PDA

View Full Version : golf 5 huilt bij gas loslaten


quinten_b
14-05-2014, 11:18
Hey allemaal,

dit is men eerste keer dat ik iets op dit forum post en wil jullie alvast bedanken voor jullie antwoord.
Heb recent mijn seat ibiza 6k2 ingeruild voor een golf 5.
Echter na een paar dagen rijden met de golf (de eerste keer dat ik men muziek af had staan) merkte ik dat wanneer ik ongeveer tussen de 2000-2700 toeren zit en dan de gas los laat of de koppeling in druk dat de golf een huilend geluidje maakt. lijkt me de turbo die overdruk wegblaast.
het geluid klinkt gelijk als het onderstaande filmpje maar dan wel wat zachter.

https://www.youtube.com/watch?v=L4FPX_XOkx0
wat meer info over de auto: 1.9l 105pk tdi van 2007 met 101dkm op de teller, vorig jaar wel opgedreven door dvx performance in belgie naar 143 pk en 328 nm.

Zouden jullie mij meer info kunnen geven over dat geluidje ?

mvg, Quinten B

Jelle-Mk1G60
14-05-2014, 12:22
Blow off valve die er zal tussen zitten. Alleen is daar niet veel nut van...

quinten_b
14-05-2014, 12:59
een blow off valve zit er niet tussen, en origineel heeft een tdi dat niet zeker? enkel een wastegate, heb al horen zeggen dat het geluid van de wastegate afkomstig is en door de uitlaat word gestuurd.

Johan1982MK1
14-05-2014, 13:28
Het is een soort 'turbo flutter' zo noemen ze het ook wel.
Doet hij het altijd? ik heb een paar keer gehad dat dit alleen gebeurde tijdens het regenereren van het roetfilter.
Dit geluid maakt hij omdat hij nog opgebouwde restdruk terug wil duwen door de turbo.
Heb je m al eens laten uitlezen?

quinten_b
14-05-2014, 15:14
Heb de indruk het, het hardste te horen in versnelling 1-2-3 en een beetje 4, in de 5de en 6de versnelling heeft hij het precies niet of gewoon zachter dat ik het niet hoor.
Ik ben nog van plan hem uit te laten lezen, maar mijn motormanagment lampje brand allesinds niet.

Met het vermogen is op het eerste zicht niets mis, rijd lekker en voel vanaf 2000 toeren de turbo echt in gang schieten.

moet ik me grote zorgen maken om dit geluid? of komt dit wel vaker voor bij golfkes?

quinten_b
14-05-2014, 15:34
maat van me (een garagist) wist me te vertellen dat het waarschijnlijk het dumpen van de overdruk is. wanneer ik stop met gasgeven moet de druk die de trubo heeft opgebouwd ergens heen kunnen en word die blijkbaar naar de uitlaat gestuurd.
blijkbaar is het geluid ook harder te horen omdat de golf herschreven is naar 143 pk ipv zijn originele 105, waardoor de druk in de turbo hoger word.
kan dit kloppen ?

vwjohnny
14-05-2014, 17:23
Mijn polo van 2002 doet dit ook als ik mn einddemper er af haal dit is heel normaal.
Volgensmij komt dit door de turbo verstelling die bij gas loslaten terug gaat naar de rust stand. De lucht die hier langs gaat maakt dit fluitende geluid denk ik. Iets anders kon ik niet bedenken aangezien een tdi geen bov heeft of wastegate.

Het is meestal wel zo dat je turbo druk hoger word na het chippen van de ecu.

Het geluid zou hier door ook harder kunnen zijn idd.

Je hoeft je geen zorgen te maken om het geluid.

quinten_b
14-05-2014, 17:31
Bedankt voor de reacties :)
Eerste keer dat ik een turbo in mijn wagen heb en was wat bang voor het geluid.

haga
18-05-2014, 18:37
hey.
ik heb dat geluid ook. met nameidd in 1 2 3e versnelling.
was voor mn chiptuning niet hoorbaar maar nu duidelijk. is volgens mij overdruk wat ie weg blaast via de uitlaat.

Dokter D
18-05-2014, 18:55
Niet bang zijn voor het geluid, het klinkt juist super.
Mijn golf 4 tdi deed het ook en dan net zo hard als in t filmpje :d