PDA

View Full Version : T4 2.5 TDI Startproblemen


Gijs
17-04-2015, 00:14
Na al enige tijd zoeken van de storing, post ik 'm op het forum. :)
Het verhaal;

Afgelopen weken mijn T4 met ACV motor geserviced. Hierbij is het onderstaande vervangen;
- Gloeibougies
- Multiriem met rollen
- Accu
- Dynamo gereviseerd (en getest door dat bedrijf)

Wanneer de auto op contact gedraaid wordt, gaan er GEEN lampjes op het dashboard branden. De verlichting van de verlichtingschakelaar brandt wel op.

Wat er allemaal WEL werkt :)
- Verlichting
- Ruitenwissers
- Alarmlichten
- Grootlicht
- Mistlicht inclusief controle lampje
- Km-stand en klokje
- Aanjager/kachel

Wat werkt er NIET;
- Accu controle lampje
- Voorgloeilampje
- Claxon
- Electrische ramen (jaja, luxe! Naja, nu ff niet dan)
- Schakeling naar de 50 (startmotor slaat niet in en draait dus niet)
- Centrale deurvergrendeling

En wat ook belangrijk is om te weten is dat er een startonderbreker op zit, welke wel spanning krijgt. Achterop het contactslot meet ik op de 30 spanning, en als de sleutel op contact gedraaid wordt komt er spanning op de 15. Dit lijkt dus in orde. In het najaar heb ik het contactslot blokje achter het contact slot vervangen. Deze was na 4,5 ton mechanisch versleten.
Na het onderhoud dat ik uitgevoerd had bleek dat de zekeringen in de motorruimte van het voorgloeisysteem defect waren (2x 50A). In eerste instantie dacht ik dat dat het probleem zou zijn, maar na vanavond bleek dit dus niet het geval.

Wat ik op internet nog heb gevonden is dat relais 109 soms dwars kan liggen. Alleen kwamen de storingen die hierbij beschreven waren niet 100% overeen met mijn storing.

Heeft iemand nog een idee? Of is toch het contactblokje weer verrot of ligt de startonderbreker gewoon dwars (dan horen de dashboard lampjes toch gewoon te werken)?

Groet,
Gijs

MrMiljon
17-04-2015, 09:51
Had je voor revisie ook al dergelijke problemen? En wat is er allemaal losgeweest?

Het lijkt mij dat er een plus kabel niet aangesloten is op de zekeringkast... Ligt er echt niet nog een losse kabel bij de accu...

EelcoB
17-04-2015, 16:44
Bij een startonderbreker gaan meestal wel de lampjes branden, mr start hij gewoon niet.

Meet eens de massa door van blok > accu en van Accu> zekeringkast. En evt dan plus naar zekeringkast.

Maar wat je zegt over contactblokje kan ook goed. Ik zou eerst ff weerstand/spanning meten zoals hiervoor beschreven. Dat kost tenminste niks.

Gijs
17-04-2015, 17:04
Bedankt voor de tips! Ga hier morgen even mee verder. :thumbup:
Vóór het vervangen van de nodig delen waren er geen problemen. Verder heb ik niks in de zekeringkast los gehaald. In de motorruimte alleen gloeibougies, accu en dynamo (en wat stekkers van sensoren uiteraard om overal bij te komen)

MrMiljon
17-04-2015, 19:16
Massakabel van versnellingsbak, naar bout onder de accubak, naar accu, ook helemaal goed vastzitten...

Polo1w
17-04-2015, 20:38
Bij een startonderbreker gaan meestal wel de lampjes branden, mr start hij gewoon niet.

Meet eens de massa door van blok > accu en van Accu> zekeringkast. En evt dan plus naar zekeringkast.

Maar wat je zegt over contactblokje kan ook goed. Ik zou eerst ff weerstand/spanning meten zoals hiervoor beschreven. Dat kost tenminste niks.

Ik heb toch ook wel een aantal auto's op de zaak gehad waarbij de startblokkering er ook voor zorgde dat er helemaal niks op het instrumentenpaneel gebeurde. Zou die er iig gewoon uit slopen, irritante onbetrouwbare rommel.

Relais 109 is ook een goede, gewoon vervangen, kost bijna niks.

En de rest vd tips zijn ook erg zinvol, de massakabels willen nog wel vaak voor ellende zorgen..

Gijs
18-04-2015, 14:09
Ik heb toch ook wel een aantal auto's op de zaak gehad waarbij de startblokkering er ook voor zorgde dat er helemaal niks op het instrumentenpaneel gebeurde. Zou die er iig gewoon uit slopen, irritante onbetrouwbare rommel.
Dit was de oorzaak en meteen ook de oplossing; eruit met die troep!

Ik ben op het verkeerde been gezet doordat er niks op het dashboard ging branden. De startonderbreker lag te kloten. Alles weer origineel gemaakt en het was voor elkaar. Gelijk de massakabel in de motorruimte ook maar even schoongemaakt. Relais 109 was al een nieuw type (grijs ipv zwart).

Het busje gelijk naar de garage gebracht voor een nieuwe APK komende week. :)

Bedankt voor alle input!! :thumbup: