PDA

View Full Version : Rollen ipv spuiten


Pages : [1] 2

Havingfun
07-05-2005, 11:21
Wie heeft er ervaring met het rollen van zijn bus en hier tips over ??
BV soort lak, moet er nog een glanslak over en welke onderlak ?
Wat voor een soort roller gebruik je enz enz enz :confused:

Melvin
07-05-2005, 12:08
als je het glimmend wil zou ik het niet rollen denk ik, dan blijf je altijd zien dat het niet perfect is... dan zou ik hem mat rollen, gaat perfect! wil zelf ook eindelijk eens beginnen maar tzit allemaal niet mee :S

klaas
07-05-2005, 12:30
ik heb mijn ijsbus ook gerold, en ben niet geheel ontevreden, maar het is niet zo mooi als dat je het proffesioneel laten spuiten!!
ik heb een proffesionele 1 componenten lak gebruikt op aanraden van de verfhandel, dit omdat een 2 componenten lak te snel droogt als je het rolt
de verf is bikkelhard geworden, en moet eigenlijk nog eens helemaal op geschuurd en en gepolijst worden, maar de zin ontbreekt even
ik heb een vacht roller gebruikt, maar ook gewone lakrollertjes, het probleem met de goedkope soorten is wel dat deze oplossen door de agressieve verf. :mad:

belangrijk is ook de ondergrond, dit is een zeer belangrijke fase in het hele proces, en bepalend voor het eindresultaat.
ik heb hem opgezet met epoxy-primer en daarna een spuitplamuur, toen waren mijn longen zodanig aangetast dat ik hem verder heb gerold :eek:
voor een oude bus is rollen helemaal goed, vind ik , maar wil je een concours auto zal je moeten spuiten
http://volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=3821&stc=1
wat je ook doet succes ermee!!

Cleveringa
07-05-2005, 12:42
http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/5/4/Afb121.jpg (http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/5/4/Afb121_original.jpg)

De achterklep moet nog wel een gedeelte grijs gerolt worden en de rest wat nu grijs is ook nog twee keer, en dat alles met een roller en een kwast en gamma verf, en moet zeggen dat het beter gelukt is dan ik in eerste instantie had gedacht! :biggrin:

Jasper Ovaal
07-05-2005, 12:43
Rollen gaat prima, je moet alleen niet te kritsch zijn, ik had de mijne in een paar uur klaar met schuren en schoonmaken erbij.
als je glans verf neemt zal ik het gaan spuiten..

en let op met rollen een keer rollen, of zo laten of goed wachten tot de eerste laag droog is, anders trekt ie de bijna droge verf weer omhoog en dat ga je duidelijk zien,.

succes.

Melvin
07-05-2005, 13:40
gewoon in een keer lijkt me het beste... ofja, met mat kan dat wel... en dan gewoon niet te snel drogende lak nemen... kun je ook nog ergens een tweede keer overheen als je wil...

Havingfun
07-05-2005, 18:20
http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/5/4/Afb121.jpg (http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/5/4/Afb121_original.jpg)

De achterklep moet nog wel een gedeelte grijs gerolt worden en de rest wat nu grijs is ook nog twee keer, en dat alles met een roller en een kwast en gamma verf, en moet zeggen dat het beter gelukt is dan ik in eerste instantie had gedacht! :biggrin:

Dat ziet er in ieder geval strak uit :cool:

vwcrewcab
08-05-2005, 18:17
Gebruik ook ff de zoek functie, er ijn al meer topics die hierover gaan!

Rico
08-05-2005, 18:31
Deze wordt gespoten.
ga er een compressor en een verfspuitset voor aanschaffen!

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=3840&stc=1

Rallye-VR6t
08-05-2005, 18:40
Deze wordt gespoten.
ga er een compressor en een verfspuitset voor aanschaffen!

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=3840&stc=1

Zorg dan dat je minimaal een 100L ketel hebt met een 250L/min luchtopbrengst.
Een goede luchtdroger.

Anders heb er 3maanden plezier van, en komen de bulten en kraters al te voorschijn.
Stof....als ook nog een heel probleem worden.

Rico
08-05-2005, 20:14
Zorg dan dat je minimaal een 100L ketel hebt met een 250L/min luchtopbrengst.
Een goede luchtdroger.

Anders heb er 3maanden plezier van, en komen de bulten en kraters al te voorschijn.
Stof....als ook nog een heel probleem worden.

Tja, zou ik inderdaad wel willen, maar ik moet ook aan de centen denken.
heb ervaring dat als je niet de hele bus in 1 keer spuit je met een kleinere tank ook genoeg hebt.

Stof? wat is dat?

Havingfun
08-05-2005, 21:30
Verder nog tips dan over de roler en lak soort etc ????????????

Havingfun
08-05-2005, 21:30
Yessssssssssssss ben geen newbeeeeeeeeeeeeeeee meer :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:

vwcrewcab
09-05-2005, 10:52
Tja, zou ik inderdaad wel willen, maar ik moet ook aan de centen denken.
heb ervaring dat als je niet de hele bus in 1 keer spuit je met een kleinere tank ook genoeg hebt.

Stof? wat is dat?

Als je op het budget moet letten dan schijnt het ook best aardig te lukken als je 2 van die kleine compresoren (van Gamma of Karwei) aan elkaar koppelt.

Split52
09-05-2005, 11:21
Tja, zou ik inderdaad wel willen, maar ik moet ook aan de centen denken.
heb ervaring dat als je niet de hele bus in 1 keer spuit je met een kleinere tank ook genoeg hebt.

Stof? wat is dat?

Rico, je kunt toch ook een 2e hands kopen of eentje huren? Dan heb je iig wel het resultaat wat je graag zou willen.... Ga binnenkort denk ik ook maar eens een gebr. kopen wel makkelijk zo'n bak!

lowrider
09-05-2005, 13:33
wat voor verf gebruik je ? Heb je een autolak gehaald bij een spuiter ?
je hebt het over gamma verf, bedoel je daar gewone metaalverf mee ??
Ik moet me bus ook nog doen en weet niet of ik ga spuiten of rollen (heb wel een compressor (kleine ) en me opa heeft een grote , deze koppel ik aanelkaar ) maar ik ben bang dat er stof enzo meekomt.en ik heb geen goede luchtdroger.

Rico
09-05-2005, 13:39
Rico, je kunt toch ook een 2e hands kopen of eentje huren? Dan heb je iig wel het resultaat wat je graag zou willen....

waar denk jij dat ik zoek? klik hier (http://www.marktplaats.nl)

Ga binnenkort denk ik ook maar eens een gebr. kopen wel makkelijk zo'n bak!

moet je zeker doen, is altijd handig en ik ben van mening dat spuiten veel mooier is dan rollen (ik spreek uit ervaring) Ooit zelf een O#@$l gerold. :snif:

vwcrewcab
10-05-2005, 07:40
wat voor verf gebruik je ? Heb je een autolak gehaald bij een spuiter ?
je hebt het over gamma verf, bedoel je daar gewone metaalverf mee ??
Ik moet me bus ook nog doen en weet niet of ik ga spuiten of rollen (heb wel een compressor (kleine ) en me opa heeft een grote , deze koppel ik aanelkaar ) maar ik ben bang dat er stof enzo meekomt.en ik heb geen goede luchtdroger.

Ik heb gewoon verf gekocht bij een verf-speciaal zaak, op aanraden van een maat van me die schilder is.

Dat is: Sigmacolor, hoogglanzende alkyd-harslakverf voor binnen en buiten (niet speciaal voor auto's dus).

Werkt prima, alleen het rollen is wel een vak appart merkte ik toen ik het de 2e keer zelf ging proberen!

Cleveringa
10-05-2005, 12:51
Wij hebben ook gewoon hoogglans gebruikt van de Gamma, geen speciale metaalverf, maar wel geschikt voor buiten, is erg goed gelukt.

Havingfun
10-05-2005, 19:19
ook nog speciale rollers ?? en daarna nog glanslak of beschermlaag erover ??? :confused:

Cleveringa
11-05-2005, 11:07
de bus is eerst een aantal keer in de grondverf gezet, gedaan met grondlak rollers, en de hoogglans lak gewoon gedaan met een aflakroller, we wilden eerst wel een gehele blanke lak erover doen, maar met eventueel reageren op de gamma lak maar niet gedaan.
Straks al ie helemaal klaar is een keer helemaal polijsten en goed in de was zetten.

Rico
11-05-2005, 11:48
Kijk, dit is hem, gisteren gehaald.
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=3873&stc=1

Havingfun
11-05-2005, 19:30
mooi gereedschap, nu ook nog luchtsleutels erbij dan helemaal klaar :cool:

a.busser
11-05-2005, 19:44
Ik heb er ook over zitten denken om mijn golf te gaan rollen.
handige tips hiero! het zal grondlak/mat grijs moeten gaan worden.
Lees hier dat dit geen probleem moet zijn.... toch eerst maar eens een stukje proberen.

Rico
11-05-2005, 21:45
mooi gereedschap, nu ook nog luchtsleutels erbij dan helemaal klaar :cool:

ja die gaat er ook komen, alleen eerst ff sparen, die bus begint een bodemloze put te worden. (maar ik las er wel een bodem in hoor) :biggrin: :biggrin: :biggrin:

vwcrewcab
11-05-2005, 22:43
ook nog speciale rollers ?? en daarna nog glanslak of beschermlaag erover ??? :confused:

Ik heb beide keren gewoon de allerfijnste roller genomen die je bij de Karwei kan kopen (wel met beide kanten afgerond).

Verder niks meer gedaan.

Het schijn dat je het nog heel erg glad (glanzend) krijgen als je nog een tijd met commandant en een poetsmachine erop gaat!!!

Rico
12-05-2005, 07:43
Het schijn dat je het nog heel erg glad (glanzend) krijgen als je nog een tijd met commandant en een poetsmachine erop gaat!!!

Je krijgt inderdaad een heel mooi resultaat als je het verfwerk na het rollen of spuiten behandeld met commandant en eventueel een poetsmachine. niet te zuinig met commandant en rustige bewegingen maken. niet te snel willen!

vwcrewcab
12-05-2005, 11:11
En een beetje verdunner aan je verf toevoegen, zodat de structuur van de roller mooi uitvloeit.

Havingfun
12-05-2005, 18:58
Commandant 4 neem ik aan ?? :eek:

vwcrewcab
13-05-2005, 09:39
Commandant 4 neem ik aan ?? :eek:


Yep!!!

Havingfun
18-05-2005, 20:23
waar kun je het beste gepolijste velgen mee poetsen ??? :confused: :confused:

vwcrewcab
18-05-2005, 20:55
waar kun je het beste gepolijste velgen mee poetsen ??? :confused: :confused:


Chroom polish, lijkt me wel een goeie optie!

arnus71
18-05-2005, 21:01
Ik wil binnenkort mijn deuren gaan rollen, maar wel in een VW kleur - alpine weiss! Is het mogelijk om autolak te rollen ipv bijvoorbeeld GAMMA verf, iemand ervaring mee? Wil zo min mogelijk kleurverschil namelijk...

Melvin
18-05-2005, 21:05
ja moet volgens mij kunnen... eens aan golfzilla vragen... ik ga binnenkort ook eindelijk eens rollen (lassen is al afspraak voor gemaakt :D) en dan ook met autolak... of iig speciaal gemaakte lak...

vwcrewcab
18-05-2005, 21:09
Als je maar een deel van je auto doet, dan zal je volgens mij altijd verschil zien, zeker als de rest van je auto gespoten is en je deuren straks gerold zijn!!!

arnus71
18-05-2005, 21:13
Inderdaad, een verschil zal je altijd houden, maar het is een low-budget poging. Ik vroeg me af het kan ivm het soort lak. Misschien dat autolak een andere samenstelling heeft waardoor het niet kan, of juist wel!

vwcrewcab
18-05-2005, 21:23
Inderdaad, een verschil zal je altijd houden, maar het is een low-budget poging. Ik vroeg me af het kan ivm het soort lak. Misschien dat autolak een andere samenstelling heeft waardoor het niet kan, of juist wel!

Dat is iets voor de schilder, daar kan ik je geen antwoord op geven.

arnus71
18-05-2005, 21:26
Dat is iets voor de schilder, daar kan ik je geen antwoord op geven.

Ik denk dat het een kwestie is van proberen! Lak bestellen bij een spuiter en rollen met die handel... :biggrin:

vwcrewcab
19-05-2005, 09:38
Ik denk dat het een kwestie is van proberen! Lak bestellen bij een spuiter en rollen met die handel... :biggrin:

Toch denk ik dat je teveel geld uitgeeft als je auto lak koopt, ik denk niet dat autolak ervoor zal zorgen dat het beter wordt, en tegenwoordig kan je ook alle kleuren laten mengen.

Ik zou gewoon ff naar verfspeciaal zaak lopen en daar een pot halen (sigma color).

Fahrvergnugen
21-06-2005, 09:12
even schuren, bijwerken, en lak van de Gamma erop (met roller)

a.busser
21-06-2005, 09:32
even schuren, bijwerken, en lak van de Gamma erop (met roller)

Heb hem zien stan in Budel, dus dat is gerold.... oke, ik ben overtuigd!
Mijn golf 2 gaat er dus ook aan geloven! :biggrin:

vwcrewcab
21-06-2005, 09:45
Ziet er ook netjes uit!!!

arnus71
21-06-2005, 09:48
Dat ziet er prima uit! Mooie kleur trouwens...

berendd
21-06-2005, 09:51
meeste autoos waar jullie het over hebben zijn gewoon al af fabriek gerold/geverft, vroeger werden de kevers gewoon met de kwast gedaan, pas in de 60-70 er jaren zijn ze gaan spuiten. dus als je de tijd er voor neemt kan je m als nieuw maken...

Benji
21-06-2005, 10:34
Verf van de bouwmarkt? :eek: Dat ga je toch niet doen? Kan je over 5 jaar weer!
Ik heb gewoon originele 1 componenten autolak van Sikkens. Sikkens Autoflex.
Super spul! Wij hebben de auto ermee gespoten, maar als ik hem had gerold was ie ook zeker mooi geweest. Dat spul dat vloeit als de t*ring en kost haast niks. Ik betaal voor een liter €45,-, en dan moet er nog een flinke scheut verdunning bij. Dus.......NAAR DE SCHILDER VOOR EEN BLIK SIKKENS AUTOFLEX :biggrin:

Fahrvergnugen
21-06-2005, 11:04
Dat ziet er prima uit! Mooie kleur trouwens...

Bedankt,

Ik wilde eigenlijk (duits) legergroen (dat is ongeveer de kleur die er nu op zit alleen is die super mat), maar toen ze me vertelde dat ik alleen 10Ltr kon kopen voor bijna 500,-- Euros heb ik maar een gewone RAL kleur gepakt (zijde glans)

Havingfun
23-06-2005, 23:00
Ziet er goed uit, leuke bus !!

Frieser
24-06-2005, 08:48
Bedankt,

Ik wilde eigenlijk (duits) legergroen (dat is ongeveer de kleur die er nu op zit alleen is die super mat), maar toen ze me vertelde dat ik alleen 10Ltr kon kopen voor bijna 500,-- Euros heb ik maar een gewone RAL kleur gepakt (zijde glans)

Wat voor verf heb je precies gebruikt? en hoeveel potten gingen erop? Ik ben ook van plan om mijn bus te gaan rollen, maar heb eventueel ook een aardig prijsje gekregen van een spuiter. Ligt deze prijs hier nou heel ver vanaf dan doe ik het zelf.

Fahrvergnugen
25-06-2005, 22:32
Wat voor verf heb je precies gebruikt? en hoeveel potten gingen erop? Ik ben ook van plan om mijn bus te gaan rollen, maar heb eventueel ook een aardig prijsje gekregen van een spuiter. Ligt deze prijs hier nou heel ver vanaf dan doe ik het zelf.

ik heb verf bij de gamma laten mengen (RAL kleur, staalverf voor buiten)
of dit de juiste keuze was weet ik nog niet, donderdag voor Budel was hij pas klaar.
ik heb een pot van 2,5 liter gebruikt, en dit was precies genoeg (let op!! ik heb een single cap)

een pot verf, rollers, kwasten, wasbenzine, en een paar roller bakjes zijn zeker goedkoper dan spuiten. het gaat erom wat je er van verwacht.

ook hoef je met de roller je ruiten niet te demonteren, ik heb een touwtje onder de raamrubbers gelegt zodat deze een beetje open gaan staan, op deze manier kun je onder je rubbers rollen.

vwcrewcab
26-06-2005, 11:25
Ik was voor 60-70 euro klaar!!!

@potten verf, en nog wat zooi, daar zal een spuiter nooit tegenop kunnen, andersom het resultaat ook niet :cool:

Humby
27-06-2005, 00:46
VWalla,
Ik heb m'n busje ook gerold nu. Ze ziet er echt goed uit!
Zo was ze:
http://img.photobucket.com/albums/v314/Humby/PICT0558.jpg

En zo is ze nu:
http://img.photobucket.com/albums/v314/Humby/PICT0631.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v314/Humby/PICT0628.jpg

De kleur is "gamma roomwit" en "gamma staalblauw"

Hier kan je meer foto's zien:
http://www.flat4free.be/forum/viewtopic.php?t=9079 (wel int vlaams... :lol: )

Nu moet ze alleen nog een serieus stuk ZAKKEN!!!

Aircooled greetz,

Humby 8)

vwcrewcab
27-06-2005, 07:10
Prima resultaatje!!!

Martin '73
27-06-2005, 14:56
@ Humby. Mijn complimenten! Ziet er erg goed uit. Ik heb je fotoreportage gezien via die link.

Dag 4: schuring en verwijdering insecten en al (kutbeesten) die in de natte verf bleven plakken en aanbrenging van de 2e laag + re-assemblering + trekhaakplacering

Maar ik heb een vraag. Hoe en met wat heb je geschuurd? En zat er na de 2e laag niet weer van die kutbeesten op ;) . Heb je daarna de bus nog gepolijst ofzo?

Groet, Martin

Humby
27-06-2005, 18:33
Ik heb de vliegjes gewoon laten zitten op de 2e laag en ze er smorgens gewoon afgewreven met een doekje en je zag er niets van. Van zodra je ze begint te verwijderen als de verf nog nat is, dan krijg je vegen.

Het busje wordt nog gepolijst na mijn vakantie, dan heeft de verf nog kans om uit te harden...

Aircooled greetz,

Humby

kikker
27-10-2006, 20:25
goedenavond

even voorstellen schrik niet maar ik rijd geen vw maar een
b kadett :cool: nee nou niet gelijk boos worden!
Het gaat mij even om de verf .Ik ben een tijd op zoek geweest naar
een goede verf om mijn auto te spuiten ,maar dan een verf
die niet mijn halve maand salaris kost .Ik heb een pu lak gevonden
gewoon voor huis tuin en keuken gebruik op alkid basis
heb daar mijn motor ruimte nu mee gespoten en ziet er erg goed uit
alleen de eerste weken erg snel te beschadigen.Dus ik ben verder gaan
zoeken omdat ik bang was dat alkid hars verf toch niet voldeed
dus ik naar de site van sikkens om maar eens tekijken naar autoflex
want dat is natuurlijk beter geschikt voor auto's , de naam zegt het
al .En wat blijkt sikkens autoflex is ook gewoon verf op alkid hars basis
Nu ben ik een paar weken verder en is de verf goed uit gehard
en net zo sterk als auto flex (testje gedaan had wat autflex op mn werk staan)
Ik heb de verf verdund met m600 van sikkens en gewoon in de werkplaats met ongeveer 20 graden gespoten en ben er erg tevreden over
Als jullie een foto willen zien zeg het maar dan zet ik hem er op als dat geen doodzonden is :)
groetjes jan maurits
oldtimer liefhebber

Benji
27-10-2006, 21:04
goedenavond

even voorstellen schrik niet maar ik rijd geen vw maar een
b kadett :cool: nee nou niet gelijk boos worden!
Het gaat mij even om de verf .Ik ben een tijd op zoek geweest naar
een goede verf om mijn auto te spuiten ,maar dan een verf
die niet mijn halve maand salaris kost .Ik heb een pu lak gevonden
gewoon voor huis tuin en keuken gebruik op alkid basis
heb daar mijn motor ruimte nu mee gespoten en ziet er erg goed uit
alleen de eerste weken erg snel te beschadigen.Dus ik ben verder gaan
zoeken omdat ik bang was dat alkid hars verf toch niet voldeed
dus ik naar de site van sikkens om maar eens tekijken naar autoflex
want dat is natuurlijk beter geschikt voor auto's , de naam zegt het
al .En wat blijkt sikkens autoflex is ook gewoon verf op alkid hars basis
Nu ben ik een paar weken verder en is de verf goed uit gehard
en net zo sterk als auto flex (testje gedaan had wat autflex op mn werk staan)
Ik heb de verf verdund met m600 van sikkens en gewoon in de werkplaats met ongeveer 20 graden gespoten en ben er erg tevreden over
Als jullie een foto willen zien zeg het maar dan zet ik hem er op als dat geen doodzonden is :)
groetjes jan maurits
oldtimer liefhebber

Ik heb een paar jaar geleden mijn Golf ook gespoten in de Autoflex van Sikkens. Is gewoon het ouderwetse lakje wat vroeger, voordat de 2k lak werd uitgevonden, werd gebruikt. Lak is natuurlijk super goed, alleen de pest is dat het weken duurt voordat het hard is. Zoals alle alkyd lakken! Maar het resultaat is niet minder ;)
Plaats een foto! Dat mag altijd, we hebben hier tenslotte ook ergens een mooie-opel topic rondzwerven!

kikker
28-10-2006, 11:16
http://www.volksforum.com/albums/files/4/8/2/0/zoekdeverschillen.JPG
Als het goed is staat hier boven nu een foto van mijn motorruimte
gespoten met ral 2004 oranje pu alkid lak.
Ik ga nu een deel spuiten met lak die verdund is met autoflex varia hardener
volgens de gegevens moet de verf dan een stuk sneller drogen.
Ik laat nog wel weten hoe dat af loopt.

Pedaalemmer
28-10-2006, 11:53
ziet er op het oog goed uit...heb je meer foto`s?

kikker
29-10-2006, 08:35
meer foto's komen er aan, moet ze alleen nog wat kleiner maken
en ik ben beter met auto's als met pc's.
Een auto doet meestal wel wat ik wil maar een pc nooit.

kikker
29-10-2006, 12:11
http://www.volksforum.com/albums/files/4/8/2/0/verstuur.JPG
En weer een foto van de oranje vlek
groetjes jan

FGizmoS
16-12-2006, 19:15
het busje van humby lijkt me super gelukt en dit topic geeft me op een heelwat ideetjes gebracht omtrend het rollen
weet alleen niet welk kleur voor de golf II:(

Benji
17-12-2006, 11:10
Gerold:

http://i45.photobucket.com/albums/f77/Benji-GT/Camper/DSCF2472copy.jpg

dutchblade
22-12-2006, 11:30
Gerold:

http://i45.photobucket.com/albums/f77/Benji-GT/Camper/DSCF2472copy.jpg


Gerold??? Poepstrak man...

Welke verf? Daarna nog fijn geschuurd en gepolijst???

Benji
22-12-2006, 17:03
Gerold met Jachtlak van Drenth. Voor mij niet duur omdat ik het bij de groothandel vandaan heb. Fijnschuren en polijsten moet dit voorjaar nog ;)

HoRiZoN
14-11-2007, 15:39
ik ben momenteel bezig met een wagen (opel corsa b), heb deze gekocht via mijn broer van een wat 'jhonny' boy die eigenhandig wa vlammen op de auto heeft gespoten. van voorkant van motorkap, langs zijflank, tot aan de deuren.trekt op gene zak, ook wa roest op bepaalde plaatsen enzo. heb hem voor een belachelijk lage prijs gekocht, nadeel, lak in slechte staat door zelf hier op te spuiten.
ene deur is klink van weggewerkt, dit mag nie voor keuring dus komt een andere deur in, die moet gelakt worden dus.
ben momenteel heb beginnen te schuren volledig, eerst in hoofdzaak de vlammen omdat ik niet zeker ben van het soort lak dat is, daarom schuur ik dit er volledig eraf.

ik ben een hobbyist spuiter, heb al bumpers en dergelijk gespoten, ook fietskaders, helmen, benzinetanken van motoren, , mijn grootste hobby is ook airbrush, da kan ik mooi combineren.

de wagen wa ik onderhanden neem momenteel, heeft gewoon witte glanslak. dus dat wil zeggen dat ik gewoon bepaalde plaatsen kan bijspuiten, en nadien alles polijsten, dan zie je haast nie dat hem bij gespoten is.
ik zit toch te twijfelen hoe aan te pakken

-de wagen gewoon op de plaatsen waar geschuurd, bijspuiten en nadien de overgang nevel weg polijsten (dus zowiezo hele zijflanken, motorkap en de deuren vanvoor)
- heel de wagen herspuiten dus alles schuren, helemaal grondlakken, dus mogelijkheid andere kleur te kiezen.


nog een bijkomende vraag, ik heb alleen kennis van spuitlakken van bv sikkens. alleen dit is peperduur allemaal voor de auto in een stom kleurke te steken. glanslak valt nog mee, heeft geen vernis nodig maar toch

door jullie gerol met metaallakken, ben ik beginnen denken om bv ook gewoon metaallak te kopen, deze zodanig te verdunnen dat ik het gewoon kan spuiten, komt een pak goedkoper uit en ziet er zelfs gerold gewoon mooi uit.
dus als ik de dele gewoon bij spuit met originele lak, komt ik nog duurder uit dan als ik bv de auto helemaal met de mettaallak herdoe.

de auto is geen project (tuning) auto, maar als het resultaat mooi uitkomt, gaat mijn vriendin met deze wagen rijden, en doe ik de andere auto (pug) weg voor een vw kever of mini) dan heb ik ook mijn zin

wa raden jullie me aan? hoop op spoedig antwoord!

Benji
14-11-2007, 17:02
Hier een voorbeeld van mijn velgen, gespoten in dezelfde jachtlak waar de bus is mee gerold. Je ziet alleen bij deze foto de glans niet, maar die is even goed als de bus zelf. Verdunnen met wasbenzine, en het werkt perfect met de spuit!

http://i45.photobucket.com/albums/f77/Benji-GT/Shots/Afbeelding101copy.jpg

dutchblade
14-11-2007, 21:02
Hier een voorbeeld van mijn velgen, gespoten in dezelfde jachtlak waar de bus is mee gerold. Je ziet alleen bij deze foto de glans niet, maar die is even goed als de bus zelf. Verdunnen met wasbenzine, en het werkt perfect met de spuit!

http://i45.photobucket.com/albums/f77/Benji-GT/Shots/Afbeelding101copy.jpg

Ehh?? bedoel je niet thinner????

Benji
14-11-2007, 21:42
Nope, wasbenzine ;) Thinner en terpentine moet ook kunnen hoor, thinner droogt wat sneller. Maar voor ontvetten van het te spuiten/rollen voorwerp moet je toch wasbenzine halen, dus kan je dat ook mooi gebruiken voor verdunnen.

HoRiZoN
14-11-2007, 22:12
ik dacht persoonlijk dat wasbenzine redelijk vettiger was dan thinner. bij de prof spuiters gebruiken ze ook meestal thinner, of producten op basis van thinner.
om te ontvetten gebruiken ze ook vaak amoniak verdunt in water.

maar goed, ik weet wa ik moet weten, ga da dan proberen met een proef plaat, mettaallak kopen en dan verdunnen en kijken welke verhouding het makkelijkste spuit.

ik denk dat ik grondlak voor garagepoorten ga gebruiken om de auto te gronden, nie al te duur, maar heel duurzaam.


je hoort er nog van, tips zijn altijd handig!

6n2boy
14-11-2007, 22:25
Ik gebruik zelf epoxy primer als grondlak.

Ga dalijk zelf in een afgesloten partytent proberen mijn wagen stofvrij te spuiten met pu lak (op maat gemengd ori vw kleur) van sikkens (zal ik hier thinner bij gebruiken?).

Kijken wat dit voor resultaat geeft en of ik een beetje druipers vrij kan spuiten.

Als afzuiging koop ik gewoon een ventilator met een soort vuilniszak er aan.

Mijn golf 1 is nu gerold en krijg daar al niet normaal hoe veel complimenten over..

Nu eens kijken of dit met spuiten ook zo is.

HoRiZoN
15-11-2007, 14:45
ik verkies zowiezo spuiten, mja da zal wellicht zijn omdat het mijn hobby is.
je krijgt geen druipers als je met lagen spuit, en 20 centimeter van de carroserie afblijft.

Benji
15-11-2007, 16:46
Wasbenzine is naar horen en zeggen en ervaring de beste (goedkoopste) ontvetter. Ook perfect voor verdunnen. Spuiter gebruiken inderdaad veel thinner, maar wel onder ideale omstandigheden. Dus in stofvrije en verwarmde spuitcabines, dus dan is de lak snel droog. Wasbenzine heeft langer de tijd nodig te drogen/vervluchtigen, dus onder koudere omstandigheden lang genoeg de tijd mooi te vloeien ;)

HoRiZoN
15-11-2007, 17:10
hmmz, daar zit iets in ;) ik woon sinds juni met mijn vriedin in mijn eigen huis, geen garage jammer genoeg. bij mijn ouders kon ik in garage spuiten (bumpers endergelijke) kleine zaken spoot ik in tuinhuis, wa ik momentel bij mijn thuis ook aan het maken ben, dan word het een atelier.
maar probleem, ouders hebben garage omgebouwd tot keuken, dus moet ik opzoek gaan om minstens ergens binnen te kunnen spuiten, anders word het een partytent. heb ook een petroleum kachel, dus lekker warm stoken erbinnen, en beginnen ermee!

HoRiZoN
29-11-2007, 17:41
zou dit dan ook bestand zijn tegen de warmte bv aan de motorkap?

Melvin
29-11-2007, 18:22
Gerolde verf? Ja natuurlijk, is toch ook gewoon verf, wordt ook hard etc... Net als normale lak... Het is ook al gedaan door verschillende mensen (waaronder ik) dus dan kan je er vanuit gaan dat het niet gaat koken op je motorkap of daar afbladdert..

6n2boy
29-11-2007, 19:21
Ik ga zelf spuiten met 2 componenten poly urethaan lak zoek alleen nog de ralcode van mijn vw kleur weet iemand waar ik deze kan vinden?

Gijs
29-11-2007, 19:36
Dat is in ieder geval geen RAL :) Zoek je een originele kleur?

DeNB3rt
29-11-2007, 23:39
de prijzen van 2K verf die ik hier zie staan, zijn echt wel hoog.

Heb een maitlje gezonden naar een bedrijf in de buurt, RAL kleur 1L 2K verf voor 22€-30€.
Ga volgend jaar daar 3L halen in een mooi kleurtje :)

ps: ral kleuren=
http://www.deautolaksite.nl/ral-kleuren/ral-kleuren.php

6n2boy
30-11-2007, 00:57
ik moet enkel die kleur ral codes hebben kan 5 l 2k pu lak kopen voor 85

DeNB3rt
30-11-2007, 14:21
ik moet enkel die kleur ral codes hebben kan 5 l 2k pu lak kopen voor 85

is spot goedkoop!
welk bedrijf is dat?

6n2boy
30-11-2007, 14:56
paintdiscount.nl

HoRiZoN
30-11-2007, 17:15
heeft er iemand gebruik gemaakt van watergedragen lakken op je wagen? dus verdunt met water? wat geeft dit als resultaat. de echte autolakken zijn moeilijker te spuiten wat watergedragen zijn, duurt langer vooraleer droog.

wat zijn de ervaringen van de rollers? ik wil de 'rol' verf zodanig gaan verdunnen zodat ik deze kan spuiten.

Benji
30-11-2007, 17:19
Mijn ervaring met watergedragen is niet echt geweldig.
Veel minder glans, logisch natuurlijk.
Veel harder, vooral wanneer je het over wilt doen is het min te schuren.
Droogt té snel om knap te vloeien.
Dekt veel minder goed dan alkyd-lakken.

6n2boy
01-12-2007, 11:12
beste is 2 komponenten synthetische lak.

HoRiZoN
16-12-2007, 21:00
hey allemaal. vorige eigenaar van mijn corsa is een pipo die de auto slecht heeft bespoten met vlammen, da is er allemaal nu afgeschuurd, ook heeft ie de normaal zwarte plastiek bumpers ( die ongelakt van de fabriek rollen) geverfd met een kwast. da ben ik er allemaal af aan het doen nu, de bumpers zijn bijna terug normaal zwart, nadien ga ik ze schuren zodat het glad is en ik ze kan lakken
ik neem aan dat ik best de wagen ook eerst voorzien van een grondlak? de auto is nu volledig mat wit. de bumpers, kan ik die ook van dezelfde grondlak voorzien als de rest van wagen? als hobbyspuiter weet ik dat je best plastiek primer gebruikt?

ik heb eigenlijk nog geen foto's gezien van glanzend gerolde wagens van dichtbij, meestal wazig of niet echt de structuur te zien? bewust?
bij mij is er een kleine op komst, een spuitcabine huren gaat me veel te veel geld kosten, dus ga de wagen toch volledig rollen, ik geloof erin dat je een goed resultaat moet bekomen, maar ik moet toch nog meer overtuigd worden.

JurjenV
17-12-2007, 19:48
Zie vorige pagina bovenaan zou ik zeggen, Benji's bus

Auke
19-12-2007, 23:47
http://www.volksforum.com/albums/files/5/8/6/0/zijachter.JPG

gerold in 2k

Benji
20-12-2007, 20:00
Erg netjes geworden Auke, wil 2k wat verwerken met een rol?

Alberto
20-12-2007, 20:32
http://www.volksforum.com/albums/files/5/8/6/0/zijachter.JPG

gerold in 2k
doet me denken aan mijn neefje en mijn broer hun oude auto's
waren net zo
mooi man :thumbup:

Auke
20-12-2007, 22:41
Als je maar genoeg rollertjes hebt. (ze zetten op en gaan scheuren) voor de aflak zo'n 6 rollertjes per laag aan de buitenkant, primers gaat t nog sneller.
Het is bootlak van epifanes dit is erg geschikt om te rollen.
Zal er niet een 2k spuitlak voor gaan gebruiken.

Edward
20-12-2007, 23:08
rollen kan best als je maar afdund zodat je de vloei niet benadeeld.

ik heb een compressor en kan eventueel een bovenbekerspuit via mijn werk krijgen. Slang en koppelingen heb ik. Stofvrije spuitkabine heb ik net ff niet...sorry

HoRiZoN
21-12-2007, 11:10
als ik spuitcabine had, deed ik ook nie moeilijk en nm ik mijn spuitmateriaal en ik begon. maar kost allemaal veel geld, en de auto blijft toch geen jaren dus ga nie veel te veel geld spenderen. dus gewoon lak rollen. als je da resultaat bekomt zoals die golf I dan twijfel ik niet meer!

DeNB3rt
21-12-2007, 14:22
zolang je in 2K rolt, is het later nog overspuitbaar(doorjezelf of nieuwe eigenaar).
Alsje muurverf of whatever verbruikt, ist een ander verhaal...

Benji
21-12-2007, 16:05
Muurverf is gaaf :D De vorige bus van mijn vader hadden ze ooit het hefdak met structuursaus gedaan, daar ben je mooi klaar mee...
@Auke, misschien binnenkort de Golf eens te spotten? Ben erg benieuwd hoe het erbij staat in real life. Misschien een idee om de t3 ook nog maar een keer te doen daarmee. (onderom moet nog een keer van de winter, gelukkig zometeen in bezit van een loods!)

golf 1 TDi
30-12-2007, 18:23
Hallo rollers
ik vind het zonde om na vaak erg erg veel werk een auto te rollen.
Ik kan niet in jullie portomonee kijken maar het resultaat van spuiten tov rollen is ALTIJD beter.
een groot nadeel van de 1 componenten verf is dat die na een 3 tot 5 jaar opnieuw gedaan moet worden (hetzelfde als de kozijnen van een huis.) en slecht overgelakt kan worden als je het na een paar jaar wel goed wil doen.

het goedkoopste met een proffesioneel resultaat:
epoxy primer op de kale stukken (eventueel over de hele auto)
grondlak spuiten (stof is niet erg je moet toch nog schuren)
auto alleen laten aflakken door autospuiter (prijsvoorbeeld golf 1 of 2 €900,-)

na gedane arbeid veel meer voldoening van je werk en een waarde verhoging van de auto
wij zitten in eindhoven en kunnen iedereen met raad en daad en materiaal bijstaan(zie profiel)

mvrgr Marcel

Benji
30-12-2007, 18:48
Je vergeet wat,
wanneer je een 2000 euro uitgeeft aan spuiten en je gaat per ongeluk met de rits van je jas langs de zijkant, zit er een kras op. Dan lig je nachten lang te huilen terwijl je met een gerolde auto dat deel weer even over doet.
Kozijnen zijn van hout, en hout werkt. Dat heeft veel meer te voorduren dan blik. Ik heb jachtlak op de auto gedaan, dat houd het tot nu toe super goed (een vol jaar al) en een boot hoeft ook niet elke 5/6 jaar terwijl die altijd in het water ligt!
Je kan inderdaad niet in iemands portemonee kijken, maar ik geef geen duizenden euro's uit om een bus, formaat 2/3 golfjes te spuiten. Het is tenslotte ook geen showbak, en dat hoeft ook niet.
Maar 1 ding is zeker, het resultaat van spuiten is inderdaad veel mooier dan rollen.

Dasher
30-12-2007, 19:19
Denk dat ik de Golf II in de blauwe Hamerslag hamerite ga doen. Is ook sterke lak en met die kuiltjes erin is het best grappig................en tis makkelijk te rollen en kwasten.

ronnie_v
30-12-2007, 21:17
heb de mijne ook gewoon met gamma-verf gespoten. Met een hobby compressor, die een constante druk had. Goed geschuurd en afgeplakt, en gaan met die banaan :D Een tip, niet spuiten als het gras net gemaaid is,hahaha. ( aangezien mijn "spuitcabine", gewoon ons weiland is :screwy: :D )


http://www.volksforum.com/albums/files/2/4/3/1/ronnie024.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/4/3/1/ronnie019.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/4/3/1/ronnie013.jpg

6n2boy
30-12-2007, 21:29
heb de mijne ook gewoon met gamma-verf gespoten. Met een hobby compressor, die een constante druk had. Goed geschuurd en afgeplakt, en gaan met die banaan :D Een tip, niet spuiten als het gras net gemaaid is,hahaha. ( aangezien mijn "spuitcabine", gewoon ons weiland is :screwy: :D )


http://www.volksforum.com/albums/files/2/4/3/1/ronnie024.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/4/3/1/ronnie019.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/4/3/1/ronnie013.jpgZie ik daar nou een vos compressortje van van cranenbroek ?

Tjaap
30-12-2007, 21:39
leuk ding, al had ik dan wel meteen die zijknippers er even uit gehaald

ronnie_v
30-12-2007, 22:56
@6n2boy: compressor komt dacht ik ook van een of andere bouwmarkt. Mijn eigen compressor kan geen vaste druk houden( loopt leeg tot 7 bar, pompt dan weer op tot 10 a 11 bar. Maar heeft wel een 225 ltr. ketel) Daarom heb ik toen deze compressor gebruikt.

@ tjaap: auto was bedoeld als winterauto, tot mijn golf1 klaar zou zijn.Dus gewoon zonder al te moeilijk te doen,even "vlug"in de kleur gezet. Ben het wel met je eens, dat zijknippers er NIET ophoren, op wat voor type 1 dan ook. ( of type 2,3,4 enz. eigenlijk, hahaha)

ldj
31-12-2007, 21:53
Ik heb niet alle replies gelezen, maar waar ik tot mijn schade ben achter gekomen is dat de meeste gewone verf niet benzine bestendig is. Ik heb nl. een tijd geleden de tank van mijn motorfiets geverfd met die bekende spuitbussenverf van motip. Toen ik een keer bij het tanken wat benzine morste was het vloeken en schelden want de verf liep er compleet af. Dus ik denk dat roller of spuiten niet zo belangrijk is als je maar wel een autolak gebruikt.

dutchblade
31-12-2007, 22:59
Volgens mij is alle lak beter dan dat wat motip in de bussen verkoopt...

golf 1 TDi
02-02-2008, 16:35
alle 1 componentenverf is niet benzinebestendig.(schildersverf,spuitbussen
autolak is twee componenten(in ieder geval de laatste laag) en blijft hierom dus wel zitten.
een nadeel hiervan is dat door de twee componenten het lastig schilderen/rollen is omdat het veel te snel droogt.
wij hebben een alternatief te weten DD lak, dit komt uit de botenwereld.
Hiermee kun je wel schilderen/rollen omdat de potlife op ik dacht 8 uur ligt.
Het nadeel is een erg beperkte kleur keuze.

ldj
24-03-2008, 17:49
Kijk eens op:
http://wiki.80-90.co.uk/index.php/Body_work_and_glass_Roller_painting

Alleen is die combicolor verf is in nederland moeilijk te krijgen. De importeur wil blijkbaar geen particulieren als klant want de minimale hoeveelheid is 6 liter. Je moet dus een zaak vinden die de goeie kleur net in voorraad heeft.
Zodra de temperatuur wat hoger is ga ik het proberen.
Leo

Benji
24-03-2008, 19:52
Waarom zou je met een hogere temperatuur rollen? Het voordeel met deze kou is juist dat het langer vloeit, dus het wordt veeeeeel strakker!

JurjenV
25-03-2008, 12:02
Hoe ga je zoiets doen met de compressor?

Benji
25-03-2008, 16:05
De verf verdunnen met wasbenzine en spuiten maar :D Zo heb ik de velgen van de t3 ook gedaan, met dezelfde lak als waarmee ik gerold heb.

Gijs
26-03-2008, 19:07
Waarom zou je met een hogere temperatuur rollen? Het voordeel met deze kou is juist dat het langer vloeit, dus het wordt veeeeeel strakker!
Bij een hogere temperatuur wordt de lak wel harder ;)

Ik heb trouwens Wyzonol Industrielak op mijn Jetta gesmeerd en deze blijft er goed op zitten. Ook bij het tanken geen problemen dat de lak uitbijt ofzo (maar dat kan er ook aan liggen dat ik diesel tank.. :rolleyes: )

Wat ik me trouwens afvroeg; is bovenstaande lak ook goed te spuiten? Dus lekker verdunnen, dan met de compressor aan de gang en als laatste een harde laag erover zetten..? Bij het laatste blijf ik hangen; waar moet ik op letten (en is er ook mat-transparant)? Of kan ik die industrielak ook 2k maken op een of andere manier? :tongue:

Benji
26-03-2008, 19:25
Maar die lak hard vanzelf wel. Ik heb liever een lak die langer uit moet harden en mooi strak is, dan dat die meer sinasappelhuid heeft doordat het te snel droogt. (sowieso droogt een 1k lak erg traag, maar niet te spreken over uitharden :D)

Nu even geen gezwets meer, maar bewijzen dat rollen ook mooi kan zijn ;)

http://i45.photobucket.com/albums/f77/Benji-GT/White%20car%20shoot/harmonica033.jpg

http://i45.photobucket.com/albums/f77/Benji-GT/Shots/DSC00217.jpg

Stijn
26-03-2008, 19:28
Ik ben overtuigd, ik ga m'n Caddy rollen. Van die Yachtlak bestellen dan maar?

Benji
26-03-2008, 19:41
Voor de ultieme glans wel ;) Voordeel van de Drenth LGD Gloss is dat het siliconiserend is, dus het lijkt alsof de auto altijd in de wax staat.

Gijs
26-03-2008, 19:47
Hoo ik mis iets over Yachtlak... Tell me! Waar te koop, op kleur laten mengen etc? :)

Edward
26-03-2008, 19:59
International Yacht paint, van M&PC kopen...is de beste....

Benji
26-03-2008, 20:00
Even naar de betere verfboer, of een groothandel waar je ook als particulier heen kunt.

Edward
26-03-2008, 20:03
Bij een hogere temperatuur wordt de lak wel harder ;)

Ik heb trouwens Wyzonol Industrielak op mijn Jetta gesmeerd en deze blijft er goed op zitten. Ook bij het tanken geen problemen dat de lak uitbijt ofzo (maar dat kan er ook aan liggen dat ik diesel tank.. :rolleyes: )

Wat ik me trouwens afvroeg; is bovenstaande lak ook goed te spuiten? Dus lekker verdunnen, dan met de compressor aan de gang en als laatste een harde laag erover zetten..? Bij het laatste blijf ik hangen; waar moet ik op letten (en is er ook mat-transparant)? Of kan ik die industrielak ook 2k maken op een of andere manier? :tongue:

Ik weet toevallig 'iets' van verf af ;) en mijns inziens is het kolder dat verf harder wordt als het warmer is, tenzij je een moffel hardende lak hebt, dan is temperatuur een vereiste. Het wordt wel sneller droog als als hij fysisch drogend is (dus zonder katalyatoren of verharders), hoge temp kan ook eventueel reactie versnellen. Klopt!

Ik vrees dat je van een 1K product geen 2K zomaar kan maken. Dan mol je het de verhoudingen die voor een optimale vernetting zorgen (chemische resistentie, hardheid, krasvastheid). Misschien zijn ze er wel, maar ik ben ze nog niet tegen gekomen.

Daarom zit je bij 2 of 3K producten meestal met vaste mengverhoudingen 2e of 3e component; berekend en op elkaar afgestemd! Chemie is werelds! :D

Edward
26-03-2008, 20:04
Even naar de betere verfboer, of een groothandel waar je ook als particulier heen kunt.

dat zeg ik Akzo Nobel! :thumbup:

Benji
26-03-2008, 20:07
Nu ik dit heb gelezen, en de video heb gezien, ga ik dit de volgende keer gebruiken!
http://www.yachtpaint.com/netherlands//product_guide/finishes_undercoats/perfection.asp?ComponentID=22170&SourcePageID=3303#1

Edward
26-03-2008, 20:15
iedereen dit gaan gebruiken, wordt mijn bonus hoger....prima!

naja, zit zelfs UV-vanger in...vergeelt je witte lak niet ;)

Benji
26-03-2008, 20:18
Kan je mij de prijzen ook geven? Inkoop dan he ;) Ziet er veelbelovend uit.

Edward
26-03-2008, 20:25
geen idee, moet je een sikkens verkoop punt bellen. in leiden zit er een

Benji
26-03-2008, 20:29
Beetje ver weg, ik kijk wel eens even in Drachten of Leeuwarden ;) Olijslager zal het wel hebben denk ik.

Stijn
26-03-2008, 20:31
Ik zeg www.bootverf.nl :)

Edward
26-03-2008, 20:31
http://www.sikkensservicecenters.nl/nl/vestigingen.htm

Sikkens verkoop Noord-oost
Newtonweg 1b
8013 RD - ZWOLLE
Tel: 038 - 4673110
Fax: 038 - 4673115
E-mail: svnoordoost@akzonobel.com

Benji
26-03-2008, 20:34
Valt mee dus! http://www.bootverf.nl/INT_PERFECTION_FINISH__0_75__liter_N_art_223.html

Gijs
26-03-2008, 23:44
Wat is de kleur Rochelle Red S299 precies? Ik zoek eigenlijk oranje-rood, maar ik heb geen idee of dat in de buurt komt.

Mat is niet leverbaar neem ik aan? Of een andere goede matte lak? :rolleyes:

/edit;

uhm, deze pagina had ik nog niet gezien. Ik zal me eens verdiepen in bovenstaande links :redface:

Auke
27-03-2008, 17:14
Er is voor 1 en 2 komponenten lak materingsmiddel verkrijgbaar.
Dit kan je toevoegen aan elke kleur.
De lak word hier wel mee verdund en zal niet meer dekken.
De ondergrond moet dus al in de kleur gelakt zijn dit kan gewoon hoogglans

JurjenV
07-04-2008, 21:29
Nu ik dit heb gelezen, en de video heb gezien, ga ik dit de volgende keer gebruiken!
http://www.yachtpaint.com/netherlands//product_guide/finishes_undercoats/perfection.asp?ComponentID=22170&SourcePageID=3303#1

De Verfboer in Jubbega, erg goedkoop omdat het vaak blikken met deukjes enzo zijn.

Heeft ook vele bootlakken en ook international. Hun bootlakken zijn van Epifanes.

divided
22-06-2008, 08:54
Deel hier de ervaringen met betrekking tot auto rollen.

Ik wil misschien in de toekomst mijn auto rollen
(omdat spuiten te duur is en beginnede roestplekken wil wegwerken)

Maar ik ben wel benieuwd naar de ervaringen hier omtrend dit onderwerp

- Hoe heb je voor behandeld ?
- wat voor lak heb je gebruikt (evt waar gehaald) ?
- Foto'tje van het eind resultaat ?

De Limburger
22-06-2008, 10:20
http://www.volksforum.com/albums/files/5/6/1/9/101_0217.JPG

Mijn Golf is gerollerd met normaal buitengebruikt zijdeglans blauw van karwei, voorbewerken is niet echt nodig maar ik zou het de volgende keer wel doen, en goed schuren en je tijdt er voor nemen dan kun je erg mooi en strak rolleren, maar ik heb gehoord dat Yachtlak erg erg goed moet zijn om een mooi egaal oppervlak te krijgen en het resultaat is bijna even mooi als een spuitbeurt..
Gr Ronnie

mischatdi
22-06-2008, 10:59
ligt er aan wat je wilt,ik heb mijn auto ook gerold en wou hem bewust zo mat mogelijk hebben en heb schoolbordenverf gebruikt :screwy:
resultaat was verbluffend strak,plus strak maken van te voren is niet nodig

het enige wat ik aanraad is haal je auto zo kaal mogelijk,ik heb mijn spadbord verbreders laten zitten en afgeplakt...achteraf gezien had ik ook die moeten verwijderen..het wil daar wel es los laten,maar goed schoolbordenverf is bij te kwasten zonder dat je het ziet :D en doe het als het koud is....want het droogt als een gek
http://i38.photobucket.com/albums/e121/lennartdijkstra/VAGburgum/IMG_3793copy.jpg

divided
22-06-2008, 11:01
gooi eens nog een piccie van dat schoolbord verf op

Joost....
22-06-2008, 11:41
hoi,

Doordat rollen de laatste tijd steeds populairder wordt zien veel mensen het als een zaligmakend alternatief op spuiten, maar het heeft zeker zn nadelen. Voor een echt netjes resultaat zul je de auto vrijwel net zo goed moeten preppen als je doet voor een spuitklus. Het enige grote verschil is dat je aanzienelijk minder afplakwerk hebt.

Wees ook erg voorzichtig met doorschuren, hoe matter de lak hoe minder het beschermd, heb je eronder kaal plaatwerk dan heb je binnen een jaar dikke ellende.

Kijk ook eens bij vrachtwagenspuiterijen of industriele spuiters, als je zelf je auto voorbereid zijn die vaak wel bereid m nat in nat af te spuiten met een ertsende primer, nat in nat primer en een 2K kleur voor niet veel geld. Succes

divided
22-06-2008, 22:16
ok kan ik eens navragen..

anders wordt het
-strakmaken, schuren,primer,schuren,rollen

Joost....
23-06-2008, 05:54
Dat bedoel ik, al dat werk is waar de meeste kosten in zitten normaal, als jij bij wijze van spreken een ingeplakte auto waar je dat mee gedaan hebt een cabine in rolt en een spuiter ontvet m een keertje, en spuit m, is dat hooguit 2 uur werk, laat dat incl materiaal eens 250 euro kosten ofzo, ga je toch niet rollen?

martiepartie
23-06-2008, 07:42
schoonmaken+ontvetten/spuiten/drogen + materiaal voor 250,-??

dan mag je mij dat adresje wel eens vertellen.. De (auto) lak alleen al is bijna zo duur.

divided
23-06-2008, 07:51
als ik iets vind voor 250 euro ga ik mijn auto aangeleverd op trailer afgeplakt brengen..
maar ben bang dat voor zo'n prijs het niet v ind.

Dasher
23-06-2008, 11:05
@ mischatdi

Blijft die schoolbordverf een beetje goed op kunststof zitten? Wil de Vento ook een ander kleurenschema rollen :D en two-tone leek me wel grappig.

divided
21-07-2008, 19:10
even subtiel schopje voor wat meer ervaringen en foto's

JurjenV
21-07-2008, 21:29
@ mischatdi

Blijft die schoolbordverf een beetje goed op kunststof zitten? Wil de Vento ook een ander kleurenschema rollen :D en two-tone leek me wel grappig.

Dat gaat niet meer door he ;)

Maargoed, moet ie eerst ook in de grondverf of is dat niet nodig?

Gijs
24-07-2008, 09:12
Ik heb nu 3 auto's gerold waarvan ik er eentje (kever) ook in de grondlak heb gezet. Het resultaal vond ik beter, maar dat is niet helemaal te vergelijken omdat ik waterbasis lak heb gebruikt (deze was wel mat leverbaar, geen zijdeglans zoals alkydlak altijd te koop is).
Overigens schildert waterbasis super goed. Dekt en vloeit mooi uit en is na 30min al stofdroog (zeker bij warm weer) waardoor er minder stof ik kan gaan zitten. ik ben alleen benieuwd wat de lak op langer termijn gaat doen. Het betreft hier trouwens Flexa lak die op kleur gemaakt is.

Mijn ervaring is trouwens ook dat je een soort mini vachtroller moet gebruiken en géén schuimroller. Met de laatste roller vloeit het veel minder mooi uit. Met een vachtroller krijg je een super resultaat, zeker icm waterbasis verf.

Binnenkort zal ik eens foto's posten van het resultaat bij de Kevert. :)

JurjenV
29-07-2008, 18:48
Vandaag de eerste roldag gehouden bij de Vento. Valt me niet echt tegen. Maar hoe wordt dat gedaan met "uitpoetsen"? Hoe gaat dat in zijn werk?

Tjaap
29-07-2008, 22:20
schuren schuren en nog eens schuren,.. dus eerst goed lakdikte aanbrengen..

mischatdi
29-07-2008, 22:39
ik heb de auto alleen gemateerd met scotch brite, en idd gerold met zo'n kleine vacht roller resutaat mooi egaal...en blijft goed op lak zitten op kunststof geen ervaring....mijn auto had ik alleen het lakwerk ermee gedaan ik heb een maand werk ervan gehad!!
oa : alle ramen eruit , deurpanelen verwijderd,kortom zo kaal mogelijk
is nu te spotten in kerkrade...

Gijs
30-07-2008, 01:15
Even ter aanvulling een foto van mijn gerolde kever (op waterbasis met mini-vacht-roller)
http://custombug.sjig.nl/fotos/Paintjob/Painted-front.jpg

Benji
30-07-2008, 14:19
Even ter aanvulling een foto van mijn gerolde kever (op waterbasis met mini-vacht-roller)
http://custombug.sjig.nl/fotos/Paintjob/Painted-front.jpg

Waterbasis werkt ook mooi, hebben we ook op deze 35i gezet :D

http://passat-35i.lum-chan.com/vag_2008/slides/HPIM1181.JPG

En mijn andere rolprojecten:

http://i45.photobucket.com/albums/f77/Benji-GT/White%20car%20shoot/Afbeelding053copy.jpg

http://i45.photobucket.com/albums/f77/Benji-GT/Camper/Afbeelding014copy.jpg

http://i45.photobucket.com/albums/f77/Benji-GT/Camper/DSCF2665.jpg

http://i45.photobucket.com/albums/f77/Benji-GT/Camper/Photo-0766.jpg

http://i45.photobucket.com/albums/f77/Benji-GT/Camper/Afbeelding051.jpg

http://i45.photobucket.com/albums/f77/Benji-GT/White%20car%20shoot/harmonica033.jpg

Voor tips&tricks maar even de zoekfunctie gebruiken :rolleyes:

PoloCoupeGT
30-07-2008, 14:47
Ik heb toen op mijn Corsa ook de bumpers mee gerold met Karwei verf. En dat werkte gewoon goed wel voorbereiden met Plastic primer.

JurjenV
30-07-2008, 21:04
schuren schuren en nog eens schuren,.. dus eerst goed lakdikte aanbrengen..


Maar als ik de verf er mooi op heb ga ik niet nog eens schuren. :confused:

Tjaap
31-07-2008, 01:32
wel als je het echt spiegelglad wilt hebben. wetsanden. in het poetsforum staat er een erg goede beschrijving van.

scarface
21-08-2008, 22:26
Hoe zit dat dan met de wet :confused:, aangezien in de papieren de orginele kleur staat??

mischatdi
21-08-2008, 22:39
zolang je ergens de originele kleur hebt is er niks aan de hand ,bv je reserve wielbak

Marcski
22-08-2008, 08:59
en anders is het een kwestie van kentekenpapieren aan laten passen bij de rdw, is niet zo veel werk en kost een paar tientjes

Arne
22-08-2008, 09:27
Is zelfs gratis...

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/auto/aanpassen_of_restaureren/Kleurwijziging.htm

defxs
22-08-2008, 13:02
hallo

kijk even hier
ik ben op dit moment bezig met een rol project. ik moet zeggen dat het aardig lukt en het een strak resultaat opleverd.

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=45034

ik heb histor schoolbordverf gebruikt. daarnaast een lakviltroller heel belangrijk is namelijk het type roller dat je gebruikt. schuimrollers zorgen voor veel strepen.

verder ben ik de auto gewoon classic aan het maken met hier en daar wat chrome details :thumbup:

PoloCoupeGT
22-08-2008, 14:36
Van te voren goed schuren en dan verven!

scarface
24-08-2008, 16:48
Heb best wel interesse in het rollen,kan iemand mij vertellen hoeveel het in totaal kost om een golf mk2 te doen?? met bootlak denk ik
en zijn er nog kleuren die moeilijk zijn, wil eigenlijk zwart maar hoorde dat die kleur moeilijk is

En de struktuur wegschuren is dat nog moeilijk aangezien het een erg stuggelak is

defxs
24-08-2008, 16:57
@ scarface
ikzelf gebruikt schoolbordverf. waarom? omdat dit erg mat is en een lekkere oldie look geeft. Wil je wat meer glans dan kun je het beste botenlak gebruiken.
Zwart is inderdaad een moeilijke kleur maar als je netjes werkt en veel aandacht aan alles besteed en natuurlijk de juiste materialen gebruikt moet het wel lukken.

ik ben ongeveer tussen de 2 a 3 liter kwijt voor mijn mk2 helemaal rollen incl. binnenwerk. wat de kosten zijn weet ik zo niet voor botenlak. een liter schoolbordverf kost € 35,- a € 40,-

succes!

scarface
24-08-2008, 17:03
dank voor je reactie
maar welke roller kanik voor een strak resultaat het best gebruiken??
sommige zeggen minivacht andere schuim?
en een grondlaag is dat nog belangrijk? Ben niet vanplan hem geheel kaal te schuren

defxs
24-08-2008, 17:57
@ scarface
als je hem niet helemaal kaal schuurt hoef je geen grondlak te gebruiken. wel goed mat schuren is heel belangrijk voor de hechting.

voor de schoolbordverf gebruik ik een lakviltroller (vacht roller) dit om strepen te voorkomen.

kijk ook eens op www.vw4u.nl hier staan foto's van mijn project. ben er op dit moment nog volop mee bezig.

scarface
10-09-2008, 18:31
Heb uit eindelijk toch besloten om te gaan rollen omdat me huidige laklaag hopeloos is
maar nog ff een vraag alvorens ik begin
de lak welke raden jullie aan bootlak of toch gewone kwaliteits lak (histor,sikkens)

René
10-09-2008, 18:40
Heb uit eindelijk tog besloten om te gaan rollen omdat me huidige laklaag hopeloos is
maar nog ff een vraag alvorens ik begin
de lak welke raden jullie aan bootlak of toch gewone kwaliteits lak (histor,sikkens)

Ben wel eens benieuwd naar je hoe lak er nu uitziet...

scarface
10-09-2008, 20:25
Heb geen fotos, maar het is een metallic lak waarvan de blanke top laag loslaat en heeft uiteraard ook wat krasjes en deukjes
maar wil hem zwart hebben dus ik moet een lak hebben die mooi strak trekt,dacht aan bootlak maar als gewone kwaliteitslak ook mooi is(wordt dan toch weer deels afgeschuurd en gepolijst)

scarface
19-11-2008, 12:10
heb paar weken terug gespoten met spuitbus(zwart) en is ook echt een aanrader blijft ook mooi na 10 keer poetsen,wordt eigenlijk steeds mooier.
wel veel afplak werk en uren schuren maar het is het wel waard!!
zal ff kijken of ik wat fotos kan plaatsen

Benji
19-11-2008, 17:10
Wie rolt tegenwoordig de auto nog :rolleyes: Kwasten die hokken! :D

http://i45.photobucket.com/albums/f77/Benji-GT/Golf/25102008165.jpg

pepie_g40
20-01-2009, 18:38
je kan hem ook gewoon in een spuitcabine mat spuiten en zoals eerder al gezegt een goed resultaat behaal je pas als jehem gewoon helemaal strak maakt en schuurt

zo heb ik het vorig jaar gedaan hij is nu weer een andere kleur en nu glimmend

en nog beter is om er matte blanke lak overheen te spuiten dat is wat makkelijker om hem goed schoon te houden
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TAUFFTXN.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EVCKCLWR.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FSDP8VU6.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8I8NLFZ4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JEOZ8YUE.jpg

JurjenV
20-01-2009, 23:28
Matlak zelf is zwakker dan zijdeglans. En veel verschil is er niet.

eentje
21-01-2009, 13:12
Matlak zelf is zwakker dan zijdeglans. En veel verschil is er niet.

Verschil is er nauwelijks meer tussen de hardheid van matte 2K blanke lak en glanzende 2K blanke lak.

maar om on topic te blijven... bedenk wel dat een 1K lak die je rolt en/of kwast niet benzine en oliebestendig is.

sanderz
22-01-2009, 12:06
Ik heb hem gerold met zijdeglans acryllak van Karwei ral 7016.

-auto licht opgeschuurd
-goed ontvetten
-ik heb acrylrollers gebruikt, deze zijn geel van kleur

http://i266.photobucket.com/albums/ii242/Sanderz28/Golf%20mk2%201987/S6300306.jpg
http://i266.photobucket.com/albums/ii242/Sanderz28/Golf%20mk2%201987/S6300309.jpg
http://i266.photobucket.com/albums/ii242/Sanderz28/Golf%20mk2%201987/S6300311.jpg
http://i266.photobucket.com/albums/ii242/Sanderz28/Golf%20mk2%201987/S6300414.jpg

tiefflieger
22-01-2009, 20:14
Sander je bent je tankklepje vergeten ;) .

MKII Vr6
23-01-2009, 01:01
Ik heb hem voor het rollen niet geschuurd, en er gewoon overheen gegaan.

Zo gekocht:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EG47OR4H.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7UKSG73E.jpg

Zo toen die klaar was:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FQ7BHWEE.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ISRLCLAF.jpg

Het was toch goed gelukt, alleen de motorkap wat slechter.
De volgende keer eerst opschuren.

Benji
23-01-2009, 09:06
Ja, volgende keer wel schuren. Ik zou de hogedruk er niet op zetten als ik jou was ;)

ShaggyG60
23-01-2009, 09:31
Heb m zelfs eerst in de grondverf gespoten:
http://img118.imageshack.us/img118/483/dsc000990sb.th.jpg (http://img118.imageshack.us/my.php?image=dsc000990sb.jpg)

Toen gerold in ijzermenie roodbruin, dak en motorkap met schoolbordenverf:

http://img118.imageshack.us/img118/1237/dsc00127fn5.th.jpg (http://img118.imageshack.us/my.php?image=dsc00127fn5.jpg)
(moest m hier en daar nog bijwerken)

En ik vond nog een potje creme witte verf dus heb het dak afgeplakt en heb met de hand blokkies geschilderd XD

http://img118.imageshack.us/img118/6763/dsc00130ip8.th.jpg (http://img118.imageshack.us/my.php?image=dsc00130ip8.jpg)

Helaas is deze wagen niet meer maar ik neem dit idee weer mee naar de volgende, met de tips uit dit topic natuurlijk :D

MKII Vr6
23-01-2009, 10:52
Ja, volgende keer wel schuren. Ik zou de hogedruk er niet op zetten als ik jou was ;)

Ik heb de hoge druk er iedere keer op gezet voor hem te poetsen, en de lak kwam toch niet los.

Bij deze auto ging het mij er meer voor dat ik dat geel/zwart en de strepen weg kreeg :D

Bij mijn andere auto ga ik wel schuren, want dan wil ik een goed resultaat.

Benji
23-01-2009, 11:30
Hij is er niet minder op geworden in ieder geval ;) Valt me niks af dat het niet bladert, wel goed ontvet dus neem ik aan?

MKII Vr6
23-01-2009, 18:56
Dat heb ik natuurlijk wel gedaan.
De auto is verkocht, maar ik heb hem laatst weer gezien en het zat er nog allemaal op.
Dus het is helemaal goed gegaan.

shooter
05-02-2009, 06:17
Als je je auto in de schoolbordenverf zet hoe zit het dan met onderhoud, mij lijkt het als je je auto dan wast of poetst dat je er makkelijk krassen in krijgt???

eentje
06-02-2009, 01:26
Als je je auto in de schoolbordenverf zet hoe zit het dan met onderhoud, mij lijkt het als je je auto dan wast of poetst dat je er makkelijk krassen in krijgt???

Net zoals egeltjes sex hebben... beetje oppassen en voorzichtig zijn... :D

Natuurlijk is een 1K nooit zo hard als een 2K... maar grote voordeel van matte verf is dat je er niet zo veel op ziet...

toth75
06-02-2009, 01:41
rollen is zeker een goed altrnatief, een kennis gaf aan dat hij altijd eerst rolt en dan met korrel 3000 naschuurt en dan de lak uitpoetst. :screwy:

DÁ-BRT
23-04-2009, 13:43
Zou iemand kunnen proberen wat er gebeurt op een klein stukje bootverf (International Perfection Finish) als je daar matpasta door heen doet?

Ik wil de Polo helemaal niet glanzend hebben, hij moet wel strak worden. Mooi 070 Cream mat. (naja, dat denk ik dat het mooi is...;) )

DÁ-BRT
23-04-2009, 14:33
Update: Ik heb net zelf contact gehad met International en ze leveren een Matting additive en die is te combineren met International Perfection.

Het ziet er naar uit dat de Polo niet gerold gaat worden met het Sikkens donkergrijs mat dat ik heb liggen, maar met International Perfection en een hele boel Matting Additive ;)

Trouwens mooie rollers en andere dinegn via bootverf.nl

Edward
23-04-2009, 18:48
niet meer mattering toevoegen dan het begeleidende document aangeeft he?

eentje
23-04-2009, 18:58
kijk uit met die matting agent. nooit meer toevoegen dan staat aangegeven anders gaat de verf strepen en dekt voor geen meter meer.

DÁ-BRT
23-04-2009, 19:04
Ik heb inmiddels alle technische documentatie van hun ontvangen. Het gaat helemaal goed komen. Bedankt voor de tips.

Binnenkort maar eens verf en dergelijke gaan bestellen.

Danos
03-05-2009, 18:53
ik heb een golf 1 die ik wil gaan rollen.
nu heb ik alle roestplekjes blank geschuurd, maar hoe kan ik deze het beste behandelen om erna overheen te rollen?
ik heb ze nu in de zinkspray gespoten, zou ik hier gewoon overheen kunnen rollen?

Tiki Madness
03-05-2009, 19:00
Als je je auto mat wilt hebben kijk dan eens op www.militaerlacke.de
Ik gebruik deze verf ook,hij is makkelijk te rollen is binnen uur droog en kost maar 45 euro voor 2,5 liter

Verzenden vanuit Berlijn kost 13 euro dus voor 58 euro ben je klaar.
Voor het resultaat mag je in mijn topic kijken.Tikimadness in luchtgekoelde projekten

Michael

eentje
03-05-2009, 19:12
Ik denk dat je deze (http://www.militärlacke.de) bedoelt.

Danos
03-05-2009, 19:22
oke dan. goeie site!
kan ik over blank metaal ook gewoon spuitplamuur uit een spuitbus erop doen? of komt de roest daar doorheen? ben benieuwd naar jullie ervaringen

Danos
25-05-2009, 19:59
ik heb een deel van me auto gerold met vilt rollen, nu vind ik alleen dat de lak erg bobbelig is, het hect wel heel goed alleen is het erg ruw en zie je helaas strepen erin. welke rol kan ik beter gebruiken om goed strak te maken? of welke rollen gebruiken jullie meestal?

Jan-Jelle
25-05-2009, 20:08
oke dan. goeie site!
kan ik over blank metaal ook gewoon spuitplamuur uit een spuitbus erop doen? of komt de roest daar doorheen? ben benieuwd naar jullie ervaringen

over blank metaal eerst even gronden. indien nodig daarna nog (spuit) plamuren.

ik heb een deel van me auto gerold met vilt rollen, nu vind ik alleen dat de lak erg bobbelig is, het hect wel heel goed alleen is het erg ruw en zie je helaas strepen erin. welke rol kan ik beter gebruiken om goed strak te maken? of welke rollen gebruiken jullie meestal?

wat voor kleur is de lak waar je overheen gaat? en de kleur die er op moet?
vilt-rollen moet goed zijn, zorg wel dat de ondergrond goed op-geschuurd is en niet met een te grove korrel. niet lager dan 180. probeer de verf eerst goed te verdelen en vervolgens uitstrijken, met lange halen! dan moet het goed gaan.

Danos
25-05-2009, 22:21
het is een matte beige kleur, de motorkap is opzich goed gelukt, alleen het dak krijg ik maar niet strakker, en is toch vervelend als je er vlak overheen kijkt en je ziet al die banen. Ik zal wel een eens velour proberen, misschien dat dat net iets beter uitpakt.

Tjaap
25-05-2009, 22:27
goed laten drogen en dan wetsanden...

eentje
26-05-2009, 06:36
ik heb een deel van me auto gerold met vilt rollen, nu vind ik alleen dat de lak erg bobbelig is, het hect wel heel goed alleen is het erg ruw en zie je helaas strepen erin. welke rol kan ik beter gebruiken om goed strak te maken? of welke rollen gebruiken jullie meestal?

Ik gebruik altijd viltrollen van het merk ANZA... superstrak.

Marcski
27-05-2009, 12:09
iets meer verdunner gebruiken, dan vloeit het beter

Danos
27-05-2009, 13:57
oke dat zal ik eens proberen. Waarmee kan ik het best verdunnen?

Marcski
27-05-2009, 14:04
dat hangt van de verfbasis af ;)

Edward
27-05-2009, 15:50
water of peut!

vwcrewcab
27-05-2009, 20:00
Ik gebruik altijd wasbenzine als verdunner als ik lak met de compressor spuit.
Kweenie of dat opgaat voor rollen?!

eentje
27-05-2009, 21:01
nee... wasbenzine verdampt te snel om het te gebruiken als verdunning bij het rollen of kwasten.

Gewoon terpentine voor het verdunnen van de verf als het synthetisch is.

Benji
27-05-2009, 21:12
Wasbenzine werkt prima, ook voor het ontvetten van het te rollen oppervlak ;)

Danos
28-05-2009, 13:33
oke dan..stomme is dat het gene wat ik nu gerold heb niet verdund heb, dus zal het eerst weer op moeten schuren en dan overheen rollen met verdunde verf.

Darkprojectx
06-07-2009, 17:10
Stel,

je wilt je auto gaan rollen om wat voor reden dan ook.

wat zijn de voorbereidingen?
wat heb je nodig?
als je de bumpers ook mee pakt hoe pak je dat aan?

ik mis daarover eigenlijk nog een how to hier..?

wie vult hem in? :thumbup:

bugs
06-07-2009, 17:25
schuurpapier, verf, roller en schildersplakband is toch voldoende?

als het wat beschadigd of loslaat, stip je het zo weer bij toch?

Marcski
06-07-2009, 17:50
stel, je gebruikt de zoekfunctie... :rolleyes:

ik zal je op weg helpen: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=10357&highlight=rollen

Darkprojectx
06-07-2009, 18:04
vraag beantwoord! dank u! :thumbup:

stufenheckfahrer
07-07-2009, 20:21
Hoe je een auto rolt? Gewoon, in z'n vrij en van de handrem :tongue:

johan mk1
07-07-2009, 20:23
Hoe je een auto rolt? Gewoon, in z'n vrij en van de handrem :tongue:
:D :D :D :thumbup:

Reuvers
12-07-2009, 09:35
vraagje: waar kan ik het beste de verf mee verdunnen (ik ga voor mat trouwens)

Benji
12-07-2009, 10:29
Als je dat niet weet kan je ook beter niet gaan rollen ;)

Alkydverf (http://nl.wikipedia.org/wiki/Alkydverf)

Jan-Jelle
12-07-2009, 10:32
vraagje: waar kan ik het beste de verf mee verdunnen (ik ga voor mat trouwens)

Gewoon een scheutje peut erin.

Reuvers
12-07-2009, 10:38
peut? nog nooit van gehoord...

wat is dat?

Reuvers
12-07-2009, 10:39
Als je dat niet weet kan je ook beter niet gaan rollen ;)

Alkydverf (http://nl.wikipedia.org/wiki/Alkydverf)


en dit vind ik tevens ook een beetje een domme opmerking. Want jij bent zeker gewoon geboren met al jou kennis...

:shake:

Reuvers
12-07-2009, 10:40
ok...heb even gezocht maar is terpetine

bedankt

Benji
12-07-2009, 10:43
en dit vind ik tevens ook een beetje een domme opmerking. Want jij bent zeker gewoon geboren met al jou kennis...

:shake:

Jep :thumbup:

Reuvers
13-07-2009, 20:33
ik heb eigenlijk nog een vraagje

namelijk, de plaatsen die je niet kan rollen bijvoorbeeld de inkepingen van de sier/stoot strips, en langs de randen van de ramen; kan ik deze beter spuiten of kwasten om zo min mogelijk verschil te krijgen met de roller?

bedankt

Ebut
13-07-2009, 20:39
Gewoon afplakken en overheen rolleren. Niet te moeilijk denken ;)

Jurgen Santana
13-07-2009, 20:42
ik heb eigenlijk nog een vraagje

namelijk, de plaatsen die je niet kan rollen bijvoorbeeld de inkepingen van de sier/stoot strips, en langs de randen van de ramen; kan ik deze beter spuiten of kwasten om zo min mogelijk verschil te krijgen met de roller?

bedankt

Ik zou kwasten en dan nog even er overheen rolleren.

Reuvers
13-07-2009, 20:46
hmm...nee ik heb al wel alles gedemonteerd. Dus de auto is nu helemaal kaal. Schuren ben ik bijna klaar mee...wel een paar zere vingers lol

maar ik denk dat kwasten en erover heen rollen beste optie is. bedankt

Reuvers
13-07-2009, 20:50
tevens zijn die plekjes wel heel smal/klein voor een roller dus dat moet ik nog even bekijken.
Ik heb hele fijne smalle, relatief korte rollers gekocht wel met een vacht dus geen schuim. Las dat dat het beste werkt.

En dan metaal verf op waterbasis...maar metaalverf op waterbasis heb ik eigenlijk nog nooit gezien (of nooit naar gekeken...)?

Benji
13-07-2009, 21:11
De smalle plekjes kan je wel gewoon met de kwast doen, wanneer de verf mooi vloeit zie je er waarschijnlijk niks van.
Waterbasislak NIET verdunnen met peut he! Ik zou sowieso alkydlak nemen, en geen acryl. Dit vanwege het vloeien.

Reuvers
13-07-2009, 21:16
benji, sorry maar ik ben inderdaad een soort van leek op het gebied van verf, maar een fatsoenlijke verf winkel weet genoeg wanneer ik zeg dat ik metaal alkydlak nodig heb?

wildeknak
13-07-2009, 21:37
Hey hallo,

ben nu ook begonnen met het rollen van mijn golf1.

Heb de oude lak gewoon ontvet en iets opgeschuurd, en plekken gelast en bewerkt.
Ik ga nu met Double Coat van De IJsel verfen.
Site De IJsel (http://www.de-ijssel-coatings.nl/03_01_02_productoverzicht.asp)

Dit gebuiken ze op de bovenbouw van booten, voor meer info kijk ff op de site. 2 componenten dus super sterk en krasvast.

Groeten

Benji
14-07-2009, 20:27
benji, sorry maar ik ben inderdaad een soort van leek op het gebied van verf, maar een fatsoenlijke verf winkel weet genoeg wanneer ik zeg dat ik metaal alkydlak nodig heb?

Ja hoor, dat weten ze wel ;) In principe kan je een willekeurige alkyd/terpentine basis lak gebruiken, dus een huis, tuin en keukenverfje.
Denk er wel om dat je de auto goed ontvet! Hiervoor kan je prima wasbenzine gebruiken, ook een kleefdoekje om het laatste stof te verwijderen is geen overbodige luxe.

Reuvers
14-07-2009, 21:48
Ik heb nu een industriele zwarte primer genomen die ik ga verdunnen met olbatrol. Reden dat ik een primer heb is omdat ik het mat wilde houden. Mocht het echt niks worden is iig de auto geprimerd lol.

bedankt voor de hulp en morgen rol ik hem :)

ben zooo benieuwd

Darkprojectx
14-07-2009, 22:03
wij ook dus post maar lekker wat foto's ;)

Reuvers
15-07-2009, 15:07
hmmm mijn eerste reactie is zucht...


Het is niet zozeer dat ik banen krijg, maar wel mega sinasappel effect. Heel de auto zit nu onder de 'bultjes' (klinkt erger als dat het is).

Morgen haal ik nog een liter want de eerste was bij lange na niet genoeg. Dan doe ik nog een laag, laat ik hem drogen, en schuur ik hem heel lichtjes op.

als dat niks uithaalt spuit ik hem met een compressor (waar ik btw geen zin in heb)

had wel verwacht dat het er beter uit zou zien...drama...lol

Marcski
15-07-2009, 15:19
te dikke verf, verkeerde roller?

Benji
15-07-2009, 16:08
Verf inderdaad te dik. 1 liter moet bijna genoeg zijn voor 2x de auto te rollen! Sowieso krijg je met primer altijd sinaasappelhuid, dat is ook 1 van de redenen waarom ik het minimaal gebruik. Maar omdat je het toch met matte lak rolt, maakt het niet zoveel uit, dat vloeit ook niet tot een mooi oppervlak ;)

Reuvers
15-07-2009, 16:14
maar ja het moet wel wat beter als dit worden.

Misschien een optie om morgen een zijden zwart te halen? Zodat deze wel iets strakker erop komt?

is de auto iig geprimerd

of geen goed idee?

Reuvers
15-07-2009, 16:33
nog even toevoegen:

verf was ongeveer net zo dik als muur verf. Hout verf is bijvoorbeeld veel dunner als waar ik de auto mee deed. Dus ja, hij trok weliswaar de werf er telkens een beetje af.

Roller is goed: fijne vilt roller

Benji
15-07-2009, 16:47
Met zijdeglans gaat hij wel iets strakker worden inderdaad. Sowieso de grondlaag goed schuren met fijn schuurpapier. Hoe meet je de sinaasappelhuid er uit schuurt, des te strakker de toplaag.

Verf zo dik als muurverf is wel heeeeeeeeeeeel erg dik. Er zit geen tot weinig verschil in houtverf en metaalverf ;)
De verf moet gewoon lekker willen rollen, en strak trekken in circa een minuut. Zo niet, dan is het te dik.
Denk erom dat je de verf goed verdeeld met de roller, en heel licht doorrolt om het mooi strak te laten vloeien.

Reuvers
15-07-2009, 17:20
ok benji bedankt.

De verf is nu voelbaar droog maar toch nog zacht. Morgen hoop ik dat ie droog is, dan schuur ik de bovenlaag op. Dan met zijdenglans eroverheen.
Ik dacht al wel dat het te dik was. Misschien is muurverf ietswat overdreven, maar dikker dan houtverf was het zowiezo. En dat te bedenken dat ik er bijna een heel flakon alwbatron (of zoiets lol) in heb gedaan.

Hoopte dat ik eindelijk klaar zou zijn maar lijkt erop dat ik nog wel even zoet ben.

iig bedankt voor de handige tips

Reuvers
16-07-2009, 17:17
nou het is dus een ramp.

ik ben momenteel weer bezig om de hele primer laag eraf te halen. Hij is zo bobbelig dat ik hem niet kan laten zitten. Dus eigenlijk ben ik wer terug bij af.
Inmiddels heb ik de auto 3 kwart weer geschuurd, dus met een beetje goed weer kan ik morgen de zijden glans verf erop zetten.
Als dat niks word...dan gaat ie naar de sloop ;) lol

Benji
16-07-2009, 17:43
Zo te lezen rol je hem buiten? Dat is überhaupt niet zo goed voor de lak, al helemaal niet wanneer de zon schijnt. De lak droogt te snel, door de zon, maar ook vanwege de wind! Probleem dat je krijgt is sinaasappelhuid, blaasjes/blaren én rolslag.
Ik rol mijn auto's altijd in een loods, en het liefst met een paar graden boven het vriespunt. Je kunt dan rustig te werk gaan zonder dat het je voor de kwast opdroogt, en de lak heeft erg veel tijd om te vloeien.

Reuvers
16-07-2009, 18:08
inderdaad benji. Ik rol buiten ja. Ik begrijp dat de warme temp van de laatste tijd, de verf alleen maar sneller doet drogen. Maar ik heb helaas geen ruimte om binnen te verven, en al helemaal niet de beschikbaarheid om de buiten temp net boven het vriespunt te krijgen ;)

ik zal het moeten doen met wat ik heb.

Reuvers
17-07-2009, 18:38
Ok...ik ben nog steeds niet klaar met schuren. Heb er inmiddels weer een dag opzitten en het komt er wel, maar nog niet klaar.

Maar omdat ik toch zo veel moeite erin aan het stoppen ben, ben ik toch bang geworden om de auto te rollen. Nu heeft mijn schoonvader een compressor en spuit set liggen, dus dacht dat dat een betere optie is (binnen in zijn garage)

vraag: wat voor verf moet ik dan halen? Ik wil er geen blanke lak overheen doen. Maar moet ik de verf dan ook verdunnen? ZO ja, gewoon met terpetine? etc etc.

alle info welkom :)

Reuvers
17-07-2009, 18:39
ik weet tevens al wel dat ik een spuitkop nodig heb van ongeveer 1.5 en constante druk. Deze heb ik

eentje
17-07-2009, 19:26
Je kan gewoon die zijdenglans zwarte gaan spuiten... 20-30% wasbenzine erbij en dan is ie klaar om te spuiten.

Maar als je een heel blik owatrol bij de primer hebt gegooit (waarom in vredesnaam) ben ik bang dat je'n primer nog een paar dagen cq week moet drogen.

Reuvers
17-07-2009, 19:37
lol...eentje je hebt gelijk. Ik ben alweer 2 dagen aan het schuren maar dat gaat verschrikkelijk moeilijk omdat de primer idd nog niet helemaal droog is. Maar het eind is in zicht...haha

Het was trouwens een goede halve fles owatrol. rede waarom, omdat ik helemaal niks weet van verven haha

bedankt voor de info over het spuiten. Mij lijkt dat spuiten makkelijker moet zijn dan rollen. hopelijk

eentje
18-07-2009, 23:02
Owatrol kan/moet je zien als verdunning dus bij rollen/kwasten nooit meer dan 5%.

Reuvers
19-07-2009, 19:03
maar ik kan dus wel 20-30% wasbenzine erin doen om te spuiten?

eentje
23-07-2009, 00:07
maar ik kan dus wel 20-30% wasbenzine erin doen om te spuiten?

yup... begin met 20% en kijk dan of de lak dun genoeg is... zo niet langzaam meer verdunning tot gewenste dikte.

wildeknak
14-09-2009, 06:38
Zo ik ben klaar met Rollen..!!

Ik heb een verf voor boten gebruikt.
Dat heet Double Coat van DE IJSEL dit is een 2-componenten systeem wat dus erg mooi vloeit.

Ik heb alle roest weg weg gehaalt, plekken bijgewerkt, en na de tijd in de rood/bruin primer gezet.
En de oude goeie lak gewoon ff opgeruwd.

Toen hebben we alles in de ZF-primer van DE IJSEL gezet. Dit hebben we 2x gedaan en toen alles weer glad geschuurd.

En daarna dus de Double Coat verf erop gerold. Hier ook weer 2 lagen.
Het front van de auto krijgt meer lagen i.v.m steenslag.

En alles klaar is ff heel fijn schuren en dan gaan we poetsen..

En het resultaat natuurlijk..!!

http://94.100.115.143/729100001-729150000/729106501-729106600/729106585_5_LC5H.jpeg

Edward
14-09-2009, 09:21
alleen beetje jammer dat je niets van Akzo Nobel gekocht hebt :) .
Ziet er verder super uit voor hand werk!

martiepartie
14-09-2009, 09:27
Ik vraag het hier ook maar eens:

Als je je auto wilt rollen zoals hierboven (met kwaliteitslak ipv schoolbordlak :D), hoeveel liter/kg heb je dan nodig en wat zijn de geschatte kosten?

Als ik hoor dat er zeker 2 lagen primer gesmeerd worden, waarna 2 lagen lak (op sommige plaatsen meer) op de auto komen te zitten zal het ook niet heel goedkoop meer blijven?
Hoeveel liter heb je nodig om de auto 1 keer te lakken? Op de verpakkingen van de IJssel staat dat bij een gemiddelde laklaag je ongeveer 6m^2 moet kunnen bedekken, maar is dat ongeveer 1 auto?

Oudelut
14-09-2009, 10:29
Reken op ongeveer een halve liter per laklaag...

Benji
14-09-2009, 16:37
Wow, dat is mooi strak geworden! Hoeveel tijd heb je met de 2k lak om te rollen voordat het uithard?

GTI_Venlo
03-04-2010, 20:58
moet je schoolbordverf verdunnen voordat je gaat rollen?

GTI_Venlo
05-04-2010, 21:47
kep de motorkap van mijn honda civic met schoolbordverf gerold :D

echt vet!

Ian_C
07-04-2010, 18:04
En het resultaat natuurlijk..!!

http://94.100.115.143/729100001-729150000/729106501-729106600/729106585_5_LC5H.jpeg
Vet! Hoeveel heeft dit ongeveer gekost (indien je dit nog leest :D)?

Wit is eigenlijk een mooie kleur (als het van dat fris wit is en niet van dat gelig wit natuurlijk). Wat wel kut is bij wit is dat je meteen ziet als ie beetje vuil is, en dan al die kut insecten die eraan plakken en hun boodschap achterlaten, m'n vorige auto was wit.

DÁ-BRT
07-04-2010, 18:30
@De vorige poster. Wat een taalgebruik!