PDA

View Full Version : Nieuw met een paar vraagjes (kmteller)


Gerrit Gamba
02-07-2005, 17:48
Had me een jaartje geleden al angemeld met mijn eerste Steilheckje en ben toen met een vraagje erg goed geholpen.
Van deze wagen is de versnellingsbak bijna verrot (metaalgeluiden tijdens het rijden) Raparatie zou iets van 500 a 600 kosten dus op zoek naar een donor.

Donor gevonden op internet maar deze verkeerd in een betere staat dan de oude. Dus nu 2 Steilheckjes voor de deur ('88'-er 1.05cc en een '89-er 1.3cc)

De nieuwe heeft alleen een probleempje, de kilometerteller. Het wijzertje zwabbert een beetje en hij geeft een te hoge snelheid aan, Bij 130 geeft ie ongeveer 160 aan. Zitten wel 175 slofjes onder ipv 145, zou daar het probleem kunnen zitten?

Verder wordt de wagen heel heet vanbinnen terwijl de tempertuur op de temperatuurmeter netjes in het midden blijft. Zou dus betekenen dat er iets mis is met de termostaat????
Kan ik de termostaat zo overzetten, van de beide wagens?

Ik zal nog wel meer vragen tegen komen.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Gerrit

Gerrit Gamba
02-07-2005, 19:16
Dit is de oude '89 1.3:

http://img70.imageshack.us/img70/5593/image000736mw.jpg (http://www.imageshack.us)

Dit is onze nieuwe aanwinst, de '88 1.05:

http://img70.imageshack.us/img70/363/image000754gz.jpg (http://www.imageshack.us)

En deze velgen kregen we erbij:

http://img70.imageshack.us/img70/5578/image000723vf.jpg (http://www.imageshack.us)

Iemand interesse in een setje velgen? :D

Heb het internet afgezocht over hoe je het dashbord verwijderd en of je de tellers of over kan zetten (stekkertjes loshalen en klaar?) Maar kon niets vinden.

kan het probleem van de kilometerteller in de wielen zitten? Zit nu 175/65/14 onder en is standaard dacht ik 145/80/13, toch?

patrick 86c
03-07-2005, 00:23
dash is plug & play
tja qwa warmte kachel??
eb die 14"ers heb ik onder een coupe zitten.
en waarom die 1.3 niet over hangen??
1.0 is een stuk slomer
spreek uit ervaring

Gijs
03-07-2005, 00:49
Dashboard kun je gewoon overzetten lijkt me. Zo is dat iig bij Golf, en denk niet dat dat veel anders is dan bij een Polio :rolleyes:

Staat je kachel niet gewoon op warm? Ik had er eerst ook last van, totdat ik op het idee kwam om de kachel gewoon op koud te schuiven :p

Denk niet dat het nut heeft om die 1.3 over te hangen, want die heeft weer een andere versnellingsbak nodig lijkt me, en die was juist gaar van die bak :)

Leuk wagentje verder, al ben ik niet zo weg van polo's.. maar dat is iets persoonlijks ;) :)
Veel plezier ervan!

Gerrit Gamba
03-07-2005, 01:03
dash is plug & play
tja qwa warmte kachel??

Mooi, plug & play, die kachel, daar moet ik dan nog iets op vinden.


eb die 14"ers heb ik onder een coupe zitten.


Deze zijn van een Nissan


en waarom die 1.3 niet over hangen??
1.0 is een stuk slomer
spreek uit ervaring

Ga ik weer problemen krijgen met de versnellingsbak en hij moet dan ook naar de RDW, wel erg veel werk. Bovendien is ie bijna net zo snel als die 1300 dus er zal wel iets aan gedaan zijn denk ik (zal wel eens grondig onder de motorkap gaan zoeken naar de verschillen.

Staat je kachel niet gewoon op warm? Ik had er eerst ook last van, totdat ik op het idee kwam om de kachel gewoon op koud te schuiven :p


Zou kunnen, ik weet het niet, ik ben met de oude teruggereden en mijn vrouw met de nieuwe maar bij een oude Vauxhall die ik had ging het net zo als jij verteld. Ik zal er eens naar kijken. Maar alle tips blijven welkom.

Gerrit Gamba
03-07-2005, 01:16
Ohja......, nadat de verwarming, km-teller en het achterslot eruitgehaald zijn mag die grijze weg. Iemand op zoek naar zo'n karretje voor onderdelen? Geen flauw idee wat ie dan nog waard is. €100????

RedJet
03-07-2005, 02:05
De nieuwe Polo heeft duidelijk grotere banden (175/65/14 > 145/80/13) dan de oude en zou dan juist een lagere snelheid moeten aangeven. (Dezelfde afstand met minder omwentelingen) dus aan de bandengrootte kan het niet liggen.

froggy
03-07-2005, 09:17
ik dacht dat de versnellingsbak van de oudere modellen dezelfde was bij een 1000 en een 1300

Gerrit Gamba
03-07-2005, 09:50
ik dacht dat de versnellingsbak van de oudere modellen dezelfde was bij een 1000 en een 1300

Zou kunnen maar ik ga de moeite niet nemen deze over te zetten (of het blok over te zetten. Ik pak gewoon de mankementen van de nieuwe aan en dan gaat die 1300 weg.

Gerrit Gamba
03-07-2005, 11:34
Heb ff een eindje gereden. De ventilator slaat netjes aan, dus dat werkt. Motorkap open gedaan en hij blaast inderdaad een hoop warme lucht weg bij de radiator.

Maar die kachel snap ik niet. Ik zie een hoop slangen maar nergens een klepje ofzo waar een kabel aan hangt.

Heeft iemand een plaatje van zo'n ding?

Gerrit Gamba
03-07-2005, 17:52
Slot van de kofferbak omgeruild (moest het schroefje wel flink laten schrikken voordat ie los kwam).
Kachel gevonden. Zit in de bak waar ook de accu zit. Is gewoon een rond wiel dat lucht schept vanuit het motorcompartiment en dit het interieur in blaast. Klepje gevonden en het ging inderdaad erg stroef, beetje wd40 deed wonderen. Morgen maar ff kijken of het binnen niet zo achtelijk warm wordt.

Vind het wel een beetje vreemd dat ie alleen maar (relatief warme) lucht uit het motorcompartiment pakt, moet er niet ergens een slang lopen die "frisse lucht" pakt?

EDIT: spelvauten veweidert ;)

Dennis@polo86c.nl
03-07-2005, 17:56
Het klepje voor de interieurverwarming zit onder de paravan (stuk blik onder voorraam langs).
Zeer waarschijnlijk gaat deze niet helemaal meer dicht, door slijtage of door verkeerde afstelling.

Cockpitje kun je zo overzetten, anders is het evt de tellerkabel zelf.

Gerrit Gamba
03-07-2005, 18:03
Het klepje voor de interieurverwarming zit onder de paravan (stuk blik onder voorraam langs).
Zeer waarschijnlijk gaat deze niet helemaal meer dicht, door slijtage of door verkeerde afstelling.


Misschien is het kabeltje in de loop van de tijd wat opgerekt, ik zal ernaar kijken en anders verhuis ik het hele blokje gewoon van de ene naar de andere polo.


Cockpitje kun je zo overzetten, anders is het evt de tellerkabel zelf.

Gewoon wat wd40 in de mantel van de kabelspuiten? Hij geeft echt een veel te hoge waarde aan. Vandaag met ongeveer 50 á 60 km/pu gaf ie dik 90 km/pu aan.

Dennis@polo86c.nl
04-07-2005, 09:20
Zit er wel het juiste type cockpitje in?
Zou maar heel goed kunnen dat er eentje van een Golf oid in zit.
Deze hebben standaard wielen met een grotere omtrek; als je deze dan in een polo gebruikt geeft de teller een te hoge waarde aan.

Op de kilometerschaal staat een getal, zie foto.
Bij een polo is dit 980, bij een golf 950.

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=4800&stc=1

Soms is de kabel iets geknikt, dan helpt alleen vervanging.
Wat alles zou verklaren is dat er idd een verkeerd cockpitje in zit, en bij het verwisselen de kabel is geknikt..

Rico
04-07-2005, 09:36
mooi cockpitje, is zeker van een Coupe, die van mij ziet er heeeeeeeeel anders uit! :)

arnus71
04-07-2005, 09:39
Hij geeft echt een veel te hoge waarde aan. Vandaag met ongeveer 50 á 60 km/pu gaf ie dik 90 km/pu aan.

Dit heb ik zelf ook in mijn Scirocco gehad.
*Kabel vervangen = geen verschil.
*plastic tankwieltje in de bak veranderd = geen verschil
*kilometerteller zelf vervangen (dus het mechanisme die de wijzer aanstuurd zeg maar) vervangen, en toen gaf hij de goede snelheid aan!

Dus ik zou die even overzetten van de andere polo (of gewoon zoals hier als is gezegd de cockpit overzetten, is misschien makkelijker).

Gerrit Gamba
04-07-2005, 16:04
Heb gewoon het standaard cockpitje zonder toerenteller en al die extra's is een 980.

Ik ga ff kijken of de kabel niet geknikt zit en anders vervang ik gewoon de hele cockpit. Lijkt me het simpelst (2 schroefjes en verder verwacht ik daarachter alleen maar stekkertjes).

Gerrit Gamba
05-07-2005, 10:35
Vandaag weer iets inventiefs bedacht:

De vorige eigenaar had een sigaretten aansteker geplaatst maar had het gat te groot gemaakt :confused: waardoor de aansteker steeds achter het dashboard wegviel.

Ik ging op zoek naar een opvulring om voor het paneeltje te plaatsen. Buitendiameter moest mooi in de uitsparing passen en de binnendiameter moest net zo groot zijn als de aansteker en iets groter dan het gat in het paneel.

Zo'n maatje vind je natuurlijk nooit.

Toen kwam ik tot de ontdekking dat een dikwandige 32mm pvc afvoerbuis precies deze afmeting had. Heb er gewoon een dun plakje vanafgezaagd, gladgeschuurd en klaar. (zal het in de toekomst nog ff zwart spuiten).

(heb ik weer voeding voor de 27mc :biggrin: )

Michiel86c
05-07-2005, 10:50
ff off-topic; jij zit toch ook op het fzr-forum? Ik heb de oude fzr 600 gekocht van Switch.

Gerrit Gamba
05-07-2005, 10:55
ff off-topic; jij zit toch ook op het fzr-forum? Ik heb de oude fzr 600 gekocht van Switch.
ja, klopt ik ben een van de modjes daar. En jij hebt dus die hele gave zwarte streetfighter? Cool ding is dat.

Michiel86c
05-07-2005, 10:58
ja, klopt ik ben een van de modjes daar. En jij hebt dus die hele gave zwarte streetfighter? Cool ding is dat.

Klopt idd :D Ben er nog steeds erg blij mee.