PDA

View Full Version : Tunen GTD


PeterZ
07-08-2005, 10:44
Op de duitse eBay ben ik al een paar keer de volgende "eenmalige" advertentie tegengekomen:Ladedruckerhöhung VW Golf 1/ 2/ 3 TD, GTD Tuning Set! (http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7989897017&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&rd=1)

Net als iedereen ben ik niet vies van een beetje extra vermogen, en ik speel met het idee om deze set in mijn Golf 1 GTD te schroeven.

Heeft iemand hier ervaring mee of een mening over? :confused:

Tommy
07-08-2005, 10:56
Ich selber fahre einen Golf 2 GTD mit 120PS und 240Nm.

WOW! :D

Black Devil
07-08-2005, 12:00
Ziet er zo op het oog goed uit, als je bij zijn bewertungen kijkt zie je ook dat ie al meer van deze setjes heeft verkochten en tevens nog meer spullen om een diezel op de voeren.

Technix
07-12-2005, 02:05
Hallo,
Ik heb ook recent een '88 GTD gekocht. Eindelijk weer VW na vele uitstapjes.

Ik ga het bekrompen inlaatspruitstukje vervangen door een G-60 exemplaar (mits turbo niet in de weg zit).
Intercooler wil ik eruit kieperen want die zit toch zo bekrompen met koeling en dat boven een warm blok! :confused:
Ik wil een water-to-air intercooler gaan bouwen en erop zetten, veeeeel effectiever!!
Waarom geen g-60 of Front Mount InterCooler (fmic)? Omdat de afgelegde weg van de drukvulling dan al bijna 3 meter bedraagt!!! :eek:
Hmmm lekker voor je weerstand,.....weg druk.....

Hiervoor zoek ik een powerrohr van de G-60 of wat op hetspruitstuk past. Weet iemand hoe dit eruit ziet? En bestaat het uberhaupt??
Overgins wordt de intercooler gekoeld door een separaat koelsysteem (pompje en koeler).
Als iemand denkt bruikbare spullen hiervoor te hebben hoor ikhet graag!

Ps,iemand al gehoord of het mogelijk is een 16v kop op een gII gtd dieselblok te zetten?
:tongue:

Stijn
07-12-2005, 12:54
Inlaatspruitstuk past niet, turbo zit in de weg.
16V kop kan niet, verbrandingsruimte is veel te groot, veel te lage compressie.

Technix
07-12-2005, 23:43
G60 inlaatspruitstuk heb ik toevallig hier.
Maar dat gaat met het origineel uitlaatspruitstuk (lees plaats turbo) inderdaad niet lukken.

Welk turbo-uitlaatspruitstuk verschaft meer plaats, oftewel; welk spruitstuk laat de turbo naar beneden zakken, een 1.9 tdi? En past dat?

Stijn bedankt voor je commentaar. Hoef ik ook niet meer naar 16v te kijken.
:cool:

Stijn
08-12-2005, 00:20
Je kunt het uitlaatspruitstuk op zn kop monteren en dan het hart van de turbo zo roteren dat de olie in/uitlaat weer goed zit voor wat betreft de richting van de zwaartekracht op aarde :)


Voila: mijn G60 blok met TD spruitstuk en turbo.
http://home.planet.nl/~koni1691/jetta/136_3662.JPG

Technix
08-12-2005, 02:26
Yeah right!! :rolleyes:
Ik hier midden in de nacht sites af te struinen voor plaatjes van het spruitstuk,om te kijken of dit om te draaien is!!!!

Wat lees ik hier......................... :iamwithst

Thanks!

Btw, turbo van een golf 4 met een ASV motor met een vast spruitstuk past ook vast wel zo te zien. (Adv.marktplaats)

Hmmm ben niet de enige me die met turbogedachten en spruitstukken speelt. :redface:

Gilex
08-12-2005, 22:51
Yeah right!! :rolleyes:
Ik hier midden in de nacht sites af te struinen voor plaatjes van het spruitstuk,om te kijken of dit om te draaien is!!!!

Wat lees ik hier......................... :iamwithst

Thanks!

Btw, turbo van een golf 4 met een ASV motor met een vast spruitstuk past ook vast wel zo te zien. (Adv.marktplaats)

Hmmm ben niet de enige me die met turbogedachten en spruitstukken speelt. :redface:
Dat heb je nog een probleem met de overdruk regeling(. de Golf 4 tdi motoren regelen dat via de ECU en niet mechanisch zoals bij de TD's,
is volgens mij een vnt17 met variabele schoepen:
http://www.gerritspeek.nl/fotos/vw-garrett-14.gif

Technix
09-12-2005, 13:28
Overdrukregeling wordt uiteindelijk toch mechanisch geregeld via een klep.
Je kan het aanpassen:
1) via wastegate - en/of boost control valve
2) via dumpvalve/blow off valve

Nu weet ik niet hoe de variabele diffusor aangestuurd wordt. Lijkt me uiteindelijk een drukverhaal. Ook al wordt deze elektronisch geregeld.
Heb hier alleen nog geen ervaring in. Zal e.e.a. nog even nakijken.

Met mijn turbo Saabs :chair: (ja,jaa ik weet het) heb ik veel kunnen bereiken qua vermogen. Heb toen het APC systeem (anti pingel regeling (benzine dus) eruit gekiepert omdat dit erg storingsgevoelig is. Buiten dat tankte ik altijd hetzelde octaanghalte dus wist waar de pingelgrens lag i.v.m. drukopvoering.
Dus ook grote intercooler (saab 9-5) en groter oliekoeling gemonteerd.