PDA

View Full Version : vraagje waar moet de dumpvalve komen


JK Le Mans
10-05-2005, 07:56
Een vriend van me wil een dumpvalave op zijn Seat Leon 1.8 T !
waar moet hij deze monteren ??

serge pot
10-05-2005, 11:15
tussen intercooler en gasklep

Edward
10-05-2005, 11:30
en dat slangetje op de valve gaat naar de turbo druk meter.

Allart-Ghetta
11-05-2005, 23:26
Loop je de boel weer te fucken Edward? Je bedoelt misschien dat je een T-stukje kan plaatsen in het slangetje naar de turbodruk meter.

Edward
12-05-2005, 04:53
nee pik, het was mij zo uitgelegd

JK Le Mans
12-05-2005, 07:09
maar ik snap er nog gen fuck van !
de een zegt dat het niks voorstelt en de volgens de ande moet je een heleboel veranderen ????

Rallye-VR6t
12-05-2005, 08:49
Als hij maar wel een closed circuit dumpvalve heeft gekocht.
Speciaal voor de 1.8T, met een open afblaasklep gaat het niet goed.

serge pot
12-05-2005, 18:58
hoezo ,ivm afblazen in je filterkast??

mellowyellow20VT
14-05-2005, 01:58
Als hij maar wel een closed circuit dumpvalve heeft gekocht.
Speciaal voor de 1.8T, met een open afblaasklep gaat het niet goed.


JA, vertel????

Allart-Ghetta
14-05-2005, 15:21
nee pik, het was mij zo uitgelegd

Als je de turbodrukmeter en de dumpvalve aan elkaar knoopt zien ze toch allebei geen druk.
Je moet de drukmeter en de dumpvalve allebei op het inlaatspruitstuk aansluiten zodat ze onderdruk en overdruk zien/voelen.

togooz
04-06-2005, 10:14
jasper,
ik heb nog wel een dumpvalve voor een 1.8t van mijn auto te koop
met dubbele zuiger, deze zorgt ervoor dat de ecu niet in noodloop komt (zijn er veel die dat wel veroorzaken)

Pedaalemmer
08-06-2005, 07:36
onderdruk bestaat niet!

mellowyellow20VT
08-06-2005, 12:42
vaccuum noemt men dat. en bestaat wel.

Allart-Ghetta
12-06-2005, 16:54
onderdruk bestaat niet!

WTF? Worden we bijdehand ventje? Hoezo bestaat onderdruk niet??

serge pot
12-06-2005, 21:13
onderdruk bestaat niet!
yeah right en overdruk heb je alleen als je moet schijten ,of werkt dan alleen de zwaartekracht

berendd
12-06-2005, 22:06
als je moet schijten dan heb je een turbo nodig, werkt alleen met massatraagheid....

(zie onderschrift zeg maar)

serge pot
19-06-2005, 21:08
:d

jeroenvr6
30-10-2005, 19:03
wel humor dit hier

steven16v
02-11-2005, 19:21
wel humor dit hier

Ja, nou.

Maar het goede antwoord is al gegeven.

p@trick kever
02-11-2005, 23:25
nu zul je t toch wel snappen of nie jasper...!!! hahaha

JK Le Mans
03-11-2005, 08:27
neeeeeeeeeeeeeeeeeee snap er geen fuck van !
maar scheelt het is ook niet voor mij dus....
hahahhahaha

Technix
04-12-2005, 20:33
Heb je een dumpvalve (closed loop) of een blow-off (open loop, oftewel de "ssssss-geluid) versie?

Je blow-off valve komt tussen turbo-uitgang en intercooler, en wel zo kort mogelijk bij je turbo. Dit vanwege de snelste drukreactie,verder weg heeft geen zin, dan werkt het geheel niet omdat het drukverschil traag gaat verlopen.
De aansluiting van je blow-off valve (kleine slangaansluiting bovenop) leidt je terug in of net voor het inlaatspruitstuk. Dit zorgt ervoor dat als je het gas loslaat er een vacuum onstaat en dit de blow-off valve bekrachtigd. Hetzelfde geldt voor de dumpvalve.

(Ps voor diegene die beweert dat onderdruk of vacuum niet bestaat,hoe werkt jouw rembekrachtiger -of heb je er een stofzuiger aangehangen?)

Het grote verschil met de dump en blow-off is dat lucht wordt gedumpt in de buitenlucht of dus niet.
Het kan zijn dat hierdoor je luchtmassameter "lucht mist", en kan stotteren veroorzaken.
Leidt je de lucht terug (closed loop) dan moet je deze aansluiting van de dumpvalve naar net achter je luchtmassameter terugleiden. (Nb, bij een dumpvalve zit deze aansluiting dus niet!)

Je turbodrukmeter kan inderdaad met een T-stuk in de kleine slangaansluiting komen (die bovenop de valve dus). Dit is het meest makkelijk.

Bovenstaande valves zorgen ervoor de je turbine niet stil gaat staan of zelf terug gaat draaien door de reactiekrachten van de tegendruk. Je turbo spoelt lekker snel op en 'hangt dus beter aan het gas'. Bovendien beschermd het je turbo tegen beschadigingen.


Dan ook maar even over een boostvalve:
Dit is een solenoid (elektrisch bediende klep) om je wastegate langer dicht te houden. Langer dichthouden = meer druk.
Deze komt tussen het slangetje van turbohuis (uitlaat) en wastegate.
(Saab had hiervoor een het zoganaamde APC systeem (anti-pingel) waarop deze solenoid electronisch aangestuurd wordt.)

Als je de wastegate veerdruk omhoogdraaid ga je de basisdruk verhogen en dit kan makkelijk pingelen veroorzaken, dus motorschade. Met een solenoid kun je dus en 'powerboost-knop' in je auto maken voor meer tijdelijke druk. Voor het een komt het ander kijken en dus wordt er meestal dan ook een extra benzine-injector opengestuurd voor extra koeling van je gecomprimeerd brandstof-mengsel. En intercooler met grotere capaciteit, meer oliekoeling voor je turbo.Maar ja, je hebt wel wat.

Succes!!!
:eek:

ingrob
04-12-2005, 21:18
deze is van seat-online.nl

Manual in pdf formaat voor het monteren van een Forge Diverter Valve ( is voor een Audi TT maar principe en plaats voor montage zijn gelijk)

http://www.forgemotorsport.co.uk/valve.pdf

Reaper Kustoms
24-01-2006, 00:15
waar moet dat kleine slangetje boven op de dumpvalve naartoe? in het geval van een golf 3 8v turbo? ik vind dat nergens in het forum hier terug.

vwmk2driver
24-01-2006, 09:38
volgens mij moet die gewoon op een vacuum aansluiting aan het inlaat spruitstuk.
zodat als de gasklep dicht gaat de klep open gezogen word.

carbreaker de autosloper
24-01-2006, 11:26
ja jasper das wel wat anders dan fietsen .....maar dr moet wel zon dubbel ding op anders schiet de ecu in de stress

JK Le Mans
24-01-2006, 11:27
ja ach daar heb andere mensen voor als ik zoiets wil hebben !
Die kunnen dat heel mooi voor mij maken :D

Reaper Kustoms
31-01-2006, 17:20
ik lees hierbovenm dan je het kleine slangetje vd dumpvalve gewoon vlak voor de injectie aan kan sluiten. is dit waar? zou wel fijn zijn.

Reaper Kustoms
31-01-2006, 17:21
maakt het trouwens uit of de valve zelf er vlak naast is aangesloten? of maakt dit niks uit?

Isard
05-02-2006, 19:56
maakt het trouwens uit of de valve zelf er vlak naast is aangesloten? of maakt dit niks uit?
Je kan best de benzinedrukregelaar aftakken naar je klep. En waar die klep zit maakt niet veel uit, zolang het maar tussen de turbo en de gasklep is. Het beste is vaak bij de gasklep, omdat daar het eerste druk wordt opgebouwd bij gas loslaten. Daarnaast zit je daar dicht bij je inlaatspruitstuk, dus is het makkelijk om die vacuumaansluiting te maken. Vanaf dus bijv. je benzinedrukregelaar.

Reaper Kustoms
05-02-2006, 23:03
dank je voor de info! hier kan ik wat mee!