PDA

View Full Version : audio via versterker valt uit.


jardo
03-05-2013, 22:42
Help :confused:

ik vandaag me eerste 100 km gereden met de nieuwe auto nadat ik me rijbewijs eindelijk terug heb.

ik heb in mijn ibiza 6L dus ook de installatie in gebouwt die al van auto op auto meegaat :screwy:

na een tijdje viel de helft van het geluid weg. :wow:
ik heb de deur speakers en de tweeters bij de spiegel nog op de gewone orginele bekabeling van de radio
verder heb ik 4 speakers in de hoedenplank 2 speakers aan achterin en 1 sub aangesloten op de versterker.

opeens uit het niets sprongen de achterste speakers uit en ook geen sub meer :wow:
na de rotonde deed ie t ook gewoon weer.
na een km of 5 weer t zelfde en zo nog 2x

tot ik op me werk aankwam ik sta volledig stil, boem weer uit.
na radio los gehaald te hebben en stekkers bekeken,
radio weer op zn plek geduwt en terwijl ik me hand onder de radio vandaan schuif om t opbergvakje weer te plaatsen doet ie t opeens weer :screwy:

als alles uit is, staat de versterker nog wel aan en niet in protect stand

net de terug reis helemaal geen problemen gehad, paar keer in en uit de auto gestapt op parkeerplaats en bij laatste keer weer alles uit :wow: :screwy:

ik heb 2 sets Tulp kabels naar achter lopen, 1x +/- voor sub en 1x +/- voor speakers

iemand enig idee?

sinan
03-05-2013, 23:04
heeft niets met je tulpen te maken
waarschijnlijk ergens een vals contact
kijk eens naar je massa en je dikke plus kabel

Jel Golf 2 GTI
03-05-2013, 23:24
idd kijk eerst je voedingskabels en massakabels eens na van je versterker.

Trek ook eens aan de kabels om te zien of er geen stekkers los op je kabel zitten.

Anders eens met je versterker schudden om te zien of hij in protectie gaat of dat hij echt helemaal uitvalt.

Ik heb ooit ook eens gehad dat de zekering van de plus kabel die net achte je batterrij zit kapot was. Was afgebroken aan 1 zijde waardoor hij nog tegen de ppol zat en contct gaf maar als hij schokkerde soms niets doorgaf, leek op het eerste zicht helemaal OK Maar na en paar keer goed kijken kon je zien dat het plaatje niet meer helemaal rechtzat en bewog.

Hopelijk vind je het. Grtz

sinan
04-05-2013, 00:14
idd kijk eerst je voedingskabels en massakabels eens na van je versterker.

Trek ook eens aan de kabels om te zien of er geen stekkers los op je kabel zitten.

Anders eens met je versterker schudden om te zien of hij in protectie gaat of dat hij echt helemaal uitvalt.

Ik heb ooit ook eens gehad dat de zekering van de plus kabel die net achte je batterrij zit kapot was. Was afgebroken aan 1 zijde waardoor hij nog tegen de ppol zat en contct gaf maar als hij schokkerde soms niets doorgaf, leek op het eerste zicht helemaal OK Maar na en paar keer goed kijken kon je zien dat het plaatje niet meer helemaal rechtzat en bewog.

Hopelijk vind je het. Grtz

had ik ook en na 1 week zoeken uiteindelijk gevonden
zekering zag er ook goed uit

jardo
04-05-2013, 18:33
Bedeankt voor alle reacties :thumbup:

mijn zekering zat niet helemaal lekker maar ik weet nog niet of ie nu goed is...
nog niet echt kunnen testen... auto bij garage gezet.

jardo
11-05-2013, 06:41
kan het komen doordat de versterker te warm word?
versterker zit achterop de subwooferkast en staat achter tegen de achterleuning aan

ik had t gister weer en vesterker was echt gloeiend heet
nadat ik m naar achter geschoven had met een duw deed ie t weer :screwy:

Jel Golf 2 GTI
11-05-2013, 08:11
kan het komen doordat de versterker te warm word?
versterker zit achterop de subwooferkast en staat achter tegen de achterleuning aan

ik had t gister weer en vesterker was echt gloeiend heet
nadat ik m naar achter geschoven had met een duw deed ie t weer :screwy:


Versterker achterop je subwoofer kast word meestal afgeraden.

Om dat deze dan rechtstreeks de trillingen van je woofer pakt.

Ik had vroeger ook versterkers die loeiend heet werden maar die vielen dan uit in protect mode.

Heb nu zelf een zitten met 2 koelers waardoor deze er minder last van heeft.

Als je zeker bent dat voorderest alles van draden vast zit zou het kunnen dat er in je versterker iets niet helemaal juist zit, aangezien hij het doet nadat je er een "duw' tegen hebt gegeven.

jardo
13-05-2013, 09:49
Versterker achterop je subwoofer kast word meestal afgeraden.

Om dat deze dan rechtstreeks de trillingen van je woofer pakt.

...

Als je zeker bent dat voorderest alles van draden vast zit zou het kunnen dat er in je versterker iets niet helemaal juist zit, aangezien hij het doet nadat je er een "duw' tegen hebt gegeven.


okee thanks. ik wou nog wel andere sub halen en een nette inbouw er van maken maar eigenlijk wel met deze versterker: hifonics ik heb er zo'n bass controll unit bij :thumbup:

jardo
18-05-2013, 13:29
gister had ik er weer last van...
2x vlak voordat ik thuis was

ik had de sub met versterker iets verder in de koffebak gezet en toen ging t een tijdje goed.

nu keek ik gister en toen stond ie dus weer tegen de achterbank aan.
na dat ik m weer in t midden had gezet.. minuutje gewacht toen deed ie t weer... verder niks aan gedaan :screwy:

hij was weer gloeiend heet,
hij schiet niet in protect mode o.i.d.
hij stopt er gewoon mee.
ik heb me bass en volume wel aardig hard staan.... volume level: discotheek op wielen :shake: :)

EDIT:
ik heb er geen condensator tussen.
heeft in me vorige auto wel gezeten. maar dat is toch alleen geluids kwaliteid verbetern.. en het dimmen van de verlichting op bass ritme tegen te gaan?
dat doet ie nu wel... alle verlichting iets dimmen op t moment dat de bass komt

jardo
21-05-2013, 09:44
gister had ik er weer last van maar nu stond de subwoofer en versterker nog gewoon van de bank af.

ik was bijna thuis na rit van uur en toen viel ie weer weg :S :S
is me versterker gewoon niet goed mee?
k kon me hand er niet opleggen zo heet :wow:

Biggie
21-05-2013, 11:31
begin die versterker los te schroeven van je wooferkist
en zet hem apart op een ruimte met genoeg luchtcirculatie
controleer de kabel dikte
en controleer of je de speakers goed heb aangesloten
je zegt in je beginpost 4 speakers op je hoedenplank plus 2 in de achterdeuren plus een subwoofer?
Heb je een 7 kanaal versterker dan?

jardo
21-05-2013, 22:38
begin die versterker los te schroeven van je wooferkist
en zet hem apart op een ruimte met genoeg luchtcirculatie
controleer de kabel dikte
en controleer of je de speakers goed heb aangesloten
je zegt in je beginpost 4 speakers op je hoedenplank plus 2 in de achterdeuren plus een subwoofer?
Heb je een 7 kanaal versterker dan?

kabel dikte lijkt me wel goed te zitten.
ik heb een hifonics titan txi 6400
4x175 watt
ik heb me sub gebrugd
en 3 speakers op links en 3speakers op rechts (2x2 in hoedenplank en in bijde zijschermen bij achterbank)

ik zou zo even niet weten waar ik de versterker dan moet laten.
ik ben nog druk bezig met het sparen voor een echte sub ( k heb nu goedkope jvc met flikkerlichtje ) en nu dus ook maar voor een betere versterker. wat ik er allemaal nog mooi strak in wil gaan bouwen

Biggie
22-05-2013, 04:41
ik denk dat daar je probleem zit
3 speakers op 1 kanaal en weer 3 speakers op een ander kanaal
hoe heb je ze aangesloten
in serie of parallel????
persoonlijk denk ik dat je een overkill aan speakers heb
maar dat is denk ik mijn mening(ieder zijn ding)
Gaat niet om kwantiteit maar om kwaliteit

jardo
22-05-2013, 09:26
ik heb ze parralel aangesloten.

ik ben druk aan t zoeken naar een extra versterker en andere sub
ik wil nu wel rond de 500/600 watt rms

als ik me speakers dan verdeel over de 4 kanaals aan zou sluiten zou het beter moeten gaan?

heb ik trouwens genoug aan een 1 fahrad condensator als ik rond de 500 watt rms wil zitten met versterker + sub ?
ik hoef me 4 kanaals dan toch niet met condensator te doen?

Biggie
22-05-2013, 15:32
paralel aangesloten is niet handig voor je versterker
dan ziet het 4/3=1.33333 ohm
en als ik me nie vergis is het stabiel in 2 ohm
dus dat niet doen
heb je overigens wel alle 6 speakers nodig dan?
ik zou 4 speakers op 4 kanalen laten spelen(tenzij je compo setjes heb dan is het 2 composetjes op een 4kanaal versterker)
en voor de sub een aparte sub versterker
het liefst mono
een condensator is in feite niet nodig
als je maar ervoor zorgt dat je kabels dik genoeg zijn
als je meer wilt weten raadpleeg ik je deze website

www.12vhifi.nl

daar word alles netjes en duidelijk uitgelegt
neem je tijd en lees het een en ander even