PDA

View Full Version : plokkend/tikkend geluid uit boxen


Bumper83
15-04-2013, 21:43
hallo allemaal,

ik heb onlangs een versterker aangesloten in mn Golfje 2 alleen heb nu last van een zacht plokkend/tikkend geluid uit m'n boxen als de motor stationair draait en m'n autoradio uitstaat (frontje eraf)

Ik heb de vaste 12V vanaf de accu en geschakelde 12V langs m'n linker dorpel naar achter gelegd en m'n tulpkabels(radio<->versterker) en speakerkabels(versterker<->boxen) langs m'n rechter dorpel gelegd. Massa zit aan de bout van m'n RA gordelbevestiging onderzijde achterbank.

Systeem bestaat uit:

- Alpine CDE 9880R radio
- 2x Pioneer 60w RMS in hoedenplank
- Alpine composet 60w RMS deurbakken en dashboard
- Blaupunkt GTA 470 versterker

Hopelijk kan iemand me hier mee verder helpen.

mvg Robert

EnVeeZee
15-04-2013, 23:03
Komt je geschakelde + wel gewoon vanaf de radio?

Bumper83
16-04-2013, 22:54
Geschakelde + is door een vorige eigenaar van de achterruit verwarming (dacht ik) afgetakt en aan de radio verbonden en vanaf de radio is de geschakelde plus naar de versterker verbonden.

Erik Baas
16-04-2013, 23:07
Ik durf niet te beloven dat het je probleem gaat oplossen, maar: de massa voor de versterker zou eigenlijk beter ook direct vanaf de accu moeten komen, met een minstens even dikke draad als de plus. De verbinding loopt nu via allerlei aan elkaar geschroefde stukken plaatstaal (toch al een slechte geleider), met roest en/of verf er tussen, en vele gelegenheden om juist dit soort storingen op te pikken.

EnVeeZee
18-04-2013, 21:34
Ik denk dat je probleem ligt in de stroomvoorziening. Herstel deze naar origineel, niks aftakken maar netjes vanaf zekeringkast richting radio met fatsoenlijk gezekerde kabels. Vanaf de radio gebruik je de remote e/o elektrische antenne om je versterker mee te schakelen. Een massa vanaf accu is niet per definitie nodig en voordelig :rolleyes: de weerstand is met een multimeter eenvoudig te meten, zo kies je een goed punt en anders maak je hem.

Bumper83
07-05-2013, 14:47
Ik denk dat je probleem ligt in de stroomvoorziening. Herstel deze naar origineel, niks aftakken maar netjes vanaf zekeringkast richting radio met fatsoenlijk gezekerde kabels. Vanaf de radio gebruik je de remote e/o elektrische antenne om je versterker mee te schakelen. Een massa vanaf accu is niet per definitie nodig en voordelig :rolleyes: de weerstand is met een multimeter eenvoudig te meten, zo kies je een goed punt en anders maak je hem.


ik denk inderdaad dat hier de oplossing in ligt, nog geen tijd gehad om het na te kijken maar zal binnenkort de boel eens origineel aansluiten via zekeringkast en een geschakelde plus voor de versterker vanaf de radio zelf pakken. bedankt voor het meedenken! :thumbup: