PDA

View Full Version : EGR klep: Waarom moeilijk doen als t wehkamp kan?


sjampoo
18-08-2005, 20:42
Waarom moeilijk doen als het wehkamp kan?

De EGR klep dus...

In onze 2e bedrijfs T4 ligt een fijn Turbo Diesel blokje. (geen TDI, maar gewoon 1.9 TD).

D'r zit een EGR klep op (tuurlijk!),..

Nou kan je verschillende dingen doen met die EGR klep. Ik kom de volgende opties tegen op 't internet:

- Ofwel een plaatje tussen de klep en de uitlaat: alles functioneerd, maar d'r komt geen uitlaatgas meer door)

- Ofwel de vacuumslang die de klep aanstuurt (membraanklep) 'verstoppen'

- Ofwel de software dmv VAG-com veranderen/aanpassen.



Maar waarom niet gewoon de schakelaar op de pomp aanpassen? D'r zit een schakelaar aan de gashendel (met groot "EGR" erop) op de pomp. Deze stuurt de magneetklep die wel of geen vacuum op de EGR-klep zet....

Lijkt me veel makkelijker: Ofwel de schakelaar altijd 'dicht' zetten: gaffa-tape to the resue, ofwel de schakelaar altijd 'open' zetten: Buig of stekkertje los gooien..


Wat zie ik over t hoofd?


PS: 't zelfde systeem zit ook op de bedrijfs 'peugeot-expert': schakelaar op de pomp: De turbo en klep zelf zitten veelste ver onder / achter 't blok verwerkt zodat ik er niet bij kan: daarom wil ik die schakelaar 'manipuleren'... Maar hoe?

Waarneer is de EGR klep nou open?

Schakelaar is 'dicht' bij 'geen gas' tot 'een beetje gas', en schakelaar zegt klik (open) bij 'meer dan deel gas' tot 'vol gas'...??

Mij lijkt t dat de EGR pas bij vol gas open gaat (en dat t dus voordelig zou zijn de schakelaar met gaffa-tape op 'altijd dicht' te zetten..)..

O.Z racing
18-08-2005, 22:40
de egr gaat nooit open bij volgas,anders komt er teveel "dood" gas terug in de verbrandingsruimte en dat wil je niet hebben bij volgas.dan wil je max vermogen.

Pedaalemmer
19-08-2005, 00:33
of je die klep nou permanent dicht zet of niet...de software moet zowiezo gecheckt worden...dus waarom muiken als er ook een goede oplossing is. Op het tdiforum weten ze je er alles over te vertellen!

Dennis@polo86c.nl
19-08-2005, 10:28
Hier staat ook nog wat hierover te lezen:
http://www.problemcar.nl/index.php?topic=32634

Volkswouter
19-08-2005, 11:23
Die schakelaar dicht zetten is wel een leuke optie,maar wat nou als de klep zo aangeslagen is dat je altijd lekkage langs de klep hebt ?

Dit is dus bijna altijd het geval.EGR is een waardeloos systeem en zit alleen maar op de motor vanwege de milieu wetgeving.

Een goed werkend EGR systeem mag alleen in het deellast gebied van de motor werken.

JK Le Mans
19-08-2005, 11:33
ik zeg gewoon dich dat ding met een plaatje !

http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/egr_plaatje/plaatje_egr.htm

Dennis@polo86c.nl
19-08-2005, 12:15
Die dichtgeslibte kanalen: kun je nagaan wat voor fijne rotzooi die diesels uitstoten...
Met of zonder EGR-klep.

Voor mij reden genoeg om, ondanks de 35.000 km :eek: het afgelopen jaar, geen diesel te gaan rijden.
Over een paar maand wordt de afstand woon-werk gehalveerd, dus ik blijf mooi op benzine rijden.

sjampoo
19-08-2005, 12:46
Tja.

Diesel: Roet (fijn stof), NOx en CO(2)..
Een Benzinemotor heeft qua roet gewoon minder (over)last,...

Desalnietemin:
- Oxi kat ter terugdringing van NOx en CO uitstoot
- EGR ter terugdringing van NOx uitstoot
vervolgens:
- problemen met roet uitstoot -> Partikel filter

Het zou gewoon verboden moeten worden!

Dennis@polo86c.nl
19-08-2005, 12:57
Wat wou jij in je 2f gaan bouwen? :) ;)

Maar idd, vooral die oude diesels zonder enige milieutechnische voorzieningen, waar dan vervolgens in door wordt gereden totdat het lijk echt dood is, zijn mij echt een doorn in het oog (en stank in de neus).
Roetfilter prima, maar er rijden nog miljoenen sterk roetende diesels rond. En dan ook nog zo'n mooie POWERRRbox erop (het liefst zo'n neppert bestaand uit een weerstandje waarmee de koelvloeistoftemperatuur genept wordt) erop: pluimmm!

Tot zover mijn vrijdagmiddag bijdrage :)