PDA

View Full Version : Golf 4 variant Cruise control


KennyH
30-04-2015, 17:56
Hallo liefhebbers,

Je leest het vaak over de cruise control inbouw bij een golf 4 of golf 4 variant.

Kwestie van hendel en programmeren maar.

Goed, dit werkt inderdaad bij een tdi enzovoort met elektronisch gaspedaal.

Dit heeft mijn variant niet volgens mij. (1.6 sr motor)

Nu kan ik een set kopen van een passat 3b v5 uit 2000, interieur is (bijna) gelijk aan de 4 variant van mij.

De set is mechanisch en dus met vacuumpotje, gaskabel enzovoort. Het is origineel VW!!

Is dit pas te maken in mijn 4 variant met 1.6 sr motor.

Zoja, wat heb ik allemaal nodig??

Mvg Kenny

KennyH
07-05-2015, 15:46
Vast toch moeilijker dan ik dacht. Vooral als er niemand een antwoord op weet :D

GJ007
08-05-2015, 19:06
Volgensmij heb je voor de 1.6 SR ook een 'speciale' uitvoering vd gasklep voor cruise... Heeft hier op forum wel tekoop gestaan...

KennyH
09-05-2015, 12:37
Hmm dat is ook interessant!

Kan iemand daar meer over vertellen?

KennyH
03-08-2015, 21:33
Even dit topic omhoog brengen.

Ik weet nu inmiddels dat mijn 1.6 sr geen elektronisch gasklephuis heeft. Dus ik kan niet simpel weg even een cruise control hendel plaatsen en inlezen en klaar. Helaas.

Weet iemand een goed alternatief? Want heb vandaag weer 5 uur gereden dus ik zou wel graag cruise control hebben.

Is het mogelijk om een goed aftermarket systeem in te bouwen en dan te laten functioneren op een originele hendel? En dat ook het lampje aan gaat op het tellercluster?

Zou iemand mij daar mee kunnen helpen als dat mogelijk is? Uiteraard tegen betaling.

Woon in zuid-limburg en wil er best een stukje voor rijden. Maar natuurlijk niet het hele land door haha :D

VWJYI
03-08-2015, 23:00
Ik heb ook eens voor mijn a4 gekeken een tijd geleden. Je kunt dat systeem van die 3b best inbouwen zonder een ander gasklephuis in te bouwen als ik het goed heb. Vacuüm potje houd dan je gasklep open en via regeleenheid word het verder geregeld. Misschien iemand van de etka boys aanspreken om eens een lijst met onderdeel nr en plaatjes te krijgen.
Die aftermarket sets werken ook gewoon met een vacuümpotje

KennyH
04-08-2015, 09:50
Ik zat hier ook al aan te denken inderdaad!

Maar als iemand me hier echt mee zou kunnen helpen heb ik dat veel liever.

Romulus
05-08-2015, 09:45
Ik heb in het verleden meermalen een vacuum CC setje uit een Passat 35i in een Golf 3 gebouwd (zowel diesel als benzine). Ik gebruikte destijds de handleiding van VWGolf-info.nl: http://www.vwgolf-info.nl/handleidingen/pdf/cruisecontrol.pdf

Ik verwacht dat je die set uit die Passat van 2000 prima zult kunnen inbouwen en werkend krijgen. Of het lampje in de klokken dan ook aangaat, geen idee.

KennyH
20-08-2015, 18:51
Is het mogelijk om een originele golf 4 cruise control hendel werkend te krijgen op een waeco ms50 set? (heb deze toevallig nog liggen)

Of word dit te omslachtig?

VWJYI
20-08-2015, 19:45
Ik denk dat je dan wat dieper op de werking van de schakelaars in moet gaan. Misschien kun je de functies wel met elkaar verbinden.

KennyH
20-08-2015, 20:50
Ja dat zou inderdaad mooi zijn, iemand zo'n schema van die cruise control hendel? Of weet iemand waar ik die kan vinden?

GJ007
20-08-2015, 21:38
Haynes?!

GJ007
16-09-2015, 11:15
waarom niet het juiste gasklephuis gehaald? - dan is het namelijk kwestie van inleren van klep en hendel... dat is origineel

KennyH
16-09-2015, 18:29
Volgens mij komt er meer bij kijken toch?

GJ007
13-10-2015, 17:33
Gasklephuis cruise control Golf 4,Audi A3,Skoda (06A133066)

KennyH
08-06-2016, 17:48
Even terugkomen op dit topic. Ga binnekort op vakantie en wil toch wel graag cruise control.

Is het nu toch zo simpel om alleen die gasklep en hendel te installeren? Of moet de kabelboom nog aangepast worden? En hoe zit het met de gaskabel/pedaal??

VWJYI
08-06-2016, 20:32
Bij je cruise control hendel moet je ook even het kabelboompje mee bestellen.

KennyH
08-06-2016, 21:18
En die kabelboom gaat naar? Zekeringkast? Of op voorbereide stekkers?

GJ007
09-06-2016, 00:02
Gaat naar je ecu

KennyH
09-06-2016, 05:05
Oké dus nu concreet :

-Gasklephuis 06A133066 aanschaffen
-Cruis control hendel met kabelboompje aanschaffen

Alles installeren en inlezen en klaar.

Of zie ik nog wat over het hoofd?

Trouwen die gasklephuizen heb je in verschillende types: 06A133066E en 06A133066G. Doet dit er iets toe? En mag hij van een 2.0 of 1.8 afkomen? Of moet hij van een 1.6 akl afkomen??

GJ007
09-06-2016, 14:56
Oké dus nu concreet :

-Gasklephuis 06A133066 aanschaffen
-Cruis control hendel met kabelboompje aanschaffen

Alles installeren en inlezen en klaar.

Of zie ik nog wat over het hoofd?

Trouwen die gasklephuizen heb je in verschillende types: 06A133066E en 06A133066G. Doet dit er iets toe? En mag hij van een 2.0 of 1.8 afkomen? Of moet hij van een 1.6 akl afkomen??

normaliter is het een revisie -> G zou nieuwer moeten zijn.
lijkt mij dat de 2.0 / 1.8 een grotere (andere) gaspklep hebben, maar kan het nu niet nakijken.
zal vanavond even blik in etka werpen

KennyH
09-06-2016, 20:31
Dat zou top zijn! Hoor het graag

GJ007
10-06-2016, 11:57
lees ook dit even door;

CC gerritspeek (http://www.gerritspeek.nl/vag-com_cc.html)

Groep 006 Cruise Controle
du: Geschwindigkeitsregelanlage (GRA)
en: Cruise Control System (CCS)


1 Snelheid

2 Brake pedal monitor (zie labelfile)

3 Cruise Control system

4 Cruise Control system (zie labelfile

indicates if activated, 0 = activated but switched off, 1 = activated, switched on, 255 = not activated


Cruise Control system left digit: Clutch switch closed (clutch not depressed) = 0, 1 = clutch depressed
Cruise Control system middle digit: CC/DFI brake pedal switch open (brake pedal depressed) = 1, 0 = pedal not depressed
Cruise Control system right digit: brake light switch depressed pedal = 1, not depressed = 0

Right Cruise Control system 6 digit display has a 1, left to right, when:
Clutch operated
Brake pedal operated
Resume speed operated on the switch
Acceleration operated on the switch
Cruise Control and memory switched off
Cruise Controll system switched on


de sensoren moeten ook aanwezig zijn! in geval van mijn bora 1.6 had ik ze allemaal, op de het rempedaal na. maar dit is zo veranderd door een 4 polige en even een kabel ri ecu.


kijk ook even of je de cruise control kan activeren;


Cruise Control, (de-)activeren
1.[01-Motor]
2.[Login-11]
3.'11463' om de Cruise Control te activeren
4.'16167' om de Cruise Control te de-activeren
5.[Do It!]
6.Nadat je de Cruise Control hebt geactiveerd behoort de letter 'G' in het Component veld te staan. N.B. Splinternieuwe ECU's komen soms met de Cruise Control gedé-activeerd. Dan is er dus geen letter 'G' in het Component veld van VCDS te zien.


de gasklep zal ook eigenlijk niet veel uitmaken, als het maar zelfde nummer is. maar verwacht dat je een 1.6 gasklep niet op een 1.8 ofzo vind...

:thumbup:

PvdP
10-06-2016, 12:51
Heb er GEEN verstand van, maar laatst was bij mij het schakelaartje van 1 van de voetpedalen defect? Cruise control werkte namelijk niet.

Is deze dan niet nodig, of programmeer je hem gewoon op zoiets i.p.v. mechanisch?

Ben ik wel benieuwd naar.

GJ007
10-06-2016, 15:56
Heb er GEEN verstand van, maar laatst was bij mij het schakelaartje van 1 van de voetpedalen defect? Cruise control werkte namelijk niet.

Is deze dan niet nodig, of programmeer je hem gewoon op zoiets i.p.v. mechanisch?

Ben ik wel benieuwd naar.

Schakelaar vervangen

PvdP
10-06-2016, 17:02
Schakelaar vervangen

Ja dat hebben we ook gedaan, toen werkte hij weer, maar als je dus geen schakelaars op je pedalen hebt, zoals standaard bij mijn auto, kun je dit dan programmeren dat hij de functie van de schakelaars/pompje via de ECU doorkrijgt?

Daar was ik benieuwd naar, want dan zou de topicstarter anders ook die schakelaars nodig hebben, als het niet electrisch te sturen is.

VWJYI
10-06-2016, 17:34
Misschien signaal weghalen bij remlichtschakelaar?

GJ007
11-06-2016, 23:04
Ja dat hebben we ook gedaan, toen werkte hij weer, maar als je dus geen schakelaars op je pedalen hebt, zoals standaard bij mijn auto, kun je dit dan programmeren dat hij de functie van de schakelaars/pompje via de ECU doorkrijgt?

Daar was ik benieuwd naar, want dan zou de topicstarter anders ook die schakelaars nodig hebben, als het niet electrisch te sturen is.

Heeft die ook, standaard.
Enkel rempedaal, standaard 2 polig voor enkel remlicht. Bij G4/bora word met CC een 4 polige gebruikt; ook een signaal voor de ecu

Als je stuk doorleest op gerritspeek; daarin word ook wel verteld hoe je de sensoren kan 'uitlezen' en dus kan controleren op werking cq aanwezigheid

En ja; hij zal de sensor moeten wisselen en draadje trekken, maar hij zal sowieso vanaf de hendel, naar de ecu draden moeten trekken.

Ikzelf had een 1.6 SR en heb na ombouw 20VT (aqx uit een Seat) CC ingebouwd, zodoende weet ik wat er inzet bij een 1.6SR en wat er zo ongeveer nodig is voor CC omdat ik me er redelijk in heb moeten verdiepen

daffie18
12-08-2016, 23:22
normaliter is het een revisie -> G zou nieuwer moeten zijn.
lijkt mij dat de 2.0 / 1.8 een grotere (andere) gaspklep hebben, maar kan het nu niet nakijken.
zal vanavond even blik in etka werpen

Hoi GJ

Had jij toevallig gekeken om wat voor gasklephuis het gaat en evt het exacte onderdeel nummer.
Ik heb namelijk wel eens begrepen dat je bij een AKL ook de ecu moest veranderen?

KennyH
06-05-2017, 16:22
Ik kom toch weer even terug op dit onderwerp.

Tijdens wat werkzaamheden aan de auto zag ik dat ik wel een koppelingsschakelaar heb. Dat is neem ik aan een voorbereiding voor cruise control??

Ik heb geen epc, althans die ligt niet op in mijn dashboard.

Is het nu nog gewoon een kwestie van hendel erin, gasklephuis instaleren en inleren??

Mvg Kenny

GJ007
09-05-2017, 09:09
Ik kom toch weer even terug op dit onderwerp.

Tijdens wat werkzaamheden aan de auto zag ik dat ik wel een koppelingsschakelaar heb. Dat is neem ik aan een voorbereiding voor cruise control??

Ik heb geen epc, althans die ligt niet op in mijn dashboard.

Is het nu nog gewoon een kwestie van hendel erin, gasklephuis instaleren en inleren??

Mvg Kenny

Ja

KennyH
09-05-2017, 19:39
Kijk! Kort en krachtig! Top dankjewel

Laci
12-07-2023, 22:39
Oké dus nu concreet :

-Gasklephuis 06A133066 aanschaffen
-Cruis control hendel met kabelboompje aanschaffen

Alles installeren en inlezen en klaar.

Of zie ik nog wat over het hoofd?

Trouwen die gasklephuizen heb je in verschillende types: 06A133066E en 06A133066G. Doet dit er iets toe? En mag hij van een 2.0 of 1.8 afkomen? Of moet hij van een 1.6 akl afkomen??

Ik probeer een antwoord krijgen op deze oude thread.
Vorige jaar heb ik een Golf 4 gekocht: 2.0 automaat HighLine b.j. 2000, motorcode APK van 1e eigenaar met minder dan 80000 km. En helaas wat voor mijn de meest belangrijke is - was al aangepast voor invalide (handgas + handrem). Mijn plan is de auto nog jarenlang gebruiken. Straks ga ik regelmatig langere afstanden op de snelweg rijden - het is niet echt comfortabel lang met de vingers gas geven.
Daarom zoek ik iemand (monteur/garage) wie cruise control in mijn auto kan inbouwen. Best in omgeving Rotterdam.