PDA

View Full Version : Vacuumvervroeger vervangen (1.3NZ)


Christiaan94
16-02-2013, 18:18
Ik heb met m'n 1.3'tje alleen maar ellende gehad tot nu toe. Hij loopt koud belabberd, valt veels te ver terug in de toeren met schakelen, verbruikt teveel en nog meer. Nu kreeg ik de tip dat dat aan de vacuumvervroeger kan liggen. Is die makkelijk te vervangen voor een leek, en zo ja, hoe moet dat?

Function
16-02-2013, 20:06
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=110453

Function
16-02-2013, 20:08
Quote Johan1982MK1:
Schroefje van het vacuum potje losmaken. Dan met een klein schroeven draaiertje het stangetje van het vacuumpotje los 'wippen'. Hij zit als een soort van drijfstang om een rond asje. Daarna de nieuwe monteren in omgekeerde volgorde van hierboven. Beter kan ik t ff niet uitleggen

Spierings
16-02-2013, 21:30
Zou hem eerst gewoon even controleren.

Even wat vacuem opzetten en kijken of deze aantrekt en druk vast houd.

Christiaan94
16-02-2013, 22:11
Hoe bedoel je dat spierings? Slangetje even loshalen en even aan zuigen of zoiets?

Komen de symptomen van een kapot vacuumvervroeger eigenlijk een beetje overeen met mijn problemen (slechte koude start, stinken naar benzine, hoog verbruik, onregelmatige loop)?

Spierings
16-02-2013, 22:53
Hoe bedoel je dat spierings? Slangetje even loshalen en even aan zuigen of zoiets?

Komen de symptomen van een kapot vacuumvervroeger eigenlijk een beetje overeen met mijn problemen (slechte koude start, stinken naar benzine, hoog verbruik, onregelmatige loop)?
Inderdaad slang los en aan de vervroeger zuigen, kijken of hij hem aan trekt en vacuem houd (dus niet lek is)

Denk niet dat jouw probleem hierdoor komt maar ik kan me vergissen.

Christiaan94
16-02-2013, 23:11
Dankje! Ik ga moren even kijken. Waar denk je dat het door komt dan?

Johan1982MK1
16-02-2013, 23:30
Ik zou de temp. Sensor ook eens vervangen voor een originele bij de dealer weg.
Ook alle vacuum leidingen nalopen en/of vernieuwen. Controleer je inlaatspruitstukpakking en controleer je lambda sensor en luchtmassameter.

Er is ooit een modificatie geweest mbt de vacuum slangen. Misschien dat je met google nog terug kan vinden wat dat is geweest. Vlgs mij iets met een t-stukje oid.

Christiaan94
16-02-2013, 23:34
Hoe kanhet beste de lambda sensor en luchtmassameter checken?

Function
17-02-2013, 01:57
Lambdasonde testen:
Kijken of er verschil is als de lambdasonde is aangesloten of is afgekoppeld.
Afkoppelen kan bij de stekker die op het spruitstuk zit geschoven.
Volg de draden van de lambdasonde op de uitlaat (katalysator, zit ongeveer onder het middenconsole) naar de linkerkant van het spruitstuk. Daar zit een stekker (3 of 4 polig) met een contrastekker.
Controleer meteen de bedrading.

Bij mij was de bedrading (aarde en lambdasonde-signaal) naar de regelunit op de stekker afgebroken. Daarnaast een kale plek op een punt waar de draad is verbonden met carrosserie.
Na opnieuw aansluiten was het koude start probleem opgelost.

Mijn ervaring met aan/uit was dus:

Uit (losgekoppeld ivm gebroken draden op de stekker).
- start goed, na 1 km (inschakelen van de lambdasonde?) opeens stationair laag in de toeren, bokken, alsof 3 cilinders het doen (trekker geluid), inhouden bij gas geven, na 5 km (bedrijfstemperatuur) normaal.

Aan (na reparatie)
- geen problemen.

Als er geen verschil is bij aan/uit is er kans dat er iets aan de hand is met de lambdasonde.
Als wel verschil is bij aan/uit dan werkt de lambdasonde



Luchtmassameter:
Luchtmassameter zit meteen na het luchtfilter. Deze is gemakkelijk te demonteren.
Paar schroeven op het luchtfilter en de slangenklem losmaken. En natuurlijk de stekker loskoppelen, zit met een lastige borgveer vast (kijk uit voor wegspringen)
De plastik-deksel op de lmm zit met siliconenkit vast. Met een hobbymesje los-snijden
en de deksel eraf wippen.
In de llm kun je de slijtage controleren en eventueel contacten goed schoonmaken.
Als de lmm nog niet open is kun je de contrastekker beter niet losmaken (twee schroefjes). Valt niets te zien en je krijgt de contacten dan niet meer goed op de plek.
http://www.youtube.com/watch?v=-11J8XawQtc

Gasklephuis schoonmaken is ook een mogelijkheid. vooral de vacuĆ¼m gaatjes.
Bij mij ging het stationair toerental na het schoonmaken van 700 naar 1100.

Voor meer info NZ: http://vw-nz.freehostingcloud.com/

Ik hoop dat dit hier je iets verder helpt. Kan natuurlijk ook totaal iets anders zijn.
Mijn zoektocht duurde 5 maanden
Succes met de zoeken en testen.