PDA

View Full Version : Welke vw is het beste voor de autocross


lorenzo553
05-05-2013, 19:15
Ik ben weer van plan om te gaan crossen.
Nu had ik het idee om dat met een lupo te gaan doen , maar ben er achter gekomen dat het niet een ideale auto voor de cross is.

De auto moet aan de volgende regels/eissen voldoen.
Standaard auto, niet meer dan 4 cilinders.
turbo, g-lader enz, niet toegestaan.
Injectie mag vervangen worden door vw carburateur.
opties moet de motor dus standaard blijven.

Heb een bewerkte 2e motor liggen met 2b2 carburateur ong. 150pk
Kan die plaatsen in een mk1
Of het wordt iets anders bijv een abf motor

ik rij voornamelijk op zware zand grond denk zelf dat een 8v een iets betere koppel verhouding heeft

heeft iemand tips/ ideeen ik hoor ze graag

Tjaap
05-05-2013, 19:17
Golf3. Goedkoop te vinden. Licht. En je krijgt geen boze VW mensen achter je aan.

lorenzo553
05-05-2013, 19:20
Golf3. Goedkoop te vinden. Licht. En je krijgt geen boze VW mensen achter je aan.

Tja boze vw mensen zal wel mee vallen.
Maar een golf 3 is een stuk zwaarder dan een golf 1
Heb nog een golf 1 staan die niet geschikt meer is voor op de weg.
Gewicht zo laag mogelijk is wel van belang in de autocross wereld

Polo1w
05-05-2013, 19:40
Als je maar niet aankomt met een scirocco. Das zonde.
Maarja... Als ie toch al mega speculaas is, en eigenlijk niet te redden...

Style
05-05-2013, 19:42
Golf3. Goedkoop te vinden. Licht. En je krijgt geen boze VW mensen achter je aan.

:D

road runner
05-05-2013, 19:47
Helaas zijn bijna alle rocco's al in de cross verdwenen helaas.

Maar een mk1 met 2e motor wil wel. 700 kg en 115 pk wil wel

De 2e motors hebben een hoop power op lage toeren

Mtdi
05-05-2013, 20:04
Dat is een betere keus,doe er een gti bak achter en goede schokbrekers en je bent een heel eind.

sciroccoGTII
05-05-2013, 20:05
Golf 3 is veeeel te zwaar. Scirocco mk1 is 100kg lichter als een scirocco mk2 dus ik wist het wel. Golf 1 is ook goed. Type 2 vindt ik persoonlijk ook te zwaar

Tjaap
05-05-2013, 20:09
Al het gewicht van een golf3 is eraf te schroeven of is er al afgeroest.

jettaracing
05-05-2013, 21:00
Al het gewicht van een golf3 is er al afgeroest.


:D

sciroccoGTII
05-05-2013, 21:46
En toch is een golf 3 te zwaar hoeveel je er ook afhaalt. Type 1 blijft altijd lichter kun je ook nog veel afhalen. Golf 1 stuurt iets mooier als een scirocco type 2, doordat een type 2 ietwat onderstuurd is. Scirocco 1 blijft mijn favoriet ligt met een goede schokbreker superstrak in de bochten en is rechtuit goed stabiel. Als je voor weinig geld wilt crossen zou ik een golf 1 casco pakken, doe er aan de voorzijde een stel Bilsteins onder en net zoals mtdi aangeeft een GTI bak zijn mooi close ratio. (of laat door mtdi een bak aanpassen een 5b caddybak met een kortere 3de) of iets wat hij je adviseert. Maak de golf zo ligt mogelijk door alle kit en bitumen te verwijderen en de kooi volgens het regelement minimaal te houden en lichte verstevigingen met een goed verband aanbrengen, zwak punt is onder de a stijlen bij het voorfront. Met deze setup heb je geen dikke motor nodig om opels 2l16v bij te houden, een fris gereviceerde dx is genoeg, 2E is maar net wat je wilt en hebt liggen. Succes!

picasso_16v
06-05-2013, 16:10
Waar haal jij dan die golf 1 of scirocco 1 vandaan? Ik kan nergens wat vinden wat betaalbaar is..

lorenzo553
06-05-2013, 16:11
En toch is een golf 3 te zwaar hoeveel je er ook afhaalt. Type 1 blijft altijd lichter kun je ook nog veel afhalen. Golf 1 stuurt iets mooier als een scirocco type 2, doordat een type 2 ietwat onderstuurd is. Scirocco 1 blijft mijn favoriet ligt met een goede schokbreker superstrak in de bochten en is rechtuit goed stabiel. Als je voor weinig geld wilt crossen zou ik een golf 1 casco pakken, doe er aan de voorzijde een stel Bilsteins onder en net zoals mtdi aangeeft een GTI bak zijn mooi close ratio. (of laat door mtdi een bak aanpassen een 5b caddybak met een kortere 3de) of iets wat hij je adviseert. Maak de golf zo ligt mogelijk door alle kit en bitumen te verwijderen en de kooi volgens het regelement minimaal te houden en lichte verstevigingen met een goed verband aanbrengen, zwak punt is onder de a stijlen bij het voorfront. Met deze setup heb je geen dikke motor nodig om opels 2l16v bij te houden, een fris gereviceerde dx is genoeg, 2E is maar net wat je wilt en hebt liggen. Succes!

Golf 3 is geen optie is veel te zwaar.
Een scirocco1 is haast niet aan te komen ( en is best zonde voor de cross)
Wordt toch een mk1 denk ik twijfel alleen of ik met een injectie of carburateur ga rijden.

riendert
06-05-2013, 16:33
Mk2 of mk3 is wel veel sterker!

sciroccoGTII
06-05-2013, 19:38
Wat heb je over voor een golf 1 casco? Heb en weet er nog wel een paar te staan. Scirocco 1 had ik mb huidige casco voor 250 euro, let wel dit was een goed hard casco. Anders is het ook niet geschikt voor de cross. Golf of scirocco casco is ook wel simpel en licht stevig te maken je moet even weten waar verstevigen. Weet waarschijnlijk ook nog wel enkele scirocco 1 casco te staan.

bartman
06-05-2013, 19:48
Polo is dat niet goed voor cross? Klein, licht, en heel veel te vinden voor weinig

The_Maxx
06-05-2013, 19:58
elke vw is zonde om ermee te crossen!
Koop liever een opel corsa: laag gewicht, best pittig (gsi bijvoorbeeld),veel onderdelen van te vinden. Veel beschikbaar, kosten niks. En de gemiddelde vw liefhebber is er blij mee als er weer een uit het straatbeeld verdwijnt.
Plus je hebt t voordeel dat je langer met een versnellingsbak kunt doen :D

sciroccoGTII
06-05-2013, 20:37
Polo met een 1.3 oid wil ook niet echt hé...bovendien ook niet stevig onderstel tov mk1/2. En over dat vw zonde is weten we nou wel eens. Gemiddelde crossauto vw zit meer en kostbaardere techniek in dan de gemiddelde straat/hobby auto.

picasso_16v
07-05-2013, 13:37
Polo met een 1.3 oid wil ook niet echt hé...bovendien ook niet stevig onderstel tov mk1/2. En over dat vw zonde is weten we nou wel eens. Gemiddelde crossauto vw zit meer en kostbaardere techniek in dan de gemiddelde straat/hobby auto.


Daar ben ik het wel mee eens.. Wielophanging en koker rij je minder snel krom als van een golf1 dan van een golf 2 is mijn ervaring. golf 3 en corrado zijn ook pittig sterk.

Meeste crossers hebben liever de stuurstangen en lagerhuizen van een golf 1 of scirocco.

Van Limburg
07-05-2013, 15:42
Uit een golf 3 is toch meer gewicht uit te halen dan een golf 1? Heeft iemand hier eigenlijk cijfers? Gewichten bedoel ik dan.

sciroccoGTII
07-05-2013, 16:15
Probeer jij maar een type 3 compleet rijklaar onder de 600 kg te krijgen...en een laag zwaartepunt.

duudt
07-05-2013, 16:57
Heb zelf gecrossed met golf 1 golf 2 en scirocco 1, mijn voorkeur gaat uit naar de scirocco.
Worden alleen steeds moeilijker te vinden voor een nette prijs.
Ik weet niet met wat voor regelement er gereden word, ik reed met golf 2/3 fusee's vanwege dat hier de grotere homokineten van audi in kunnen, in combinatie met zelfbouw draagarmen.
De carrosserie is op een paar punten nodig om te verstevigen, zoals de draagarm punten en de achteras ophanging.
Verder zoveel mogelijk door lassen en als het mag een pijpje van de kooi naar de voorste veerpoten.

asjemenoudje
08-05-2013, 07:52
Tip: haal een Seat Ibiza, stuk lichter als een golf 2 of 3, maar is toch VAG dus er past ook een 2E motor in. Plak er een versnellingsbak van een 1.6 aan (Eindreductie 3,94) en t loopt als de brandweer!

lorenzo553
09-05-2013, 09:21
Het wordt denk toch een golf mk1 met een 2e motor
Alleen ben er nog niet uit wat voor carburateur ik moet gebruiken.
Had voorheen een pierburg 2b2 van een Audi 5cylinder
Ik zag net op mp een 2b5 weet iemand het verschil tussen deze 2
Heeft iemand nog tips welke ik kan gebruiken, moet volgens het regelement wel een vag carburateur zijn

picasso_16v
09-05-2013, 16:50
me neef rijd met een weber 38dgas, schijnt ook geleverd te zijn op vw

sciroccoGTII
09-05-2013, 17:56
Ford Granada carburateur is ook goed openen je 2 evengrote vlinderkleppen gelijktijdig en 38mm. Heb m zelf in 44mm gezien.

lorenzo553
09-05-2013, 19:07
Ford Granada carburateur is ook goed openen je 2 evengrote vlinderkleppen gelijktijdig en 38mm. Heb m zelf in 44mm gezien.
Mag niet volgens het reglement.
moet een vag carburateur zijn.

lorenzo553
09-05-2013, 19:08
me neef rijd met een weber 38dgas, schijnt ook geleverd te zijn op vw
Ik dacht dat dat die op een ford v6 zat.
Weet je zo op welke vw die geleverd is?

ids
10-05-2013, 20:55
Honda !!

sciroccoGTII
10-05-2013, 21:10
Wordt daar zo streng op type carburateur gecontroleerd? Dan mogen ze van de TC ook wel van alle auto weten net welke carburateur uitgevoerd, vag carburateurs zijn er niet zijn gewoon pierburg oid welke ook wel op andere auto's geleverd zijn

lorenzo553
10-05-2013, 21:31
Wordt daar zo streng op type carburateur gecontroleerd? Dan mogen ze van de TC ook wel van alle auto weten net welke carburateur uitgevoerd, vag carburateurs zijn er niet zijn gewoon pierburg oid welke ook wel op andere auto's geleverd zijn
Ze zijn er best streng op, en volgens mij is er geen vag motor met een Weber uitgekomen.
En als hij niet zonder verloopstuk op een vag inlaat spruitstuk past val je al snel door de mand

sciroccoGTII
10-05-2013, 21:53
Granada carburateur past wel op een std inlaat van vw. Je moet degenen net 4 evenredige boutgaten hebben. Maar een 2b2 oid is ook prima, maar Granada heeft een groot voordeel van zn evenredig werkende kleppen en grootte. Even een std luchtfiltetpan eroverheen en niemand die t ziet..

lorenzo553
10-05-2013, 22:28
Granada carburateur past wel op een std inlaat van vw. Je moet degenen net 4 evenredige boutgaten hebben. Maar een 2b2 oid is ook prima, maar Granada heeft een groot voordeel van zn evenredig werkende kleppen en grootte. Even een std luchtfiltetpan eroverheen en niemand die t ziet..

Ok, wist niet dat die gewoon paste.
Ik heb vandaag een 2b5 gekocht op mp €55,- is een koopje al zeg ik het zelf

sciroccoGTII
11-05-2013, 18:01
Heb ook nog wel enkele 2B2 (dacht ik of 2B5) carburateurs in onderdelen liggen. Mocht je er belang bij hebben ze zijn voor weinig. Wordt tegenwoordig niet veel meer met carburateurs gereden, vooral omdat bij knaf wedstrijden het inlaatgedeelte tot aan de std gasklep vrij is gegeven. Met andere woorden er mag nu een vrij programeerbaar injectiesysteem op.

JeeWee
11-05-2013, 19:21
honda prelude of opel kadett!

sciroccoGTII
12-05-2013, 01:02
De vraag was welke vw, niet welk merk of type. Dan zou ik het ook wel weten en niet met een vw starten als je goedkoop voorin wilt rijden.

lorenzo553
12-05-2013, 08:24
De vraag was welke vw, niet welk merk of type. Dan zou ik het ook wel weten en niet met een vw starten als je goedkoop voorin wilt rijden.
Krijg het niet over me hart om met een ander merk te gaan rijden.
Moet toe geven de concurrentie is groot Opel, Honda, Toyota, ford.
Ben ook nog een van de weinige die nog met een vw in die klasse rijdt.

Wil toch een poging wagen met een golf mk1 met een 2e motor met een 2b5 carburateur.

Maandag/dinsdag komt de 2b5 carburateur binnen.
Ik wil kijken of ik beide trappen gelijktijdig kan laten open gaan, zat te denken aan iets met tandwielen ofzo heeft iemand hier ervaring mee?

sciroccoGTII
12-05-2013, 09:24
Kan niet, 2de trap word door vacuümdoos aangestuurd. Dat moet je dan aanpassen.

Audi1981
12-05-2013, 09:51
Tandrad of hevel overbrenging :thumbup:

lorenzo553
16-05-2013, 18:09
Vandaag carburateur binnen gehad.
Ik wil hem grondig schoonmaken voor dat ik ga proberen de 2de trap mechanisch open te laten gaan.

Weet iemand waar mee je het aluminium goed schoon kan krijgen.
Heb het ergste vuil met remmen reiniger weg gekregen.
Maar nu de rest nog.
Zo op een site kokend water met citroen sap heeft hier iemand ervaring mee?

mivwevent
16-05-2013, 20:27
de betere alu velgen reiniger ,niet de milieu vriendelijke ;)

road runner
16-05-2013, 20:33
Fs cleaner van innotech is mij tot nu toe het beste bevallen.

Gasklep huizen zijn in enkele spuiten weer als nieuw

lorenzo553
16-05-2013, 21:03
Fs cleaner van innotech is mij tot nu toe het beste bevallen.

Gasklep huizen zijn in enkele spuiten weer als nieuw
Ok, heren bedankt voor de tips.
Ik ben net even bezig geweest met de carburateur, maar ik krijg het niet los van elkaar lijkt wel of er een soort lijmachtige pakking tussen zit.
Heb er net bond/seal remover op gespoten van innotech maar denk dat het weinig effect heeft hier iemand ervaring mee.