PDA

View Full Version : Golf 2 1.6 (1991) slaat slecht aan


Nedje
15-02-2013, 19:20
Beste lezers,

Na veel gegoogle ben ik het even kwijt. Ik heb sinds een half jaartje een Golf 2 uit 1991 met een 1.6 blok.

In het begin was dit werkelijk waar een voortreffelijke auto, ik was zeer aangenaam verbaasd over het rijcomfort (zeker met de leeftijd van de auto in 't achterhoofd).

Als de auto niet te lang heeft stil gestaan start en slaat deze perfect aan! Het probleem komt echter naar voren als de auto wat langer heeft stil gestaan, bijvoorbeeld de hele nacht. Hierna wil de auto vrij slecht aanslaan, vaak zelfs helemaal niet.
In eerste instanties dacht ik aan een slechte accu/dynamo dus heb ik deze doorgemeten. In rust heeft de accu iets meer als 12volt en zodra de motor wel aan te krijgen is geeft deze tussen de 13,5 en 14,2 volt aan. Voor zover ik weet zijn dit acceptabele waardes.

Uit voorzorg tóch de accu maar vervangen en ook de bougies maar even mee genomen. (voor die paar euro hoef ik 't niet te laten!)

Helaas slaat de auto nog steeds zeer slecht aan als hij wat langer heeft stil gezeten.

Er is echter 1 maar aan het hele verhaal. Met de starthulp start de auto vrijwel altijd


Ik denk nu aan

Bougiekabels
Verdelerkap en rotor
bobine
startmotor?


Nu ben ik zelf niet uiterst technisch en moet ik het vooral hebben van de goed beschreven how-to's op fora als dit. Na wat gegoogle kom ik wel uit op carberateur problemen m.b.t. dit type auto, maar voor zover ik lees zou de auto met een niet goed functionerende carb ook niet moeten aan slaan als er starthulp aan gehangen heeft.

Heeft iemand enig idee wat ik zou kunnen vervangen of waar ik het probleem zou willen zoeken? Ik wil de auto namelijk graag opknappen (en vind het leuk om er dingen bij te leren om dit te realiseren!)

een heel ander probleempje(irritatie meer)
Als ik op hogere snelheid rij hoor ik links voor een flinke suis, alsof er ergens wind langs giert. Het lijkt uit de buurt te komen van het speakertje dat links voor in het dashboard zit, is dit een bekend probleem?

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

gbgolf2
15-02-2013, 20:10
Bougie kabels vv

Stelt niet zo veel voor je kunt ze door meting bij vervangen 1 voor 1 los halen als beginneling tevens nieuwe zijn aardig prijzig

Verdelerkap kun je met 2 klipjes of 2 boutjes losmaken laat de bougie kabels op de kap zitten! Meende dat die 18 euro kost

Zodra de verdelerkap verwijderd is kun je de rotor eraf trekken ( kan wel goed vast zitten) oude eraf nieuwe erop. Kost 9euro ofzo

En dan het rijtje terug werken;-) stelt niet zo veel voor.

Het startprobleem kan wezen dat je automatische shoke niet goed werkt tot niet of dat je startmotor versleten is dat die er moeilijker overdoet om de motor rond te krijgen.

Over het sluizen geluid is vrijwel normaal bij een oude auto,, meesten zouden dat wel laten wezen ma kan wezen dat het ijzeren randje weg is geroest waardoor je het geruis hoord ma dan moet je ook water in de auto hebben.

Nedje
15-02-2013, 20:26
Bedankt voor de vlotte reactie! Ik ga er z.s.m. aan zitten (Vermoedelijk volgende week omdat ik het verschrikkelijk druk heb op werk momenteel)

Bougiekabels en rotor vervangen etc moet wel lukken! Gelukkig wist ik al wél dat het verstandig is de bougiekabels 1 voor 1 te doen (i.v.m. ontstekingsvolgorde). Klein beetje vooronderzoek heeft me voor dat probleempje behoed!

Wat betreft de startmotor: Zou een startmotor wél goed kunnen werken indien je er starthulp aan hangt? Vervangen vind ik op zich niet zo héél erg, maar ga het liefst niet eindeloos vervangen tot het opgelost is zeg maar.

Weet je wellicht hoe ik de choke zou kunnen testen?

Beetje investeren in 't beestje vind ik gelukkig geen probleem :)

Wat betreft het gesuis: Er komt op geen enkele manier water in de auto voor zover ik kan merken overigens! Soms als ik over een hobbel scheur is het even weg, na de volgende hobbel komt 't vaak terug. Ik kan er wel mee leven, maar als ik het vrij makkelijk kan oplossen wil ik daar ook nog wel naar kijken :)

Spierings
15-02-2013, 21:35
Zou de accu kabels eens goed controleren, als deze met starthulp gewoon aanslaat zal het waarschijnlijk niet iets met de motor zijn (aangezien dat het dan met starthulp ook zou moeten zijn).

Klinkt gewoon of hij zeer moeizaam start en met starthulp wat sneller rond gaat.

Nedje
16-02-2013, 18:10
Hij lijkt soms wel ietsjes sneller rond te draaien als er starthulp aan hangt inderdaad. Heb je enige tips hoe ik het beste de bekabeling zou kunnen controleren, en waar ik exact zou kunnen beginnen? Zoals aangegeven ben ik een gigantisch leek en doe ik alles graag door middel van how-to's en uitgebreide beschrijvingen

Bougiekabels, verdelerkap en rotor vervang ik binnenkort sowieso. Ik durf niet te zeggen hoe oud die krengen zijn, en een klein beetje aandacht aan 't beestje kan vast geen kwaad :)

Spierings
16-02-2013, 18:44
Zou met name de massa klem op de accu en de kabel naar de motor visueel controleren en de plus klem en kabel naar startmotor visueel te controleren.

Vervolgens zou je ze doorkunnen meten met een voltmeter tijdens het starten, als er veel verlies in de kabels zit betekent meteen dat er een overgangsweerstand in zit.

Nedje
17-02-2013, 00:09
Ik ga er morgen mee aan de slag. Een snelle massatest zou toch zijn: Zwarte kabel op de - van de accu, vervolgens bevestigen aan de motor, als hij dan wel start zit het hem vrij zeker in de bekabeling?

Alvast bedankt!

Spierings
17-02-2013, 00:42
Ik ga er morgen mee aan de slag. Een snelle massatest zou toch zijn: Zwarte kabel op de - van de accu, vervolgens bevestigen aan de motor, als hij dan wel start zit het hem vrij zeker in de bekabeling?

Alvast bedankt!
Zou je ook kunnen proberen met een setje startkabels.
Massaklem met motor/bak verbinden en de plusklem met de plus op de startmotor.

Nedje
17-02-2013, 14:12
Een update!

Vandaag met de startkabels aan de slag gegaan. startkabel van de - naar de bak en startkabel van de + naar de startmotor.

Ja hoor, meteen aan slaan! Wellicht komt het omdat het buiten wat warmer is momenteel, maar uit voorzorg toch zo snel mogelijk de kabels vervangen voor wat nieuwere (en dikkere, zijn iel dunne kabeltjes)

Ik hoop dat dit de oplossing is, als je 's ochtends vroeg om 6 uur naar je werk moet en 't beestje is niet vooruit te krijgen is dat toch een probleem! haha

bedankt voor het meedenken!