PDA

View Full Version : Welke TSI wel?


maniacmark
14-03-2013, 09:16
Hallo medeforummers,

Na jarenlang met veel plezier mijn MKIV gereden te hebben, wordt misschien wel eens tijd voor wat nieuwers (jaja, zuivere begeerte).
Maar in autoweek en elders op internet lees je de grootste spookverhalen over TSI blokken. Opgerekte kettingen, oliedruk en weet ik wat niet meer. Sommigen hebben duizenden euro's schade.

Dat wil ik niet als ik voor een nieuwere auto ga. Daarom mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen en professionals hier op het forum.
- Welke TSI motor (code?) steekt wel deugdelijk in elkaar?
- Of na welke revisie of terugroepactie is er ook geen vuiltje meer aan de lucht?

Alvast bedankt voor de moeite.

Mark

LRR
14-03-2013, 12:12
Goeie vraag Mark, hier ben ik ook wel erg benieuwd naar !

Mk1-Addict
14-03-2013, 13:02
poe he, dat wordt een lang antwoord...

in het kort:
1.2 tsi --> nokkenasversteller meestal veroorzaker bijgeluiden koude start
1.4 tsi (alle motorcode's van 90 tot 160pk) --> kettingspanner meestal veroorzaker bijgeluiden koude start, ketting vervangen als gevolgschade

1.4 tsi 160 pk (CAV) --> bobines vaak defect en bougies moeten worden vervangen voor gas bougies

sowieso alle modellen het beste op 98 ron ivm pingelen

Black Devil
14-03-2013, 13:23
correctie bij de 1.2TSI, probleem is de ketting die uitrekt/verlengt niet de nokkenasversteller

maniacmark
14-03-2013, 13:44
Mensen bedankt! :thumbup:
Lees ik het dan goed dat er eigenlijk geen enkel TSI blok zonder problemen is?
Is dit met een nieuwe kettingspanner of oid opgelost, of keert dit probleem terug?

Mk1-Addict
14-03-2013, 14:17
correctie bij de 1.2TSI, probleem is de ketting die uitrekt/verlengt niet de nokkenasversteller

Klopt Erdem, nokkenasversteller bij de nieuwere, kettingen bij allemaal, thnx voor de correctie

Mk1-Addict
14-03-2013, 14:19
Mensen bedankt! :thumbup:
Lees ik het dan goed dat er eigenlijk geen enkel TSI blok zonder problemen is?
Is dit met een nieuwe kettingspanner of oid opgelost, of keert dit probleem terug?

Zover ik het nu weet/kan zien zijn zowel de ketting als de spanner verbeterd en komt het probleem niet meer terug.. ik denk dat je pas over een jaar van tendens kunt spreken als er weer kilometers zijn gemaakt met de nieuwe spullen.

Als je mij het chassisnummer via PM stuurt kan ik wel wat voor je uitzoeken, weet je iig of het als is gebeurt of niet

Spierings
14-03-2013, 18:42
Bij de vroege 1.4 tsi zorgen ook de nokkenasverstellers voor bijgeluiden bij het starten (zoizo bij audi, weet niet zeker of dit bij de vw motoren ook is)

Turbo waste gate van de 1.4 wil soms nog wel eens klemmen.

De betere zijn de gti motoren.

maniacmark
14-03-2013, 18:56
ik heb nu nog geen specifieke auto op het oog, maar wil wel graag weten waar ik naar moet kijken. Als de kwaliteit van de verbeteringen zich nog moet bewijzen, zit ik met een 2e hands met 6 mndn Bovag garantie in een mogelijke gevarenzone.
Zijn er dan benzinevarianten van de Polo 6R en de Golf VI die wel betrouwbaar zijn (en geen dikke V6 zijn)?

bprijs
14-03-2013, 19:55
Ik heb een Scirocco 1.4 TSI met 160 pk.
En die van mij heeft er nu bijna 70 duizend vrijwel probleemloze km's op zitten.
Ik heb de volledige historie achterhaalt en er kwamen een paar dingen uit.
Bij 54 duizend een paar nieuwe bougies en het reguliere onderhoud.
Voor de rest niets te melden over motor problemen.
Wat je wel merkt is dat ie gewoon beter loopt op 98.
Heb ook met 95 gereden en dan lijkt het soms dat ie een keer een slag mist zou je zeggen.
Maar dan nog kun je er wel goed meer rijden.
Heb toen ook nog bij de dealer gevraagd of ik een nieuwe ketting nodig had.
Maar dat was voor die van mij niet van toepassing.

Toen ik de 1.4 tsi verhalen pas las nadat ik de rocco had gekocht hield ik mijn hart vast.
Maar ik heb hem nu meer dan een jaar maar nog geen dag spijt gehad.
Als je lange stukken rijd en bijna 700 km met een volle tank rijd is ook niet verkeerd ;)

Mk1-Addict
14-03-2013, 23:32
Ik heb een Scirocco 1.4 TSI met 160 pk.
En die van mij heeft er nu bijna 70 duizend vrijwel probleemloze km's op zitten.
Ik heb de volledige historie achterhaalt en er kwamen een paar dingen uit.
Bij 54 duizend een paar nieuwe bougies en het reguliere onderhoud.
Voor de rest niets te melden over motor problemen.
Wat je wel merkt is dat ie gewoon beter loopt op 98.
Heb ook met 95 gereden en dan lijkt het soms dat ie een keer een slag mist zou je zeggen.
Maar dan nog kun je er wel goed meer rijden.
Heb toen ook nog bij de dealer gevraagd of ik een nieuwe ketting nodig had.
Maar dat was voor die van mij niet van toepassing.

Toen ik de 1.4 tsi verhalen pas las nadat ik de rocco had gekocht hield ik mijn hart vast.
Maar ik heb hem nu meer dan een jaar maar nog geen dag spijt gehad.
Als je lange stukken rijd en bijna 700 km met een volle tank rijd is ook niet verkeerd ;)

Je zult van mij ook niet horen dat het slechte motoren zijn! Als dealermedewerker zie je alle problemen van dichtbij, met alle type motoren.

De TSI is een geweldige motor die je kunt rijden als een TDI, koppel onderin en altijd vermogen, zelfs de 1.2 is al verassend soepel.

Succes en als ik iets moet uitzoeken/nakijken, laat maar horen.

Acradavos
19-03-2013, 18:52
Ik rij zelf een 1.4 TSI met 122pk, ook nog geen problemen ondervonden (84.000km) :)

Bertus_01
19-03-2013, 19:19
1.2 tsi - fijne motoren, wel last van kettingen en turbo verstelling wat kan rammelen ivm speling op de as.

1.4 tsi turbo / compressor - mijn ervaring deze gewoon mijden - kettingen uitrekken en in elkaar gelopen zuigers door warmte.
Verschillende update's voor geweest.

1.4 tsi turbo - weer kettingen en verder wel ok.

2.0 tsi - Ook Kettingen wel stuk minder, verder goed. (beste keuze denk uit bouwjaar)

Nieuwe 1.4 tsi golf 7 - In ieder geval geen ketting meer maar tandriem.



Mijn keuze zou zijn de 1.2 tsi, erg fijne motoren.
De ketting reparatie is niet zo omslachtig als bij de 1.4 tsi!
Reparatie van een paar uur.
Nieuwe type ketting met meer zijdeschakels na reparatie.

Fryslan
19-03-2013, 20:02
Het enige no nonsens antwoord!:

Betreft de 1.2, turbo is een actie van geweest kan nog iets rammele..


1.2 tsi - fijne motoren, wel last van kettingen en turbo verstelling wat kan rammelen ivm speling op de as.

1.4 tsi turbo / compressor - mijn ervaring deze gewoon mijden - kettingen uitrekken en in elkaar gelopen zuigers door warmte.
Verschillende update's voor geweest.

1.4 tsi turbo - weer kettingen en verder wel ok.

2.0 tsi - Ook Kettingen wel stuk minder, verder goed. (beste keuze denk uit bouwjaar)

Nieuwe 1.4 tsi golf 7 - In ieder geval geen ketting meer maar tandriem.



Mijn keuze zou zijn de 1.2 tsi, erg fijne motoren.
De ketting reparatie is niet zo omslachtig als bij de 1.4 tsi!
Reparatie van een paar uur.
Nieuwe type ketting met meer zijdeschakels na reparatie.

Bertus_01
19-03-2013, 22:00
Klopt dat er een actie is, de 24v9.
Plaat van 2mm plaatsen + update.
Echter niet altijd voldoende om het rammelen weg te krijgen :thumbup:

maniacmark
20-03-2013, 10:11
Dus rammelen bij de 1.2 TSI met Turbo blijft, maar verder is het een betrouwbaar blok (als ketting in terugroep is geweest)?

quers
20-03-2013, 11:16
Klopt het dat je als de ketting vervangen moet worden ook altijd de kettingspanner moet vervangen?
Ik ben in het bezit van een golf 5 GT 1.4 TSI (170pk). Deze wagen heeft een nieuwe ketting maar de kettingspanner is daarbij niet vervangen.

Ben inmiddels twee keer terug geweest voor een motorstoring en zaterdag gaat dit voor de derde keer gebeuren. De specialist waar ik hm uit heb laten lezen denkt dat de kettingspanner ondeugelijk werkt. Bij navraag blijkt ook dat deze niet is vervangen toen ze de ketting vervingen. Dit had wel gemoeten aldus de specialist.
Nu gaat de auto dus zaterdag voor de derde keer terug. Gelukkig valt dit onder garantie. Zijn er nog andere dingen wat het kan zijn en waar ze meteen naar moeten kijken?

Spierings
20-03-2013, 18:31
Klopt het dat je als de ketting vervangen moet worden ook altijd de kettingspanner moet vervangen?
Ik ben in het bezit van een golf 5 GT 1.4 TSI (170pk). Deze wagen heeft een nieuwe ketting maar de kettingspanner is daarbij niet vervangen.

Ben inmiddels twee keer terug geweest voor een motorstoring en zaterdag gaat dit voor de derde keer gebeuren. De specialist waar ik hm uit heb laten lezen denkt dat de kettingspanner ondeugelijk werkt. Bij navraag blijkt ook dat deze niet is vervangen toen ze de ketting vervingen. Dit had wel gemoeten aldus de specialist.
Nu gaat de auto dus zaterdag voor de derde keer terug. Gelukkig valt dit onder garantie. Zijn er nog andere dingen wat het kan zijn en waar ze meteen naar moeten kijken?
Een spanner hoeft niet persee vervangen te worden indien de ketting vervangen wordt. Is geen slijtage deel en ketting loopt hier niet direct overheen. Of het verstandig is ??

Wat voor storing zit er nu in ?? Als de spanner niet goed zou zijn zou je hem ook horen tijdens het starten.
Als het een storing is mbt de timing is het ook een flut garage dat ze hem wissen en je weer op pad sturen :screwy:

Bertus_01
20-03-2013, 21:35
Denk inderdaad dat er een storing in zal staan betreft de timing.

Ik zou persoonlijk wel altijd de spanner mee vervangen, maar weet dat volgens de actie dat je deze enkel hoefde te controleren en mits in orde terug moest monteren.

Je spanner moet ook erg slecht werken wil je hiervoor een storing krijgen en zou je dus zeker bij een koude start je ketting moeten horen rammelen.

Dus naar mijn idee staat de ketting gewoon niet netjes op tijd.
Maar dat ligt er natuurlijk een beetje aan wat voor storing erin zit.

@ Maniacmark - Tot nu toe zeker een betrouwbare motor zonder al te veel gekke dingen.

Ketting is echt het eerste wat kan gebeuren en dus bij een 2ehands aanschaf hoogstwaarschijnlijk al een keer vervangen. Controleer dit wel even bij aanschaf.

Turbo was een terugroepaktie, hierna vrijwel in orde.

1.2 motor zelf geen gekke dingen, kan weleens vocht in de bobine komen waardoor je cilinder overslag krijgt, geen boeiende reparatie. (schoonmaken en evt bougiekabel vervangen)

maniacmark
20-03-2013, 21:53
Dank allen voor de reacties. Dit maakt mij een wijzer man (en gerustgestelder in de kwaliteit van tsi-blokken).
Met betrekking tot de terugroepactie (@Bertus_01 en anderen) van de turbo. Is dit ergens terug te vinden of een auto tot deze doelgroep behoort? En zo ja, waar?

Fryslan
20-03-2013, 21:59
Een spanner hoeft niet persee vervangen te worden indien de ketting vervangen wordt. Is geen slijtage deel en ketting loopt hier niet direct overheen. Of het verstandig is ??

Wat voor storing zit er nu in ?? Als de spanner niet goed zou zijn zou je hem ook horen tijdens het starten.
Als het een storing is mbt de timing is het ook een flut garage dat ze hem wissen en je weer op pad sturen :screwy:

Er ooit eens bij nagedacht dat bij de reparatie van een 1.4 TSI van een kettingset een nieuwe spanner van 35 euro gewoon moet gebeuren? Je investeerd 3 a 4 uren aan de reparatie, dan doet die 35 euro niet meer.

Overgens word vaak niet naar de nokkenasversteller gekeken, en ik kan uit ervaring zeggen dat juist deze vaak het timing probleem veroorzaakt! Praat je alleen wel over een versteller van 460 euro.

Bertus_01
20-03-2013, 22:01
1.2TSI 24V9,
spacer tussen de turbo actuator + software update,
hij kan namelijk gaan pieken en in noodloop schieten. modelen van 2012 hebben geen software update nodig, die voldoen met alleen de spacers.
Turbo's met de letters K L of M aan het eind komen niet in aanmerking.

Als je een auto op het oog hebt, noteer het chasisnummer en bel even een VW dealer.
Die kan aan de hand van het chasisnummer zien of hij in de aktie valt en/of deze al is uitgevoerd.

De exacte datum's en bouwjaren weet ik niet. Bovenstaande heb ik even van internet geplukt.

Bertus_01
20-03-2013, 22:05
@ Fryslan,

Je hebt gelijk hoor!
Maar helaas vielen de meeste nog in de garantie of coulance regeling waardoor een dealer gewoon niet anders mag als enkel de defecte delen vervangen.

De nokkensas versteller is inderdaad een probleem, er is een ''Verbeterede'' versteller.
Dit wordt gecontroleerd aan de hand van het onderdeel nummer van de versteller.

De 1.2 tsi heeft gelukkig geen versteller meer. ;)

Spierings
20-03-2013, 23:27
Er ooit eens bij nagedacht dat bij de reparatie van een 1.4 TSI van een kettingset een nieuwe spanner van 35 euro gewoon moet gebeuren? Je investeerd 3 a 4 uren aan de reparatie, dan doet die 35 euro niet meer.

Overgens word vaak niet naar de nokkenasversteller gekeken, en ik kan uit ervaring zeggen dat juist deze vaak het timing probleem veroorzaakt! Praat je alleen wel over een versteller van 460 euro.
Ben het helemaal met je eens maar helaas denkt niet iedereen er zo over, zelfs de importeur in sommige gevallen..

Zou zelf hem altijd vervangen indien los, heb ooit een 2.0 audi gehad waar de zuigers vervangen moesten worden ivm olieverbruik. Hier zat ook een oud type spanner op (nieuwer type bij deze motoren wordt anders vergrendelt). Na veel sleutelwerk en een paar keer rond draaien werkte alles naar behoren en spanner bleef goed zijn werk doen. Echter bij het op oliedruk druk starten begon hij te tikken en bleek de timing versprongen te zijn met als gevolg dat de kleppen krom waren en weer veel sleutelwerk. Oorzaak: mochten van de importeur niet meer vervangen dan nodig was voor de reparatie ;)

maniacmark
21-03-2013, 23:06
@ Fryslan,

Je hebt gelijk hoor!
Maar helaas vielen de meeste nog in de garantie of coulance regeling waardoor een dealer gewoon niet anders mag als enkel de defecte delen vervangen.

De nokkensas versteller is inderdaad een probleem, er is een ''Verbeterede'' versteller.
Dit wordt gecontroleerd aan de hand van het onderdeel nummer van de versteller.

De 1.2 tsi heeft gelukkig geen versteller meer. ;)

De 1.2 tsi heeft geen versteller meer. Vanaf welk bouwjaar?
En geven dealers zomaar informatie af over onderhoudshistorie en terugroepacties, ook als de auto daar nooit in onderhoud of zo is geweest?
Mijn ervaringen met dealers zijn nogal wisselend hierin namelijk :(

Spierings
22-03-2013, 19:19
De 1.2 tsi heeft geen versteller meer. Vanaf welk bouwjaar?
En geven dealers zomaar informatie af over onderhoudshistorie en terugroepacties, ook als de auto daar nooit in onderhoud of zo is geweest?
Mijn ervaringen met dealers zijn nogal wisselend hierin namelijk :(
1.2 tsi heeft nooit een nokkenasversteller gehad ;)

Wat de dealer over onderhouds history kan vertellen is vrij beperkt als hij daar niet in onderhoud is.
Meeste receptionisten kunnem het niet zien in gids en info in elsa is het beperkt en dit programma gebruiken ze bij de receptie niet maar wel in de werkplaats.
Als hij bij een universele garage onderhouden is kunnen ze je niks vertellen.

Bij terugroepactie's kunnen ze kijken of er nog open staan en welke dat er uit gevoert zijn. Maar meestal hangen ze niet graag de vuile was buiten ;)

Fryslan
23-03-2013, 12:32
Onzin, een goede dealer claimt gewoon de delen als een kettingspanner mee. Ik heb ze bij de bult vervangen, en vervang gewoon alles mee, en alles kan gewoon geclaimd worden!

quers
08-04-2013, 17:22
Inmiddels is de nokkenasversteller vervangen en rijdt het beestje weer naar behoren. Hopelijk blijft de storing weg.

Ronal_Driver
16-06-2015, 13:06
Hoe zit het precies met de wat nieuwere TSI motoren?, ik ben mezelf aan het oriënteren voor een andere wagen en zit te twijfelen tussen een golf 5 GTI 2005/2006 en een Golf 5 GT met een 1.4 TSI (170pk) uit 2007/2008. Beide auto's met minder dan 150/160k op de klok. Wat is de verstandigste keuze?

wessel97
16-06-2015, 20:42
over het algemeen zou ik dan voor de de gti gaan alleen dan zou ik wel een later model pakken de eerste type's waren geloof ik wat meer problemen mee. ook zou ik een handgeschakelde pakken en geen dsg. overigens zou ik mocht je voor die auto gaan, meteen het filter/zeefje van je oliepomp (dus die in het carter zit) of vervangen of controleren/in de gaten houden.

de golf mk5 gt zou ik niet nemen omdat het een van de eerste vw's is geleverd met een tsi motor. de eerste waren ook het allerslechtste, zeker de types met turbo en compressor. ik loop zelf stage bij de dealer, en bij de 1.4 tsi motoren met turbo en compressor gaat er nu eenmaal veel kapot. is het niet de kettingspanner/ketting zelf dan is het wel de turbo.

Ronal_Driver
17-06-2015, 09:03
over het algemeen zou ik dan voor de de gti gaan alleen dan zou ik wel een later model pakken de eerste type's waren geloof ik wat meer problemen mee. ook zou ik een handgeschakelde pakken en geen dsg. overigens zou ik mocht je voor die auto gaan, meteen het filter/zeefje van je oliepomp (dus die in het carter zit) of vervangen of controleren/in de gaten houden.

de golf mk5 gt zou ik niet nemen omdat het een van de eerste vw's is geleverd met een tsi motor. de eerste waren ook het allerslechtste, zeker de types met turbo en compressor. ik loop zelf stage bij de dealer, en bij de 1.4 tsi motoren met turbo en compressor gaat er nu eenmaal veel kapot. is het niet de kettingspanner/ketting zelf dan is het wel de turbo.

Oké helder, bedankt voor de info.

Je hebt het over de latere types dan hebben we het over bouwjaar 2006/2007?

wessel97
17-06-2015, 10:09
Oké helder, bedankt voor de info.

Je hebt het over de latere types dan hebben we het over bouwjaar 2006/2007?

Ja precies, ik weet zeker dat er iets was met de eerste types (weet niet of het ernstig was) maar kan er zo niet opkomen..

Maar als je er een van na 2005 pakt weet je zeker dat je goed zit

Ronal_Driver
17-06-2015, 10:32
Super, dan gaan we verder met de zoektocht naar een nette GTI

wopitop
24-06-2015, 17:20
Er is sinds deze week bij de dealer een set te koop met een gewijzigde spanner, nokkenasversteller en ketting met geleiders voor minder dan een losse spanner kost. De spanner is geheel gewijzigd qua werking dus veel beter. Ketting is het nieuwste type dus ook beter. De afgelopen week 4 (vier) motoren uit elkaar gehaald zien worden ivm zuigerproblemen, dus we hebben werk zat....

benth132
02-07-2015, 17:04
Wopitop, Kun je ook zeggen of daar een nummer aan vastzit, aan die set. Ik wilde deze week een soortgelijke set bestellen bij de plaatselijke dealer, maar die weet van niks.
Heb hier het probleem van de ketting en spanner bij een golf plus 1.4 tsi 2010. Ik kan alleen niet zeker zeggen of de nokkenasversteller ook kapot is. Een kapotte zou enigzins speling moeten hebben wanneer je hem verdraait.

Dennis@polo86c.nl
03-07-2015, 15:42
Er is sinds deze week bij de dealer een set te koop met een gewijzigde spanner, nokkenasversteller en ketting met geleiders voor minder dan een losse spanner kost. De spanner is geheel gewijzigd qua werking dus veel beter. Ketting is het nieuwste type dus ook beter. De afgelopen week 4 (vier) motoren uit elkaar gehaald zien worden ivm zuigerproblemen, dus we hebben werk zat....

Is dat voor de 1.2 TSI?

g-loudertje
04-07-2015, 08:08
Super, dan gaan we verder met de zoektocht naar een nette GTI

Rij al 40k probleemloos met mijn 2006 gti dsg. Erg fijne auto. Gebruikt wel wat olie maar dat is te verwaarlozen. 1 liter op 7/8k

MILV-mobiel
06-07-2015, 21:44
1.8 tsi, is die alleen geleverd in de skoda dan? Staat er hier thuis namelijk een van

T!m
09-07-2015, 19:05
Gewoon goed naar de motor luisteren en een proefrit maken. Er zijn natuurlijk een boel 2005 Gti's die een zwaar leven hebben gehad. Daarin tegen heb ik zelf een 2005 GTI in perfecte staat die met een paar kleine aanpassingen nu 300pk draait. Dus het is gewoon een kwestie van geduld en niet de eerste de beste kopen.

#dutchmkv
24-07-2015, 14:58
Ik rij zelf sinds december 2014 met een Jetta uit 2008, 1.4 TSI met 160pk en DSG bak.
Altijd dealer onderhouden geweest en 2x in het verleden uit coulance naar de dealer retour geweest, inderdaad voor de ketting en de mechatronica van de DSG i.c.m. dit type motor (160pk).

Ik ga er vanuit dat alles in orde is maar hou het goed in de gaten of ik geluiden of andere zaken. Verder een heerlijke auto, lekker vlot en mijn inziens behoorlijk zuinig als het moet (100 kmh op de cruise 1:17,6).