PDA

View Full Version : Panoramadak Golf 5/6 variant


Jakkie Takkie
08-03-2015, 10:58
Is er hier op het forum iemand die al zelf heeft zitten knoeien met het panoramadak van de Golf 5 of 6 variant? Mijn dak gaat niet meer goed dicht, lijkt alsof hij heel zwaar loopt en daardoor vanuit open naar de kiepstand (ventilatiestand) net niet ver genoeg dicht schuift en daardoor niet dicht wil. Ben al aan het googelen geweest maar kan er erg weinig over vinden, de meeste problemen zijn toch met lekkage e.d. maar dat is bij mij gelukkig nog niet aan de orde. Ik ga er even vanuit dat het dak van de Tiguan en de Touran hetzelfde is maar ook daarover weinig info.

IK heb zelf al een beetje WD40 gebruikt om het wat beter gangbaar te krijgen maar geen resultaat. Voor zover je het kunt zien ook bekeken of er viezigheid in zit die de zaak blokkeert maar ook daar zie ik op het eerste gezicht geen belemmeringen.

Als iemand wat weet houdt ik me aanbevolen :thumbup:

Martyn
08-03-2015, 13:05
Er is speciaal vet voor en gereedschap om het te reinigen en in te smeren.

Belangrijk is die daken heel goed schoon te houden zand vrij met name de rails etc en zorgen dat ze goed gesmeerd zijn anders lopen ze inderdaad vast of gaan defect.

Jakkie Takkie
08-03-2015, 16:42
Okay, dus daar moet ik dan voor naar de dealer. Morgen maar eens bellen, niet fijn als je op de snelweg zit en je dsk wil niet dicht 😁

Martyn
09-03-2015, 18:15
Ja klopt, het is een behoorlijke tube met redelijk dik vet is inderdaad bij de dealer te krijgen en het gereedschap is een opzet stukje voor die tube wellicht kan je die ook wel krijgen bij hun gok niet dat hij heel duur is.

En helaas zijn er wel wat problemen met die daken, maar het blijft wel een mooi systeem om te hebben in de auto.

Als je nog wat info wilt over het reinigen etc stuur je maar een pm ;) als je het zelf gaat doen teminste.

Jakkie Takkie
09-03-2015, 21:51
Het is idd een mooi dakje, ben er verder ook heel blij mee. Gezien alleen het risico op hoge reparatiekosten laat ik het deze keer even bij de dealer doen, misschien is er ook nog wel iets anders aan de hand dat hij zo zwaar loopt.

Martyn
11-03-2015, 00:01
Gelijk heb je :thumbup:

Jakkie Takkie
28-03-2015, 12:34
Ik heb het dak nu onder handen laten nemen door de dealer en het werkt weer prima. Volgens mij hebben ze alleen de geleiding rails ingevet met dat speciale spul en de storing uitgelezen. Door het 'vastlopen' gaf het systeem de melding 'inklembeveiliging' maar ze konden verder niets vinden. Rekening komt nog....

Jakkie Takkie
16-05-2015, 21:27
Kosten ca. €90.=. Als je zelf een panoramadak hebt ff opletten want dit zou normaliter bij het normale onderhoud moeten worden meegenomen!

Jakkie Takkie
24-05-2017, 19:40
Volgens mij ben zijn er niet veel hier op het forum met een panoramadak in een Golf 6 maar ik heb hier weer iets. Nu (auto is inmiddels ruim 7 jaar oud) begint mijn dak een beetje te rammelen. Dit doet het zowel in de open stand (tilt) als dicht. Wanneer ik het dak helemaal open schuif lijkt het weg te zijn maar dan heb je ook wat meer windgeruis natuurlijk.

Iemand een idee waar dit gerammel vandaan komt? Ik kan nergens losse schroeven oid ontdekken.