht. Bij de test van de TÜV is de auto alleen frontaal met een snelheid van 56 km/u getest. Dat volgens de EU-norm voldoende.

De Landwind die is gebruikt voor de test bij de TÜV is voorzien van een extra dwarsbalk onder de motorkap. Alle Landwinds die tot nu toe aan klanten zijn geleverd en die in de toekomst op de Europese wegen terecht komen, worden gratis van deze versteviging voorzien. “Overigens zouden de bestuurder en passagiers ook zonder deze aanpassing zonder ernstige verwondingen uit een crash kunnen komen,” aldus Bijvelds. Naast het plaatsen van een dwarsbalk bezint Landwind zich nog op extra verbeteringen van de auto.

De test van de TÜV wordt door alle auto´s die in Europa rondrijden ondergaan. “De Landwind voldoet aan alle eisen,” verklaart Bijvelds in een ANP-bericht van vanochtend. Hij geeft toe dat er veiligere auto´s rondrijden. “Maar de Landwind is veilig.”

Bron AutoWeek

Brazen
07-10-2005, 14:33
filmpje (http://unix.rulez.org/~calver/video/030805_this_guy_is_tough.wmv)