PDA

View Full Version : Touran 2004 remmen ontluchten


maverh
08-04-2013, 17:42
Hallo,

Ik heb een touran van 2004
Ik trapte door de remmen, na paar keer de remmen indrukken een harde rempedaal
Er was een barst in de leiding van de VACUM deze is vervangen.
Ik trapte nog door de remmen
De master cilinder vervangen

Na het verversen van de remolie werken de remmen meestal goed soms is de pedaal een kussen (ik vermoed dat er nog lucht in de leidingen zit)

Hoe moet ik de remleidingen correct ontluchten?

René
08-04-2013, 18:13
in je eentje?

-doorzichtig fles (ik gebruik altijd een bbq-sausflesje) voor de helft vullen met verse remvloeistof
-deze met een ijzerdraadje vasthangen aan de veerpoot van de auto. Hang hem hoger dan het ontluchtingsnippeltje.
-doorzichtig slangetje op de ontluchtingsnippel schuiven en de andere kant in het potje. Uiteinde moet onder de vloeistof staan.
-ontluchtingsnippel losdraaien
-in de auto gaan zitten dan je rempedaal een paar keer intrappen, niet het pedaal tot aan de bodem intrappen...dan kan je je hoofdremcilinder vernielen.
-als er geen luchtbelletje meer in het slangetje/flesje komen, is de leiding vrij van lucht
-ontluchtingsnippel weer vastdraaien
-flesje van de veerpoot halen en deze op de grond zetten
-slangetje van de ontluchtingsnippel halen en meteen je vinger op het uiteinde zetten.
-slangetje omhoog houden en je vinger eraf doen...alles wat in het slangetje zit stroomt nu in het flesje.
-op naar de volgende leiding :)

Volgorde, altijd beginnen met de langste leiding en zo afwerken naar de kortste.
Dus:

-Rechtsachter
-Linksachter
-Rechtsvoor
-Linksvoor

Uiteraard goed het niveau in je remvloeistofreservoir in de gaten houden...deze moet goed op peil houden.

Heb op deze manier al heel wat remmen ontlucht en werkt perfect!

swinz
18-04-2013, 19:20
Of je gaat naar een garage en betaald 15min werk een een halve liter remvloeistof ;) Kan nooit veel kosten!