PDA

View Full Version : Zonnebloem olie in je diesel?????????


Alexdundee
20-07-2005, 10:23
Net weer even op de Telegraaf gelezen, over zonnebloem olie in je diesel.
Heeft iemand dat wel eens gedaan???????????

AMSTERDAM - Nu de brandstofprijzen voor heel veel Nederlanders tot een onacceptabel hoog niveau zijn gestegen, zijn veel landgenoten massaal op zoek naar alternatieven. Ook dieselrijders voelen hun portemonnee bij elke tankbeurt slinken, nu een litertje aan de pomp zo'n 1,05 euro kost. " Maar ík lach iedereen uit", stelt dieselrijder Gérard Buhr (57) uit Bussum. "0,59 euro per liter. Wat ik in mijn tank gooi? Heel gewoon, zonnebloemolie." En met Buhr zijn er inmiddels veel meer Nederlanders die deze goedkope plantaardige brandstof in de tank van hun auto mikken.

Fred
20-07-2005, 10:28
Het schijnt te kunnen, maar niet met 100% zonnebloemolie alleen. Ik heb het stuk op de Telegraaf niet gelezen, maar ik ken dit verhaal wel. De persoon mengt het op met gewone dieselolie.

Puur op zonnebloemolie rijden vereist aanpassing aan de motor vanwege de totaal andere verbrandingskarakteristiek van de olie

Je kan overigens op meer olie soorten rijden met een diesel, maar meestal wel na aanpassingen

flat 4 freak
20-07-2005, 10:33
chek de topic 'bezineprijs' ff van GERT daar hebben ze het er ook over

Fred
20-07-2005, 10:44
Inmiddels heb ik het wel gelezen.....die kerel ziet een gouden uitvinding over het hoofd.....olijfolie die polymeriseert tot plastic.....wauwwww.

Dat ga ik ook doen word ik binnen de korste keren stinkend rijk :D :D :D

Dat deel is dus pure onzin ....

Maar het deel van de zonnebloem olie klinkt goed

Alexdundee
20-07-2005, 10:56
Ik geloof dat ie 30 lieter olie en 10 lieter diesel met elkaar mengt

chrisjuh
20-07-2005, 11:12
Gaat cker goed! Een collega hier op de zaak reed er altijd mee 50:50 was zeer goed te doen ook in de winter! (Opel Corsa diesel trouwens)

sjampoo
20-07-2005, 11:14
Telegraaf loopt weer tien miljard jaar achter :)

Rudi (Rudolf Diesel) zelf, verzon de motor om op plantaardige olie te lopen.

Zie www.fmso.de (fahren mit salat oel) voor een duitsch forum met fahrzeugendatabase
Zie 't caddy forum voor nederlandsche info
Zie www.solaroilsystems.nl voor een nederlandsche uitbater
google elsbett voor info over ombouw voor

steven16v
20-07-2005, 11:18
Telegraaf loopt weer tien miljard jaar achter

Ja, dat klopt. Dat verhaal is al een hele tijd bekend. Was ook al een keer op tv geweest.

sjampoo
20-07-2005, 11:19
Het schijnt te kunnen, maar niet met 100% zonnebloemolie alleen. Ik heb het stuk op de Telegraaf niet gelezen, maar ik ken dit verhaal wel. De persoon mengt het op met gewone dieselolie.

Puur op zonnebloemolie rijden vereist aanpassing aan de motor vanwege de totaal andere verbrandingskarakteristiek van de olie

Je kan overigens op meer olie soorten rijden met een diesel, maar meestal wel na aanpassingen

100% kan wel. Maar soms niet zonder aanpassingen.

Verbrandingskarakteristiek verschilt niet zoveel van Diesel hoor, alleen de viscositeit wel (vooral bij lage temperaturen).. Dikkere brandstofleidingen van tank naar motor scheelt enorm (qua aanslag op de kracht aanzuigpomp). Met een Bosch pomp gaat t vrijwel altijd goed, met een Lucas of ander pomp gaat t vrijwel altijd niet zo goed :)

Maar dan zijn er nog 101 verschillende (PumpeDuse, Commonrail, wervelkamer, voorkamer) diesels, met allemaal hun eigen probleempjes.

D'r zijn er ook zat die gewoon puur 100% plantenolie rijden zonder 0,nix aanpassingen (een dikkere brandstofleiding vind ik geen aanpassing :) van enige graad van moeilijkheid )

DÁ-BRT
20-07-2005, 11:21
Ik heb samen met de webmaster van het caddyforum (Ronny Sastropawiro) in januari de enige nederlandse i-winkel opgestart voor ombouw artikelen om 100 % over te gaan om PPO (puur plantaardige olie) en WVO (wasted vegeterian oil)

Het loopt inderdaad goed.

klik hier om naar de winkel te gaan (http://SHOP.VWCADDYFORUM.NL)

sjampoo
20-07-2005, 11:26
40 ct de liter :)

Af te halen in Ede?

DÁ-BRT
20-07-2005, 11:27
Voor de prijs van afgewerkte olie moet je bij Ronny zijn. Hij heeft de voorraad.

;)

vwjopie
20-07-2005, 11:32
jongen op het caddy forum die rijd op zonnebloem olie hoorde ik...

Mister Cool
20-07-2005, 11:46
Was er ook maar een alternatief voor benzine :rolleyes:

DÁ-BRT
20-07-2005, 11:56
Benzine = Gas

berendd
20-07-2005, 13:42
benzine = ethanol

jenever stoken

Mister Cool
20-07-2005, 13:49
Benzine = Gas

Tsjah, voor een niet al te ouwe wel, dan kan je fijn op g3... Gas installatie is net zo duur als de auto zelf :tongue:

Arno
20-07-2005, 16:23
Bij de apotheek pure alcohol halen dus?

sjampoo
20-07-2005, 16:24
Weet je wat dat kost?

Arno
20-07-2005, 16:29
kan je dus beter "gewoon" gaan tanken

Fred
21-07-2005, 10:16
En zoals te verwachten was gaat de douane gelijk *scherper* controleren....want het mag niet rijden op andere brandstoffen...er word namelijk geen accijns op geheven ;)

Rico
21-07-2005, 10:23
benzine = ethanol

jenever stoken

ja die is leuk, een litertje jenever kost 20 euro, kan ik de auto's gelijk laten staan :D :D

Rico
21-07-2005, 10:24
kan je dus beter "gewoon" gaan tanken

of een diesel inbouwen :) :D

Fred
21-07-2005, 11:07
benzine = ethanol

jenever stoken

Ethanol ZOU een alternatief kunnen zijn, maar ook hier zijn een hoop aanpassingen nodig aan de motor. Bovendien is het maken van alcohol veel duurder dan benzine raffinage....want om alcohol van behoorlijke sterkte te krijgen moet je gaan destilleren...(wat men soms ook wel stoken noemt)

Door natuurlijke gisting krijg je alcohol van pakweg 12, 13%....de rest is water, daar loopt een motor echt niet op...

Er is wel alcohol van behoorlijke sterkte verkrijgbaar, maar das onbetaalbaar voor een particulier, zeker als het om alcohol gaat die evt geschikt is voor consumptie. Technische alcohol is over het algemeen gedenatureerd (ongeschikt voor consumptie) door het toevoegen van methanol...

Maar als particulier kom je daar erg lastig aan...of je moet *vriendjes* hebben.. :D :D

Marco
21-07-2005, 11:19
Tja, als we over een jaartje of 10 alle olie opgestookt hebben dan piepen ze wel anders daar bij de overheid

berendd
21-07-2005, 11:20
je kunt bij de ford dealer gewoon een focus bestellen die op ethanol en benzine rijdt, is geen probleem. bij de vw dealer trouwens ook, is alleen lastiger te leveren, maar ze zijn er mee bezig.

alleen niemand in NL rijdt erop, dus kan je het niet krijgen bij de pomp.

in Zweden kan je gewoon ethanol tanken bij het tankstation, kost iets minder dan benzine, maar de energieinhoud is ook wat minder. al met al dus even duur als benzine rijden, maar wel beter voor het milieu.

Als de regering zo graag wou dat iedereen milieubewuster werd, dan zorgden ze ervoor dat alle auto's van gemeentes en andere overheidsinstellingen op biobrandstoffen zouden rijden, en zo zouden ze een markt creeren. met andere woorden, dan zou er in nederland binnen de korste keren ethanol en boidiesel aan de pomp te krijgen zijn.

Dit gebeurt echter niet omdat onze regering niet wil dat wij met zn allen milieubewuster worden, of minder gaan rijden, ze willen gewoon meer geld binnen halen om de uitkeringen te kunnen blijven betalen.

conclusie ze houden ons gewoon een plaatje voor dat niet klopt. als ze echt wilden dat we betere brandstof gingen gebruiken was dat al lang gedaan.

Daaruit kan ik concluderen dat we het zelf moeten doen, dus gewoon met zn allen op slaolie gaan rijden. Maar dan komen ze dus weer met de zielige reactie dat de douane op alternatieve brandstoffen gaat controleren. Doe je een keer iets goeds wordt je gepakt, gestript en aan de schandpaal gehangen.

zo dat was ff het relaas...nu ga ik een ouwe dieselwagen zoeken :D

DÁ-BRT
21-07-2005, 11:22
@fred:

ik ken heel veel mensen die regelmatig aangehouden zijn voor controle door douane/politie en ze kunnen er niets aan doen.

Dan zouden ze ook alle duitsers moeten kunnen bekeuren, aangezien het bij hun volledig legaal is. en er staat geen bord bij de grens verboden voor plantaardige olie rijdende auto's.

Fred
21-07-2005, 11:44
@fred:

ik ken heel veel mensen die regelmatig aangehouden zijn voor controle door douane/politie en ze kunnen er niets aan doen.

Dan zouden ze ook alle duitsers moeten kunnen bekeuren, aangezien het bij hun volledig legaal is. en er staat geen bord bij de grens verboden voor plantaardige olie rijdende auto's.

Nou neem maar van mij aan dat ze er wel wat aan kunnen / willen doen, toen de rode diesel in de verdomhoek kwam, werd er regelmatig gecontroleerd of je niet met rode diesel rondreed...Ik heb daar ooit eens een keer ruzie om gehad langs de weg (toen reed ik met een Nissan King Cab diesel), grote controle...politie, douane, rcd, vreemdelingen politie enz, wilde die gek van de douane dat ik met mijn nette kleren aan even wat diesel zou aftappen...ik zeg jij wil toch controleren, dus ga je gang.....loopt ie te mopperen over ouwe troep waar mensen mee rond rijden etc (ding was net aan 2 jaar oud)...Dus ik reageer: weet je wat ouwe troep is?? Nou zegt ie?...moet je smorgens eens naast je kijken als je wakker word, daspas ouwe troep werd ie me toch kwaad...gevolg voor mij was dat ik toen echt gecontroleerd werd, heb er 2 gestaan, alles, maar dan ook alles werd gechecked, zelfs het extra deel aan mijn kenteken vanwege de zware trekhaak wer nagekeken, caravan op weegplaten enz.

Dus er word wel degelijk gecontroleerd op verkeerde brandstof..

Ik kon hier in mijn woonplaats gewoon rood tanken als ik dat wilde, maar gezien de controles was het te riskant om te doen..

Tja duitsers zijn gelukkig herkenbaar aan hun kenteken...net als jij in het buitenland herkenbaar bent aan je kentekenplaat...

LPG was vroeger bijv in Frankrijk iets waar men met argusogen naar kijk, maar die gekke Hollanders..tja die kenden het wel...

berendd
21-07-2005, 11:56
rode diesel is wat anders, is vastgelegd dat je daar alleen met een trekker op mag rijden...is niet voor niets rood.

slaolie is gewoon slaolie om te eten, als je daar op wilt rijden moet je dat zelf weten...

Marco
21-07-2005, 12:09
je kunt bij de ford dealer gewoon een focus bestellen die op ethanol en benzine rijdt, is geen probleem. bij de vw dealer trouwens ook, is alleen lastiger te leveren, maar ze zijn er mee bezig.

alleen niemand in NL rijdt erop, dus kan je het niet krijgen bij de pomp.

in Zweden kan je gewoon ethanol tanken bij het tankstation, kost iets minder dan benzine, maar de energieinhoud is ook wat minder. al met al dus even duur als benzine rijden, maar wel beter voor het milieu.

Als de regering zo graag wou dat iedereen milieubewuster werd, dan zorgden ze ervoor dat alle auto's van gemeentes en andere overheidsinstellingen op biobrandstoffen zouden rijden, en zo zouden ze een markt creeren. met andere woorden, dan zou er in nederland binnen de korste keren ethanol en boidiesel aan de pomp te krijgen zijn.

Dit gebeurt echter niet omdat onze regering niet wil dat wij met zn allen milieubewuster worden, of minder gaan rijden, ze willen gewoon meer geld binnen halen om de uitkeringen te kunnen blijven betalen.

conclusie ze houden ons gewoon een plaatje voor dat niet klopt. als ze echt wilden dat we betere brandstof gingen gebruiken was dat al lang gedaan.

Daaruit kan ik concluderen dat we het zelf moeten doen, dus gewoon met zn allen op slaolie gaan rijden. Maar dan komen ze dus weer met de zielige reactie dat de douane op alternatieve brandstoffen gaat controleren. Doe je een keer iets goeds wordt je gepakt, gestript en aan de schandpaal gehangen.

zo dat was ff het relaas...nu ga ik een ouwe dieselwagen zoeken :D


Applaus !!!!! Eindelijk de juiste post, had deze thread echt even nodig.



P.s. Berend ik heb eventueel wel een oude diesel voor je

DÁ-BRT
21-07-2005, 12:11
Ze kunnen er voorlopig helemaal niets aan doen dan het dogen.

Wij kunnen het gewoon legaal in frankrijk en duitsland kopen en als we er dan mee naar NL rijden kunnen ze ons niets maken. Anders zouden ze alle buitenlanders net zo kunnen pakken.

Er staat hier voldoende over op het vwcaddyforum.nl

berendd
21-07-2005, 12:13
he marco, wat voor oude diesel?

DÁ-BRT
21-07-2005, 12:13
ow ja, auto's van MacDonalds rijden er op. Dat is een hele grote organistatie die het zeker weten pas heeft gedaan nadat ze zeker waren dat het ok was lijkt me.

Ken nog meer gemeentes waar de auto's van op PPO rijden.

Daarnaast zijn ze bezig in Groningen met een koolraap fabriek voor het maken van PPO brandstof.

Fred
21-07-2005, 12:18
ow ja, auto's van MacDonalds rijden er op. Dat is een hele grote organistatie die het zeker weten pas heeft gedaan nadat ze zeker waren dat het ok was lijkt me.

Ken nog meer gemeentes waar de auto's van op PPO rijden.

Daarnaast zijn ze bezig in Groningen met een koolraap fabriek voor het maken van PPO brandstof.


Dat gaat om proefnemingen / experimenten etc....die zijn bekend, De "gewone" burger mag alleen maar rijden op brandstoffen die op hun kenteken aangegeven staan...zo simpel is het

DÁ-BRT
21-07-2005, 12:23
ik stop ook met disscusieren (moet toch weer aan het werk), kijk maar op VWCaddyforum voor meer info.

Daar is dit alles toch al eens besproken.

Ik heb tot op heden nog van niemand gehoord dat ze er een bekeuring voor hebben gehad of dat ze te horen hebben gekregen dat het niet mag en dat het uitgebouwd moet worden.

Fred
21-07-2005, 12:46
ik stop ook met disscusieren (moet toch weer aan het werk), kijk maar op VWCaddyforum voor meer info.

Daar is dit alles toch al eens besproken.

Ik heb tot op heden nog van niemand gehoord dat ze er een bekeuring voor hebben gehad of dat ze te horen hebben gekregen dat het niet mag en dat het uitgebouwd moet worden.


Tja met dit soort zaken heb je altijd een periode van *gedogen*, en als er dan teveel gesjoemeld word, haalt men de regels aan.....

Neem het grijze kenteken maar als voorbeeld, in 1994 werd er een aanpassing gedaan, om het (mis)(ge)bruik er van terug te dringen.....in 2005 heeft men het grijze kenteken verder aangescherpt, als particulier kun je nu helemaal niet grijs meer rijden en als bedrijf moet je aantonen dat je een bedrijf bent, dan krijg je de BPM terug, die je dus eerst betaald.

Let maar op, nu alternatieve brandstof *in* is komen er vanzelf meer controles...en volgen er sancties

sjampoo
21-07-2005, 13:11
(ik heb gehoord dat).

http://www.vwcaddyforum.nl/forum/index.php?board=61;action=display;threadid=602;start=msg2941#msg2941

sjampoo
21-07-2005, 13:26
(ik heb gehoord dat).

minerale brandstoffen vallen onder de accijnswet

PPO/WVO/SVO/zonnebloemolie => plantaardig =/= mineraal

't gaat er waarschijnlijk wel om, dat je je auto niet mag laten lopen op een brandstof die niet vermeld is op t kenteken van de auto. (dus een aantekening door de RDW met 'tevens geschikt voor plantaardige olie laten plaatsen).

JR
21-07-2005, 13:59
Douane jaagt op zonnebloemolie

door onze redactie

AMSTERDAM - De Nederlandse douane aast op dieselrijders die hun brandstoftank met biobrandstof, zoals zonnebloemolie, vullen. Dat meldt woordvoerster Renee Westdorp.


"Het is illegaal. Wie gepakt wordt, betaalt een boete van €4,53 per liter. Dus een dieseltank van 50 liter kost je €226,50." Boven op dat bedrag volgt nog een accijnsnaheffing. Deze bedraagt maar liefst €374,91 per 1000 liter diesel. De douane peilt nu al vaak de brandstoftanks van vrachtwagens.

Bron: http://autotelegraaf.nl

DÁ-BRT
21-07-2005, 14:06
damn das niet goed.

Maar is dit niet een bericht die de politie verspreid om mensen bang te maken?
Zijn er al gevallen van mensen die gepakt zijn?

sjampoo
21-07-2005, 14:22
Plantaardige olie valt toch niet onder de minerale brandstoffen wetgeving?

't zal wel weer een leuke actie zijn.

op belastingsdienst.nl -> trefwoord brandstof vind je al een leuke: het gieten van slaolie in een dieseltank is gelijk aan het maken van brandstof = accijns plichting..

berendd
21-07-2005, 14:29
mmm das zeker geen goed nieuws, en daar komt nog bij dat ik het belachelijk vindt. Dit is dus weer typisch nederlands, om het eigen initiatief van mensen te bestraffen. Ik dacht dat de slogan was, een beter milieu begint bij jezelf, maar kennelijk wordt het niet gewaardeert. De nederlandse regering moet eens gaan bedenken wat ze nou eigenlijk willen, willen ze het stimuleren dat de mensen over het milieu gaan nadenken of willen ze het gewoon zo duur mogelijk maken om jezelf te verplaatsen, en tevens zo veel mogelijk belastingen binnenslepen.

je komt dus weer bedrogen uit als je zuiniger wilt gaan rijden.

autogas is beter..douwen ze zoveel belasting op dat het niet uitkan
diesel is beter...gaan ze nu ook onmogelijk duur maken, ipv korting geven als je een roetfilter hebt, wordt je verplicht meer te gaan betalen en kan je een kleine korting krijgen als je wel een roetfilter installeert..die in geen verband staat met de kosten die je voor zoon ding moet maken.

in duitsland krijg je korting op je wegenbelasting als je een katalysator monteert!!!!!
in nederland mag je je kat eronder weg stampen als je maar betaalt.
kortom het milieu interesseert ze geen barst!

ik begin toch wel een beetje kotsneigingen te krijgen van dit land...

sjampoo
21-07-2005, 14:44
Voor in t smoelenbek?

Berendd:

http://www.paullitherland.com/souv/images/souv-barf.jpg

berendd
21-07-2005, 14:49
ik zie geen nederland onder hem....

als we dit ff doortrekken tot int absurde...

en je zou op waterstof gaan rijden...wordt dat ook een brandstof, accijnsplicht en boetes en de hele ellende... lekker is dat. mogen ze die bussen in amsterdam wel eens gaan peilen...

Alexdundee
21-07-2005, 15:48
Ik wist wel dat het illegaal was om ander diesel te tanken dan de normale...
net zo als landbouw diesel is alleen voor tractoren en andere landbouw voertuigen,
maar gaat ook makkelijk in je eigen dieseltje,
heet geloof ik rooie diesel , heeft met de kleur te maken , anders dan de gewone diesel!

berendd
21-07-2005, 15:55
maar dat lijkt me logisch.. das diesel en dus een minerale brandstof en daar zit accijns op omdat het vervuilend is.
net als dat er accijns op alcohol zit omdat het slecht voor je is...

maar waarom is het dan illegaal om er zonnebloemolie in te mikken, je doet er niemand kwaad mee

René
31-07-2005, 11:25
Ik zie dit bericht nu al voor de 3e keer, 2 keer hier en nog een keer in een ander topic :D

dat heet spam ;)

dat biodiesel is leuk, maar wat heb je daar allemaal voor nodig dan?
een hectare maiskolfen?

Jeff
31-07-2005, 12:17
Wat gebeurd er als je je auto op zonne-energie laat rijden?
Moet je dan zonnetax gaan betalen?

Steeph
31-07-2005, 15:27
Dan krijg je dit :D

http://www.kennislink.nl/upload/99378_276_1061542511868-DENUNA2.jpg

http://www.kennislink.nl/web/show?id=99376



Grtzzz

sjampoo
01-08-2005, 07:57
Dan moet er een Nuon sticker op je auto, en als je dan pech krijgt, mag je in de wacht gaan hangen bij zo'n Nuon-service-lijn.

Omdat dat al straf genoeg is,... heeft t Kabinet besloten dat voor niets de zon op gaat: Vrijstelling van accijns op zonne-energie

Mark1
01-08-2005, 10:50
:D

Maar ff wat anders, mijn daily drivert heeft op z'n kenteken enkel en alleen LPG als brandstof.....
NIET LPG én Benzine..... dus zodra ik op benzine ga rijden ben ik "strafbaar" ?
Dacht 't niet....

Marco
02-08-2005, 20:07
Vandaag ook maar eens wat sla-olie gekocht. Bij de Edah, goedkoopste die er was, 59 cent per liter. 4 liter gekocht om ff te proberen. Gemengd met 4 liter diesel 50-50 dus. Volgens diverse sites kun je ongeveer tot 80% P.P.O (puur plantaardige olie) en 20% diesel gaan.

Omdat ik nog ff wil proberen hoe het allemaal gaat heb ik gekozen om het ff beetje safe te spelen. Jerrycan gevuld met 4 liter diesel en daar 4 liter slaolie bij gegooid. Er zat nog litertje of 10 in de tank, dus nog wat dunner geworden nu.

Ben eens benieuwd hoe het rijdt, als ik iets meer weet post ik het hier.

sjampoo
02-08-2005, 21:57
Joho,.. 4 liter op 14 liter = 30 procent slaolie.

Ik schat zo: 'Daar ga je niets van merken' (maar je moet ergens beginnen he!?)

The way to go:
30-70
50-50
70-30
80-20
100-0

Tip: Tijdens de test-periode nooit de tank helemaal vol kiepen met ppo,. dan kan je er altijd nog Diesel bij kwakken om de verhouding te ver-dieselen..

Marco
02-08-2005, 22:43
Ja precies, ik wil eerst ff op safe spelen, moet er idd niks van merken, want dat is juist ok. Als het allemaal lukt wil ik straks 70-30 gaan rijden. Hoeft ik ook niks aan te passen, gewoon geld besparen.

Nu zou er een site zijn waar per dag werd bijgehouden waar de sla olie het goedkoopst is, maar die heb ik nog niet gevonden. Nu heb ik em van de Edah, 59 cent per liter. Op zich wel ok.

Gert
02-08-2005, 22:52
Ja precies, ik wil eerst ff op safe spelen, moet er idd niks van merken, want dat is juist ok. Als het allemaal lukt wil ik straks 70-30 gaan rijden. Hoeft ik ook niks aan te passen, gewoon geld besparen.

Nu zou er een site zijn waar per dag werd bijgehouden waar de sla olie het goedkoopst is, maar die heb ik nog niet gevonden. Nu heb ik em van de Edah, 59 cent per liter. Op zich wel ok.

http://www.fmso.de/

Hier schijnt ergens de meest actuele goedkope prijs bijgehouden te worden ..
Ook voor de NL markt

Marco
02-08-2005, 22:54
had die al in het NL gevonden in, maar wist niet dat ie ook in het duits was. Zie dat ik dus exact de juiste prijs heb betaald en dat ie in DLD zelfs duurder is :)

Marco
02-08-2005, 23:00
Hahahaha, zie dat het op de NL site ook staat :)

Marco
04-08-2005, 08:50
Update, rijd nu inmiddels op 50% zonnebloemolie. Gisteren ongeveer 300km afgelegd en gaat nog steeds prima allemaal. Omdat de pomp vrij rijk staat ruik je het wel erg goed. Beetje zoetige baklucht :)

Verder zijn de prestaties hetzelfde gebleven, merk in elk geval niks van minder trekkracht of wat dan ook. Motortje loopt zelfs wat mooier rond, loopt wat soepeler allemaal. Na het starten, wat overigens prima gaat kun je het ook merken, dan maakt de motor wel wat meer lawaai als op diesel, maar zodra de motor een klein beetje op temp is gaat het dus prima, maar ja das logisch als je bedenkt dat P.P.O dunner wordt als het warm wordt

Wil voorlopig even met deze verhouding blijven rijden, om te zien of het allemaal goed blijft gaan.

Berserker
04-08-2005, 11:26
http://www.kennislink.nl/upload/99378_276_1061542511868-DENUNA2.jpg


en daar een caravan achter hangen :biggrin:

maja kreed laatst achter een oude mercedes 190 en kdacht kruikt hier naar eten (khad honger) en toen de reuk maar bleef aanhouden zag ik dat het een 190D was en dus dat die gast op zonnebloemolie reed...

wat ik me dus afvraag als je zonnebloemolie verbrand is dat dan niet slecht voor het milieu, ok verbranding is altijd wel beetje slecht, en ik weet dat de winning vooral beter voor het milieu is maar de uitstoot van de zonnebloemolie verbranding heeft iemand daar al metingen naar gedaan?????

kvroeg het me gewoon af...

Marco
04-08-2005, 12:52
als je nu alles over PPO wilt weten, www.PPO.nu daar staat alles wat je moet weten.

Heel simpel gezien kun je het zo stellen dat alle PPO CO2 neutraal is. Planten ontrekken CO2 uit de lucht, via het verbranden van PPO breng je dat dus weer terug in de lucht, oftewel cirkeltje rond.

Nu zijn er wijsneuzen die zeggen, niet helemaal CO2 neutraal omdat het productieproces dan ook 100% mileuvriendelijk moet zijn, maar als je het dus gebruikt als brandstof en er diesel tegenover zet, moet je het zo zien. Diesel moet ook geproduceerd en vervoerd worden en dat is vele VELE male schadelijker als PPO

sjampoo
04-08-2005, 15:38
- CO (2) 'neutraal' -> De CO2 uitstoot word voor 100% gecompenseerd door de productie: Je rijd eigenlijk op zonneenergie: mbv fotosynthese word CO(2) door de plant omgezet in C-bestanddelen(olie, vezels) en 02 (zuurstof)

- Voedingsstoffen neutraal; Zo'n plantje trekt natuurlijk wel voedingstoffen uit de bodem. Bij het verbouwen van koolzaad blijft echter vrijwel geen rest product achter: de uitgeperst planten dienen als voedingstof binnen de agrarische sector. Overigen overblijfselen kunnen als grondverbeteraar worden ondergeploegd. De olie is in wezen al het rest product

- Lagere roet belasting: Over het algemeen neemt de roet uitstoot af bij gebruik van PPO.

- Beter motorloop mogelijk. Bij juiste instelling van brandstofpomp, opwarming van de brandstof en juiste injectoren kan de motor mooier rond lopen dan met diesel. (Kan: hoeft niet)


-Transport van PPO is minder kostbaar dan van Diesel: Dichterbij (olie-molens in NL en D ipv Irak/Siberië/Alaska), maar ook goedkoper: PPO is niet zo licht ontvlambrandbaar
als stookolie / derivaten

-Geen destillatie processen (Diesel is een rest product van de destilatie van o.a. benzine uit ruwe olie) en daarmee geen afval / rommel / affakkelen.

MAW: vrij ideaal

Nadelen zijn er ook zat hoor. 't blijft een verbrandingsproces. NOx blijft vrij komen, en de efficientie is ook niet al te hoog (alhoewel de efficientie een stuk hoger is dan bij Benzine motoren (warmte afgifte aan de omgeving is lager, maar dat geld ook voor standaard diesels: daarom vind je tegenwoordig vaak bij-verwarmers voor busjes op diesel: anders word t interieur helemaal nooit meer warm). Rest warmte kan je bij PPO nuttig inzetten voor t verwarmen van je brandstof, waardoor de vloeistof dunner word, verstuiving verbeterd en de verbranding verbeterd.

Marco
04-08-2005, 15:56
Mooi gezegd japie

sjampoo
04-08-2005, 16:13
:)

Biocarfuel
07-08-2005, 14:36
Voor Reclame aub contact opnemen met administrator.

Biocarfuel
07-08-2005, 17:10
Voor reclame aub contact opnemen met Administrator.

millie
25-10-2005, 23:43
Is er geen zonnebloem voor euro95 ongelood!
Voor die kut diesels is er altijd een alternatief!:mad:

René
25-10-2005, 23:46
hehehehe.... je kan em ombouwen naar LPG ;)

millie
25-10-2005, 23:56
hehehehe.... je kan em ombouwen naar LPG

Is lekker voor je zuigers.
Zit geen smeerolie in gas,en daarbij komt,ik woon in portugal en dan mag je niet overal parkeren.
Bevoorbeeld in parkeergaraces.
En je moet met een een enorme sticer acher op je auto rijden,dat je op gas loopt!
En nog een groot nadeel in lissabon en binnen de bebouwdekom is geen gas te tanken!
Dus dat is allemaal kut!
En diesel hou ik niet van,het stinkt!:tongue:

René
26-10-2005, 00:01
als je daar woont dan is het idd minder... hier zijn er genoeg auto`s die op LPG rijden...
sja.... als je dan toch goedkoper wilt rijden....moet je misschien nog ff wachten, want ze zijn nog steeds bezig met die brandstofcel of waterstof.... ;)

millie
26-10-2005, 00:23
Ach zo is het ook!

Ik hoop dat de benzine techniek wat sneller op gang komt.
Voor diesel heb je alles,turbos ext.
En bezine nog steeds die focking injextie.
Ja,soms is een leuk benzinemodel met een turbo,GTI b.v!
Alle benzine autos moeten een turbo hebben zelfde als die diesels.
En dan nog even even iets verzinnen dat ze ook nog zuinig rijden!
Zeg dan maar dag tegen diesel:nana:

Zeend
26-10-2005, 08:54
En dan nog even even iets verzinnen dat ze ook nog zuinig rijden!


tsja, een diesel is efficiënter, daar doe je niks aan hoor!
minder onderdelen, hogere compressie... zit in de aard van de uitvinding.

Trouwens, rijd nu een week @ 50% zonnebloemolie in de Lupo: geen centje pijn. Eerst een doos olie erin, en dan nog 14 liter diesel, geweldig!


Jens

DÁ-BRT
26-10-2005, 12:00
Ik rij al jaren op PPO/WVO, maar alleen met aangepaste motoren en dan ook 100%

Hoofdzakelijk problemen gehad met verstopte brandstoffilters en lekke koppelingen waardoor er valse lucht aan gezogen werd.

Verders af en toe een beetje diesel cleaner door de brandstof heen.

Mijn geplande modificatie is het intergreren van een standkachel op de brandstof verwarming.

Bruders
26-10-2005, 13:39
Kwam gister een maatje van me aan dat als je op een tank diesel een halve liter aceton gooit of iets dat ie daardoor heeeeel zuinig liep...
zeg niet dat het gaat maar voor onder de chemici onder ons !!!
iets om over na te denken toch!!!
greetz..Vic..

DÁ-BRT
26-10-2005, 13:51
Had ik ook iets van gehoord, maar weet hier het fijne niet van.

Marco
26-10-2005, 17:28
tsja, een diesel is efficiënter, daar doe je niks aan hoor!
minder onderdelen, hogere compressie... zit in de aard van de uitvinding.

Trouwens, rijd nu een week @ 50% zonnebloemolie in de Lupo: geen centje pijn. Eerst een doos olie erin, en dan nog 14 liter diesel, geweldig!


Jens

Mag ik je adviseren het andersom te doen... Eerst diesel tanken en daarna de olie erbij. Als je namelijk eerst olie tankt en je rijdt naar de pomp is op dat moment je mengverhouding misschien wel 80% en voor moderne diesels is dat echt NIET aan te bevelen. Dus eerst ff diesel tanken bij de pomp en daarna thuis je olie erbij gooien.

Btw, 50% zonder aanpassing is naar mijn mening en die van vele andere aan de zeer hoge kant voor een moderne diesel. Lees voor meer info www.ppo.nu

Zeend
27-10-2005, 08:57
Eerst diesel tanken en daarna de olie erbij. Als je namelijk eerst olie tankt en je rijdt naar de pomp is op dat moment je mengverhouding misschien wel 80% en voor moderne diesels is dat echt NIET aan te bevelen. Dus eerst ff diesel tanken bij de pomp en daarna thuis je olie erbij gooien.


Dat had ik me ook al bedacht: gooi daarom de zonnebloemolie er bij het tankstation in, en direct daarna de diesel. Vinden ze vast erg leuk daar!

Ik zal die ppo.nu site van't weekend eens checken, maareh.. hij doet het er prima op, en zó high-tech is een SDI uit '99 ook weer niet, hij heeft geen pompverstuivers of common rail of zo!


Jens

Marc
15-03-2006, 13:47
damn das niet goed.

Maar is dit niet een bericht die de politie verspreid om mensen bang te maken?
Zijn er al gevallen van mensen die gepakt zijn?

Helaas wel. En die waren niet blij. Echter als je werkt met een twee tank systeem kun je een beetje de zaak "reguleren". Nadeel is dan wel dat het een paar minuten duurt voordat de diesel weer doorgestroomd is en je auto niet meer als frietuur ruikt. Daar moet nog wat op gevonden worden! Verder is er ook nog de mogelijkheid van verestering van oude frituur olie en zo. Dan krijg je gewoon goede biodiesel. Echter ben ik in dat opzicht nog niet zo ver. En dus gebruik ik maar een blend. 6 liter op een tank van de caddy geeft nagenoeg geen reuk. We zullen het dus ff in de gatjes moeten houden.....

DÁ-BRT
15-03-2006, 13:53
Het is al bijna een half jaar legaal. Je moet je gewoon beroepen op richtlijn 2003/30/EG

ik rij op 100% en dagelijks meer als 200km en ik wordt regelmatig aangehouden. Ik kan meestal binnen 5min weer doorrijden.

Ik geef aan dat ik me beroep op richtlijn 2003/30/EG en dat ik weer verder wil rijden als er geen andere vragen zijn. Dan zie je vraagtekens boven de hoofden van de agenten verschijnen. Vervolgens aangeven dat ze contact op moeten nemen met de officier van justitie en aan moeten geven dat ik me beroep op artikel 2003/30/EG. Dan mag ik altijd weer verder rijden.

Mr.Markos
15-03-2006, 15:29
Hier een pdf van RICHTLIJN 2003/30/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD - ter bevordering van het gebruik van biobrandstoffen of andere hernieuwbare brandstoffen in het vervoer (http://europa.eu.int/eur-lex/pri/nl/oj/dat/2003/l_123/l_12320030517nl00420046.pdf)
:woowoo:

DÁ-BRT
15-03-2006, 15:30
Juist en die heb ik dus geprint bij me

Mr.Markos
15-03-2006, 15:35
ja das opzich wel een idee, uitprinten en dan in de auto leggen (als je natuurlijk op zonnebloemolie gaat rijden dan ;) )

DÁ-BRT
15-03-2006, 15:37
naja op elke plantaardige olie dan.

mark_almelo
15-03-2006, 23:51
huh dus als ik het goed begrijp is het nu zelfs legaal????:eek:


dus ze kunt me dan niet pakken en me een boete van ongeveer 500 euro aan de kont gooien :rolleyes:

aan welke aanpassingen moet k dan denken bij een 96ér polo 6n SDI??

en hoe zit het met het onderhoud verder dan?

en het verbruik dan?blijft dat nog enigzins hetzelfde??

DeNB3rt
16-03-2006, 00:37
Ik heb deze week nog zitten opzoeken, maareuh, een golfje 1 '83 1600 diesel, geldt hiervoor ook 50% (meer? minder?) of hoe mag ik het opvatten :) filter is van bosch als ik me nie vergis (bleek ook belangrijk)

DÁ-BRT
16-03-2006, 08:44
Jah, het is al een poosje legaal. Ben al zo vaak aangehouden de afgelopen maanden en kan gewoon weer verder rijden nadat ik over Artikel 2003/30/EG begin.

Ik heb deze week nog zitten opzoeken, maareuh, een golfje 1 '83 1600 diesel, geldt hiervoor ook 50% (meer? minder?) of hoe mag ik het opvatten :) filter is van bosch als ik me nie vergis (bleek ook belangrijk)

Ik zou met dit weer zeker niet meer als 30% rijden, anders krijg je hem waarschijnlijk na een paar weken op olie gereden te hebben niet meer aan. Filters van Mahle (Knecht) gaan het langste mee. Ik zou sowieso gaan verwarmen anders blijf je pompen vervangen.

AntiAlfa
11-10-2006, 11:04
Rotterdam, zaterdagmiddag 15.00 uur. De wegenwacht "schouwt"
zijn wijk en ziet een Ford Fiesta diesel met geopende motorkap.
Een vertrouwd beeld.De gereedschapkist op het trottoir en
mijnheer de student ernaast. Mijnheer heeft op het trottoir
de Fiesta omgebouwd naar zonnebloem olie en ik krijg tekst
en uitleg over de technische details.

Twee warmtewisselaars, twee driewegkleppen, extra brandstof
filter, extra tank etc. Binnen 5 minuten ben ik volledig op
de hoogte. Fantastische brandstof mijnheer, gewoon in
grootverpakking bij de c 1000 kopen. Enige probleem is de
koude start en daarom moet je hem 1 minuut voor je de motor
uitzet overschakelen naar diesel.Doe je dit niet, dan slaat
hij soms niet aan, maar ach dat deed hij ook al toen hij
nog gewoon op diesel draaide.Een kleinigheidje hou je toch wel...

Een vriend van hem had het al opgelost. Zijn vrouw vergat
altijd over te schakelen.Dus was er een vertraging ingebouwd.
Als ze ging rijden moest ze de rode knop indrukken.Hierdoor
bleef de motor een minuut nadraaien als hij werd afgezet
en in deze minuut schakelde hij vanzelf over op diesel.

Ik moet u zeggen dat deze man mij een plezierige dag bezorgde.
Problemen waren er niet, slechts een opportunistische
gedachtengang met een groot relativerend vermogen.
Mijn vrouw zou in staat zijn om mij te "vier en delen" als
ik een knopje in de auto zou bouwen om haar vergeetachtigheid
te compenseren. Gelukkig zijn er ook nog vrouwen die gewoon
trouw doen wat hun man zegt....

Mocht u ook belangstelling hebben voor de zonnebloemtechniek.
Hij heeft mij wat informatie gegeven.
Kijk eens op, http://www.pflanzenoeltechnik-emrich.de
of op http://www.ppo.nu

;)

sjampoo
11-10-2006, 11:22
Je kunt de boel ook zo aanpassen, dat starten op 100% PPO mogelijk is.
Niets vergeten, geen regelkleppen, maar andere, ingrijpende, aanpassingen aan verstuivers en gloeisysteem.

(hogere inspuitdruk voor betere verstuiving, langere gloeisprialen die nog net niet in de ingespoten straal komen, 'na-gloei' functie, brandstofleidingen met enorme interne diameters en voor de opwarmfase een elektrische voorverwarming.. )

Voor als u duits kunt lezen: http://www.salatoel-kombi.tk

M v D
13-06-2007, 13:18
Ik heb een Golf2 diesel van 1984 en ik rij al tijden probleemloos op zonnebloemolie. Mijn gemiddelde literprijs is zo'n €0,83 en dan met een verbruik van bijna 1:20 kom ik voor een knaak en een bosje wortels de wereld rond..
Afgelopen winter heb ik 1 keer gehad dat een koude start heel moeilijk was, maar ja, toen reed ik ook bijna geheel op zonnebloemolie. Dat was iets teveel van het goede..
Ben trouwens nog nooit aangehouden en volgens mij valt dat ook wel mee.

Stijn
13-06-2007, 13:24
Klinkt bekend. Ik rijd ook hardcore op 100% als het weer een beetje warm is, dus als ik na een aantal dagen werk op schiphol terug kom en ik merk dat het weer toch nog wat kouder is dan gehoopt, breekt het klamme zweet me alweer uit :)
Ooit toch nog eens de moeite nemen om ook een degelijk systeem in te bouwen.

DÁ-BRT
13-06-2007, 13:26
Je mag aangehouden worden aangezien het niet legaal is.

Ik vind het niet slim van je wat je aan het doen bent. Je sloopt jouw motor. Ik heb na bijna 2 ton (met 2 motoren) op 100% PPO gereden te hebben het hele project gestopt.

De motoren worden zo verschrikkelijk vies van de olie. Er onstaat een soort gum door de onvolledige verbranding en het afzetten van olie substanties in alle delen alvorens het verbrandt wordt.

Ik heb geprobeerd pompen, verstuivers ed ultrasoon te reinigen met verschrikkelijk veel verschillende vloeistoffen en ik kreeg ze niet schoon. (gootsteen onstopper ging, maar nog moeizaam)

Zie het maar als tip als je de motor langer heel wilt houden.

Ik doe trouwens geen reparatie aan auto's die op PPO of WVO gereden hebben. Dan kan het niet meer uit door de extra benodigde tijd die het schoonmaken en analyseren van het probleem kost.

Stijn
13-06-2007, 13:30
Dus ik moet maar geen PPO gaan rijden in de frankenstijn TD dan Bert? :)

DÁ-BRT
13-06-2007, 13:39
Zou ik niet doen, maar goed zelf weten.

arnus71
13-06-2007, 13:40
Ook niet wat 'onschuldig' mengen? Mijn T3 en Golf 3 rijden beide iets van 10% zonnebloemolie, is dat nog schadelijk Bert?

DÁ-BRT
13-06-2007, 14:02
dan heb je in plaats van veel zooi een beetje zooi.... ;) Denk niet dat jij het verschil merkt in slijtage met en zonder bij zo'n lage percentage.

Bussie komt zo
13-06-2007, 14:04
Je mag aangehouden worden aangezien het niet legaal is.

Ik vind het niet slim van je wat je aan het doen bent. Je sloopt jouw motor. Ik heb na bijna 2 ton (met 2 motoren) op 100% PPO gereden te hebben het hele project gestopt.

De motoren worden zo verschrikkelijk vies van de olie. Er onstaat een soort gum door de onvolledige verbranding en het afzetten van olie substanties in alle delen alvorens het verbrandt wordt.

Ik heb geprobeerd pompen, verstuivers ed ultrasoon te reinigen met verschrikkelijk veel verschillende vloeistoffen en ik kreeg ze niet schoon. (gootsteen onstopper ging, maar nog moeizaam)

Zie het maar als tip als je de motor langer heel wilt houden.

Ik doe trouwens geen reparatie aan auto's die op PPO of WVO gereden hebben. Dan kan het niet meer uit door de extra benodigde tijd die het schoonmaken en analyseren van het probleem kost.
Klein rekensommetje leert dat je op 100D km 2000euro bespaart.
Kun je voor dat geld geen motor reviseren(zelf dan!)Ja toch!?
kost denk ik nog wel iets minder.Mocht hij langer meegaan dan 100D is het alleen maar winst.
ZO behou je een nieuwe frisse motor die zeker weer 2 jaar mee kan.
Dus het loont wel degelijk denk ik.

DÁ-BRT
13-06-2007, 14:16
Niet als je zoals ik toen dagelijks tegen de 550km reed. Dan ben je om de dag bijna 1.5 uur bezig met tanken en dergelijke. Daarnaast heb je meer afval en ook tank en leidingen raken vervuild.

Maar goed gewoon er mee doen wat je zelf wilt, het is een tip!

Melvin
13-06-2007, 18:07
Ik wil het ook eigenlijk proberen... maar de moeite die het tanken kost, het relatief kleine prijsverschil (ofja, na veel km wordt het verschil wel groot) en de zooi die het schijnbaar oplevert houden me er nog vanaf...

spijlbus_dot_tk
13-06-2007, 19:49
een kever in brazilië rijdt ook op alcohol een VW boxer schijnt er goed tegen te kunnen en als ze in brazil alcohol rije dan zal het ook wel nie duur zen. het is niet helemaal natuur vriedelijk omdat je het moet stoken mr ja dan kunde eens die grote ventilatoren (windmolens) gebruiken.

Stijn
13-06-2007, 20:59
Zit op dit moment in Brasil, en inderdaad tot wel de helft van de auto's rijdt hier op alcohol. De prijs scheelt vrijwel niets met benzine overigens, maar het loopt wel schoner.
Nadeel is dat het toch wel slechter loopt, starten blijkt zowiezo een probleem te zijn.
Wat wel mooi is is dat veel modernere auto's (zo ook de Foxjes en Gols etc) FLEX zijn, d.w.z. zowel op benzine als op alcohol lopen...en dat zelfs gemixt in één tank!

ruben
16-06-2007, 23:27
Ooit toch nog eens de moeite nemen om ook een degelijk systeem in te bouwen.

Kom maar ns n keer kijken stijn! Woon in Haarlem en heb een billig maar functionerend systeem in mn jetta td.

Grtn!

DeNB3rt
17-06-2007, 12:43
als je voorverwarmt, hebje dan ook de problemen dat bert hierboven vermeld??

thx

classicline
17-06-2007, 13:09
Klinkt bekend. Ik rijd ook hardcore op 100% als het weer een beetje warm is, dus als ik na een aantal dagen werk op schiphol terug kom en ik merk dat het weer toch nog wat kouder is dan gehoopt, breekt het klamme zweet me alweer uit :)
Ooit toch nog eens de moeite nemen om ook een degelijk systeem in te bouwen.



Of even bij jou op het werk vriendjes worden met de brandstofafdeling en
op JET A-1 gaan rijden kan in een gewone diesel gewoon puur en met een
turbo een scheutje olie erin. (die paar liter wat je met een auto gebruikt in een maand is best te regelen denk ik)

werkt prima ik ken iemand die rijd er al 160.000 km probleemloos op zonder
aanpassing.

Stijn
17-06-2007, 13:19
Ik wil al zolang zo graag op JET-A rijden, maar heb vooralsnog geen manier gevonden. Er zijn wat jongens van de Technische Dienst die het doen, die gebruiken de beetjes JET-A (in vliegtuig termen beetjes) die bij drainen en onderhoud uit de tanks komen.
Ik wil dat ook!

classicline
17-06-2007, 13:30
Ik wil al zolang zo graag op JET-A rijden, maar heb vooralsnog geen manier gevonden. Er zijn wat jongens van de Technische Dienst die het doen, die gebruiken de beetjes JET-A (in vliegtuig termen beetjes) die bij drainen en onderhoud uit de tanks komen.
Ik wil dat ook!

Schiphol is te groot denk ik..
bij een vliegtuig word idd ook een beetje gedraind zo ook bij de tankauto's
bij een tankauto (das het enige waar ik verstand van heb) minimaal 10 liter
op een dag per voertuig en het grootste deel word afgevoerd.

nu weet ik niet hoe bij jullie de veiligheidseisen zijn maar bij ons mag je alles
mee naar buiten nemen alleen niet naar binnen.

maar ik denk dat de jongens wie er aan kunnen komen er zuinig op zijn en zelf waarschijnlijk ook diesel rijden en het niet zomaar afgeven..

alleen voor de apk wel ff gewone diesel erin want de keurmeester snapt niks van de roetmeting;)

DÁ-BRT
18-06-2007, 10:39
Ik had een volledig verwarmd systeem en deze problemen blijf je houden met zonnebloem olie en andere typen.

DeNB3rt
18-06-2007, 13:35
Ik had een volledig verwarmd systeem en deze problemen blijf je houden met zonnebloem olie en andere typen.

dammit, na hoeveel km's?

Zollie
16-10-2007, 14:45
Of even bij jou op het werk vriendjes worden met de brandstofafdeling en
op JET A-1 gaan rijden kan in een gewone diesel gewoon puur en met een
turbo een scheutje olie erin. (die paar liter wat je met een auto gebruikt in een maand is best te regelen denk ik)

werkt prima ik ken iemand die rijd er al 160.000 km probleemloos op zonder
aanpassing.

JET kan je volgens mij per 100L kopen op lelystad. (30e?)

en niet alleen voor de turbo wat olie... ook je ongeblazen Bosch dieselpomp vind een beetje smering heerlijk!

VW--Man
24-05-2008, 15:51
ik heb even zitten zoeken hier op de site maar er wordt maar weinig gesproken over het rijden op zonnebloemolie het afgelope jaar
Zeker met de huidige benzine/dieselprijzen zoek ik een goedkoper alternatief. Hoe staat het er tegenwoordig mee met het rijden op alternatieve brandstoffen (geen gas) en wat slechts enkele aanpassingen nodig heeft?

ZOAB
24-05-2008, 16:45
op het oude vwcaddyforum hebben een aantal op PPO, afgewerkte olie en frituuvet gereden. Dat forum wordt momenteel herbouwd, maar zoeken op PPO op google levert ongetwijfeld wat op.

ik heb in de lente/zomer een half jaar op 50-50 gereden met zonnebloemolie en diesel:
a) het stinkt en walmt
b) 30 liter tanken kost je 20 minuten per keer (alle flessen openen, leeggieten in je tank, flessen pletten tbv afvalreductie (je doet het nl. niet alleen voor je portemonnee maar ook voor het milieu hoop ik)
c) het is gewoon niet goed voor je motor.. het vervuilt

Da Brt (zie boven) heeft volgens mij ook 1 maal zijn blok uit elkaar gehaald en dat zag er naar horen zeggen zwaar aangekoekt en beroerd uit... zelfs met alle aanpassingen die hij had gedaan.

Tot slot, toen ik op zonnebloemolie reed, was het €0,49 per liter, dat tikt inderdaad aan. Ik zag vorige week in de supermarkt zelfs €1,20 per liter (gewoon huismerk)... mijns inziens niet meer de moeite waard in vergelijking tot diesel van de Tango/Tinq

Zollie
25-05-2008, 00:33
de euroshopper bij AH kost me 1,56 per 2 Liter volgens mij :)

inderdaad, het ruikt naar friet, maar verder maak ik me nergens zorgen om, het rijdt!

DÁ-BRT
26-05-2008, 06:42
En ik raad het echt af! Kijk maar wat je er mee doet.

VW--Man
27-05-2008, 10:48
en in combinatie met dit? :tongue:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=42571

VW--Man
03-06-2008, 13:33
zou dat spul serieus niet helpen om het van binnen schoner te maken?