PDA

View Full Version : Golf 6 - VCDS FoutCode 009299


vision
24-07-2013, 20:03
Hoi allemaal,

Vorige week ging het uitlaatgaswaarschuwingslampje (kraantje precies) aan.
Ik ben toen naar de garagist (geen officieel VW) geweest en we hebben de foutcode gereset.

Toevallig had ik vandaag zelf de VCDS eraan hangen voor wat aanpassingen en deed ik een AutoScan, nu kwamen de foutcodes er opnieuw uit (zie hieronder).
Ondertussen toch nog een rit van een 100 km moeten doen en toen ging het uitlaatgaswaarschuwingslampje ook terug aan.

(de scan was gedaan voor het lampje aan ging, de MIL is hier dus nog niet getriggerd)

Wednesday,24,July,2013,18:30:11:34705
VCDS Version: Release 11.11.5
Address 01: Engine Labels: 03L-906-022-CBA.clb
Control Module Part Number: 03L 906 022 MC HW: 03L 906 022 G
Component and/or Version: R4 2,0L EDC 0000SG 6179
Software Coding: 0000071
Work Shop Code: WSC 00191 264 15243
VCID: 72EB06336D28B088278

2 Faults Found:

009299 - Diesel Particle Filter; Differential Pressure Sensor
P2453 - 000 - Implausible Signal
Freeze Frame:
Fault Status: 01100000
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 52397 km
Time Indication: 0
Date: 2108.14.02
Time: 07:54:48

Freeze Frame:
RPM: 1771 /min
Speed: 28.0 km/h
Voltage: 14.06 V
Pressure: -49 mbar
Pressure: -23 mbar
(no units): 91.8
Temperature: 29.7°C

009299 - Diesel Particle Filter; Differential Pressure Sensor
P2453 - 000 - Implausible Signal
Freeze Frame:
Fault Status: 01100000
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 52434 km
Time Indication: 0
Date: 2108.14.02
Time: 19:44:03

Freeze Frame:
RPM: 0 /min
Speed: 0.0 km/h
Voltage: 12.54 V
Pressure: -49 mbar
Pressure: -23 mbar
(no units): 0.0
Temperature: 42.3°C


Readiness: 0 0 0 0 0

Ik vermoed (na troubleshooten op internet) dat de sensor vervangen moet worden en dan opnieuw kalibreren.
Van anderen heb ik gehoord dat ik het regeneratieproces van mijn roetfilter moet activeren, hoewel ik vermoed dat dit al een beetje te laat is?

Enig advies. Ben nog in leerproces met mijn VCDS kabel en wil zoveel mogelijk proberen zelf te doen alvorens naar de garagist te stappen :)

Alvast bedankt

Spierings
24-07-2013, 21:51
Verschildruksensor vervangen, inleren en roetfilter regeneren.
Als het laatste niet lukt met de testkast een noodregeneratie uitvoeren.
Niet lang mee door rijden !

vision
24-07-2013, 22:34
Bedankt voor je snelle reactie Spierings, heb er al een aardige afstand mee gereden (300 km?), hoop dat dit geen schade heeft veroorzaakt!

Spierings
25-07-2013, 16:41
Is meestal niet verstandig, op ten duur raakt het roetfilter gewoon verstopt omdat het zijn eigen niet reinigt.

Dan is het meestal steeds moeilijker te regeneren (nood regeneratie), als dat niet werkt kun je hem nog doorspoelen met speciale reiniger en dan regeneren..

vision
25-07-2013, 16:57
Garagist had na de eerste keer toen de foutmelding kwam gezegd dat het niet zo een kwaad kon en dat ik gewoon moest verder rijden en kijken of de fout terug kwam.

Anyways, morgen wordt de verschildruksensor vervangen enz.. Hopelijk is het dan opgelost :)

Spierings
25-07-2013, 17:36
Die storingen komen altijd terug...Vaak is in de meetwaarden al te zien dat deze niet goed meer werkt (Geeft meestal foute offset waarde of meet niks).

roy-gti
10-09-2014, 21:25
Hallo vw liefhebbers

Ik heb het zelfde met mijn polo 6r bm. Waar vind ik die drukverschil sensor. En hoe laat ik hem noodgeneren of extra generen? Ik doe wel regelmatig als de motor goed warm is naar 50 km snelweg een stuk in z'n 4 rijden rond de 2800 à 3000 toeren om hem beetje schoon te rijden.

Alvast bedankt heren!

Audi1981
10-09-2014, 21:33
Dat doe je met de vcds denk ik?

roy-gti
14-09-2014, 19:58
Vcds is toch een programma om met je obd uit te lezen? Zoja reageert dat programma op elke obd stekker?