PDA

View Full Version : Goedkoop spuiten race auto


Sven-GTI
11-04-2014, 08:26
Even korte info. Ik sleutel met vrienden aan race auto's. Nu zijn er 2 auto waarmee in de DNRT wordt gereden.
Het komt nog aardig vaak voor dat er schade wordt gereden of er ontstaat schade door bijv steentjes die langs de auto schieten.

Waar het dus op neer komt. Die auto's (of delen ervan) moeten aardig vaak voorzien worden van een nieuwe laklaag. Het is dan wel een race auto, maar je wilt dat die er wel een beetje mooi bijstaat :D

Eisen:
-goedkoop zelf spuiten
-resultaat moet 'redelijk' netjes zijn.

Investeren in een dure compressor, waterafschijder, spuitpistool etc. zit er gewoon niet in.

Nu zaten we zelf te denken aan zo'n elektrisch spuitpistool. Hebben mensen daar ervaringen mee?
Of heeft er iemand andere tips?

okkehel
11-04-2014, 09:15
Ik heb een keer zo'n elektrisch spuitpistool gebruikt maar vond het echt niks, weinig druk en onregelmatig spuitbeeld.

Rollen lijkt me dan nog beter, en met goede (jacht)lak is best een goed resultaat te krijgen

golfje_295.000
11-04-2014, 09:24
gewoon simpel met knikkerbus, low budget en resultaat is als het je het goed doet niet verkeerd.

http://i1130.photobucket.com/albums/m528/golfje_295000/DSC_04661_zpsb43464b9.jpg (http://s1130.photobucket.com/user/golfje_295000/media/DSC_04661_zpsb43464b9.jpg.html)
http://i1130.photobucket.com/albums/m528/golfje_295000/CAM00281_zpseab16c38.jpg (http://s1130.photobucket.com/user/golfje_295000/media/CAM00281_zpseab16c38.jpg.html)

bumper + voorscherm zijn beide met knikkerbus gespoten, zie je niks van (scherm heeft klein beetje kleurverschil aangezien ik met indicatiekleur gewerkt heb en niet officieel kleurnummer)

dubster.be
11-04-2014, 09:57
we beginnen volgend weekend aan een caddy als promowagentje.

3L ral verf spuitklaar voor +- 120€, mooi spuiten op een natte vloer in het klushok

hoeft geen vernis op en kan je achteraf eventuele stof uit polieren

netjes en toch met redelijk budget?

EelcoB
11-04-2014, 09:59
Gewoon een goedkope compressor en spuitje halen.
huis tuin en keuken spul, kost relatief weinig. Je hoeft ook geen afzuiging, want het zijn geen complete overspuiters. :thumbup:

Gaat echt perfect, en het hoeft niet veel te kosten, verfspuitjes zijn er al vanaf 80 euro. Grondverfje ook gewoon 1k-primer in spuitbus

Ik heb een tijdje bij een bedrijf gelopen met een 1serie uit de diesel cup, daar deden we het ook gewoon zo in de werkplaats. Je hebt alleen wel een s een vliegje of een stofje in de lak. Die kan je nog weg poetsen/polijsten, en lekker laten meebleren over t circuit ;)

dubster.be
11-04-2014, 11:52
Gewoon een goedkope compressor en spuitje halen.
huis tuin en keuken spul, kost relatief weinig. Je hoeft ook geen afzuiging, want het zijn geen complete overspuiters. :thumbup:

Gaat echt perfect, en het hoeft niet veel te kosten, verfspuitjes zijn er al vanaf 80 euro. Grondverfje ook gewoon 1k-primer in spuitbus

Ik heb een tijdje bij een bedrijf gelopen met een 1serie uit de diesel cup, daar deden we het ook gewoon zo in de werkplaats. Je hebt alleen wel een s een vliegje of een stofje in de lak. Die kan je nog weg poetsen/polijsten, en lekker laten meebleren over t circuit ;)

inderdaad, alleen misschien 2K primer gebruiken uit veiligheid :thumbup:

Matheo
11-04-2014, 12:28
Gewoon een goedkope compressor en spuitje halen.
huis tuin en keuken spul, kost relatief weinig. Je hoeft ook geen afzuiging, want het zijn geen complete overspuiters. :thumbup:

Gaat echt perfect, en het hoeft niet veel te kosten, verfspuitjes zijn er al vanaf 80 euro. Grondverfje ook gewoon 1k-primer in spuitbus

Ik heb een tijdje bij een bedrijf gelopen met een 1serie uit de diesel cup, daar deden we het ook gewoon zo in de werkplaats. Je hebt alleen wel een s een vliegje of een stofje in de lak. Die kan je nog weg poetsen/polijsten, en lekker laten meebleren over t circuit ;)

Zonder waterafscheider? Lijkt me wel wenselijk toch?

Sven-GTI
11-04-2014, 13:43
Maar dan heb je al een aardige grote compressor nodig anders sta je continue te wachten tot dat ding weer vol is.

Ik zat zelf ook aan rollen te denken...

Zo'n elektrisch spuitpistool leek me wel ideaal (mits een fatsoenlijk merk), maar daar zijn geen goede ervaringen mee dan?

Resultaat hoeft niet perfect. Stof of vliegjes maakt niet zoveel uit. Het is ook een mat lak en verschillende kleuren dus valt niet zo op denk ik.
Maar als bijv. de voorbumper stuk is en je moet die laten spuiten... Niet heel goedkoop

Matheo
11-04-2014, 14:27
als het mat is zou ik idd rollen. Anders eens informeren bij EuroBis (poedercoaten en natlakken) die zijn vaak wel in voor zulke dingen in ruil voor sponsoring. Hebben ons toen ook gesponsord met de CarbageRun, evenals het Dutch RS raceteam.

Sven-GTI
11-04-2014, 16:18
Rollen, daar zat ik ook al aan te denken bij m'n eigen auto.

Ik heb nog wat plaatwerk staan van auto's. Ga daar eerst even op testen.
Wat voor verf gebruik je voor rollen van je auto?

fearless
11-04-2014, 18:12
Mijn circuitauto was voor de 1e keer gespoten met een 25 liter Ferm compressortje.

Ging niet verkeerd, we deden toch alles in delen naast de auto spuiten.

Later heb ik Rustoleum spuitbussen gehaald toen ik de kleur anders wou. Dat werkte ook mooi. Gewoon een volle doos gehaald.

Ben toen van matzwart naar zijdeglans gegaan.

Heb mn oldtimer waarmee ik dagelijks rij met histor strak in de lak verf gerold, ook zijdeglans zwart. een blik van 1.25 liter was ruim voldoende voor een station. Had zelfs over.
Hieronder zit een primergrijze laklaag uit een spuitbus. Daar is het mis gegaan. De gerolde lak hecht daar niet super op.
Dus dit gaat er weer af en ga het weer in de rustoleum spuiten. Dat werkt tenminste goed en blijft zitten als er een vogel op gedreten heeft.

jellehier
11-04-2014, 19:08
Plastidip niet wat?? Schijnt ook niet heel duur te zijn om aan te brengen

ar1g3
11-04-2014, 21:24
Plastidip niet wat?? Schijnt ook niet heel duur te zijn om aan te brengen
Is vooral voor het showgehalte niet? Denk niet dat het zo bestendig is tegen de martelingen op een circuit, steentjes enz.

Ik ga mijn GTI ook herspuiten, denk dat je best investeert in een compressor en verfpistool, gaat je veel besparen in vergelijking met knikkerbusjes.. Ik heb ene 50L compressor van 150€, een een hvlp pistool van 50€, waterafscheider van 11€ en ga rust oleum verf gebruiken. Schijnt zeer stevig te zijn, en is een all-in -one. Je kan altijd ook rust oleum primer gebruiken, zoals ik ga doen, maar normaal als je gewoon over metaal ofzo spuit hoef je geen primer te gebruiken. Die primer is roestwerend, en is eigenlijk bedoelt voor als je verroeste spullen wil schilderen. Blik RAL3000 (rood) was 71€ en blik primer was 62€. Knikkerbusjes zijn meestal rond de 10€, met 7 knikkerbusjes spuit je geen auto hoor, is dus veel voordeliger die rust oleum :thumbup:

golfje_295.000
11-04-2014, 21:28
Is vooral voor het showgehalte niet? Denk niet dat het zo bestendig is tegen de martelingen op een circuit, steentjes enz.

Ik ga mijn GTI ook herspuiten, denk dat je best investeert in een compressor en verfpistool, gaat je veel besparen in vergelijking met knikkerbusjes.. Ik heb ene 50L compressor van 150€, een een hvlp pistool van 50€, waterafscheider van 11€ en ga rust oleum verf gebruiken. Schijnt zeer stevig te zijn, en is een all-in -one. Je kan altijd ook rust oleum primer gebruiken, zoals ik ga doen, maar normaal als je gewoon over metaal ofzo spuit hoef je geen primer te gebruiken. Die primer is roestwerend, en is eigenlijk bedoelt voor als je verroeste spullen wil schilderen. Blik RAL3000 (rood) was 71€ en blik primer was 62€. Knikkerbusjes zijn meestal rond de 10€, met 7 knikkerbusjes spuit je geen auto hoor, is dus veel voordeliger die rust oleum :thumbup:


Klopt ook weer inderdaad, op de lange termijn kun je misschien 1x inversteren in goed materiaal.

ar1g3
12-04-2014, 02:25
Klopt ook weer inderdaad, op de lange termijn kun je misschien 1x inversteren in goed materiaal.
'Tis dat! En goed materiaal hoeft niet eens duur te zijn, goed betekent niet topkwaliteit. Gewoon goed waar jij het voor nodig hebt. Ik heb het meeste van mijn materiaal van Powerplus. Is een merk van Varo. Ziet er niet altijd, topkwaliteit uit maar is relatief goedkoop en doet wat het moet doen. En gaat niet stuk, toch niet in mijn ervaring.

Zeker gezien het hier gaat over twee auto's, waar dan nog regelmatig reparaties aan moeten gebeuren, is het de investering wel waard denk ik. En gezien je met vrienden sleutelt kan je de kosten delen. :thumbup: Op lange termijn is het sowieso goedkoper!

Sven-GTI
12-04-2014, 08:41
Misschien eens een beetje op marktplaats zoeken dan.

Het liefst zou ik ook gewoon 'normaal' spuiten, daar dacht even kosten te besparen.
Zoals ik nu een beetje lees maakt dat dus allemaal niet heel erg veel uit al die kosten.

EelcoB
12-04-2014, 09:21
Idd met waterafscheider.

Het punt wat sven aangaf is dat hij met meerdere mensen aan circuitautos sleutelt,en dus regelmatig schade/ opknapklusjes hebt. Dan lijkt mij een compressor op lucht een goede optie, omdat je niet elke keer spuitbussen hoeft te gaan halen. En dat kan idd ook met marktplaatsspul. :thumbup:

Sven-GTI
12-04-2014, 11:12
Ik ga marktplaats wel een beetje afstruinen naar een compressor met grote tankinhoud.

Dan alleen nog een waterafscheider en een goed spuitpistool. Denk dat dat de investering dan wel waard is :thumbup:

EelcoB
12-04-2014, 12:34
Dat denk ik ook! Ga je zeker geen spijt van krijgen! ;)