PDA

View Full Version : Golf glijdt weg met nieuwe banden, slechte remmen..?


Vince89
09-11-2013, 14:51
Goedemiddag allemaal,

Ik zit al een tijdje met een vraag, nadat mijn kvs probleem nu opgelost is, zit ik met een vaag probleem (denk ik)

Is het normaal dat als je servopomp (stuurbekrachtiging) stuk is, dat je banden precies weg glijden?
In een bocht bijvoorbeeld stilstaand, of als je wilt keren van een straat, en je wilt vertrekken voel je precies dat je op ijs rijd. komt vooral op de rechterband voor.

De nieuwe voorbanden zijn 1 maand oud..
heeft dit te maken met de servo, of onderstel?
En mijn Golf remt ook zwak precies.
Blokken zijn nog goed dik en op het minste bij regen dat je wilt remmen
glijd de auto gewoon, is toch niet normaal zoiets?

Grts :)

edwing60
09-11-2013, 14:59
Goedkope banden

SjorsMK2
09-11-2013, 15:01
lijkt mij niet niet dat je stuurbekrachtiging invloed kan hebben op je grip op de weg.

misschien heb je een merk band gemonteerd met 0% grip? zou het anders niet weten

Yellowbug
09-11-2013, 15:13
Ik gok ook op banden van mindere kwalitieit.
Wat voor merk en type band heb je laten monteren?

Jetta MaNiA
09-11-2013, 19:07
Is de auto uitgelijnd? Geen ruimte op kogels?

Jel Golf 2 GTI
09-11-2013, 19:11
liggen ze juist gemonteerd?

Als je banden een voorgeschreven rotation hebben en je legt ze verkeerd om dan kan je water niet weg via de kanaaltjes van je band en krijg je het gevoel alsof je steeds op water/ijs rijd. Zeker als het nat is.

Gino89
09-11-2013, 19:14
Zijn het ook wel echt nieuwe banden? moet je eens op productie datum kijken.

Vince89
09-11-2013, 20:45
Het zijn zomerbanden van een duits bandenmerk, Platin Diamant.
Het zijn nieuwe banden, maar ik zag geen oranje groene markeringen in de groeven, ze zijn wel heel goed diep.

laagprofiel
(195/45/15)

Nou heb ik gehoord dat als je laagprofiel hebt dat er meer kans op aquaplanning, ik denk dat het waar is want zat ernet op de snelweg en kon nauwelijk boven de 100 komen, auto wiebert heen en weer door de regen..

De Golf is voor zo ver ik weet jaren niet meer uitgelijnd geweest.
zou dat ook een rol spelen?

De banden zijn op de juiste manier gemonteerd.

Voel mij onveilig in deze siuatie, een vrachtwagen sjeest je er zo voorbij, terwijl ik maar 85 peruur ofzo moet rijden op een normale regenbui om aquaplanning te voorkomen..

vento tdi
09-11-2013, 20:53
Nou niet echt een merk waar je u tegen zegt.....

Vince89
09-11-2013, 21:03
Nou niet echt een merk waar je u tegen zegt.....
Dat was de enige set die de garage had wat betreft 195/45.
mijn ex-banden Dunlop FastResponse waren goed afgesleten, weigerde de garage om deze opnieuw erop te leggen..

40euro per band, zonder balanceren, aangezien zij gevonden hebben dat mijn 2 velgen beetje krom waren.

Spijky
09-11-2013, 21:25
Voor een paar tientjes meer heb je een fatsoenlijk merk.
Als je wegglijdt teruggaan en er wat anders opleggen.

Vince89
09-11-2013, 21:31
Voor een paar tientjes meer heb je een fatsoenlijk merk.
Als je wegglijdt teruggaan en er wat anders opleggen.

Zal niet veel nut hebben, ik ga deze velgen met banden proberen te verkopen :D
ik heb een wintersetje in de schuur staan met staalvelgen, tijd om ze erop te zetten, daarna kijken voor iets anders. misschien een hogere velgmaat.

Van Limburg
09-11-2013, 21:42
Maak er even even een foto van, dan weten de mensen hier op t forum dat ze jou velgen NIET moeten kopen...

fcapri
09-11-2013, 21:49
zoals al aangehaald, liggen ze in de correcte draairichting gemonteerd (ALLE 2).
kijk naar de productiedatum van de band (google ff op afbeeldingen als je niet weet hoe je dit kan vinden). alles ouder dan 6jaar is NIET GOED.
hoeveel druk hebben de banden? de garage bij mij vind dat laagprofiel (195/50R15) op hogere druk moet staan en zet ze op 2,4kg.
nu als je dat op je achterbanden zet, dan stuiterd een golf gewoon van de baan. beste is dat je 1,8kg op je banden zet, ook al is dit te weinig voor de band zelf

zit je auto niet met immens veel toespoor? dat voel je direct als je dan eens 'goeie' banden monteerd. men fiesta mk1 reed altijd met 135 bandjes rond en dat reed lekker. tot ik alu velgen stak met 185. die auto trok van links naar rechts en piepte op elke bocht. bleek één voorwiel 11° verkeerd te staan (garage kon het niet geloven). door die oude verharde 135 bandjes was dit niet merkbaar want die hadden geen grip

Spijky
09-11-2013, 21:50
Maak er even even een foto van, dan weten de mensen hier op t forum dat ze jou velgen NIET moeten kopen...

:goodpost: :thumbup:

VW Johs
09-11-2013, 21:50
Maak er even even een foto van, dan weten de mensen hier op t forum dat ze jou velgen NIET moeten kopen...

:goodpost:

VwGolfMK2VW
09-11-2013, 22:03
40euro per band, zonder balanceren, aangezien zij gevonden hebben dat mijn 2 velgen beetje krom waren.

Snap deze opmerking ook niet helemaal.. Niet balanceren omdat de velgen krom zijn? :confused:

Jelle-Mk1G60
09-11-2013, 22:24
Snap deze opmerking ook niet helemaal.. Niet balanceren omdat de velgen krom zijn? :confused:
Hij bedoelt hiermee dat de vand zelf €40 per stuk was. Dus zonder de kosten van het uitbalanceren

Vince89
09-11-2013, 22:33
@ Jelle-Mk1G60: ja dat bedoel ik. zonder de kosten van het balanceren.

Vince89
09-11-2013, 22:36
zoals al aangehaald, liggen ze in de correcte draairichting gemonteerd (ALLE 2).
kijk naar de productiedatum van de band (google ff op afbeeldingen als je niet weet hoe je dit kan vinden). alles ouder dan 6jaar is NIET GOED.
hoeveel druk hebben de banden? de garage bij mij vind dat laagprofiel (195/50R15) op hogere druk moet staan en zet ze op 2,4kg.
nu als je dat op je achterbanden zet, dan stuiterd een golf gewoon van de baan. beste is dat je 1,8kg op je banden zet, ook al is dit te weinig voor de band zelf

zit je auto niet met immens veel toespoor? dat voel je direct als je dan eens 'goeie' banden monteerd. men fiesta mk1 reed altijd met 135 bandjes rond en dat reed lekker. tot ik alu velgen stak met 185. die auto trok van links naar rechts en piepte op elke bocht. bleek één voorwiel 11° verkeerd te staan (garage kon het niet geloven). door die oude verharde 135 bandjes was dit niet merkbaar want die hadden geen grip

Als ik men stuur lichtjes vast heb, voel ik en zie ik dat men stuur heel lichtjes heen en weer beweegt, zoals een kromme band van een fiets, zo een gevoel op je stuur krijg je, en op de 120 heb ik een trillend stuur door niet geballanceerde banden

bandendruk staat op alle 4 banden 2.5 bar.
anders heb ik een te zwaar stuur bij een lichtere druk door een defecte servopomp

fcapri
10-11-2013, 07:38
ik het net hetzelfde in mijn stuur. banden zijn ook niet gebalanceerd bij mij. maar toch schuift mijn auto niet weg, en zowel op 120 als 140 heb ik geen trillend stuur.
enkel bij lage snelheden is die wat aan het slalommen.

dit verklaard nog altijd niet waarom je auto schuif bij draaien en bij remmen. maar die banden op 2,5bar verklaren wel veel.
door die hoge druk hebben de banden totaal geen grip meer, en dit is nu net waarom je stuur weer makkelijker draait zonder de servo. er is amper nog wrijving van je banden = schuiven

Alberto
10-11-2013, 08:09
Ga eerst maar eens uitlijnen en een goeie uitlijner zet jou banden ook wel op de goeie druk

Tjeerd
10-11-2013, 08:11
Nou heb ik gehoord dat als je laagprofiel hebt dat er meer kans op aquaplanning, ik denk dat het waar is want zat ernet op de snelweg en kon nauwelijk boven de 100 komen, auto wiebert heen en weer door de regen..

De Golf is voor zo ver ik weet jaren niet meer uitgelijnd geweest.
zou dat ook een rol spelen?

De banden zijn op de juiste manier gemonteerd.

Voel mij onveilig in deze siuatie, een vrachtwagen sjeest je er zo voorbij, terwijl ik maar 85 peruur ofzo moet rijden op een normale regenbui om aquaplanning te voorkomen..

Ik durf vanaf hier niet te zeggen wat er mis is maar hoop dat je een heel eind van de openbare weg blijft met je bolide!?

Gijs
10-11-2013, 10:38
Zit er wel een stabilisator onder je auto!?

Uitlijnen speelt zeker wel een grote rol bij de wegligging van je auto! Balanceren van je wielen niet direct, dit verhelpt vooral het trillen in het stuur. Neemt niet weg dat gebalanceerde wielen ook een must zijn, want als deze trillen ga je dit na verloop van tijd ook terug zien in slijtage van stuur- en fuseekogels.

Vince89
10-11-2013, 13:34
Ga eerst maar eens uitlijnen en een goeie uitlijner zet jou banden ook wel op de goeie druk

Bandencentrale heeft de banden op 2.6bar opgepompt, toen waren ze na een 2 weken gezakt naar 2.1 bar, heb ik ze op 2.5bar gezet aan een tankstation.
Uitlijnen zal ook wel moeten gebeuren zotezien..

Vince89
10-11-2013, 13:36
ik het net hetzelfde in mijn stuur. banden zijn ook niet gebalanceerd bij mij. maar toch schuift mijn auto niet weg, en zowel op 120 als 140 heb ik geen trillend stuur.
enkel bij lage snelheden is die wat aan het slalommen.

dit verklaard nog altijd niet waarom je auto schuif bij draaien en bij remmen. maar die banden op 2,5bar verklaren wel veel.
door die hoge druk hebben de banden totaal geen grip meer, en dit is nu net waarom je stuur weer makkelijker draait zonder de servo. er is amper nog wrijving van je banden = schuiven

Remt precies slecht op nat wegdak, blijft slippen. (geen ABS) , wat onder jullie misschien normaal zou zijn aangezien het nat is, maar ik vind dit abnormaal, moest je ooit dringend afremmen, dan vlieg je zo de vangrail op.
Van 50km/h naar stilstaand, slippend. rempedaal niet helemaal ingedrukt.

Tjeerd
10-11-2013, 15:44
De vangrail is nog mijn minste zorg, wat denk je van andere weggebruikers die de boel wel normaal voor elkaar hebben.

Alberto
10-11-2013, 15:47
Wat Tjeerd zegt , rijd hem op een aanhanger naar de garage en laat hem na kijken , maken , en uitlijnen door een goeie uitlijner met verstand van zaken

Gijs
10-11-2013, 18:24
En iets minder paniekerig op je rempedaal trappen, meer opbouwend remmen ;)

obimaster
11-11-2013, 08:06
ligt denk ik aan je banden hoor, heb op mijn golfje nu ook een setje banden van een merk god mag het weten,zijn zo goed als splinternieuw.
let wel zijn enkel banden om hem in de winter weg te zetten, en om naar de keuring te gaan. nu heb ik er gisteren toch eens met op het nat wegdek gereden en is levens gevaarlijk.
smijt die rommel maar weg, of verkoop ze maar zeg dan aan de koper wat voor banden het zijn. en koop een deftig merk, dunlop toyo michelin,enz

mvg

Jeff
11-11-2013, 08:13
Ik heb ooit Sava laten monteren (2002).
Met droog wegdek was ik wel tevreden. Maar met regen durfde ik er niet mee te rijden. Levensgevaarlijk. Banden waren op aanraden van de garage.

fcapri
11-11-2013, 10:42
mijn gedacht: servo repareren en die banden OP NORMALE druk zetten. 1.6-1.8 bar. wedden dat ze dan wel goed rijden.
sommige banden komen echt bol te staan als ze veel te hard worden gezet. de grip vervalt, je kan harder rijden en je vebrruikt minder.

ik rijd ook altijd langzaam en bijgevolg staan mijn banden op 2.4-2.5bar. ik weet dat de auto dan in bochte sneller wegschuift, ik pas de rijstijl aan. rijd wel met een verbruikt van bijna 1:30.
als het meer regent, verlaag ik de druk iets (je hebt dan nog altijd zuinig verbruik door de mindere wrijving met regen)

Bartaggio
11-11-2013, 19:43
1.6-1.8 bar? :screwy:

Die van mij gaan toch echt op rond de 2.5, onder de 2 bar zijn ze sowieso te zacht.

Tjaap
11-11-2013, 20:04
Ik heb zelfs 2.8 in de Audi. De gti op 2.3 en mijn oude bedrijfs auto stond op 10bar

Vince89
11-11-2013, 20:15
De mijne liggen nu op 2.5bar, onder de 2 stuurt te zwaar zonder servo.
hangt ook van van banddikte denk ik? mijn pa heeft 205/60/15 en daar zet ie 2.4bar op.
beladen auto 2.6bar

Maar het probleem is als je ze gaat oppompen aan een tankstation dan heb je ze ondertussen warm gereden, wat daarna niet de juiste hoeveelheid wordt weergegeven?
Meestal zeggen ze dat je je bandenspanning op koude banden moet opmeten, maar alsof iedereen hier een compressor thuis heeft liggen..

willes180
11-11-2013, 21:05
jullie denken wel allemaal aan de banden... maar waarom kan het niets met de remmen zijn?? dat die gewoon vast slaan door het een of het ander..

laatst hier een meid met een scootertje.. die hoefde de rem maar aan te raken, het voorwiel blokkeerde en die viel met het scooter...

mij lijkt dat toch het nakijken waard voordat je nieuwe banden gaat monteren terwijl het daar niet aan licht..

SjorsMK2
11-11-2013, 23:08
jullie denken wel allemaal aan de banden... maar waarom kan het niets met de remmen zijn?? dat die gewoon vast slaan door het een of het ander..

laatst hier een meid met een scootertje.. die hoefde de rem maar aan te raken, het voorwiel blokkeerde en die viel met het scooter...

mij lijkt dat toch het nakijken waard voordat je nieuwe banden gaat monteren terwijl het daar niet aan licht..

als ze remmen vast zouden slaan en hij glijd de weg af was deze topic er waarschijnlijk niet geweest :thumbup:

golfje_295.000
12-11-2013, 07:08
Niemand in omgeving waar je ff banden van kan lenen, kijken wat hij dan doet

fcapri
12-11-2013, 08:00
jullie denken wel allemaal aan de banden... maar waarom kan het niets met de remmen zijn?? dat die gewoon vast slaan door het een of het ander..


eerste post lezen. heeft het ook als die van stilstand vertrekt en een bocht neemt. precies alsof die op ijs rijd

B-ram
12-11-2013, 16:57
met goedkope banden moet je wel normaal kunnen rijden hoor. Er is iets anders mis. Ik heb een tijdje met nankang gereden onder g60. Voor 'normaal' rijgedrag wel te doen. Heb toen andere gehaald omdat ik wou hoeken met die auto. Maar 190 ging prima zonder te trillen op die dingen. En ik doe ook altijd 2,3 bar ofzo in een band.

Vince89
12-11-2013, 18:25
Probleem gevonden, het waren de banden ;)
niet bestendig voor regen zal ik maar zeggen, ook als je op hoge snelheid over een rioolput rijd op nat wegdek, voelde je precies dat die controle verloor door niet recht te blijven rijden terwijl je het stuur goed vast hebt..

Heb er 2 gratis en voor niets gebruikte banden meegekregen van een goede vriend.
veel beter nu !

:D

Jel Golf 2 GTI
12-11-2013, 22:08
kijk super dat het opgelost is :thumbup: :thumbup:

Gijs
16-11-2013, 01:00
Ah, goed om te horen! :)