PDA

View Full Version : Hoe ga ik best te werk met speakers aansluiten? graag hulp..


lowiete
02-03-2014, 18:32
Mijn doel: Goeie luide muziek met toch veel bass creëren zonder een basskist. Geen grote sub dus.

Ik heb een golf 2 waar ik 6 speakers wil inbouwen. 2 dash, 2 deur, 2 achteraan(gordelhoogte). Graag wil ik wel wat goeie klank en bass maar een grote sub wil ik niet monteren. Kan ik mijn muziekniveau wat opkrikken door deze 6 speakers te versterken (of andere manieren) door middel van een versterker? Of kan ik beter gewoon deze rechtstreeks op de radio aansluiten omdat het niet extra veel loont? Hoe ga ik best te werk met maar 1 versterker? Indien iemand er schema's van heeft zijn ze zeker welkom. Ook volledige andere manieren zijn welkom.

Thx :)

JettaPowerrr
03-03-2014, 11:00
Aangezien "luide muziek" en "veel bass" nogal subjectief is, zijn hier vele antwoorden op mogelijk, met evenzoveel uiteenlopende budgetten.

Maar oké, ik doe eens een voorzetje.
Goede componenten is het halve werk. Een fatsoenlijke versterker is daarbij toch wel van belang. Met goede componenten bedoel ik dus niet die schreeuwerige heukiemeukie kijkshop troep waarop te lezen staat dat een klein versterkrtje wel 1.200 Watt MAX. doet. Aan maximaal vermogen heb je toch geen fluit, RMS vermogen is veel interessanter.
Als je het goed wil doen, het moet een beetje hard kunnen en toch ook nog iets weergeven wat op laag (bass) lijkt, dan moet je zelf ook een beetje handig zijn.

Ik zou dan opteren voor een goede compo met dubbele kick. Iets van Audio System (heet tegenwoordig anders geloof ik) doet het vaak wel lekker in het (kick) laag.
Daarvoor zal je dan wel zelf deurbakken moeten maken waar ze in passen, we hebben het over 2 x 16 cm per deur. De deuren goed dempen met daarvoor geschikte materialen, hierover is voldoende te vinden op het internet.
Je zou dan nog zelf een hoedenplank kunnen maken uit een ferme plaat MDF en daar een goede set 6x9 inch in kunnen hangen.
Een fatsoenlijke 4 kanaals versterker die minstens het RMS vermogen van wat de luidsprekers mogen hebben erachter en ik denk dat je een niet onaardig systeem hebt.

Zelf heb ik achterin liever geen luidsprekers maar gewoon een aardige sub. Als je naar een concert gaat, sta je immers ook niet met je rug naar het podium.

Wat ook nog een optie is, ofschoon de prestaties van die dingen nogal uiteen lopen, is een compacte actieve subwoofer onder de voorstoel(en).

Afijn, zoveel mensen, zoveel wensen. Er zullen vast nog wel andere meningen en ideeën voorbij komen.

Gr. Ed

robertoal
03-03-2014, 14:19
Even mieren neuken :-)
Bas = (bijvoorbeeld) 80hz en hoger
Sub is 80hz en lager

Ik geloof er best in dat je wat kick kan krijgen uit kleine speakers (+/- 80hz) maar echt sub, en dat wil je graag denk ik, moet je simpelweg oppervlakte voor hebben en/of een gedegen kast ontwerp met een wat kleinere woofer (denk aan bandpass, en misschien bass reflex).

Ik neem aan dat grootste reden is dat je geen sub kast wilt hebben ruimte is. Je hebt dan een aantal opties:
- Reservewielbak - sub.
- Als je nooit met 5 man in de auto zit middelste deel van de achterbank ombouwen tot sub
- Sub in hoedenplank bouwen. Dit kan met een free-air woofer. Eisen zijn wel dat je 100% luchtdichte achterbak hebt, en een zeer dikke baffle (hoedenplank).
- Een kleine 8/10 inch subje aanschaffen die je makkelijk kan verplaatsen
- Zoals jettapower zei: mini subje onder de stoelen, maar je hebt daar niet al te veel ruimte. Een potentiele passagier zal zich ergeren aan het gebrek aan ruimte voor zijn/haar voeten :-)

Met 6 speakers zou ik sowieso voor extra versterker gaan. De regel die altijd hanteer is 1,5 tot 2 x zo veel versterker vermogen t.o.v. de speakers. Kijk dan inderdaad naar RMS vermogen van zowel speaker als versterker en niet dat (al door jettapower aangheaald) pmpo vermogen wat fabrikanten er zo graag op zetten.

Mijn advies zou zijn: ga luisteren wat je mooi vind klinken, koop de beste compo set die je kan betalen en koop als 2de een sub. (waar die dan ook mag zitten) heb je veel meer aan dan de 6 speakers inbouwen en is wss nog goedkoper ook.

lowiete
04-03-2014, 17:30
Alvast bedankt voor reacties.

Aan de hoedenplank wil ik niets veranderen, dus ook geen speakers in monteren. Wat ik wil/ga doen is de originele inbouwplaatsen behouden voor montage van de speakers. Ik hou zeker deze info in acht en zal er eerst dan de speakers gaan monteren. Indien nodig komt dan toch de sub. Schema's zijn alsnog welkom.

Grtz

robertoal
04-03-2014, 21:00
Wat voor schema's zoek je dan specifiek?
Aansluiten van versterker is simpelweg polariteit in de gaten houden en in de juiste terminals prikken..
Wat weerstand betreft (per kanaal):
1x 8ohm speaker: versterker ziet 8 ohm
2x 8ohm speaker: versterker ziet 4 ohm
2x 4ohm speaker: versterker ziet 2 ohm

Goedkope versterkers zijn meestal niet 2 ohm stabiel, duurdere wel.

Kan nog wel een aantal a4tjes voltikken zo.. stel eerst je vraag wat specifieker :-)

MTyn
04-03-2014, 22:02
Wat ik wil/ga doen is de originele inbouwplaatsen behouden voor montage van de speakers.

Grtz


Naar mijn mening is een actieve subwoofer de simpelste en beste aanvulling op de 6 speakers gemonteerd op originele plek. Ervan uit gaande dat je de 6 speakers gewoon via je radio aan gaat sturen.

lowiete
17-03-2014, 23:03
Zo zal het bij nader inzien inderdaad eindigen.

Grtz

the puritan
26-04-2014, 20:35
Audio System heet nu Gladen. En ik heb zo'n set met dubbele kickbassen. De Radion 165-4 wel te verstaan. Dit kan 180 Watt RMS per kant aan en ik het op een Rainbow Ipaul 2.400 aangesloten. Ik wilde eerst perse een sub, maar die laat ik nu maar achterwege. En ja, met een sub kan je natuurlijk net even wat lager spelen en een stuk harder. Mocht je uit de buurt van Amersfoort komen, kom je maar een keer luisteren.