PDA

View Full Version : Garage warm stoken??


Sven-GTI
26-12-2013, 19:17
Hey,

Hou houden mensen hier in de winter hun sleutelplek / garage warm?

Ik had eerst 2 elektrische kachels van 3500W, dit verbruikt bakken stroom en het duurt 2 dagen voordat de garage warm is....

Nu gebruik ik een gaskachel/hetelucht kanon. Zelf bij vorst is de garage binnen een uurtje richting de 20 graden geklommen, alleen dit vreet gasflessen..
Ik stook op een zaterdagse sleutelen zo een 20 liter fles à 35 euro er doorheen..


Kortom, allemaal niet ideaal. De garage is 7 bij 8 meter. Niet supergroot dus.


Ik zit dus te twijfelen aan een dieselkachel of een allesbrander (afgewerkte olie etc erin) maar wat is nu echt goed en een beetje voordelig?
Ik denk zelf dat zo'n dieselkachel het voordeligst is, duur in aanschaf, maar diesel kost natuurlijk niet zoveel..


Graag jullie advies :D

De Pul
26-12-2013, 19:20
waar blijft je warmte?
want als je er zoveel moeite voor moet doen lijkt me dat niet gezond......

Johan1982MK1
26-12-2013, 19:45
Iig het Dak isoleren. En ventilator plaatsen in de nok(heb ik ook) Xodat de warmte beneden blijft. Een petro of dieselgestookte kachel is mooi spul. Maar of t gezond is om dagenlang in te sleutelen...

De Pul
26-12-2013, 19:49
ik hou 7x13m warm met een enkele 3000w kachel.hoeft ook niet heel de dag aan te staan,de warmte blijft redelijk binnen.grootste boosdoener waar ik het verlies is de garagedeur,de rest heb ik veel dubbel beplaat etc[stilstaande lucht isoleert immers]

Gerdjan
26-12-2013, 20:13
Thermo overal aan,nergens last van...

Jel Golf 2 GTI
26-12-2013, 20:47
ik heb een mazout kachel staan die ik bij een oud vrouwtje uit haar huis heb mogen halen toen ze naar het rusthuis ging.

Kraantje open, vlammetje erin en gaan. Mijn garage is 4.5m * 12m en op een half uurtje is het daar 20°C in. Ik leg wel een groot doek tegen mijn garage poort zodat de warmte niet direct weg kan. :thumbup:

vdWal.
26-12-2013, 21:21
ik zelf heb een ruimte van 5x5 nu
en tja wat is koud of warm. ik zelf doe een paar sleutelhandschoentjes aan
eventueel een thermoshirtje inplaats van tshirt onder de trui en sleutele maar
heb wel een afvoer kanaal in het dak dicht gemaakt tegen het doortochten
dat scheelt al een heel boeltje koude wind door de box vanaf de garagedeur

Dub-Detail
26-12-2013, 21:26
Wij hebben de zaak eerst geïsoleerd. 17x6x4
Daarna 6000watt aan electro kachels waarvan 2000watt thermostaat geschakeld opgehangen.
Die 2000watt houd de zaak dag en nacht op minimaal 8 graden op programma 1.
Ga ik aant werk knal ik met de overige 4000watt in 15 min de zaak naar 20 graden.
Dan weer terug naar 2000watt op programma 2 van de thermostaat en circuleren met een ventilator.
Gewoon werken in t-shirt.

ewcaddymk1
26-12-2013, 21:34
hoe is het hok gebouwd , mischien wel makkelijk om te weten

Sjon
26-12-2013, 21:36
.

jetta mk1 '82
26-12-2013, 21:49
Wij huren een schuur van 5x12m en die hebben we eerst afgetimmerd en verwarmen die met een Zibro kachel en als het erg koud is hebben we er een gaskachel bij.

jellehier
26-12-2013, 21:50
Pff als ik de sleutel ruimte moet gaan stoken krijgen we gezeik over klimaat verandering, (buitenlucht) gewoon lekker dik aankleden en doorwerken, heb je het ook niet koud ;)

Style
26-12-2013, 21:54
Same here dubbele broek aan karton op de grond en nergens geen last van :D
Zat eerst ook aan een petroleum kacheltje te denken maar verlopig is het nog goed te doen ;)

Dokter D
26-12-2013, 21:59
Eerst isoleren en dan mooi het gaskanon erbij houden.

20 graden is erg overdreven, 12 graden is meer dan zat wanneer je lekker bezig bent.

fearless
26-12-2013, 22:03
Ik ben bezig met een kachel op olie.
Verlopen olie staat er zat en is makkelijk aan te komen.

Ik ga het heel simpel doen, google eens Ozzirt style waste oil

Het principe is heel simpel. Een oude gastank, met een pijp naar buiten.
Onder de tank een dikke stalen pijp met gaatjes. Daarop zit een oude remschijf (solide, geen geventileerde pakken ivbm luchtstroom) En onder de remschijf hangt een pannetje.

De olie drupt in het pannetje en verbrand, van te voren steek je hem aan met een beetje lampenolie of iets dergelijks.

Dit geheel kun je zo duur maken als je zelf wil, een pannetje hoeft niet zo duur te zijn en een oude remschijf is ook zo gevonden. Ook de kachelpijpen zijn niet al te duur, enkel zijn de dubbelwandige pijpen wat aan de prijs voor door het dak.
Ik ga door een enkelsteens muur met een bochtje dus dat hoeft niet te duur te worden.

voorbeeldje, deze is gemaakt van 2 remtrommels van een vrachtwagen....
http://i303.photobucket.com/albums/nn133/ozzirt/Heater1.jpg

Ik heb een zibro kachel staan, geeft leuke warmte, maar verbruikt ook veel petroleum. En de lucht die er af komt is ook niet heel gezond.

Als je kijkt op youtube zie je heel veel waste oil kachels. Werken allemaal met oliedruppels die verbranden.
En als je dan de rook uit de pijp ziet.... :thumbup: gewoon blank!
Alleen als je te veel olie in laat druppen zal die gaan roken, maar dat zie je dan snel genoeg aan je vlam in de kachel.

Tb8XWMXtW_M

Dub-Detail
26-12-2013, 22:25
Klein verschil is denk ik dat ik het grootste deel van de tijd achter de pc zit te tekenen en prototypes aan het vervaardigen ben.
Dan is 20 graden echt wel lekker. Eerst deed ik dit thuis, maar dan is de verleiding te groot om tot diep in de nacht door te gaan.
Bij het klussen is het idd aan de warmere kant.

Dokter D
26-12-2013, 22:29
Ozzirt is wel een mooie en simpele kachel om te bouwen

Mooi voorbeeld:

meVZ3LUkE50

Cat_Racing
26-12-2013, 22:44
Ik heb thuis een tent kachel uit het leger in de schuur staan. De (houten) schuur is 6x7x4.5 en niet geïsoleerd. Als ik bezig ga steek ik hem s`morgens aan en na een uurtje is het er prima uit te houden. Kwa verbruik valt het reuze mee. Tenzij je constand op stand 6 brand

http://i267.photobucket.com/albums/ii283/Catcustoms/IMG_0385_zpsb12affa4.jpg (http://s267.photobucket.com/user/Catcustoms/media/IMG_0385_zpsb12affa4.jpg.html)

http://i267.photobucket.com/albums/ii283/Catcustoms/IMG_0386_zps9401248d.jpg (http://s267.photobucket.com/user/Catcustoms/media/IMG_0386_zps9401248d.jpg.html)

http://i267.photobucket.com/albums/ii283/Catcustoms/IMG_0387_zps0a0ae7a8.jpg (http://s267.photobucket.com/user/Catcustoms/media/IMG_0387_zps0a0ae7a8.jpg.html)

http://i267.photobucket.com/albums/ii283/Catcustoms/IMG_1362_zps76825a18.jpg (http://s267.photobucket.com/user/Catcustoms/media/IMG_1362_zps76825a18.jpg.html)

sikke aant
26-12-2013, 23:36
Het hok goed geisoleerd, thermostaat op 16 graden zetten en de vloerverwarming zij werk laten doen ;)

Dan is het altijd leker werken kan ik je vertellen :)

Gijs
27-12-2013, 00:01
In onze nieuwe sleutelruimte stoken we niet. Een oude stal van 500m2 is wat veel om warm te stoken, gewoon goed aankleden en hard werken ;)

Erik Baas
27-12-2013, 00:41
Mijn "werkplek" is sowieso niet warm te stoken! Het maakt niet uit hoe warm je je aankleedt, met een krap uurtje ben je echt wel uitgesleuteld... ;)

http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/2/6/0/CopyofIM015390.JPG

Jel Golf 2 GTI
27-12-2013, 02:02
haha wel leuk om te lezen dit, ikheb hier netgezegd dat ik het 20°C stook maar dit was gewoon een reactie op de vraag "hoe stook je warm"

Meestal als ik aan het sleuetelen ben steek ik de kachel ook niet aan. Het is vooral bij prul werkmet de elektronica of wanneer ik wat stukjes moet spuiten dat ik de kachel aanmaak om het wat aangenamer te maken;

Als ik blokwissel of boite wissel doe of iets dergelijks dan kleer ik mij ook gewooniets beter aan.

Te warm hoeft het ook niet zijn om te sleutelen. :thumbup:

kwaroks
27-12-2013, 07:20
Ik stook onze garage van 12 bij 4 warm met een gaskanon. Vullen met LPG en constant 2 ramen open voor frisse licht. Word lekker warm

heinz74
27-12-2013, 07:21
in de oude nishut waar ik vroeger met nog 2 man inzat was het stervens koud..
ik deed meestal het spuitwerk/voorbewerken etc..en dat gaat gewoon voor geen meter
toch zeker niet wanneer het vriest...
we hebben toen een keer een heteluchtkanon gestookt op afgewerkte olie...was lekker warm toen..
maar de dag erop had ik koppijn ...daar kan een fles Jim Beam 'downed in one' niet tegen op..
in het hok wat ik nu heb van 7 bij 6 meter ..tsja daar kom ik gewoon niet als het vreselijk koud is..moet het echt noodzaak zijn dan heb ik een heteluchtkanon op gas staan ..en daar kan ik het tot wel 25 graden stoken binnen...
echter doe 1 keer de garagedeur open en de warmte is weg..en de fles leeg..
is eigenlijk gewoon niks gedaan sleutelen s'winters..ik doe het gewoon niet graag
ik heb in 2004 een keer longontsteking opgelopen ,en sindsdien kan ik kou slecht hebben ..(vingers worden snel dood..tintelen etc)

gtipower
27-12-2013, 07:22
Heb een Thermobile Afgewerkte olie kachel At 304 ideaal ding olie uit het carter rechtstreeks te kachel in hehe.

Die van mij is geen hard loper omdat hok niet 100% geisoleerd is maar kan het prima 10 graden halen wat gewoon lekker werkt warmer hoeft ook niet.

Ik stook er ong 25 liter afgewerkte olie door heen in 8 uur

Sven-GTI
27-12-2013, 10:01
De garage is een aantal jaar geleden nieuw gebouwd, zelfde als een huis. Gewoon dubbele muur, isolatie. Dubbelglas overal. Zit nog een bovenverdieping op (maar deze is af te sluiten zodat alle warmte beneden blijft).

Hij staat ook een aardig stuk van het huis vandaan, achter op het terrein, dus altijd vol in alle wind en weersinvloeden.

Ik sleutel het liefst gewoon in een werkbroek en t-shirt. Dus wil het al snel minimaal 17/18 graden hebben daarbinnen om 'lekker te kunnen werken'.
Maar ook als ik ga spuiten of andere dingen doe die temperatuurgevoelig zijn wil ik het graag warm hebben daarbinnen.

De elektrokachels die ik heb is wel rotzooi. 3500w, maar een haarfohn wordt warmer...

Denk dat een goede elektrokachel dat toch de oplossing is.

Zo'n heteluchtkanon werkt ideaal! binnen een half uur de garage over de 20 graden, alleen dat ding vreet gasflessen...

Dub-Detail
27-12-2013, 10:40
Je kunt ook de kachelunit uit een MAN 10T MIL GL (misschien ook andere met een luchtgekoelde diesel) gebruiken.
Met deze kachel kun je een cv-installatie bouwen en hij brand op vrijwel alles.
Handige tip kan zijn om bij een lokale truck service oude diesel te kopen.
Bij mijn vorige werkgever werden duizenden liters afgevoerd. Dus hier en daar verdween ook wel eens een vat in een service-bus om thuis de schuur warm te houden.

EnVeeZee
27-12-2013, 11:10
Gebruikte altijd een hete lucht kanon op petroleum (zo'n grote gele master) om de ergste kou eruit te jagen. Koppijn en kostbaar bij constant verwarmen.

Nu ga ik mijn werkplek verplaatsen naar een gedeelte van de schuur met centrale verwarming. (oude vr-ketel en hele batterij gebruikte radiatoren).

Gertjan
27-12-2013, 17:20
Mijn nieuwe schuur moet iig een geisoleerd dak krijgen en er komt een oude houtkachel in om de boel lekker warm te stoken als het nodig is :)

Sven-GTI
27-12-2013, 17:42
Zit haast ook te denken aan een oude houtkachel.

Dat werkt haast nog het beste.

Nadeel is de stroomverziening in mijn garage, als ik daar 2x 3000watt kachels aanzet en daar nog eens een hoop elektrische apparatuur gebruik springen de stoppen..

polopower
27-12-2013, 20:19
1x een heater op aardgas. van 5 naar 20 graden is dan nog steeds beneden een kwartier te doen (10x17 meter). De loods is voorzien van een geisoleerd systeemplafond op 2.40 hoogte. Achterin mijn loods is de nok wel vrij, maar voor die ruimte hang ik een zeil/kleed bij extreme kou. De wanden en daken zijn pir-geisoleerde damwand platen. Doorgaans heb ik hem op 10 staan en werk in een T-shirtje. Kou deert mij nooit zo erg. Alleen bij een avondje bier drinken, is zo'n heater wel aangenaam. Enige nadeel is dat hij vrij luidruchtig is. Voor die avondjes wil ik nog iets van een houtkachel op de kop tikken. Fikkie stoken is sowieso leuk :)

fearless
27-12-2013, 21:03
een houtkachel is ook leuk, maar wel elke keer hout halen en er voor zorgen dat het droog ligt.
Een houtkachel kun je ook zelf maken van een tankje, zo maak ik terraskachels voor in de tuin.

Vandaag ben ik bezig geweest met de olietank voor mijn ozzirt-style afgewerkte olie kachel. Heb een oude brandblusser met dop, moet er nog een kraan op maken.

Bontje
27-12-2013, 21:48
een houtkachel is ook leuk, maar wel elke keer hout halen en er voor zorgen dat het droog ligt.
Een houtkachel kun je ook zelf maken van een tankje, zo maak ik terraskachels voor in de tuin.

Vandaag ben ik bezig geweest met de olietank voor mijn ozzirt-style afgewerkte olie kachel. Heb een oude brandblusser met dop, moet er nog een kraan op maken.

Foto's aub
Ik wil deze namelijk ook maken en mis kunnen we elkaar aanvullen

Marten
27-12-2013, 23:37
Bij de bouw van de loods, vloerverwarming toegepast. Indien noodzakelijk is het ook t shirt werk hier soms. Heb de verwarming Alleen aan als het vriest buiten, graad of 10 a 12 vind ik prima om te werken.

jetta mk1 '82
27-12-2013, 23:41
Bij de bouw van de loods, vloerverwarming toegepast. Indien noodzakelijk is het ook t shirt werk hier soms. Heb de verwarming Alleen aan als het vriest buiten, graad of 10 a 12 vind ik prima om te werken.

Bij jou is het iedere sleutelaar zijn natte droom Marten :thumbup:

frankvr6
28-12-2013, 19:06
3bij6 met een zibro kachel uurtje voor het sleutelen aan en dan is de kou er uit en dan lekker door gaan af en toe koffie pakken links van me en door gaan

fearless
28-12-2013, 19:19
Foto's aub
Ik wil deze namelijk ook maken en mis kunnen we elkaar aanvullen


Ik heb nog geen foto's, maar als je op youtube kijkt naar de Ozzirt style waste oil burner dan zie je er al heel wat.

Ik heb een oude propaantank gekocht en de rest had ik nog liggen. Dat zijn de leukste bouwwerken, van oud spul wat anders toch wegging :tongue:

Een remschijf had ik nog over van een Fiat, 24cm rond.
Een koekenpan van de ikea 24cm rond komt daar onder (4 euro :D )

Vandaag een buisje gescoord voor de "secundaire brander" Deze is zon 20cm lang
11.5cm doorsnee en 4mm wanddikte.
Hierop heb ik een stuk ruitjespapier geplakt, en wat boorpunten uitgetekend. Ik denk dat ik gaten ga boren van 8 en 12mm.

De remschijf ga ik uitdraaien zodat de buis er precies strak in valt (op de naaf)
Dan las ik dat vast.

Dat geheel moet dan onder op de tank komen, maar ik denk dat ik dat ga vastbouten. Ik maak dus een ring of een paar ogen die om de secundaire brander past zodat ik hem weer los kan halen als er een gaatje bij moet of groter geboord moet worden. (voor de afstelling)

Mijn kachelpijp haal ik bij houtkacheldirect.nl, die zit in Kampen. Mooi in de buurt. Ik ben straks 100 euro aan kachelpijp kwijt. 2M recht, 1x een 90graden bocht en een halve meter voor naar binnen.

Als ik het geheel wat meer in elkaar heb staan zal ik wat foto's maken.

Sven-GTI
29-12-2013, 10:04
Het is vaak zo dat ik de hele dag kabelbomen aan het ombouwen ben of solderen, of ander soort werk aan auto's waarbij je je niet hoeft in te spannen.

Dan is het wel aangenaam om lekker warm te zitten :D En met een dikke jas aan in een auto met bevroren vingers kabeltjes solderen gaat niet zo lekker :P

Ik denk dat ik de gaskachel houd om de boel eerst richting de 20 graden te stoken, en dan de rest van de dag de boel warm ga houden door een elektrokachel.

Style
29-12-2013, 11:04
Idd dan is de lol er gauw af priegel werk in de kou is niet leuk ;)

Sven-GTI
29-12-2013, 11:22
Zo, ben net terug thuis.

Net op marktplaats voor weinig een diesel/petroleum kachel gevonden. Gelijk gebeld en net opgehaald :D

Dat stookt wel flink door zoiets :D

fearless
29-12-2013, 17:15
Foto's!!!

Ben je niet heel snel door je brandstof heen?

Sven-GTI
29-12-2013, 21:15
Valt erg mee, zo'n ding verbruikt niet heel veel.

Veel zuiniger dan mijn heteluchtkanon op gas in ieder geval :D


Ik heb zelf ook al zitten denk om een kachel / oil heater te bouwen. Is wel handig, kom ik ook eens een keer van al die vaten afgewerkte olie af :D

Ron mk1
30-12-2013, 12:35
Valt erg mee, zo'n ding verbruikt niet heel veel.

Veel zuiniger dan mijn heteluchtkanon op gas in ieder geval :D


Ik heb zelf ook al zitten denk om een kachel / oil heater te bouwen. Is wel handig, kom ik ook eens een keer van al die vaten afgewerkte olie af :D

Ik heb nog een kachel staan voor afgewerkte olie.
Bij interesse pb me maar ( 500 euro klasse)

richard-polo
30-12-2013, 13:28
Zo, ben net terug thuis.

Net op marktplaats voor weinig een diesel/petroleum kachel gevonden. Gelijk gebeld en net opgehaald :D

Dat stookt wel flink door zoiets :D

die heb ik ook 1 en doet zijn werk zeer goed, lekker warm altijd in de koude garage..
enigste minpunt is die petroleum geur, maar zo vaak gaat ie niet aan!

louie_scirocco
30-12-2013, 13:47
Kameraad van mij doet altijd de gasbarbecue aan in de schuur. Werkt erg goed en meteen lekker wat te bikken bij het sleutelen :D

VWmotion
30-12-2013, 14:14
Cv op aardgas. Had voor de winter vloerverwarming willen hebben maar das flinke klus met 600 m2...

Bontje
30-12-2013, 14:47
Ik heb nog geen foto's, maar als je op youtube kijkt naar de Ozzirt style waste oil burner dan zie je er al heel wat.

Ik heb een oude propaantank gekocht en de rest had ik nog liggen. Dat zijn de leukste bouwwerken, van oud spul wat anders toch wegging :tongue:

Een remschijf had ik nog over van een Fiat, 24cm rond.
Een koekenpan van de ikea 24cm rond komt daar onder (4 euro :D )

Vandaag een buisje gescoord voor de "secundaire brander" Deze is zon 20cm lang
11.5cm doorsnee en 4mm wanddikte.
Hierop heb ik een stuk ruitjespapier geplakt, en wat boorpunten uitgetekend. Ik denk dat ik gaten ga boren van 8 en 12mm.

De remschijf ga ik uitdraaien zodat de buis er precies strak in valt (op de naaf)
Dan las ik dat vast.

Dat geheel moet dan onder op de tank komen, maar ik denk dat ik dat ga vastbouten. Ik maak dus een ring of een paar ogen die om de secundaire brander past zodat ik hem weer los kan halen als er een gaatje bij moet of groter geboord moet worden. (voor de afstelling)

Mijn kachelpijp haal ik bij houtkacheldirect.nl, die zit in Kampen. Mooi in de buurt. Ik ben straks 100 euro aan kachelpijp kwijt. 2M recht, 1x een 90graden bocht en een halve meter voor naar binnen.

Als ik het geheel wat meer in elkaar heb staan zal ik wat foto's maken.

Wat is het nut van die "secundaire brander" dan?
En de verbranding die onderin die pan zit die heeft toch ook lucht nodig, of trekt die de lucht via het druppel punt van de toegevoerde olie de lucht weg?

joossie
30-12-2013, 18:17
Heb paar weken geleden ook een diesel/petroleum kanon gekocht.... met therostaat en dat gaat als de brand super.... alleen had de verkoper er een tank vol met petroleum in gedaan... en die geur ruik je wel goed. Hij verbruikt niet veel...

Nu ben ik bij de bouwmarkt geweest en daar hadden ze zibro brandstof die veel minder geur afgaf zeiden ze... maar ze hadden ook een duurdere versie die je in huis kon gebruiken en die kon je echt niet ruiken.

Iemand ervaring mee?

JeeWee
30-12-2013, 19:26
ik heb inderdaad ook zo'n gas hetelucht kanon maar zuipt flessen en stinkt, je krijg er koppijn van dus vind het ook niet zo ideaal. Zat te denken om gewoon een oude gevelkachel te pakken en die op gas te zetten met een afvoer naar buiten!

fearless
01-01-2014, 21:35
Wat is het nut van die "secundaire brander" dan?
En de verbranding die onderin die pan zit die heeft toch ook lucht nodig, of trekt die de lucht via het druppel punt van de toegevoerde olie de lucht weg?

Ik heb 4 gaatjes in de schijf geboord zodat de pan ook lucht krijgt. Hij zal ook wel wat lucht krijgen via het drup punt en ook van de buis met gaatjes.

Die secundaire brander mixt de lucht er mooi in waardoor je een jagende vlam krijgt.

Die gaatjes in de schijf kun je ook goed gebruiken om de onverbrande olie in de gaten te houden. Dat moet natuurlijk wel beneden pijl blijven, niet dat ie overloopt. Mooist is als de pan zo droog mogelijk blijft tijdens het branden.

a.s zaterdag maak ik een gat in de muur.
Ik heb enkelwandige pijp gekocht. 2mm dik. rond 130mm.
Was goedkoper als door het dak met dubbelwandige pijp.
2 meter recht op naast de schuur, 90 graden bocht...en een halve meter naar binnen (of meer of minder, moet k nog even bekijken)

Het gat in de muur word 160, dan past er een pijp in, en de pijp 130...plus steenwol en 2 rozetten. Zo heb ik alsware een stuk dubbelwandig door de muur...alleen dan voor een normale prijs :thumbup:

remschijf uitgeslepen, en brander pijp aangelast:

http://i187.photobucket.com/albums/x290/fearlesscorsa/th_20131230_190321_zpswe9ko8sp.jpg (http://s187.photobucket.com/user/fearlesscorsa/media/20131230_190321_zpswe9ko8sp.jpg.html)

3 hoekijzertjes aan de schijf gelast om zo de pan perfect op de schijf te zetten...
http://i187.photobucket.com/albums/x290/fearlesscorsa/th_20131230_192134_zpshjo9czay.jpg (http://s187.photobucket.com/user/fearlesscorsa/media/20131230_192134_zpshjo9czay.jpg.html)

Hoekijzer als klem voor de pan, zo kan die er niet zomaar onderuit.
http://i187.photobucket.com/albums/x290/fearlesscorsa/th_20131231_160444_zpsol4lqkhm.jpg (http://s187.photobucket.com/user/fearlesscorsa/media/20131231_160444_zpsol4lqkhm.jpg.html)

Als het geheel klaar is zal ik wel een filmpje maken.

Het kan zijn dat ik veel te veel gaten geboord hebt, maar die plug ik dan af met bouten op slagpropjes.

fearless
01-01-2014, 21:38
Heb paar weken geleden ook een diesel/petroleum kanon gekocht.... met therostaat en dat gaat als de brand super.... alleen had de verkoper er een tank vol met petroleum in gedaan... en die geur ruik je wel goed. Hij verbruikt niet veel...

Nu ben ik bij de bouwmarkt geweest en daar hadden ze zibro brandstof die veel minder geur afgaf zeiden ze... maar ze hadden ook een duurdere versie die je in huis kon gebruiken en die kon je echt niet ruiken.

Iemand ervaring mee?

Klopt, die zibro brandstof ruikt nagenoeg niet. Het is iig veel aangenamer als petroleum. Maarja...daar betaal je dan ook weer meer voor.

De zibro kachel stookte ik gewoon op petroleum, maar dan ging er wel af en toe een deur open om even te luchten.

Die zibro kachel die ik heb staan heeft mijn vader nog eens gekocht bij een vrouw die er 2 in huis had staan. Die gebruikte de zibro karmin brandstof in huis.

Franky B
02-01-2014, 01:12
Iemand wel eens gedacht aan stoken op houtpallets? (nee geen euro pallets) maar die hout korrels.

Kennis van mij heeft een losstaande kachel (weliswaar in huis) die je op temperatuur in kan stellen. Deze heeft ook een blower en timer functie. Ding kost geloof ik wel iets (plus min 500,-) maar werkt echt geweldig! stinkt niet en in no time huis warm. Er moet alleen wel een rook kanaal naar buiten zijn/gemaakt worden. stoken is aardig zuinig en zakken met pallets geven geen troep en zijn redelijk voordelig.

MK2-VRT
02-01-2014, 10:12
Heb ook een Zibro kachel, met Zibro vloeistof ruik je hem alsnog als je hem aanmaakt of uitmaakt, hetzelfde verhaal voor petrol, ik ruik hem niet meer als hij even gebrand heeft, ook met lampenolie erin brand hij perfect, is alleen een stuk duurder nu..Petrol € 1,04 en lampenolie al € 1,80

joossie
02-01-2014, 11:12
Maar heeft iemand dan als eens die nieuwe reukvrije zibro geprobeert... die kost ongeveer 50 euro per vatje. maar die schijn je echt niet te ruiken.

robertoal
02-01-2014, 12:15
Die gebruiken wij in frankrijk.. is inderdaad nauwelijks te ruiken!
Wel erg duur..

Sven-GTI
02-01-2014, 12:41
Ik stook nu gewone petroleum van de pomp (avia) en ruik ook helemaal niks, alleen de eerste minuut nog even. Zodra die kachel flink op temperatuur is verbrand alles en is het geurloos.

Ik laat 'm altijd eerst een half uurtje draaien, wanneer ik dan in de garage kom is het gewoon warm. Maar je ruikt verder niets.

fearless
02-01-2014, 21:39
Iemand wel eens gedacht aan stoken op houtpallets? (nee geen euro pallets) maar die hout korrels.

Kennis van mij heeft een losstaande kachel (weliswaar in huis) die je op temperatuur in kan stellen. Deze heeft ook een blower en timer functie. Ding kost geloof ik wel iets (plus min 500,-) maar werkt echt geweldig! stinkt niet en in no time huis warm. Er moet alleen wel een rook kanaal naar buiten zijn/gemaakt worden. stoken is aardig zuinig en zakken met pallets geven geen troep en zijn redelijk voordelig.

Palletkachels zijn idd zeer leuk.
Ook het rookanaal hoeft niet zo lang en "moeilijk" als bij een houtkachel.
Gewoon een pijp naar buiten en op de muur een "hoedje" en klaar ben je.
Wel zorgen dat de wind er niet constant op staat. Je hebt wel iets kans op een vieze muur rondom het rookkanaal.

fearless
04-01-2014, 18:19
kachel klaar, de secundaire brander moet korter en ik kan met veel minder gaten werken.
Dat nog even aanpassen. Hij word nu nog niet warm genoeg, de verf brandde er maar net aan af.
En nog veel zwarte rook, wat gewoon inhoud dat de luchtverhouding niet goed is.

Mijn olie is wat waterig, af en toe kwam er een druppel bij in, gevolg was een grote vlam met veel herrie.

hm3CCrxIfYM

Als ie goed werkt gaat ie naar binnen en komt ie in de hittebestendige verf te staan.

Sven-GTI
04-01-2014, 18:37
Bouwtekening + uitleg AUB :D:D :thumbup:

fabbi
04-01-2014, 19:33
Hoe staan de buren hier naar te kijken???
Kan me niet indenken dat die redelijke pluim en de lucht toch bedenkingen geeft..

fearless
04-01-2014, 19:43
Op het moment is de afstelling dus niet juist, maar als je dit goed voor elkaar hebt brand dit SCHONER!!!! als een houtkachel en zonder zwarte rook....

Het is heel simpel...een tank, een goed formaat rookkanaal. Een buis met gaatjes (maak er dus niet te veel zoals ik gedaan heb, maar boor ze uit terwijl de kachel brand)
Onder die buis plaats je een remschijf, daaronder een pannetje.
Zet het geheel op poten en klaar ben je.
Ik heb er nog een soort van lekbak onder gemaakt.

Pak een goeie pan van RVS, het geheel kan heel heel worden. Alu leek me niet echt geschikt omdat dat al vrij snel smelt.

Mn tankje heeft een simpel kogelkraantje en verderop onder de leiding zit een naaldkraantje van de wildkamp, Ik kan hem zo laten druppen of een fijne straal mee krijgen. Stukje koperleiding voor lpg systemen (dikker als remleiding) en dat is het.

Ik moet mijn buis met gaatjes inkorten en minder gaten maken. Ik dicht ze af met een plaat zodat dat er weer makkelijk af kan als het nodig is.

Momenteel even proberen, kijken hoe alles veranderd bij elke wijziging. Elke verandering aan de kachelpijp, of pan of brander heeft invloed op de verbranding. Dat is dus even een kwestie van trial and error.

Koud aansteken doe ik met bio-ethanol, dat brand bijna schoon op, vrijwel direct daarna kan de oliekraan al open.

nappertje
04-01-2014, 19:44
makkelijker is dichte bak eronder met luchtschuif, kun je luchtbehoefte afstellen en dus ook warmte. als je er een grote bak onder doe kun je de olie er ook ingieten?

fearless
06-01-2014, 22:13
Ik weet niet hoe je dat voor je ziet?
De olie moet echt via een naaldkraantje lopen, want als je hem uit doet moet ie ook redelijk snel stoppen met branden. Als je een pan vol olie hebt wil die die alleen maar opbranden.

Gisteren gooide ik een beetje olie door het gat extra er bij in.
Brullen!!! vlammen sloegen door de gaten naar buiten en hij wou opstijgen leek wel.
Dan kun je niets anders doen dan wachten tot ie de hoeveelheid olie die te veel is op gebrand heeft, en eventueel de kraan dicht zetten zodat ie niet nog meer olie krijgt.

Vanavond heb ik een nieuwe brander gemaakt. Van een stuk rookkanaal wat ik nog over had, dat schijnt ook beter te zijn. Je brander gelijk aan je rookkanaal of zelfs nog een slag groter.

Nu boor ik er minder gaatjes in, en ga ik meer gaten bij boren als ie weer brand.
Gister heb ik op de oude brander heel wat gaten dicht gezet en het verschil was goed te zien.

Te veel lucht van onderen zorgt dus voor zwarte rook.

Ik heb wat filmpjes op youtube gezet van het martelen met de afstelling, volgende filmpje word van een fatsoenlijk brandende kachel zonder zwarte rook :P

martinus83
06-01-2014, 22:22
Leuk voor de hobby zon olie stoker maar denk dat het het makkelijkst is te investeren in een Petroleum kachel of nog beter een Laser kachel (petroleum kachel met elektrische ontsteking/timer etc). Die heb je voor jaren en mocht je ergens anders warmte nodig hebben neem je hem zo mee.

Ik heb hier zelf nog geen ervaringen mee dus ben wel benieuwd naar jullie ervaring hiermee? verbruik, benodigde vermogen?..

Sven-GTI
06-01-2014, 22:38
Ik heb nu zo'n ding:
voorbeeldfoto
http://www.kruis.nl/images/large/nnmhpmzjom.jpg

Stookt hard :D

fearless
06-01-2014, 23:21
Leuk voor de hobby zon olie stoker maar denk dat het het makkelijkst is te investeren in een Petroleum kachel of nog beter een Laser kachel (petroleum kachel met elektrische ontsteking/timer etc). Die heb je voor jaren en mocht je ergens anders warmte nodig hebben neem je hem zo mee.

Ik heb hier zelf nog geen ervaringen mee dus ben wel benieuwd naar jullie ervaring hiermee? verbruik, benodigde vermogen?..

Een petroleum kachel heb ik staan, een zibro karmin.
Je blijft bezig petroleum te kopen, en als je ziet wat er door heen gestookt word, dat is niet goedkoop te noemen. Plus de geur die er af komt, is niet gezond, dan moet je goed ventileren. De duurdere stookolie is dan nagenoeg geurloos, maar ook weer fors duurder.

Straks mooi op olie stoken, en als ik mijn voorraad er door heen heb gestookt, pak ik gewoon wat van het werk mee :thumbup:

In mn volgende garage zou ik het zo weer doen, alleen dan met een pijp door het dak ipv door de muur. Misschien zelfs wel met zon Pelletkachel, echt gigantisch duur zijn ze tegenwoordig ook niet meer. Het is even investeren, maar dan heb je wel wat.

Zon hitte kanon leek me ook wel wat, maar daar is mijn werkplek te klein voor, als ik dan met een auto bezig ben sta ik continu voor dat kanon te werken. Dat word m ook niet.

Een vaste kachel was voor mij nooit geen optie, omdat ik alle ruimte wou benutten voor het werk. En zon ding staat dan toch maar in de weg. Maarja op een gegeven moment ga je je toch bedenken.

joossie
07-01-2014, 12:54
Ik heb nu zo'n ding:
voorbeeldfoto
http://www.kruis.nl/images/large/nnmhpmzjom.jpg

Stookt hard :D


zon ding heb ik nu ook... met een thermostaat gaat perfect. ik heb alleen de tank nog niet leeg zodat ik kan overstappen op geurvrije zibro.

yuli
07-01-2014, 13:42
Ik heb een drive-in woning en dus de beschikking over C.V. installatie. In de garage heb ik een speciale convector geplaatst en een goed geïsoleerde garage deur. Ben even vergeten wie die convectors in Nederland in elkaar zet maar maten zijn maatwerk te bestellen.

Ik sleutel lekker op kamer temperatuur op mijn sloffen / blote voeten :)

http://downloads.inventive.nl/temp/topic/garage02.jpg

http://downloads.inventive.nl/temp/topic/garage01.jpg

http://downloads.inventive.nl/temp/topic/garage03.jpg

Sven-GTI
07-01-2014, 15:44
tv kijken, friet bakken, alles :D

Mooie werkplaats :thumbup:

LRR
07-01-2014, 15:56
Onze garage zit tussen de berging en de garage/berging van de buren en is voorzien
van CV. Alleen de voor en achter gevel zijn niet geisoleerd.
CV staat normaal op "vorstbeveiling" maar als ik even wil klussen dan geef ik een
slinger aan de thermostaatkraan en kan ik na een half uurtje in m'n trui/t-shirt m'n
gang gaan. Ook als het buiten vriest !!!

@Yuli: Nette werkplaats kerel !! :thumbup:

vdWal.
07-01-2014, 17:50
als ik inderdaad de optie had op een drive in woning was de keus voor een huis snel gemaakt!
erg netjes zo en altijd lekker dichtbij :cool:

Bluepower
07-01-2014, 18:45
Ik heb een drive-in woning en dus de beschikking over C.V. installatie. In de garage heb ik een speciale convector geplaatst en een goed geïsoleerde garage deur. Ben even vergeten wie die convectors in Nederland in elkaar zet maar maten zijn maatwerk te bestellen.

Ik sleutel lekker op kamer temperatuur op mijn sloffen / blote voeten :)

http://downloads.inventive.nl/temp/topic/garage02.jpg

http://downloads.inventive.nl/temp/topic/garage01.jpg

http://downloads.inventive.nl/temp/topic/garage03.jpg


Mooie werkplek!!

WAt ligt er bij jou op de grond voor bedekking??

yuli
07-01-2014, 22:28
Bedankt, ben er ook trots op. :) Zeker voor in de stad.

De vloer is een garagetrack vloer. http://www.garagetrac.nl

Soort van Lego vloer. Voordeel is makkelijk schoon te maken. Je moet wel uit kijken met lassen en druk belasting daarmee wil het wel beschadigen.

fearless
07-01-2014, 23:15
Mooi spul dat vloertje, maar als je een auto op bokjes zou zetten is dat dus niet fijn?
Ik zat zelf te denken aan dik zeil, maar dat beschadigd ook zo, vooral met lassen en bokjes.
Momenteel is het een ruwe betonvloer, vorige eigenaar heeft er niet echt een goeie bewapening in gemaakt dus het brokkelt.

Misha
07-01-2014, 23:28
Je zou dan ff een stukkie karton ofzo onder je bokken kunnen leggen toch..

Bluepower
07-01-2014, 23:29
Mooi spul dat vloertje, maar als je een auto op bokjes zou zetten is dat dus niet fijn?
Ik zat zelf te denken aan dik zeil, maar dat beschadigd ook zo, vooral met lassen en bokjes.
Momenteel is het een ruwe betonvloer, vorige eigenaar heeft er niet echt een goeie bewapening in gemaakt dus het brokkelt.


Datzelfde heb ik ook bij mijn vloer, vandaar dat ik ook zit te zoeken naar een, redelijk betaalbare, oplossing...

fearless
07-01-2014, 23:30
Dat kan zeer zeker maar ja, je zult het altijd zien...Ff snel een ditje of datje...of je maatje die je vloertje wel weet te vern--ken... ;)

Bontje
10-01-2014, 20:50
Maar uiteindelijk ging het allemaal om de verwarming :p
Zijn er al updates hier?

fearless
10-01-2014, 21:57
Morgen weer :P
Heb een andere brander gemaakt met 2 rijen gaatjes van 5 mm, zodat ik ze nog opboren kan. en boven in een rij van 8mm.

Die onderste zal ik waarschijnlijk groter moeten maken aangezien ie op de bio ethanol al de vlammen er uit wil persen. Dan krijgt ie te weinig lucht en wil die zn zuurstof buiten de brander weghalen. Leuk fenomeen met veel herrie :P

http://i187.photobucket.com/albums/x290/fearlesscorsa/20140107_202415_zps3xjfspcx.jpg

Zal morgen een filmpje maken van hoe schoon die brand.

fearless
11-01-2014, 15:58
jeeejjjj... Kachel werkt zonder zwarte rook.

In het filmpje heb ik nog enkele gaatjes 5mm, ik heb ze nu op 8mm uitgeboord.
De vlam sloeg af en toe nog naar buiten.

yDJRN_b8LlA

Op dit moment heb ik het geheel op 350 graden gekregen, daarna raakte mn batterij van de multimeter leeg...Dat kan dus nog veel beter.
Ik wil een andere naaldkraan en dikkere leiding proberen. Nu zit ik echt op zn max met deze kraan. Ik krijg maar een dun stroompje.

Op het filmpje is ie nog niet heel warm, maar nu met de gaatjes groter brand ie veel feller. Naar mate ie warmer word zie je dat ie meer gaat jagen, de olie verdampt dan veel sneller en ontbrand dus sneller. Op dat moment kan de kraan op druppelen gezet worden en blijft ie continu zo branden.

Ik wil ook nog een andere pan er onder hebben, ik moet er nu nog een klem op zetten wil die beter aansluiten op de schijf.

Bontje
12-01-2014, 16:09
valt me ook op dat je nu de uitlaat er haaks ophebt, dit werkt nu ook goed. kreeg namelijk vaak te zien dat de doorstroming dan slecht was en wat dus vaak resulteerde in zwarte rook
Tank die der op zit is zo'n 10kg geweest ofniet?
Krijg je de ruimte nu nog een beetje op temperatuur, hoeveel kuub verwarm je nu momenteel?

fearless
12-01-2014, 16:44
Ja klopt haaks er op met 1 x een 90 graden bocht buiten de schuur. Niet het mooiste maar het werkt. Als je naar nieuwe kachels kijkt, kun je daar ook kiezen of je je pijp er achterop zet of bovenop. Ik heb dit gedaan omdat ik niet met dubbelwandige pijpen wou werken. Door de muur heb ik een zelfgemaakte dubbelwandige pijp gemaak met steenwol. Anders kwam de pijp door het dak en moest ik daarvoor nog weer dure dingen voor halen om dat af te werken.

Vandaag nog mn schuur 23 graden gekregen, daarna heb ik hem uitgedaan.
Tijdens het branden heb ik nog wat gaten groter geboord omdat ie weer begon te spugen.

Het valt me op dat ik de kachel gewoon volgas moet laten brullen zodat alles schoon brand, met opstarten en uitzetten wil die nu nog wel eventjes een beetje zwarte rook geven. Dat komt dan omdat de kachel niet warm genoeg is om het mengsel goed te ontbranden.
Er is niet echt een mogelijkheid om hem te regelen qua warmteafgifte, dus ik laat hem gewoon branden tot de schuur warm is, en daarna doe ik hem uit.
Misschien dat daar nog wat op te verzinnen is. Als ik minder olie laat in druppelen word het iets minder warm, maar dan zit je alweer snel aan zwarte rook uit het kanaal.

Propaantank was volgens mij een 10 liter ja. Het geheel is nu makkelijk weg te halen en je tilt hem zo op. Weegt niets.
Groter kan ook, maar is onnodig bij mijn schuur.
Mijn schuur is zon beetje 5 bij 10 en is voorzien van glaswol achter underlaymentplaat (muur) de deuren zijn niet geïsoleerd en het raampje is enkel glas.
Achter de kachel zit een enkelsteens muur (bikkelhard) daarop zit een plaat Nobranda (nobrando? speciaal voor achter kachels enz)
De rest er om heen wordt niet warm, schilderij kan ook wat hebben heb ik al wel gezien :thumbup:
http://i187.photobucket.com/albums/x290/fearlesscorsa/20140112_123405_zps8yqnog1e.jpg

sander_beer
14-01-2014, 21:21
en als je de luchttoevoer nu eens verstelbaar maakt , nog een buis in de andere geboorde buis med dezelfde gaten erin en dan dat je de binnenste buis kan verdraaien en zo meer of minder lucht geven

vind dit wel interessant , ben zelf verwarmingstechnieker en hier in belgie word nog veel met gasolie gestookt en hier en daar zelfs nog wat oude gasoliekachels

andre0511
14-01-2014, 22:31
Misschien dat jullie het al kunnen maar op werk hebben we een grondstof dat shellsol t heet,en dat is een geurloze lampenolie.
Schijnt goed te werken,alleen ik weet het niet of het particulier te krijgen is.

martinus83
15-01-2014, 13:03
Een petroleum kachel heb ik staan, een zibro karmin.
Je blijft bezig petroleum te kopen, en als je ziet wat er door heen gestookt word, dat is niet goedkoop te noemen. Plus de geur die er af komt, is niet gezond, dan moet je goed ventileren. De duurdere stookolie is dan nagenoeg geurloos, maar ook weer fors duurder.



Als dat ding stinkt gebruik je blijkbaar goedkope niet schone petroleum. Volgens anderen die zon ding hebben is het op de 1e 1,5 minuut na geurloos.

Qua kosten, ik ga dan af op ervaringen met een laser kachel (cap. 120 m3), maar dan stook je ongeveer 5 uur op 1 liter (a 1,75)
goedkoper als elektrisch stoken in ieder geval.. mijn garage is 70m3

Wat is bij jou je verbruik met je kamin?

Misschien niet goedkoper dan zon oliestoker, maar zon hobby ding met afvoerpijp etc zie ik gewoon niet zitten..

Ik zie ook mensen met een hetelucht kanon..;
Ik heb nu een hetelucht kanon staan, op gas dus, maar dat vormt een partij condens, de standaard garage ventilatie is bij mij niet genoeg. En daar krijg je wel echt hoofdpijn van..

fearless
15-01-2014, 22:26
en als je de luchttoevoer nu eens verstelbaar maakt , nog een buis in de andere geboorde buis med dezelfde gaten erin en dan dat je de binnenste buis kan verdraaien en zo meer of minder lucht geven

vind dit wel interessant , ben zelf verwarmingstechnieker en hier in belgie word nog veel met gasolie gestookt en hier en daar zelfs nog wat oude gasoliekachels

Als ik beneden de boel ga knijpen, zou ik dat boven in de pijp ook moeten doen.
Het is allebei afhankelijk van elkaar.

Dit ben ik achter gekomen, omdat je eigenlijk pas kan gaatjes boren als de boel brand....kijkend naar de rook en verbranding. Telkens wat groter boren. Op een gegeven moment brand ie fel en schoon. Ga je dus de boel weer krapper zetten, ga je weer onvolledig verbranden...als je niets aan de uitlaat doet.

Nou zijn daar wel kleppen voor, voor in de pijp dus dat is misschien wel een optie.
Voorlopig ben ik even tevreden ...ik bedoel ....gratis warmte! :D

fearless
15-01-2014, 22:30
Als dat ding stinkt gebruik je blijkbaar goedkope niet schone petroleum. Volgens anderen die zon ding hebben is het op de 1e 1,5 minuut na geurloos.

Qua kosten, ik ga dan af op ervaringen met een laser kachel (cap. 120 m3), maar dan stook je ongeveer 5 uur op 1 liter (a 1,75)
goedkoper als elektrisch stoken in ieder geval.. mijn garage is 70m3

Wat is bij jou je verbruik met je kamin?

Misschien niet goedkoper dan zon oliestoker, maar zon hobby ding met afvoerpijp etc zie ik gewoon niet zitten..

Ik zie ook mensen met een hetelucht kanon..;
Ik heb nu een hetelucht kanon staan, op gas dus, maar dat vormt een partij condens, de standaard garage ventilatie is bij mij niet genoeg. En daar krijg je wel echt hoofdpijn van..

70m3 dat is nog al een behoorlijke ruimte wil je dat redelijk snel warm hebben.
Dat red je ook niet met mijn oliestoker denk ik, dan moet ie veel groter;)

zon zibro kachel als ik had is dan ook niet wat. Je zult echt met groter materiaal aan moeten komen dan.

Het verbruik van dat ding van mij weet ik zo niet, maar ik kon nog geen week doen met dat ding als ie vol zat. (in een week zon 4 avondjes x 3 of4 uur.)

martinus83
16-01-2014, 08:37
Dus zeg maar 3 uur op 1 liter.
Ik weet niet of een zibro kamin minder zuinig is dan een zibro laser maar goed, men zegt, 5 uur op 1 liter..

Met een capaciteit van 120 m3 volgens specs zou 70 m3 wel moeten kunnen zou je zeggen