PDA

View Full Version : Accu achterin, pluspunt voorin. Hoe?


kwaroks
16-03-2015, 18:35
Zoals de titel al laat zien ben ik opzoek naar de mogelijkheden om een pluspunt onder de motorkap te maken.

Wat is het geval? Door ruimtegebrek heb ik mijn accu achterin de auto geplaatst. Nu heb ik een behoorlijk dikke kabel vanuit de + naar de motorruimte getrokken. Ook de massa heb ik naar voren gelegd.

Onder de motorkap heb ik enkele kabels die op de + en de massa moeten worden aangesloten. Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste kan doen?

Ik kan alles aan elkaar solderen, maar dit heeft niet echt mijn voorkeur.

Zijn er mensen die mij hulp kunnen bieden :thumbup: ?

Style
16-03-2015, 18:54
Ik heb zo'n verdeel rail genomen deze heb ik alleen in de auto liggen om dat ik wat meer plussen nodig had in de auto en de doorgaande is die naar de startmotor.
Ik heb ook de accu achter in liggen ;)

https://www.stroomwinkel.nl/c-141-dc-distributie.aspx

kwaroks
16-03-2015, 19:00
Dus je hebt een kabel van je accu naar je startmotor en daartussen heb je een verdeel rail gemonteerd en daar je overige plussen op aangesloten?

René
16-03-2015, 19:05
Mooie oplossing, Style!

bults
16-03-2015, 22:23
Ik zou ook graag mijn accu achterin monteren. Wat voor dikte kabel heb je genomen en heb je deze ook apart afgezekerd?
Hoe doe je dat met je massa? Kun je deze niet gewoon achterin monteren ipv een aparte kabel te trekken, dacht ik zo.

En over je verdeelblok. Misschien kun je een Golf 4 verdeelkap gebruiken. Deze ziet er in mijn ogen wel strak uit.

Sven-GTI
16-03-2015, 23:58
Heb m'n accu ook achterin. De lange + kabel heb ik halverwege onderbroken met een hoofdschakelaar.
Massa heb ik gewoon achterin aan m'n carrosserie gemaakt :thumbup:

Sven-GTI
17-03-2015, 16:52
@ Style

Kun jij niet even een foto plaatsen van je verdeelrail? :P
Want zoiets wil ik ook wel onder de motorkap of binnen maken, kan ik wat ideeën opdoen :D

Style
17-03-2015, 18:15
Ik zou ook graag mijn accu achterin monteren. Wat voor dikte kabel heb je genomen en heb je deze ook apart afgezekerd?
Hoe doe je dat met je massa? Kun je deze niet gewoon achterin monteren ipv een aparte kabel te trekken, dacht ik zo.

En over je verdeelblok. Misschien kun je een Golf 4 verdeelkap gebruiken. Deze ziet er in mijn ogen wel strak uit.

Ik heb een 50mm2 kabel genomen die af gezekerd direct bij de accu 250A.
Massa achter op de body gezet en dan idd een kabel naar voren net voor het schutboord de verdeler gezet en van daar uit naar de startmotor.
Dikke massa kabel van de versnellingsbak naar de zelfde kant van de body als waar de massa van de accu op zit bij mij is dit rechts.

Zal eens kijken of ik nog ergens een foto heb liggen ;)

Audi1981
20-03-2015, 22:26
Peter (Style) heeft het helemaal volgens het boekje gedaan idd ;)

Erik Baas
20-03-2015, 22:30
Tja, als je aanneemt dat de body een goede geleider is voor de min, en daar twijfel ik eigenlijk nogal aan... Heeft iemand daar wel eens serieus onderzoek naar gedaan?

The_Maxx
21-03-2015, 11:20
Tja, als je aanneemt dat de body een goede geleider is voor de min, en daar twijfel ik eigenlijk nogal aan... Heeft iemand daar wel eens serieus onderzoek naar gedaan?
Je weet dat in een auto de min ALTIJD op de body zit? :thumbup:
Ook origineel. Alle minnetjes gaan op de kas. Dus ook van het blok, de bak en de accu. Zelfs massaschakelingen werken op die manier.

Enige uitzondering zijn die tegenwoordige plastic/carbon body's die hebben wel gewoon aparte minnen.

Erik Baas
21-03-2015, 16:30
Je weet dat in een auto de min ALTIJD op de body zit?Bij Engelse auto's van de jaren '60 en ouder niet. :-p

Maar wat ik bedoel is dat de weerstand van de body volgens mij gewoon te hoog is om een goede geleiding van de stroom te waarborgen. Aan de verlichting merk je soms al dat er spanningsverlies optreedt in de bedrading én de massaleiding, maar als je de accu achterin plaatst moet ineens de stroom voor de startmotor er ook doorheen! Ga maar eens _meten_ hoeveel spanning je verliest, ik denk dat je je rot zal schrikken...

Sven-GTI
21-03-2015, 17:29
Zelf nog niet getest, maar bijvoorbeeld bij een BMW zit de accu vaak achterin en daar zit de massa ook gewoon naast de accu op de body.

Zelf heb ik dit ook gedaan bij mijn golf, alleen nog niet getest of het zo werkt :D

Style
21-03-2015, 17:51
Nooit het verlies getest maar hij start en rijd.
Voor de rest geen elektrische problemen.

Dokter D
22-03-2015, 00:33
De body is een prima geleider, niets mis mee.

kwaroks
22-03-2015, 11:59
Ik heb de hele massakabel naar voren gelegd, maar dit is dus niet nodig.

Vanaf mijn baksteun (boltaction) heb ik de massa naar de carrosserie. En de massakabel vanaf de accu heb ik ook op de carosserie vooraan gemaakt.

En een massa vanaf de starter naar de carrosserie. Wederom hetzelfde punt als waar het massapunt vanaf de baksteun heen gaat.

VeeDubber
22-03-2015, 13:26
Kleine tip mijnerzijds; Het is beter om een massaschakelaar ipv een hoofdstroomschakelaar te monteren. Reden is dat tussen je accu en de hoofdstroomschakelaar stroom zou kunnen blijven lopen. Wanneer je de massa onderbreekt, kan de stroom niet meer lopen. Is een iets veiligere oplossing.

Distribox met zekeringen is ook handig, ze zijn er in vele vormen en maten:
http://i.ebayimg.com/00/s/NTAwWDUwMA==/z/MdUAAOSwBvNTrZT2/$_57.JPG

Style
22-03-2015, 15:37
Nooit bang om domme vragen te stellen dus eigenlijk wat je zegt is tussen de korte massa kabel van accu naar chassis daar een massa schakelaar tussen zetten.

Dan ga ik gelijk zo schakelaar halen ;)

Plus is wel af gezekerd gelijk bij de accu.

http://s23.postimg.org/9tnv69w2j/DSC_9741.jpg (http://postimg.org/image/5xajaab2v/full/)

Sven-GTI
22-03-2015, 15:51
Ik heb de schakelaar juist tussen de + zitten. De reden hiervoor is dat de schakelaar nu mooi naast m'n stoel zit.

En de massa zou dan achterin de auto zitten. Maar als ik de auto langere tijd niet gebruik gaat de accu er toch uit.

Style
22-03-2015, 16:22
Dat voordeel heb ik nog niet eens gezien ik haal nu altijd als ik weg ga de Plus pool los maar die draai je dan gewoon dicht.
Alleen dan blijft hij achter in dus massa of Plus schakelaar maakt niet zo veel uit zie geen mooie oplossing om zo'n schakelaar voor in kwijt te kunnen.

Audi1981
22-03-2015, 22:08
Je weet dat in een auto de min ALTIJD op de body zit? :thumbup:
Ook origineel. Alle minnetjes gaan op de kas. Dus ook van het blok, de bak en de accu. Zelfs massaschakelingen werken op die manier.

Enige uitzondering zijn die tegenwoordige plastic/carbon body's die hebben wel gewoon aparte minnen.


Bij Engelse auto's van de jaren '60 en ouder niet. :-p

Maar wat ik bedoel is dat de weerstand van de body volgens mij gewoon te hoog is om een goede geleiding van de stroom te waarborgen. Aan de verlichting merk je soms al dat er spanningsverlies optreedt in de bedrading én de massaleiding, maar als je de accu achterin plaatst moet ineens de stroom voor de startmotor er ook doorheen! Ga maar eens _meten_ hoeveel spanning je verliest, ik denk dat je je rot zal schrikken...

Ho even dames, VW gebruikt een aantal massapunten die netje geplaatst zijn zoals het hoort, het spanningsverschil (of verlies) is weinig. Verder is de motor netjes geaard en heb je daar eigenlijk weinig problemen mee.

Wat Veedubber zegt; zo'n hella schakelaar is idd bedoeld om de massa kort bij de accu af te schakelen, ik zou liever op zo'n open schakelaar geen plus hebben als je body aan massa ligt met 50mm2 :D

vw1rijder
08-11-2015, 20:57
Welk soort accu hebben jullie gebruikt voor achterin de auto?

daNpy
08-11-2015, 21:34
Varley Redtop!

Ik heb nog een CSB batterij over trouwens - deze is te koop.
20A, weegt 6,7 kg.

daNpy
08-11-2015, 21:36
Zoals de titel al laat zien ben ik opzoek naar de mogelijkheden om een pluspunt onder de motorkap te maken.

Wat is het geval? Door ruimtegebrek heb ik mijn accu achterin de auto geplaatst. Nu heb ik een behoorlijk dikke kabel vanuit de + naar de motorruimte getrokken. Ook de massa heb ik naar voren gelegd.

Onder de motorkap heb ik enkele kabels die op de + en de massa moeten worden aangesloten. Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste kan doen?

Ik kan alles aan elkaar solderen, maar dit heeft niet echt mijn voorkeur.

Zijn er mensen die mij hulp kunnen bieden :thumbup: ?


Ik heb zo'n ding:
http://www.raceparts.cc/images/product_images/original_images/45700.jpg

Kost iets van 15 euro :)

yuli
20-02-2016, 18:46
Even een oud topic naar boven halen.

Ik heb bij mijn golf 1 ook de accu achterin geplaatst maar heb toch een probleem; Ik meet maar 7 volt aan de start motor.

Even de huidige opzet;
- 76 AH accu (nieuw en vol achter)
- min van de accu met 35 mm2 massa kabel aangesloten op gordelpunt onder achterbank (vast gebout)
- plus 50 mm2 plus kabel naar 250 A zekering naar hoofdstroomschakelaar
- hoofstroomschakelaar met 50 mm2 naar voren verdeelrail in motorruimte.
- verdeelrail motorruimte 50 mm2 naar startmotor
- massa startmotor met 35mm2 naar chassisbalk (originele massa punt accu)

Ik meet achter 13 volt op de plus en een willekeurig massapunt
Ik meet 6-7 volt op de 50mm2 plus en een willekeurig massapunt in de motorruimte.

Zou bij mij de body dat toch niet zo goed geleiden?

Rallyegolf20vt
21-02-2016, 10:13
Of in de plus draad met verdelers etc. ergens veel weerstand.

Christiaan
21-02-2016, 13:31
Massapunt onder de achterbank wel kaal en schoon? Een laklaag geleid ook niet echt geweldig...

Erik Baas
21-02-2016, 15:56
Zou bij mij de body dat toch niet zo goed geleiden?
Tja, volgens mij is dat altijd een zwak punt, anderen spreken dat weer tegen... In dit geval kun je het simpel testen: verbind de massapunten van voor en achter nog eens extra met elkaar dmv. een hulpstartkabel (of twee aan elkaar, als die ene te kort is), en doe de meting dan nog eens.

giuliettaevo
21-02-2016, 18:05
De body zal prima geleiden mits er goed contact mee wordt gemaakt... Dus geen verf of roest tussen de verbinding. Een in de body gelaste moer of bout is ideaal.

Meet je op andere punten ook een lager voltage? Bv bij de hoofdstroom schakelaar of de zekering?

heinz74
21-02-2016, 18:28
zit misschien teveel troep tussen?..bij mijn e30 gaat dezelfde kabel vanuit de kofferbak..door de auto ,door het schutbord zo naar de pluspool in de motorruimte waar bij 4 cylinders de accu staat.daar kan je ook starthulp geven eventueel...hier takt de kabel af naar de startmotor (dikke sjaak) en naar de zekeringkast (iets minder dikke sjaak)..
en dat is het..
de aardekabel in de kofferbak aan de chassisbalk is hooguit 20 cm lang
dit werkt al 25 jaar..

Herm Schreurs
21-02-2016, 18:52
Tja, volgens mij is dat altijd een zwak punt, anderen spreken dat weer tegen... In dit geval kun je het simpel testen: verbind de massapunten van voor en achter nog eens extra met elkaar dmv. een hulpstartkabel (of twee aan elkaar, als die ene te kort is), en doe de meting dan nog eens.

Je stalen carrosserie zal ALTIJD goed geleiden van voor tot achter, en dan heb ik het over de vaste delen, dus niet de aangeschroefde spatborden. Alles zit met punt- en gewone lassen met elkaar verbonden dus als die niet goed geleid dan is er iets heel anders niet in orde ;)

@yuli: meet je 7 Volt in rusttoestand of tijdens het starten? Welke maat (mm2) kabel heb je gebruikt?

yuli
21-02-2016, 23:21
Bedankt voor de input allen. Jullie geven allen, de info waar ik aan twijfel en na kan gaan. Dat ga ik morgen doen.

Ik heb een originele bmw kabel gebruikt (50 mm2) maar in de bmw ging deze direct van de plus klem van de accu achter naar voren zoals Heinz zegt. Ik heb echter in de accu bak met 35mm2 van plus accu naar megafuse van megafuse naar hoofdschakelaar. Van hoofdschakelaar naar terminal buitenkant accubak getrokken. Dan zit daar de 50mm2 op aangesloten die helemaal naar voren loopt en die eindigt op de verdeelstation in de motorruimte. Van verdeelstation een klein stukje 50 mm2 naar startmotor daar zit op dit moment ook de andere plussen op.

De extra kleine plus draad waar Heinz over schrijft ligt er ook maar heb ik nog niet aangeloten op de kast, wilde ik nog uitzoeken waar ik deze bij kan zetten en kijken of het nodig is.

Ik heb het massa punt bij de gordelpunt ook niet kaal gemaakt dus dat moet ik ook doen. Stom, wel voor kaal gemaakt. Daarnaast heb ik de massa achter wellicht iets langer gelaten dan nodig is.

Het gekke was dat op eerst contact alles werkte maar na een start poging een klein kuchje van de startmotor en daarna niks meer op contact dan een flauw klokje. Ik meet idd nu 7 volt in rust toestand.

yuli
22-02-2016, 20:42
Massapunt onder de achterbank wel kaal en schoon? Een laklaag geleid ook niet echt geweldig...

Christiaan bedankt :thumbup: dat was het.

Ik heb gordels achterin dus ik het oog op de twee gordels gezet en niet kaal gehaald eronder :screwy: . Even met een draadborsteltje en het oog onder de gordels gezet. starten en lopen!

Sven-GTI
29-02-2016, 13:40
Even een vraagje uit interesse:

Hoe hebben jullie de plus-kabel in de motorruimte verbonden met de nieuwe plus-kabel?


Ik dacht zelf aan de volgende methode:

Het idee is een stalen strip van +/- 30mm breed, 5mm dik en 10cm lang. Daarover ligt een dunne koperen strip en erdoor zitten 4 (of meer) koperen boutjes, maar wellicht is staal slimmer? Die kabel gaan door middel van kabelschoentjes met oog contact maken met de koperen strip.
Een of twee van de buitenste boutjes wordt m8 of m10, daar komt de 'dikke' kabel aan. De rest is m6.
Het grijze stuk is (zeer stevig) kunststof die ik ga gebruiken om de strip te monteren

Het voordeel van deze methode is dat ik vrij makkelijk een extra + aan de voorkant kan pakken van de 'verdeelstrip'


http://myalbum.com/photo/fUDEk4xymPOJ/540.jpg


Of hebben jullie een ander/beter idee? Mijn creativiteit wil niet echt meewerken dus heb nog niets anders kunnen bedenken :D

Erik Baas
29-02-2016, 14:04
Zijn zulke strips niet compleet te koop? Als je toch zelf gaat knutselen, neem dan een strip messing (ipv. staal + koper).

yuli
29-02-2016, 14:37
Hoi Sven, die dingen zijn compleet te koop. Ik heb zelf de plusbox gebruikt van een BMW e36 moet je even in mijn topic kijken voor de bestelnummers.

Ik heb de plus van startmotor naar plusbox ook voorzien van een nieuwe stukje 50mm2 kabel.

Sven-GTI
29-02-2016, 14:49
Kijk, dit is input waar ik iets aan heb :D

giuliettaevo
29-02-2016, 21:46
Simpel trillingsdempertje werkt ook.het rubber tussen de twee helften isoleert prima.

Of je gaat rechtstreeks naar de startmotor en gebruikt die als pluspunt. Dat is het makkelijkst. Startmotor is ook de enige verbruiker die die dikte kabel echt nodig heeft.