PDA

View Full Version : GOEDE geschakelde plus.


Sven-GTI
04-01-2013, 19:00
Eerste even lezen graag voordat er antwoord gegeven wordt :D


Ik ben bezig om bij een golf 3 het een en ander aan te sluiten. Nu gebruik ik een 5-polig relais (omschakel relais) om aan te sturen.


Normaal komt er op (30) op het relais de spanning te staan. Ik pak die normaal gesproken altijd direct van de accu.

MAAR.... aangezien er bij een 5 - polig relais altijd 1 van de 2 geschakeld is 87a / 87. Blijft daar spanning op staan.

Ik wil dus de spanning naar mijn relais (30) ook geschakeld hebben. Er komen namelijk 2 verschillende bobine's op waarop omgeschakeld kan worden. En als de auto uitstaat wil ik natuurlijk op geen van beide spanning hebben staan.

Nu weet ik niet hoeveel ampere een bobine trekt? Want de originele draad is ook maar 1,5mm2 volgens mij. (gewoon dun draadje)

Hoop dat iemand mij een helder antwoord kan geven :D Het is dan wel niet voor m'n eigen auto, maar ik wil ook niet op m'n geweten hebben dat andermans auto afbrand door mijn schuld :thumbup:

Sven-GTI
04-01-2013, 19:06
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UDOG3B37.jpg



Zou dit een goede oplossing zijn? Aangezien de originele aansluiting naar de bobine ook geschakeld is?


Voor de mensen die het interessant vinden, het is om een zogenaamde 'vlammenkit' te installeren.

Je schakelt de bobine van de motor uit, zodat het mengsel je uitlaat in gaat, en die bobine met bougie aan het uiteinde van de uitlaat gaan ontsteken.
Ik weet dat het slecht voor de motor is etc.. maar toch.




Of heeft er iemand een suggestie hoe ik dit beter aan kan sluiten?

Sven-GTI
04-01-2013, 19:57
De originele bobines hebben trouwens 3 aansluitingen: plus, signaal en massa.

Kan ik misschien beter de signaaldraad aftappen? Want deze heeft een pulserende spanning dan? Of werkt dat niet zo? (anders vonkt de bougie in de uitlaat maar 1 malig, en met de signaaldraad blijft hij vonken dan?)



Want als ik met een losse accu spanning op de plus zet, dan kan ik via die signaalaansluiting de bougie ook laten vonken.

Pewi Vwteam
04-01-2013, 20:26
ik weet wat jij bedoelt, dit heb ik ook wel eens gebouwd op een auto, ik heb geloof ik een schema gebruikt van de nissan100 ennix club :D bobine gebruikt van een dj kymco

Sven-GTI
04-01-2013, 20:48
Alles is nu aangesloten, alleen ik weet niet goed welke draad ik het best kan pakken.

Ik kan natuurlijk ook in de kabelboom gaan snoeien en testen, maar liever in 1x goed :D

Beetje dit effect :D http://www.youtube.com/watch?v=G-CPfxHkplc

Pewi Vwteam
04-01-2013, 20:52
ik ken het ooit eens in een kaddet gsi gebouwd, koste iemand zijn beenhaartjes hahahaha.

Rasselman
04-01-2013, 21:25
Je moet de hoofdvoeding (KL30) op het relais doorverbinden met (KL86) en dan kan je met een draad en een schakelaar/drukknopje op (KL85) naar massa.

het relais kan je dan in-/uitschakelen ''bekrachtigen'' (zo kies je dus 87a of 87).

Je moet dus zorgen als het relais in ruststand staat je normale bobine geschakeld is. (Niet bekrachtigd dus)

Op jou getekende afbeelding is dat dus 87a

Sven-GTI
04-01-2013, 22:23
Ik kom net weer uit de garage, ik heb 'm nu aangesloten zoals bovenstaande tekening.
(alleen dan zit bobine 1 op 87a)

Dit werkt gewoon :D Alleen komt er nu 1-malig een steekvlam/knal uit de uitlaat. Dat komt omdat de bougie achterin ook maar 1x vonkt. (krijgt maar 1x spanning)

Zou ik dan het signaal van bobine 1 gewoon kunnen aftakken naar bobine 2? Of dient die signaaldraad ergens anders voor?
Want ik wil eigenlijk dan wanneer ik het knopje indruk, de bougie achterin gewoon blijft vonken (spanning op, spanning af etc.) Of zou ik er gewoon een knipperlicht relais tussen kunnen maken?

Sven-GTI
04-01-2013, 22:28
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KZRPGZAU.jpg

Zo is ie nu dus aangesloten (gewoon de + van de originle bobine gebruikt als geschakelde plus)

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YNU8FBDS.jpg
Zou dit dan werken? Of zorgt die signaaldraad niet voor een pulserend signaal?




Het is misschien een beetje 'sjonnie-style' maar stiekem vind ik het er erg vet uitzien :D Net zo buiten in het donker van die dikke steekvlammen :D

Sven-GTI
05-01-2013, 11:28
Die laatste tekening werkt dus niet. Die signaal draad zal wel ergens anders voor dienen want er blijft spanning opstaan (dus niet pulserend)

Denk dat de pulsen gewoon komen doordat de rotor zorgt dat er telkens een bougie ontlaad. Misschien proberen met een knipperlicht relais aan te sturen?

De Limburger
05-01-2013, 15:56
puls komt indd van je rotor af, en een knipperlicht relais lijkt mij niet snel genoeg..

Sven-GTI
05-01-2013, 16:16
Ik heb nu een knipperlicht relais, dit is inderdaad niet snel genoeg.
Weet niet of iemand nog andere oplossingen weet?

En relais dat sneller schakelt?

Rasselman
06-01-2013, 14:04
je katalysator is er wel toch tussenuit he btw ? :P

Sven-GTI
06-01-2013, 22:09
Katalysator horen opgeslagen te zijn, zo slijten ze niet en kom je ieder jaar de keur weer door als je ze eronder schroeft :D

Gino89
06-01-2013, 23:01
Je krijgt ook van die instelbare relais. Die kun je tot 0.1 sec. laten knipperen.

robertoal
08-01-2013, 12:17
er bestaan electronische (dus niet mechanisch) relais die razendsnel schakelen. zal kijken of ik een linkje ervoor kan vinden.

[edit] linkie (http://autospeed.com/cms/title_Using-Solid-State-Relays/A_112737/article.html)

robertoal
08-01-2013, 12:24
net even stukje verder gelezen, onderaan staat hoe je bijv 7 seconden het relay dicht kan laten zodat dus je bougie 7 seconden vonkt.. kan je ook uitbreiden!

Sven-GTI
08-01-2013, 13:28
Kijk eens aan! Even nachecken of deze ook bij Conrad of iets te leveren zijn :thumbup:

Michiel.
08-01-2013, 15:10
Heb op mijn oude polo ook een zelf gebeunde vlammenkit gehad. Maatje van me had dit aangesloten dmv 2 omschakelrelais. Geschakelde plus bij ruitensproeierpompje weggehaald dus bedienen met ruitenwisserhendel. :thumbup:

t-lCqrWdc70

Sven-GTI
08-01-2013, 15:25
Ik heb nu met een extra knop gewoon aangesloten.

Nadeel is: mijn bougie vonkt maar 1x. Omdat ik niet weer waar ik een pulserend signaal vandaan krijg (wordt normaal in de rotor geregeld? of hall-sensor?)

Daardoor vonkt de bougie 1x waardoor je ook maar 1 steekvlam krijgt. Als ik nu met het knipperlicht relais erop zit, dan vlamt ie pulserend zoals je knipperlicht :D hij blijft niet echt branden (omdat de bougie eigenlijk hoort te blijven ontsteken)

Sven-GTI
08-01-2013, 15:27
Nog een aanvulling, ik lees altijd dat mensen gewoon een brommer bobine pakken.

Dit werkte dus voor mij niet, 3 stuks achter elkaar doorgefikt/open gebarsten + ze werden kokend heet.

Nu met autobobine werkt het wel goed :D

Audi1981
08-01-2013, 19:27
Een brommer bobine kan je ook niet op constant plus zetten...of het moet er een van een brommer met elektronische ontsteking geweest zijn, die krijgen wel constant + ;) Ik zou hem gewoon parallel naast je originele bobine zetten, en alleen het relais de signaal draad laten omschakelen, zorgen dat je in rust stand de originele gebruikt, gaat altijd goed, en hij pulseert lekker met het motortoerental op dat moment, maar dan op één bougie :thumbup:
Stroom verbruiken doet ie maar één keer voor t opladen en tijdens gebruik natuurlijk :cool:

Sven-GTI
08-01-2013, 21:36
Maar welke is dan de pulsdraad?

De bobine van de auto zelf heeft 3 aansluitingen, een plus, een massa en een signaal.

Maar op die signaaldraad komt tijdens het lopen maar 8volt constant. De bobine pulseert normaal ook niet, maar die ontlaad doordat de rotor alle bougies/contactjes afgaat toch.

Audi1981
08-01-2013, 22:23
Je hebt 3 aansluitingen omdat je;

- 1 plus hebt, en die is meestal geen 12V maar 8V is ook prima
- 1 uitgang van spoel 1 (laagspanning)
- 1 vonk uitgang van spoel 2 (hoogspanning)
- de derde uitgang zoals jij die noemt zal waarschijnlijk je toerental aansluiting zijn

Als de uitgang van spoel 1 onderbroken wordt zal door de inductie een hoogspanning in spoel 2 geinduceerd worden die de bougie die op dat moment door de rotor aangewezen wordt laat vonken. Het eigenlijke vonken komt dus door het onderbreken van de stroom door spoel 1 !