PDA

View Full Version : AUDI 90 TD ombouw naar MTDI AFN


audi-joep
14-08-2014, 16:52
Hallo allemaal!

Ben bezig met mijn project en zou graag wat input hebben.

Momenteel rijd ik een AAZ in m'n Audi 90.
Met AAZ pomp zonder governer,
K24 turbo, custom intercooler, oliekoeler,
PD130 inlaatspruitstuk, 63,5mm downpipe en uitlaat,
en een extra lange bak met tandwielen van een 5-cilinder Audi.
Max. 1.5 bar op top, 160KM/u is makkelijk te halen, maar daarna duurt het zeer lang.
Bij het optrekken zit hij normaal rond de 0.5-0.8 bar.
Dit maakt 103PK en net iets minder dan 220nm (wat heel laat pas tot stand komt).

Verbruik: Bij lekker doortrappelen ca. 1:15-1:16,5, bij rustig rijden 120 max, 1:17-1:18,5
Lange bak: de 3 is in verhouding iets te "lang" (of de 2 te kort), zit redelijke sprong van de 2 naar de 3. Vindt de AAZ niet zo heel fijn lijkt het. Doooooddd onderin :)
Bij 123km/u draai ik nu 2500 toeren, dit was 3500 toeren met de originele bak.

Steile berg op gaat lastig in de 3 in Z-Frankrijk, bovendien loopt de temperatuur van het water vrij snel op; ook op de snelweg in de 5 bij 100km/u. Olietemperatuur blijft tussen de 100-110 bij normaal rijden en 120 graden bij continue vol gas.

Het plan is om de AAZ te vervangen door een AFN.

Waarom mTDI ipv ECU?
Gaspedaal moet ik dan zien te fabriceren, sensors, vrij grote ECU moet weggewerkt worden, en onder de motorkap ziet het er weer wat minder "origineel" uit.
Ik hou van mechanisch:)

Doel is: Lagere temperaturen voor het water en de olie, de spool wat eerder dan 3000 (Wat ik nu heb.. grrr). Ik wil wel de K24 houden want die heb ik net splinternieuw er op gezet, en veel plug en play turbo's zijn er niet voor het Audi B2 platform.

Qua vermogen: 145 tot 160pk lijkt me meer dan zat. . Ik kan deze koppeling kopen van clutchnet die maximaal 300Nm aan kan, dus daar wordt hij op afgesteld. (http://www.clutchnet.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.pbv.v2.tpl&product_id=2004&category_id=81&option=com_virtuemart&Itemid=140)

Specs die ik in gedachten heb:
- AFN blok uit een Golf III
- PP764 verstuivers (want die heb ik nog liggen, ik weet dat FIRAD of Race520 beter zijn)
- 12mm MTDI pomp (lekker korte inspuittijd mogelijk)
- K24 turbo, inlaattraject en uitlaat allemaal gelijk houden als nu
Vraag: Hoeveel beter zal de K24 spoelen op een AFN t.o.v. een AAZ? Ik wil eigenlijk meer rookvrij, dan meer vermogen...
Wat kan ik verwachten?

- Meteen nieuwe koppakking met 12.9 bouten monteren.
- Ik wil meteen ASV zuigers monteren voor de betrouwbaarheid. Mooi op gewicht maken met zeer precieze weegschaal.
Vraag: Heb ik dan alleen de zuigers nodig of ook andere oliesproeiers?
Vraag: Kan ik dezelfde koppakking gebruiken, met dezelfde dikte als er nu in zit of wordt dit anders met andere zuigers?
- Nieuwe lagerschalen monteren.
- Vraag: Is het gebruikelijk om bij nieuwe zuigers ook nieuwe drijfstangen te nemen? Welke zou ik dan moeten nemen?

- Poelies, olieflens enz. zet ik allemaal over, dat is plug en play vanaf de AAZ.

Graag jullie ideeën!

Bijgaand nog een fotootje van motorruim en de wagen zelf.


http://www.joepmac.nl/901.jpg

http://www.joepmac.nl/902.jpg




(schaamteloos gecross-post vanaf TDiclub.. Sorry voor de overlast!)

Audi1981
14-08-2014, 17:50
Ik zou die k24 lozen en een vnt turbo nemen die je ombouwt naar drukbediening,
maar dat komt Bert ook nog wel zeggen :D

Je krukaspoelie zou ik trouwens voorzichtig mee zijn, daar zit demping in en das nie voor niks...

audi-joep
14-08-2014, 17:59
K24 zou goed gaan met TDI volgens Bert.
Geen zin om nog een turbo te kopen, heb net nieuw K24. En lufi bak enz. past dan ook niet meer... En ga niet met een powerfilter rijden. Dure VVT downpipe past dan niet meer.... Dus die wil ik eigenlijk per sé houden.
Anders zou het een GT1749VA (of zelfs een 2056... 2260 heb ik net laatst verkocht) worden omgebouwd naar drukbediening, maar dat zijn weer allemaal extra kosten en tijd waar ik liever niet aan begin ;)
Slechter dan een AAZ met K24 zal het niet worden?
Poelie zonder multiriem, oude style zegmaar, heeft ook een soort demping in zich meen ik. Ding kost ook 100 euro ofzo

Audi1981
14-08-2014, 21:35
Oh dan komt het goed, maar een AAZ flowt volgens mij niet beter als een 1.6d,
dus als je naar afn tdi gaat kom je wel beter uit :D

Mtdi
15-08-2014, 03:28
Heb in het begin dat ik met mijn Mtdi rond toerde ook een K24 gehad.
stond er versteld van wat er gebeurde dat ik van standaard verstuivers over ging naar die van een 150 pk t4, mijn koppeling ook destijds.
Maar zoals gezegd een vnt hebbende niet voor niks uitgevonden.

audi-joep
15-08-2014, 08:12
T4 150 verstuivers zijn net als 764ers .216?

Dus het gaat wel fun worden toch ;)

Mtdi
15-08-2014, 13:35
Best wel, maar er gaat niks boven een vnt direct koppel.

DÁ-BRT
18-08-2014, 13:45
Die zuigers zou ik niet eens over nadenken, jouw gewenst vermogen brengt dit niets behalve hoge kosten.

Kopbouten, tsja als het blok nu nog ok is laten zitten tot het stuk gaat. Voor dit vermogen heb je geen speciale kopbouten nodig.

De turbo discussie hebben we al gehad. Tuurlijk een kleinere turbo of VNT turbo spoelt sneller op, maar de K24 is erg leuk als hij gereviceerd is met fatsoenlijke verstuivers en 12mm pomp dan ga je door de 200pk heen.

Of je moet bewust kiezen om het blok voor meer vermogen op te bouwen, maar dan is de bak weer de beperking. Die zou ik liever ombouwen naar een 01E 6-bak die ook gewoon pas is met de juiste steunen in jouw auto.

audi-joep
18-08-2014, 15:16
Zuigers wil ik uiteindelijk om de olietemp zo gelijkmatig en laag mogelijk te houden. Gaat mij om maximale betrouwbaarheid met ca. 150-160PK en 300nm. En de best mogelijke spool van de K24 zonder al te veel roet.

Denk maar gewoon, koppakking meepakken als het blok eruit is, samen met nieuwe hydrostoters, is net zo handig lijkt me. Als het blok er in is hoop meer werk natuurlijk! Heb nu 12.9 bouten die goedkoper zijn dan OEM bouten. Heb er 1.8 bar mee gedraaid op de AAZ ;) Koppakking is ook maar 25 euro ofzo.

Dit wou ik dan wel doen:
nieuwe pd130 stoters monteren en nieuwe klepseals, kleppen/klepstelen polijsten
nieuwe nokkenaskeerring, misschien nieuwe frisse nokkenas Febi 135 euro
nieuwe krukaskeerring distr. zijde en of uitfrezen + overmaat
nieuwe krukaskeerring bakzijde
nieuwe koppakking gelijk als huidige met 12.9 bouten
nieuwe gloeipluggen monteren
nieuwe waterpomp met snaar, thermostaat. denk ook vrijloopdynamo gebruiken van a4 of audi 80 b4
denk ook nieuwe trillingsdemper van de krukas en nieuwe spanrol dynamo
alle pakkingen oliefilterhouder, koelvloeistofflenzen enz. nieuw, vloeistoffen uiteraard nieuw + bakolie meteen

Kop flowen voor betere flow onderin, zit ik nog over te twijfelen. Want meestal wordt het er niet "beter" op.

Onderblok laat ik voorlopig even zoals het is.

K24 is natuurlijk 4000km oud, echt nieuw en heb ook nog wel een zgan. t3 liggen... Verstuivers ook nog lekker fris.

Bak ombouw is niet makkelijk bij de audi, ook kopppeling moet dan omgebouwd, kabelschakeling enz.. Dus voor mij eigenlijnk geen optie. Denk voor een golfje heb je meer opties wat dat betreft..


Tips verder altijd welkom natuurlijk.


Vraag!
Hoe werkt dat ombouwen van bijv een 1749VA naar drukbediening?
Los van het feit dat downpipe en alles nieuw moet en de lufi-box waarschijnlijk niet past, en dat mijn intercoolersysteem ook opnieuw moet.
Kan je elke turbo ombouwen... Hmmmm een 2060VKLR ;)?

De 12mm pomp. kan dit gewoon op de tdi brandstofleidingen?

DÁ-BRT
19-08-2014, 13:12
Joep, waarom PD 130pk stoters? Waarom niet gewoon die van een AFN?

Gloeipluggen heb je niet (lees nooit) nodig bij een mTDI (is een kadootje van mij aan jou :) )

Ja, zoals aangegeven een pomp die ik lever is pas klaar op het blok. Wel laten weten of het een 028 of 038 serie motor is.

audi-joep
19-08-2014, 13:25
Hee Bert!

Schijnbaar zijn die zwarte stoters een backward compatible upgrade! Geharde stoters. Als ik het toch open heb..
Ina Black Valve Lifters
Prijs 8 euro p/st.

Gloeit een Mtdi dan niet noodzakelijk voor? Want ik heb alles toch al plug en play om aan te sluiten qua gloei-plus enz.
Niet dat ik er in de winter mee ga rijden, maar dan slaat hij toch altijd lekkerder aan, misschien iets minder rook de eerste tellen...

DÁ-BRT
19-08-2014, 13:29
Oh, dat wist ik niet. Goede tip. (eBay.de?)

Nee, de opbrengst en vervroeging hebben geen gloeien meer nodig.

Daarnaast als jij met een D of TD systeem TDI of SDI gloeikaarzen aanstuurt kan je ze naar een paar keer de container in gooien. :eek:

audi-joep
19-08-2014, 13:52
Bedoel je omdat die originele relaissen 30sec gloeien? Ik heb er met de AAZ ombouw wel een "snelgloei" relais op gebouwd, nu maar 3 tot 5 seconden gloeien namelijk.

profiteile.de is een goede en goedkope duitse webshop als je btw nummer hebt,

DÁ-BRT
19-08-2014, 13:54
Ja, klopt.

Maar je hebt het niet nodig, al kan het aansluiten geen kwaad. Zo lang je maar niet door te veel gloeien de stiften kapot maakt en dat ze in de verbrandingskamer komen.

Ok zal eens op die site kijken. Kvk registratie check..

audi-joep
19-08-2014, 13:58
Hier zijn ze ook wel goedkoop:

http://www.besteonderdelen.nl/ina-2384104.html

hebben wel meer moois voor goede prijzen zoals http://www.besteonderdelen.nl/febi-bilstein-1888560.html of http://www.besteonderdelen.nl/elring-203353.html

audi-joep
12-09-2014, 11:40
Even een update ;)
Plannen zijn in werking gezet!

1998 AFN blok van een Seat Toledo is inmiddels binnen en wordt gedemonteerd door HenkP.

12mm pomp van de PompMeister DaBRT wordt klaargemaakt.

Alle lagers en keerringen nieuw, trillingsdemper, nokkenas, klepstoters, veren enz.
Uitlaatpoorten worden aangepast door Freddy Cane in Gorredijk.
Nieuwe carterpan. Veel nieuwe delen van de dealer zoals bouten, moeren, enz. Nieuwe oliepomp. Enz....
Dynamo met multiriem en dynamischen spanner op advies van DaBRT!
1032mm snaar erop

Clutchnet rode koppelingsset voor max 400Nm.

Wat leuke citaten/feiten die ik vond op mijn zoektocht:
- voor een TDI is in theorie een 1.3 benzine radiator groot genoeg ;)
- een gekietelde AFN geeft minder rook dan een gekietelde 1.6TD ;)

DÁ-BRT
12-09-2014, 11:42
Mooi Joep, dan maak ik die baby blauwe pomp voor je klaar...

Audi1981
12-09-2014, 16:04
Dat wordt een leuk blokje! :thumbup:

Zollie
14-09-2014, 17:01
Klinkt lekker!!

Ik rijd inderdaad met de TDI en een radiator formaatje 1.3benzine :) Niks mis mee!

audi-joep
14-09-2014, 19:49
Zit nog te denken om dit misschien ook in te bouwen:

http://forums.tdiclub.com/showpost.php?p=3996180&postcount=2

http://www.youtube.com/watch?v=ZMuQhPClVCU


Scheelt weer wat olie dat verbrand wordt of in de IC komt...
Maar zou de oliekwaliteit niet achteruitgaan erdoor.. Want 't komt weer terug het carter in.

audi-joep
02-10-2014, 13:31
MTDI pomp by dieselgenius Da BRT....

http://www.audiforum.nl/forum/attachment.php?attachmentid=197033&d=1412253066

Larsv5
09-02-2015, 13:44
Is die al klaar...?

DÁ-BRT
09-02-2015, 14:19
Joep neemt zijn tijd. Als diesels niet meer op de weg mogen is zijn 90 waarschijnlijk klaar (Grapje Joep...)

audi-joep
09-02-2015, 14:25
Jawel! Hij is bijna klaar! Inderdaad zal het binennkort wel verboden, of heel duur gaan worden Bert... :(

Heb alles gebalanceerd, kop getuned, bijna alle delen nieuw. Behalve blok, kop, krukas,zuigers en drijfstangen eigenlijk.

Een paar aantekeningen.

- Multiriem, onderste gedeelte van alu steun weggezaagd. Nu met 1033mm riem.

- Febi krukastandwiel past minder strak dan een écht VW tandwiel.
Zie zelf: https://www.youtube.com/watch?v=2f3TVzJd9LE
VW: https://www.youtube.com/watch?v=6sNVR5ahwnA

- K24 turbo moet steun hebben aan de onderkant, anders steeds opnieuw lekkend spruitstuk. Aangezien 1.9 blok 16mm hoger is, rechter motorsteun aanpassen.

Foto's op chronologische volgorde ;)
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20001.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20002.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20003.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20004.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20005.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20006.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20007.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20008.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20009.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20010.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20011.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20012.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20013.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20014.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20015.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20016.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20017.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20018.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20019.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20020.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20021.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20022.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20023.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20024.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20025.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20026.jpg http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20027.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20028.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20029.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20030.jpg
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20031.jpg

Mtdi
09-02-2015, 14:42
Netjes Joep, veel plezier.http://i237.photobucket.com/albums/ff278/JanNieuwenburg/burnrubber.gif (http://s237.photobucket.com/user/JanNieuwenburg/media/burnrubber.gif.html)

DÁ-BRT
09-02-2015, 14:55
Ziet er goed uit!

Kootje74
11-02-2015, 20:39
http://www.joepmac.nl/90tdi/tdi20027.jpg

Is dit een originele koelwaterflens of waar komt deze vanaf? :confused:

audi-joep
11-02-2015, 20:56
Voor Audi motor, niet VW :)

Edit: niks van waar, zit ook op golf'en zie ik.

part nr 068121133m

of bedoel je de 'moderne' flens die normaal op zo'n tdi zit.

de koelflenzen van de audi90 motor heb ik over gezet, dan past het mooi met de bestaande pijpen.

is wel een nieuwe flens overigens :P

ewcaddymk1
11-02-2015, 21:28
sodemieters , netjes blok geworden zo.....en eeeh of topic die Zundapp :rock: :wuv: specs????

audi-joep
11-02-2015, 21:50
weet niet, is van m'n vriend de monteur.. maar loopt vast gewoon netjes 40 ;) :rolleyes: :rolleyes: ;);)

Kootje74
12-02-2015, 12:57
Voor Audi motor, niet VW :)

Edit: niks van waar, zit ook op golf'en zie ik.

part nr 068121133m

of bedoel je de 'moderne' flens die normaal op zo'n tdi zit.

de koelflenzen van de audi90 motor heb ik over gezet, dan past het mooi met de bestaande pijpen.

is wel een nieuwe flens overigens :P

Ja, deze aluminium flens bedoelde ik inderdaad. Het nieuwere spul is allemaal kunststof :(

Ziet er goed uit zo :thumbup:

EelcoB
12-02-2015, 15:55
Wauw super blok!

Ziet er goed uit!

audi-joep
12-02-2015, 18:00
Thanks guys

Audi1981
14-02-2015, 14:04
Is wel veel Hertog voor nodig bij zo'n blok opbouwen...

Marijn32b
14-02-2015, 20:34
Joep neemt zijn tijd. Als diesels niet meer op de weg mogen is zijn 90 waarschijnlijk klaar (Grapje Joep...)
Zou het zover komen? Dat kopen we nu toch af via de belasting?

Mooi blok!

audi-joep
08-03-2015, 12:34
Klaar voor inbouw!

http://www.joepmac.nl/IMG_0215.jpg

audi-joep
29-03-2015, 12:08
De motor zit er in
http://www.joepmac.nl/IMG_0496.jpg

audi-joep
31-05-2015, 17:58
Blok zit er al weer een tijdje in. niet zonder aanloopproblemen… Maar dat terzijde.

Bijvoorbeeld, gisteren uitlaatspruitstuk vervangen want was krom getrokken, vers gevlakt en mooi fris er op. Nieuwe pakkingen, 10 uur werk verder..
200KM gereden en…. weer lek bij cylinder 4. vreselijk slecht ontworpen spruitstuk met de k24. heb ook nog een "turbo nappy" om de turbo gedaan.
zelfs extra flexdeel in downpipe gelast, dacht misschien is dat oorzaak van lekken.
verder, toeren draai ik maximaal 4000 en dat is 195 km/u ( nog lang niet genoeg dus)
druk bouwt veel te langzaam op ook, maar dat wijt ik aan de slecht ontworpen intercooler, daar ben ik nog mee bezig.

kom ik op het volgende.. Wie heeft er info over actuator om VNT turbo om te bouwen voor druksturing? Extreem schaars om info over te vinden!!

fotos:

eerste uitlaatlek. met fiberpakkingen
http://www.joepmac.nl/eerste_lekkage.jpg

vlakken:
http://www.joepmac.nl/vlakken.jpg

nieuwe pakking staal 1 delig
http://www.joepmac.nl/staalpakking.jpg

weer uitlaatlek….
http://www.joepmac.nl/weer_lekkage.jpg

weer uitlaatlek….
http://www.joepmac.nl/lekk.jpg

oem multiriem
http://www.joepmac.nl/riem.jpg

overzicht plaatje
http://www.joepmac.nl/motor.jpg

greetz!

Zollie
31-05-2015, 20:32
Waarom nog het spruitstuk van een 1.6TD gebruiken? Bij mij lekten die krengen ook altijd op de achterste cilinder.

Kan ook een Audi80 spruitstuk nemen, dan kan je ook de 80 luchtfilterbak gebruiken en ziet t er nog steeds goed uit, en heb je origineel filter.

DÁ-BRT
01-06-2015, 06:13
Ik denk echt dat die intercooler een hoop verziekt, want die pomp in combinatie met fatsoenlijke verstuivers levert normaal meer dan 200pk op in combinatie met een KKK K24.

Stapje voor stapje Joep :)

Hoe je de turbo om moet bouwen heb ik je gisteren uitgelegd. Meestal pak ik een aftermarket druk membraam via eBay met een 0,8 bar instelling.

audi-joep
01-06-2015, 08:33
MTDI heeft me gewezen op de Forge actuators, en vond deze:
http://www.forgemotorsport.com/content.asp?inc=product&cat=&product=FMACVAG04

Mtdi
03-06-2015, 13:42
Joep je inbox zit vol.

golffan
23-12-2015, 00:27
Nog vorderingen hier?
Heb deze altijd met plezier gevolgd ... :thumbup:

audi-joep
31-12-2015, 13:46
De Audi is nu aan het slapen in de garage met de CTek druppellader eraan…

Van alles gebeurd in 2015, nieuw setje BBS opgemaakt 8.5J rondom, achter 2.5J rand en voor 2J, michelin pilot sport 3 erop. Andere intercooler gemaakt, target blueye hermonteerbaar ingebouwd (zit in pelicase), en natuurlijk het motorische verhaal…
200PK ga je in ieder geval nooit! halen met een K24 en deze 12mm pomp. komt ook doordat deze maar 4000 toeren maximaal draait.. Daarover later meer.

Anyway, ik bleef toch roet houden bij de boutjes van het uitlaatspruitstuk, ondanks een ander, gevlakt spruitstuk. In totaal het 3e Uitlaatspruitstuk bleef toch weer lekken.

Toch mooi mee naar de Cote d’Azur geweest, op de peages 160-170km/u aangehouden. Verbruik 1:18 gemiddeld gehaald over de hele vakantie.
En een weekje nadat ik terug was plofte de K24 @ 1.9 bar (met wastegate helemaal dichtgeschroefd). Dit was nadat er al een tweetal drukslangen plofte. Uitlaatwiel miste een schoep.

Toen maar een hele mooie, gereviseerde Garrett T3 gekocht en een GFB D-Force boostcontroller. Erg mooie instelmogelijkheden. Ik draai nu 1.6 bar. Wastegate blijft 100% dicht totdat je de gewenste druk hebt bereikt en dan gooit hij hem open.

Bij de montage van de turbo wilde ik 100% per se lekvrij dit keer. Dus nog maar een uitlaatspruitstuk gevlakt, en ditkeer gemonteerd met VHT Copper Cement pakkingpasta. Had ik aardig wat over gelezen op ’t net. Metalen VW uitlaatspruitstukpakking, en metalen uitlaatpijppakking, allemaal dun ingesprayd met VHT, lekvrij, TOP!!!
Na inspectie van de oude delen bLeek dat het tussen turbo en spruitstuk lekte, niet tussen blok en spruitstuk. Daar zit nu dus ook een metaalpakking tussen, met VHT Copper erop gesprayd:)

Performance:
Hij blijft onderin nog beetje rokerig maar kan de T3 zijn
Vmax is 205 kmm/u @ 4000tpm, mis nog de toeren van 4000 naar 4600 toeren, andere governerveer moet ik nog laten maken.
4600 toeren zou 235 km/u zijn.

golffan
31-12-2015, 17:19
Das wel jammer, van die turbo. Wanneer is hij precies geploft? Ik bedoel aan welke snelheid/accelaratie. En hoe warm had de motor/olie toen? En welke olie gebruik je precies? Aangezien ik ook mtdi rij ben ik erg benieuwd naar de beperkingen van alles. Mijn k24 nagelnieuw draait nu ook vrolijk 1.8 bar. Ik heb een 11mm pomp en hij kan tot 6000 toeren draaien al doe ik dat nooit omdat hij boven de 4000-4500 gewoon geen zin meer heeft. Vraag me eigenlijk af waar dat precies van komt, rijd overigens wel nog met de originele injectoren. Ben benieuwd naar de verdere vorderingen :thumbup:

audi-joep
31-12-2015, 17:44
190 km/u rijden met 1.80-1.9 bar
Met de boostcontroller op de T3 kan je de druk instellen, en is mij opgevallen, hoger dan 1.55 bar komt er toch niet veel trekkracht bij.

4500 tot 5000 toeren is een mooi maximum voor een TDI vind ik zelf


gebruik altijd 0w40 mobil, olie met koeler was maar 100 graden ong.

edit: de K24 was ook nagelnieuw bij mij trouwens, maar die wastegate is gewoon niet ideaal. omdat hij een beetje open kruipt, en of hij gaat te laat een beetje, of niet open. daarom nu voor een t3 gegaan, die heeft een aftapbaar slangetje voor de wastegate en de k24 is een harde leiding;)
k24 had wel een iets groter compressorwiel overigens. dus heeft misschien tikkel latere spool, maar zou iets harder moeten doortrekken met dezelfde druk

golffan
02-01-2016, 19:07
Klopt wat je zegt. Daarom heb ik gaten geboord in de harde leiding naar de wastegate, werkt hetzelfde als een bleedvalve. Zo blijft mijn wastegate ook volledig dicht tot aan 1.7 bar en gaat dan pas open en in de hogere toeren ook genoeg open om die 1.7 bar aan te houden. Wastegate verdraaien is inderdaad niet interresant gezien hij blijft opengaan vanaf 0.6 bar alleen gaat hij minder ver open. Zo heb je meer turbogat. Heb dit getest door de wastegate los te schroeven van de turbo, deze in de bankschroef vastgezet en met de compressor beginnen spelen. Hoeveel pk haal je dan nu? Of heb je hem nog niet op de bank gehad?

Ilker
10-01-2016, 09:44
En als je een inlaatspruitstuk gebruikt van een K14 op een K24 turbo? Zelfde pasvorm en grootte.
Deze heeft geen overdruk BOV potje. is dat gevaarlijk om zonder da potje te rije? Waarom afdoppen als je het ook zo kan doen.
Snap het even niet :confused:

audi-joep
10-01-2016, 10:40
En als je een inlaatspruitstuk gebruikt van een K14 op een K24 turbo? Zelfde pasvorm en grootte.
Deze heeft geen overdruk BOV potje. is dat gevaarlijk om zonder da potje te rije? Waarom afdoppen als je het ook zo kan doen.
Snap het even niet :confused:

Heb reeds het PD130 inlaatspruitstuk. Inderdaad zonder BOV potje.
BOV potje = onnodig, zit op een AAZ ook niet meer.
Maar daar gaat het niet om, de BOV kan de druk niet reguleren boven ca. 0,8 bar.

Je moet geen gaatjes boren in de leiding van de K24, dan creeer je een "open" systeem, waar oliedampen uit komen (viesss), en in theorie zandjes en vocht in kunnen komen..
Beter zou zijn de leiding doorzagen, wastegate heel los zetten zodat hij heel vlot al open gaat, dan een boostcontroller op de leiding maken, electronisch geen bleedvalve:)
Door de luchttoevoer naar de wastegate niet 100% dicht te maken (er lekt altijd wel iets door naar de wastegate, ondanks de gaatjes), heb je mogelijk een iets lekkende wastegate vanaf 1.0 bar, en daardoor hogere EGT's.. Been there;)

Ondertussen de MTDI pomp eens open gemaakt, en governer veer eruit.
Gemeten de veerconstante, en een andere veer komt er aan… Mooi inbouwen en dan eens bij JD op de testbank. Doel is toch wel 160-170pk

vwjohnny
02-04-2016, 20:04
Reed deze laatst in Doetinchem?

audi-joep
13-03-2017, 15:36
hij gaat over paar weekjes weer de weg op ;)

Achteraf, 200PK met een K24 en een Mtdi lijkt me beetje overdreven. Misschien met evenveel rook erachter als een cruiseschip.

Ik zit te denken om een mooie moderne Holset turbo (HE221) te nemen in de toekomst.
Ja, ik wil wastegated blijven rijden ;)

DÁ-BRT
13-03-2017, 15:59
Klinkt goed, ik ben benieuwd naar het resultaat!