PDA

View Full Version : golf 1 snelle nokkenas (wat is de beste keuze?!?)


wessel97
27-12-2013, 19:25
hoi,

ben aan het rondkijken voor een snellere nokkenas voor mijn golf 1.8 dx. nou heb ik al verschillende gezien (288, 276, 272 enz.) nu ben ik benieuwd wat eigenlijk de beste keuze is voor dagelijks op de weg

ik neem aan dat ik kwa merk het beste schrick kan nemen, aangezien andere merken naar wat ik gezien heb, weinig gebruikt worden.

iemand enig idee?

VWmotion
27-12-2013, 19:41
Dat is afhankelijk van wat je wilt. Een nokkenas verander je meestal als onderdeel in combinatie met meerdere tuning delen, bijvoorbeeld je in- en uitlaatsysteem en het type carburatie of injectie. Alleen een nokkenas in een standaard motor zal niet het gewenste resultaat geven en de motor waarschijnlijk alleen maar beroerder laten lopen.
Die graden bepalen het karakter van je motor waarbij een 272 bijvoorbeeld vrij mild is en de 288 zijn max. koppel pas bij veel meer toeren geeft. Dan heb je ook nog lift, overlap en of de nokkenas uberhaupt past zonder aanpassingen aan de kop, of er zwaardere klepveren nodig zijn.
Dan moet je inlaatsysteem het dus nog bij kunnen benen en datzelfde geldt dus ook voor je uitlaatsysteem...
Niet zo simpel dus en daarom de vraag: wat wil je ermee. Als je iets meer wilt kun je beter beginnen met een spaghetti spruitstuk met een opener uitlaatsysteem en een sportluchtfilter. Dat zal goed werken met een 272 straatnokkenas.

turbojo2
27-12-2013, 20:22
Ik heb 276 Cat Cams op mijn 1600 Gti motor. Hij loopt nog niet want moet hem nog inbouwen. Cat Cams nokkenas kost ook niet al te veel. Zou niet veel hogen gaan dan 276 voor straatgebruik. Op You Tube staan wel een paar filmpjes met 288 en 276 nokkenassen. Toets daar maar eens in golf II Gti 1984 erste serie. Deze heeft een 276 schrick nokkenas met een top geluid. Er is ook een filmpje van Schrick 288 nokkenas, moet je even schrick 288 intoetsen en dan het filmpje van vw golf mk 1 nemen. Loopt ook mooi maar net iets te rauw en te onrustig. Aan de hand van deze filmpjes oa heb ik gekozen voor 276 graden. Volgend voorjaar weet ik hoe de motor loopt ben benieuwd.

Style
27-12-2013, 20:37
Met een DX mechanische kop kan best wat hogere nokkenas nemen kleppen kan je zelf stellen.
Ik heb nu een 279Gr hydrolische maar wel met 4 carburateurs er achter.
Ik heb in het verleden ook een 276Gr gehad in mijn 1500 JB mechanische en dit liepnet niet mooi genoeg denk dat dit bij jouw DX prima loopt zonder ergens op toe te geven.

wessel97
27-12-2013, 22:08
nou, wat ik er mee wil was al duidelijk,

heb al een tijdje Webers 40 DCOE'tjes liggen, ze moeten er nog wel op maar afstellen en maat van venturi enz. komt dan nog, al weet ik niet of dit ook effect heeft op de nokkenas.

kwa uitlaat wil ik eigenlijk powersprint van voor tot achter. want een beter geluid dan een combi van, carbs, snelle nokkenas en powersprint, is er niet naar mijn mening.

ook is het niet zo dat ik met geld kan gaan smijten, dus alles rustig aan:D

of terwijl, als ik het goed begrijp van jullie is de beste keuze een 276, of 288. 288 lijkt me eerlijk gezegd wel leuk, en op hoge toeren pas zijn meeste vermogen eruit haalt. maar ik denk dat dit zwaar gaat irriteren op de snelweg, aangezien ik n vijfbak heb, maar ik spreek natuurlijk niet uit ervaring...

ik vraag me alleen nogsteeds af wat voor kleppen ik heb ik denk mechanische, ben er nog niet zeker van want heb de kop er nog niet af gehad, maar volgens mij zijn de meeste dx motoren met mechanische kleppen.. of zie ik dit verkeerd?

vwfiel
27-12-2013, 22:14
schrick catcams dblias zijn toch wel de meest gebruikte merken
Heb zelf een 276 schrick voor dagelijks gebruik
Hoger zou ik zelf niet gaan in verband met rauw lopen en bijna afslaan van motor (schommelende toeren )
Hou er wel rekening mee of je een mechanische of een hydraulische nodig hebt

wessel97
27-12-2013, 22:21
toch zie ik ook mensen die 282 graden nokkenassen gebruiken

Style
27-12-2013, 22:23
Kan je heel gemakkelijk zien aan de stoters onder de nokkenas hier liggen vulplaatjes op.
En als je met webers gaat rijden kan je nog hoger gaan met de nokkenas.
288Gr is dan niet verkeerd zou ik zeggen.

Hier nog een foto van de mechanische stoters waar dan de klepstelplaatjes in vallen.

http://s15.postimg.org/fhy2zql23/DSC_8066.jpg (http://postimg.org/image/cnuxmaivr/full/)

wessel97
27-12-2013, 22:26
Kan je heel gemakkelijk zien aan de stoters onder de nokkenas hier liggen vulplaatjes op.
En als je met webers gaat rijden kan je nog hoger gaan met de nokkenas.
288Gr is dan niet verkeerd zou ik zeggen.

Hier nog een foto van de mechanische stoters waar dan de klepstelplaatjes in vallen.

http://s15.postimg.org/fhy2zql23/DSC_8066.jpg (http://postimg.org/image/cnuxmaivr/full/)

kijk daar heb ik iets aan!

dat ga ik eerst eens controleren, maar bij een nokkenas word ook vaak een verstelbaar nokkenastandwiel aanbevolen... sommige mensen zie ik ook zonder rijden, maar ik vraag me af wat nou precies het beste is.

wessel97
27-12-2013, 22:29
het gene, waar ik vooral heel veel mensen over hoor zeuren, ondanks dat ik toch wil doen wat ik zelf wil. is dat mensen zeggen dat carburateurs gevoelig zijn, veel zuipen, en dat je met warmte/ weer wisselingen veel problemen hebt met starten enz. nu ik het er toch even over heb, wie heeft daar ervaring mee? ik wil vooral met carbs gaan rijden gewoon voor het geluid, en omdat het simpel te repareren is vaak.

vwfiel
27-12-2013, 22:50
Heb er ook 1 met een carb wel enkel maar nooit problemen met starten hoor

VWmotion
27-12-2013, 22:58
het gene, waar ik vooral heel veel mensen over hoor zeuren, ondanks dat ik toch wil doen wat ik zelf wil. is dat mensen zeggen dat carburateurs gevoelig zijn, veel zuipen, en dat je met warmte/ weer wisselingen veel problemen hebt met starten enz. nu ik het er toch even over heb, wie heeft daar ervaring mee? ik wil vooral met carbs gaan rijden gewoon voor het geluid, en omdat het simpel te repareren is vaak.

Gewoon je eigen plan trekken en DOEN ! :thumbup:

Zelf jaren probleemloos met webers, 292 graden nok en open uitlaat gereden.
Fun en een supergeluid.
Alles heeft zijn voor en zijn nadelen maar als ik het zo hoor heb je het toch al zo in je hoofd. Dan zeg ik: doen.

sciroccoGTII
28-12-2013, 00:20
Met de k-jet zou ik de cat cams 291/285 graden as pakken is een assymetrische as,vindt de luchtweger ook nog fijn. Met webers toch wel 290 graden, anders pak je de webers voor niets dan kun je wel met een grote duratie uit de voeten.

MartinW0527
28-12-2013, 00:22
Tuurlijk zul je wat meer gaan verbruiken met die dubbele carburateurs
En tuurlijk zal je motor wat hoogtoeriger lopen met een snelle nokkenas.
Maar goed, als je wat sneller wil, zul je al gauw meer verbruiken.
En als ie hoog in de toeren zit heeft ie ook wel echt wat meer power dan, het enige is dat je gewoon wat vaker terug zal moeten schakelen om bv in te halen.
Maar als je dat niet wil, moet je maar een TDI kopen. :D

sciroccoGTII
28-12-2013, 00:23
En als je met carburateurs gaat rijden mikuni of solex pakken deze verlopen minder snel als webers dus minder vaak afstellen, nog mooier is een vrij programmeerbaar systeem loopt nog vele malen beter en op het eind ben je voor hetzelfde geld klaar met gasklephuizen en hoef je niet meer bij te stellen.

Rinus66
28-12-2013, 00:44
Met de k-jet zou ik de cat cams 291/285 graden as pakken is een assymetrische as,vindt de luchtweger ook nog fijn. Met webers toch wel 290 graden, anders pak je de webers voor niets dan kun je wel met een grote duratie uit de voeten.

Deze catcams heb ik ook gehad icm met k-jet, eerst met een 1.8 en later met een 2.0. Wat mij betreft een aanrader, al beneden de 2000 toeren boven de 200 Nm.

wessel97
28-12-2013, 20:56
dus.... beste keuze is om een nokkenas te kopen van tussen de 280-295Gr. vanwege mijn webers.

ben benieuwd hoeveel vermogen/koppel ik eruit kan halen dan...

Style
28-12-2013, 21:20
:thumbup: ik had toentertijd er ook 1 gehaald van 300Gr helaas is dit project toen gestrand :rolleyes: als alles goed afgesteld is komen ze meestal rond de 140 /150PK dacht ik.

Maar eerst wel goed controleren of hij nu echt mechanische is er zijn later ook hydrolische DX gekomen en ik zie dat de Cabrio uit 84 komt ;)

wessel97
28-12-2013, 22:13
:thumbup: ik had toentertijd er ook 1 gehaald van 300Gr helaas is dit project toen gestrand :rolleyes: als alles goed afgesteld is komen ze meestal rond de 140 /150PK dacht ik.

Maar eerst wel goed controleren of hij nu echt mechanische is er zijn later ook hydrolische DX gekomen en ik zie dat de Cabrio uit 84 komt ;)

ik zal eens gaan kijken! weet niet of er iets beter is ofniet, maar toch

wessel97
28-12-2013, 22:14
even nog een korte vraag misschien dat iemand dat weet, ik moet voor de injectiegaten doppen kopen van 24 mm.. maar nu heb ik nog niet gezien of in die injector gaten, al draad zit ofzo (misschien een hele stomme vraag) of dat ik deze zelf moet tappen, dan weet ik of ik de complete kop eraf moet halen

Style
28-12-2013, 22:16
Nou ik weet niet wanneer de DX heel even Hydraulische is geworden vandaar anders koop je straks een te scherpe nokkenstok zou zonde zijn.

wessel97
30-12-2013, 17:55
Nou ik weet niet wanneer de DX heel even Hydraulische is geworden vandaar anders koop je straks een te scherpe nokkenstok zou zonde zijn.

komt goed ik weet hier nu al weer at over, dus hopen dat het goed komt. vandeweek maar eens kijken of het mechanische of hydraulische zijn.

Marcski
30-12-2013, 18:09
Bij mechanische stoters heb je 5 lagerkappen, bij hydraulische maar 4 ;)

Overigens ga je bij een scherpere nokkenas wel koppel bij lage toeren verliezen, wat de drivability niet echt ten goede komt

Style
30-12-2013, 18:12
Niet altijd mijn ABA heeft er ook 5 maar is toch echt hydraulische :D

wessel97
30-12-2013, 18:13
Bij mechanische stoters heb je 5 lagerkappen, bij hydraulische maar 4 ;)

Overigens ga je bij een scherpere nokkenas wel koppel bij lage toeren verliezen, wat de drivability niet echt ten goede komt

tja.. maarja dat houd je toch, als ik een minder scherpe nokkenas pak verlies je weer koppel bij hoge toeren, dus echt een gulde middenweg bestaat er niet volgens mij..

Marcski
30-12-2013, 18:25
Niet altijd mijn ABA heeft er ook 5 maar is toch echt hydraulische :D

we hebben het toch over een DX ;)

Style
30-12-2013, 18:36
Sterk punt :thumbup:

heinz74
30-12-2013, 20:02
tja.. maarja dat houd je toch, als ik een minder scherpe nokkenas pak verlies je weer koppel bij hoge toeren, dus echt een gulde middenweg bestaat er niet volgens mij..

onderblok opboren naar 2 liter voor meer koppel..vliegwiel afdraaien..drijfstangen uitwegen..ga zo maar door
meerdere wegen lijden naar Rome..

wessel97
30-12-2013, 21:15
onderblok opboren naar 2 liter voor meer koppel..vliegwiel afdraaien..drijfstangen uitwegen..ga zo maar door
meerdere wegen lijden naar Rome..


kan,

maar dat budget heb ik helaas niet:D en een vliegwiel afdraaien hielp toch alleen maar voor het verliezen van gewicht?? :screwy:

Style
30-12-2013, 21:40
Gen idee maar ik heb het ook gedaan zijn de kosten niet.

wessel97
30-12-2013, 21:56
Gen idee maar ik heb het ook gedaan zijn de kosten niet.

maar helpt et ook echt of niet?

wessel97
30-12-2013, 21:57
blok opboren naar 2 liter enz. da heeft gewoon geen zin, dat kost zoveel geld.. kan ik er beter een 16v of 1.8t in bouwen

gti_power
30-12-2013, 23:50
Mocht je interesse hebbben dan heb ik nog een max bewerkte kop liggen voor de dx,met grotere kleppen erin.Moet de maat ff voor je opmeten maar ze raken elkaar.En ook nog een 298 298 catcams as zo goed als nieuw.

Style
31-12-2013, 09:54
maar helpt et ook echt of niet?

Weet ik niet heb nog geen meter gereden :D

Rinus66
31-12-2013, 09:58
2 liter van een golf 3 pakken, past er zo onder.

sciroccoGTII
31-12-2013, 10:19
Of ik heb nog wel een set speciale gesmeden zuigers te koop, passen met een 2l krukas 92.8mm in je dx onderblok. Boring zuigers is 82.5mm maak je van je lage dx onderblok dus gewoon een dikke 2liter en je ziet het van buitenzijde niet. Plus hogere compressie en lichte zuigers, bewerkt kopje erop en knallen!

Style
31-12-2013, 13:09
Nee als je de injectie cupjes plastic/ijzer eruit draai ;) kunnen vast zitten.
Kan je daarna idd die grootte versnellings bak doppen er in draaien.

Hier nog een duidelijker foto van de mechanische klepstoters.

http://s21.postimg.org/3wjjhioif/DSC_0987.jpg (http://postimage.org/)

En een fotootje van de afdopjes

http://s29.postimg.org/ci807ab7r/DSC_4363.jpg (http://postimg.org/image/d7qsjnbr7/full/)

wessel97
01-01-2014, 21:41
Dus ik moet in die injectiegaten, nog wel draad tappen? ( Of begrijp ik het verkeerd?) Jammer, anders had ik mijn kop er gewoon op kunnen laten

Style
01-01-2014, 21:53
Kan je er wel op laten de cupjes die nu in je kop zitten draai je er uit met een dikke inbus.
En dan draai je gewoon de afdop pluggen er zo weer in hebben het zelfde draad.
Zou wel de injectie cupjes een dag van te voren in spuiten met WD40 deze willen nog wel eens goed vast zitten ;)

wessel97
02-01-2014, 12:04
oh, is goed dat ik dat weet! eigenlijk is het vrij simpel dan...

Style
02-01-2014, 12:16
Yeb enige wat je tegen kan komen is dat de cupjes van de injectie van plastic zijn en deze niet los komen dan wordt het een uitdaging om dit te doen zonder dat er troep in je cilinder valt.

wessel97
02-01-2014, 14:28
tja, een uitdaging is altijd leuk he!

wessel97
02-01-2014, 17:25
de webers kunnen er in ieder geval binnenkort op

http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/2/7/5/20131229_165035.jpg

Style
02-01-2014, 17:46
Nog wel de juiste pakkingen tussen het spruitstuk en carburateurs doen he.

http://www.biesheuvel.nl/product/60961/originele_inchmisabinch_plaat_voor_dcoe_dhla

wessel97
02-01-2014, 18:19
pakkingen heb ik er tussen zitten, maar als ik het goed gelezen heb, zijn die voor het voorkomen dat de carbs gaan trillen... weet niet of ik ze perse nodig heb...

Style
02-01-2014, 18:58
Ik vond het altijd de beste manier in samenwerking met de Cosworth Rubber Buffers die we voor de bevestigings moeren komen.

http://www.carburateurwinkel.nl/contents/nl/d19_Weber_DCOE_revisie_sets.html

http://s17.postimg.org/5hdjplbv3/DSC_5914.jpg (http://postimg.org/image/9dqvlkwuj/full/)

wessel97
03-01-2014, 21:14
ik zal eens gaan kijken, want heb voor mijn gasmechanisme ook nog wat onderdelen nodig

wessel97
04-06-2014, 20:01
sorry dat ik dit topic weer ff naar boven haal maar had toch nog een vraag.

ik heb nu mijn webers klaar liggen. de 40ers. en een nokkenas ga ik waarschijnlijk voor 288 gr. van cat cams. lijkt me het verstandigste zodat ik straks niet per ongeluk met ´chinese´ schrick opgescheept zit.

maar nu had ik een vraag over de klepveren want die wil ik ook graag mee vervangen. hier wil ik graag sterkere in zetten. iemand enige tips kwa merk, en of dat hier ook nog verschil in zit?

Style
04-06-2014, 21:31
Als je de cupjes er uit haalt draaid zit er al draad in je kop
De afdop bouten zijn de zefde als die in versnellingsbak zitten.
Grote inbus bout even naar de sloop draai je ze er zo uit mits je de juiste inbus heb (wink)

wessel97
06-06-2014, 20:09
thanks!

maar zou dit iets zijn? want dat vroeg ik me eigenlijk af

http://www.ebay.nl/itm/OEM-Schrick-Ventilfedern-VW-1-6L-1-8L-VW-Golf-1-GTI-8V-EG-DX-NEU-/121337051000?pt=DE_Autoteile&hash=item1c40407778&_uhb=1

Style
06-06-2014, 20:15
Juist die heb ik ook incl de stotterbussen die weer een slag lichter zijn.

Style
06-06-2014, 20:17
Hier nog een foto van de versnellingsbak doppen voor de injectie gaten te dichten.

http://s5.postimg.org/cbfmk9ozr/DSC_4363.jpg (http://postimg.org/image/3t66fxigz/full/)

wessel97
06-06-2014, 20:34
en die zijn dan wel geschikt voor een sneller nokkenas? want er staat OEM bij...

en die stoterbussen, moet je dat eigenlijk per se doen? of is dit niet echt heel erg nodig..

Style
06-06-2014, 20:50
Is nie nodig maar de hydrolische stoters Z ijn best zwaar t.o.v de mechanische en hoe lichter hoe meer toeren.Weet ook niet of ze wel bestaan voor mechanische stoters.

wessel97
08-06-2014, 17:49
volgens mij bestaan ze niet voor mechanische klepstoters.

ik heb zelf i.i.g. wel mechanische klepstoters.. heb ff het kleppendeksel eraf gehaald:

http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/2/7/5/20140608_133228.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/2/7/5/20140608_133220.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/2/7/5/20140608_133237.jpg

maar nu heb ik dus alles ff op een rijtje gezet, en misschien weet iemand of dit goede onderdelen zijn of ofdat ik beter wat anders kan kopen dat beter is

de nokkenas (288)

http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/2/7/5/KGrHqQOKpkE69zCNktBOuTeomk60_57.JPG

http://www.ebay.nl/itm/Schrick-Nockenwelle-Mechanisch-288-VW-Golf-1-GTI-8V-1-6L-1-8L-EG-DX-NEU-/121347928091?pt=DE_Autoteile&hash=item1c40e6701b&_uhb=1

en de klepveren:

http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/2/7/5/_57.JPG

http://www.ebay.nl/itm/OEM-Schrick-Ventilfedern-VW-1-6L-1-8L-VW-Golf-1-GTI-8V-EG-DX-NEU-/111376087149?hash=item19ee88386d&_uhb=1

nu snap ik dat ik dan ook nog een verstelbaar nokkenastandwiel nodig heb, maar weet niet of ik nog iets ben vergeten? :redface:

Style
08-06-2014, 18:39
En zorg dat je de kleppen weer op nieuw afstelt met de andere nokkenas.
Je gaat zeker weten andere plaatjes nodig hebben.

vind de nokkenas wel prijzig catcam zijn goedkoper

wessel97
08-06-2014, 18:58
maar cat cams heeft niks voor mechanische... alleen maar voor hydraulische kepstoters :confused:

wessel97
08-06-2014, 22:06
de vulplaatjes die in de komstoters moeten hebben ze normaal gesproken toch gewoon liggen in de werkplaats ofniet?

Rinus66
08-06-2014, 22:35
maar cat cams heeft niks voor mechanische... alleen maar voor hydraulische kepstoters :confused:

Ik heb een tijd met deze (http://www.bolku.nl/Webwinkel-Product-24158771/7640014.html) gereden, absoluut een aanrader.

wessel97
09-06-2014, 12:54
Ik heb een tijd met deze (http://www.bolku.nl/Webwinkel-Product-24158771/7640014.html) gereden, absoluut een aanrader.

ook in combinatie met carbs? en wat voor merk is dat dan?

Scirocco_1600
09-06-2014, 13:38
ik weet je niet of je interesse hebt in een nokkenas ( maar ik heb er hier eentje te koop hier op het forum )

alsook webers / klepveren / nokvolgers enz enz )

Rinus66
09-06-2014, 15:29
Was nog met k-jet. Weet niet beter dan dat het catcams was.