PDA

View Full Version : Matte verf glimt her en der, hoe weer mat te maken


R.icky
30-03-2013, 22:10
Een tijdje terug heb ik m'n Corrado matgroen gerold, ben nu 3 weken verder en heb al wat steenslagplekjes waar je gele doorheenziet komen, net als bij het dakraam.

Ik heb de auto gewetsand en er overheen gerollerd maandag en het is nu zaterdag maar er zitten heren der glimmende plekken op.

Hoe haal ik dit weg? Opnieuw rolleren is geen punt, verf zat (:

EelcoB
02-04-2013, 19:59
Appart.. Gewoon die stukken opnieuw rollen is de beste optie.

Kleurverschil o.i.d. zie je toch niet op mat.. :thumbup:

Tjaap
02-04-2013, 20:01
Weekje aankijken. Denk dat het vanzelf weer mat trekt als het dezelfde verf is.

Edward
02-04-2013, 20:33
Spot repair bij semi glans of matt is moeilijk.
Afhankelijk van laagdikte, droging condities en product.
Helemaal overdoen is de beste optie.

R.icky
02-04-2013, 20:59
Warm of koud buiten mag niet uitmaken? Want ik heb niet meer de mogelijkheid om de auto ene nachtje te laten staan in de werkplaats?

Edward
03-04-2013, 05:06
Dus wel. Wat ik geleerd heb bij mijn baas is dat de condities essentieel zijn voor het opdrogen van je lak. Bij hoogglans kom je meestal nog wel goed weg, heb je waas dan poets je het op.

Bij mat en zijde glans is dat anders. Bij matte lak worden vaak silica poeders gebruikte bij zijde glans soms silica en soms waxen gebruikt om te matteren. Deze materialen hebben bepaalde condities en laagdikte nodig, die vind je in het technisch info blad, om zich aan het oppervlak te orienteren (met bepaalde veiligheids marges). Ga je hier buiten opereren dan krijg je afwijkende waardes, in jouw geval een schommeling in je glans.
Zorg er dus altijd voor dat je bij 20°C de boel opzet en in dunne lagen. Niet in een keer een vette.

Zou even wachten tot de zomer, maar niet te warm, dan vloeit het niet zo goed meer.

Wat voor product heb je dan?

Omderschat de eigenschappen verf niet, het is bijna rocket science :thumbup:

Ik werk al 11 jaar op R&D en soms kom ik een eigenwijze tegen ;)

R.icky
03-04-2013, 11:20
Ik gebruik Histor buitenlak, ook geschikt voor op metaal (: samen met vachtrollertjes.

Ik heb de eerste keer binnen gestaan in een loods, ong 15c en 3 bouwlampen a 500w erop gezet dus dat was prachtig, om de steenslag bij te werken heb ik op dezelfde manier gewerkt alleen was het buiten 5 of 6c ong.

Nee dan wacht ik wel op warmer weer of tot ik weer de werkplaats kan gebruiken (: