PDA

View Full Version : Koppeling vraagje Golf IV GTI


Bontje
01-10-2013, 10:01
Peepz,

Bezit een Golf IV GTI met een ARZ motor en merkte vanmorgen op dat na een +- 193k km er naar mijn mening iets mis is met de koppeling.
Wanneer ik in de 3e, 4e of 5e versnelling door wil trekken en rond de 3000 toeren kom dan schiet ik in toeren door. Nu mijn vraag wat dit kan zijn en of het klopt dat het de koppeling is, zo ja, vervangen is dat makkelijk te doen?

Hoor graag van jullie.

ps. auto is niet gechiped, staat nog wel in de planning.

Bontje
01-10-2013, 20:35
Oké hoor van meerdere dat de koppelingsplaat de boosdoener kan zijn. Kan ik deze alleen vervangen of is het min of meer verplicht om direct drukgroep en lager te vervangen. Aub reacties

Spierings
01-10-2013, 20:53
Gewoon meteen de complete koppeling vervangen.

Is niet moeilijk als je weet wat je moet doen.
Hiervoor moet je je versnellingsbak uitbouwen.

SciroccomTDI
01-10-2013, 21:06
de drukgroep "verglaast" door het slippen van de koppeling, omdat het erg warm wordt. Vliegwiel heeft er minder last van vanwege grotere massa aan materiaal, maar heeft er ook wel degelijk last van. Het zal je ook opvallen dat de koppelingsplaat erger versleten is aan de kant van de drukgroep, vanwege de bovengenoemd reden. Derhalve, wanneer je koppeling al slipt, plaat en drukgroep vervangen. Vliegwiel controleren, als je geluk hebt, issie nog bruikbaar.

extreem voorbeeld van verglazen:
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/capri2/Pcdv0386.jpg

Druklager vervangen. Vervang je die niet, gaat ie over twee weken, en heb je spijt... want alles vervangen is opzich niet moeilijk, maar wel erg tijdrovend, en dan ben je er toch :) ...

mocht je vliegwiel er slecht uitzien:
ik weet niet zeker of je een dubbelmassavliegwiel hebt.. zowel, lijkt het me sterk dat die op te knappen is, afdraaien lijkt me niet echt goed te doen.

een gewoon star vliegwiel kan worden afgedraaid, maar dan wel zowel het aanligvlak van de koppelingsplaat als het aanligvlak voor de drukgroep. Als het laatste niet wordt gedaan, zit je met te weinig voorspanning (=drukkracht) van je drukgroep, en zal dat na een te korte tijd weer slippende koppeling opleveren.

Bontje
02-10-2013, 08:23
Wel redelijk duidelijk zo dus, neem aan dat er niet veel verschil zit met golf 3 en golf 4 met de/montage van de delen en volgorde, heb namelijk van een golf 3 al eens gedaan dus enige kennis is er al wel.
Zal de drukgroep, koppelingsplaat en het druklager met dat vw plaatje waar het achterzit gaan vervangen en het vliegwiel gaan nakijken op verglazing zoals in de gegeven afbeelding. Eerste instantie dus effe die 4 onderdelen halen, enkel zit ik dan nog wel met de vraag... Als ik straks de auto laat voorzien van chip, kan deze standaard koppeling dan nog wel het vermogen aan?
Bedankt voor de reacties!

SciroccomTDI
02-10-2013, 09:36
nou, in feite komt alles neer op:

- weghalen van dingen die in de weg zitten
- afhankelijk van verlaging bepalen of je de homo's aan de bak los krijgt zonder de ophanging uit elkaar te halen, anders moet de onderste fuseekogel los, zodat je de fusees naar Buiten kunt trekken. Ik (persoonlijk) vind het makkelijk om de assen er helemaal van af te halen, dan zitten ze je ook niet in de weg.
- alles goed steunen, baksteunen los maken.
- afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt in een Golf 4, moet je bepalen tot hoever je de Motor ongeveer moet kantelen. Als het erg ver is, vindt de uitlaat dat niet fijn, en misschien sommige slangen. Dat moet je dan oplossen.
- Bak er af halen, de nodige dingen doen, alles weer in elkaar zetten.

Trouwens, ook belangrijk: hoewel je km-stand hoog is, en ik verwacht dat je koppeling gewoon door slijtage slipt, is het goed om te controleren of het niet slipt door bijvoorbeeld olie. Zo kan de priseaskeerring lekken, en komt de bakolie op de koppeling... Droge viezigheid binnen het koppelingshuis is gewoon stof, als het drap is, kan het er op duiden dat er dus vloeistof (=olie?) bij kwam.

Controleer ook de speling van de priseas. Radiale speling wijst op een versleten lager, en door die speling lekt de keerring.

Koppeling:
Koppeling moet koppel overdragen. Dat is dan ook een bepaalde "spec" van een setje, dus je kunt koppelingen uitzoeken op koppel die ze aankunnen.

Aangezien we hier met VW spelen, heb je best om wat uit te Kiezen. Zo kun je een OEM koppelingsset pakken van een sterkere versie Motor. Bijvoorbeeld: op mijn TDI heb ik een Sachs koppeling die 350+ Nm aankan, waarbij op de doos stond "VR6". Nou hebben VR6 Motoren bij lange na geen 350 Nm, Maar Meer dan originele 1Z Motor. En zo zul jij vast ook iets vinden :thumbup:

SciroccomTDI
02-10-2013, 09:38
oh ja, niet vergeten: bouten van het vliegwiel en de drukgroep zijn rekbouten, en moeten na Demontage vervangen worden.

Bontje
02-10-2013, 12:05
Auto staat op normale hoogte dus verdere zaken lijkt me niet van belang.
De bak lekt wel wat olie, meende het de vorige x verholpen te hebben (betreft de aandrijfaskeerring) maar dat staat los van dit.

Gezien ik de laatste keer al redelijk een bak geld aan de gti heb uitgegeven vind ik het zonde om nog eens een 600 in de bak te pompen. Zal dus overwegen om alleen de drukgroep druklager en plaat te vervangen om de kosten te drukken.

Audi1981
02-10-2013, 17:10
Een standaard koppeling van een 1.8T kan wel een beetje extra hebben, gewoon vervangen en lekker verder cruizen :thumbup:

Bontje
14-10-2013, 13:46
Iemand idee hoe het zit met het druklager?
Zelfde als die van een golf 3 toevallig aan de buitenzijde vd bak met een vervangend groen kapje ervoor of anders?

MK2-VRT
14-10-2013, 15:58
Nee druklager zit in de bak..En niet aan de buitenkant, je hebt ook helemaal geen groen deksel op deze bak.

Beste vervang je niet alleen de koppelingsset, maar ook het vliegwiel..Die hebben meestal ook de beste tijd gehad, set is vrij prijzig, een kleine 600 euro..Maar als het vliegwiel al slecht is moet je er niet op bezuinigen..Of hem ombouwen naar vast vliegwiel.

Bouten van het vliegwiel en drukgroep zitten vast met veeltand bouten.

SciroccomTDI,

Die koppeling die je bedoelt kan waarschijnlijk 450NM aan als het die is die je bedoelt..Heb ik er ook inzitten met 410NM ( AFN ) op het moment :D

Bontje
15-10-2013, 08:39
Nee druklager zit in de bak..En niet aan de buitenkant, je hebt ook helemaal geen groen deksel op deze bak.

Beste vervang je niet alleen de koppelingsset, maar ook het vliegwiel..Die hebben meestal ook de beste tijd gehad, set is vrij prijzig, een kleine 600 euro..Maar als het vliegwiel al slecht is moet je er niet op bezuinigen..Of hem ombouwen naar vast vliegwiel.

Bouten van het vliegwiel en drukgroep zitten vast met veeltand bouten.

SciroccomTDI,

Die koppeling die je bedoelt kan waarschijnlijk 450NM aan als het die is die je bedoelt..Heb ik er ook inzitten met 410NM ( AFN ) op het moment :D

:goodpost:

Zaterdag haal ik de bak erachter heen, wat ik omschreef zijn de oudere bakken voorzien van die kap. De ervaring van me ex golf 3 vandaar ;)

De delen liggen verder allemaal op voorraad dus wanneer die los is controleren we hem en zien van daaruit wel verder. Kwam er ook achter dat de diameter van de plaat een twijfel gevalletje is, 220mm of 230mm, allebei aanwezig dus zien van daaruit wel verder ;)

Mocht het vliegwiel toch slecht zijn dan word er een sachs set bestelt en komt die eronder en kan die ook tot +- 450nm

Zaterdag weer een update

MK2-VRT
15-10-2013, 11:26
De meeste hebben een 228mm plaat erin zitten, en let ook erop dat als je een Sachs koppeling gaat bestellen, dit NIET op een LUK vliegwiel past..

Ook gelijk de geleidebus incl keerring vervangen, dus waar het druklager overheen gaat.

Voor de rest heb je de bak er zo onderuit gehaald en is alles goed te doen..Succes ermee..;)

Bontje
15-10-2013, 11:41
De meeste hebben een 228mm plaat erin zitten, en let ook erop dat als je een Sachs koppeling gaat bestellen, dit NIET op een LUK vliegwiel past..

Ook gelijk de geleidebus incl keerring vervangen, dus waar het druklager overheen gaat.

Voor de rest heb je de bak er zo onderuit gehaald en is alles goed te doen..Succes ermee..;)

Wanneer er een set van Sachs in komt dan zal dit incl. het vliegwiel worden, aankoop als 1 set ;)

Welke geleidebus incl keerring bedoel je? Zegt me zo effe niks dus als je een afbeelding / nummers hebt dan graag. Als deze meegenomen word is dit zonder speciaal gereedschap te doen?

Bontje
23-10-2013, 19:59
Afgelopen zaterdag is er wat tussen gekomen en ben ik niet aan de bak toegekomen. Gezien me pols weer eens instabiel is geef ik de bak maar uithanden om het toch voor elkaar te krijgen. De auto gaat naar de oud eigenaar welke ook vag specialist is, hij bouwt hem om naar enkel vliegwiel en versterkte koppeling die aankan tot ongeveer 450nm. Zou dus bijna verplicht zijn om hem ook te laten chippen :p

MK2-VRT
23-10-2013, 21:46
Chippen kan ook met originele koppeling..

Geleide bus kan er zo vanaf, zal hij ook wel weten, daar schuift het druklager overheen.

Bontje
28-10-2013, 12:20
Nou de koppeling is gemonteerd,
Zaterdag kwart over 6 uit me nest om kwart voor 9 in Grootegast te zijn.
Half 1 waren we klaar en hadden we alles weer ingebouwd, proefrit gemaakt en moet ik zeggen wat een wereld van verschil. Stuk rustiger en de koppeling gaat nu super licht, trapte hem de eerste keer bijna door de bodem, tenminste dat gevoel had ik haha.
Nu rustig aan de volgende puntjes aanpakken die we zijn tegengekomen.

Opgelost dus mag slotje op.