PDA

View Full Version : Veerpoot 6N1 vervangen te doen ?


Erideno
15-12-2013, 17:58
Gaat om de Seat van mijn zoon. Veer is gebroken en dst was de oorzaak van het helse gekraag bij stuurbewegingrn. So far so good.
Het idee is nu omvan de sloop een complete veerpoot te halen en die te monteren.
Alleen..., het demonteren van de oude poot lijkt al lastig te worden. Onder twee bouten, dat gaat wel lukken.
Boven echter zit slechts 1 bout met een moer eromheen.
Hoe demonteer ik dit? Gewoon losdraaien die handel of springt dan die kapotte, dus extra scherpte veer mij om de oren?
Kortom, hoe fix ik dit?

mark1991
15-12-2013, 19:09
Zitten er boven om de de centrale moer niet 3 kleinere moeren??
Anders heeft hij waarschijnlijk een dubbele moer.
Om dit te testen draai de de veerpoot eerst onder los, dan boven(een klein stukje)
en daarna kan je voelen of er speling zit ipv dat de veer de speling opheft. overigens moet de auto na het vervangen hiervan wel uitgelijnd worden. De gaten in de veerpoot onder zijn namelijk ovaal en groter dan de bouten die erin gaan, dit om de camber te stellen.

Succes

Erideno
15-12-2013, 19:23
Zitten er boven om de de centrale moer niet 3 kleinere moeren??
Anders heeft hij waarschijnlijk een dubbele moer.
Om dit te testen draai de de veerpoot eerst onder los, dan boven(een klein stukje)
en daarna kan je voelen of er speling zit ipv dat de veer de speling opheft. overigens moet de auto na het vervangen hiervan wel uitgelijnd worden. De gaten in de veerpoot onder zijn namelijk ovaal en groter dan de bouten die erin gaan, dit om de camber te stellen.

Succes

Helaas, slechts 1 bout, inbus met grote moer. Betekent dit dat die enge spanners nog zijn?

The_Maxx
15-12-2013, 22:24
Onder de schotel zit nog een moer. Zolang die blijft zitten schiet er niks los normaal gezien.
Echter is je veer gebroken. Dus kan dit wel losschieten als je eerst de onderste 2 bouten gaat lossen.

Beste methode is dan de topmoer los te maken terwijl de auto nog op zijn wielen staat(dit is sowieso handiger, omdat die topmoer goed vast kan zitten) en daarna rustig op te krikken tot het wiel loskomt. Dan is de spanning van de veer af en kun je de onderste 2 bouten gewoon lossen. Denk wel aan je eigen veiligheid, dus ga niet voor de wielkast staan met opkrikken.

Tip: vervang beide kanten tegelijk en controleer de schokdempers ook even. Want het is in de meeste gevallen allemaal even oud. Ook als je 2e hands spul gaat gebruiken.

En inderdaad. Uitlijnen! De onderste 2 bouten zijn sleufgaten en dus aan afstelling onderhevig. Let wel op dat je bij de uitlijnboer opzettelijk vraagt om het CAMBER of WIELVLUCHT te stellen. Dit word namelijk vaak niet gedaan bij de standaard uitlijning.
Bij de meeste moet je hiervoor bijbetalen. maar er zijn er die gewoon een all-in prijs rekenen. Alleen de vooras hoeft gesteld te worden.

Gebruik die inbus trouwens, anders krijg je die topmoer in de meeste gevallen alleen met een luchtsleutel los.

Succes ermee!

Erideno
16-12-2013, 01:35
Prachtige tips. Ik ga er mee aan de gang en zal laten weten hoe het verloopt of afloopt.

Erideno
17-12-2013, 00:15
Het is gelukt! De veer bleek bovenaan gebroken. Eea stond nog wel enigszins onder spanning want de bovenkant vd resterende veer was over die veerschotel geschoten. Vandaar ook het gekraak bij stuurbewegingen. Toen ik de bovenste moer los had kwam er dus weinig beweging in. Wel was de spanning er grotendeels vanaf. Na het verwijderen van de onderste twee bouten kwam het eea natuurlijk los. Zat wel een beetje klem omdat de veer aan de bovenzijde nergens meer tegenaan zat. Met wat gefrut lukt het me om het geheel er tussen vandaan te krijgen, zonder de ashoes te beschadigen.
De nieuwe, sloop dan, zat er zo in.
Bedankt voor de waardevolle tips.

The_Maxx
18-12-2013, 14:03
Het is gelukt! ...
De nieuwe, sloop dan, zat er zo in.

Mooi dat het gelukt is :thumbup:
Niet vergeten uit te laten lijnen he ;)