PDA

View Full Version : tikkend geluid voorwielen


86C
04-08-2015, 19:04
Beste allemaal,

Problemen, dit keer met de passat35i automaat. Er komt een metaalachtig klinkend getik weg bij het vermoedelijk linker voorwiel. Het tikken is snelheidsafhankelijk. Ook is het tikken altijd aanwezig, zowel bij rechtuit rijden als in bochten. Wel lijkt het geluid wat minder sterk bij hoge snelheden en zodra ik op de rem trap is het ook direct weg. Het getik is niet voelbaar in het stuur of in de pedalen. Zelf de auto nakijken lukt me nu niet, ben op vakantie in Roemenië. Iemand een idee wat het kan zijn? Zelf dacht ik eerst aan een te lange wielbout, maar deze zijn nooit gewisseld. Wel zijn vlak voor de vakantie beide wiellagers aan de voorzijde vernieuwd. Vrijwel daarna is het getik begonnen. Iemand een idee?

ar1g3
04-08-2015, 19:31
Heb je al eens geprobeerd de auto op te krikken en het wiel met de hand rond te draaien, misschien dat je dan beter hoort waar het vandaan komt. Ik gok dat het ergens aan de remmen zit, gezien je zegt dat als je remt het direct stopt.

86C
04-08-2015, 19:47
Zelf controleren lukt me niet. Zit in het buitenland op vakantie bestemming zonder gereedschap. Auto opkrikken lukt wel maar wiel een slinger geven valt tegen. Wiel draait zwaar want het is een automaat. Kunnen het misschien scheve klemmetjes zijn op de remblokken die er voor zorgen dat de blokken niet tegen de remschijf gaan klapperen?

86C
06-08-2015, 16:09
Even knip/plak van problemcar.nl

tikkend geluid voorzijde VW Passat 35i automaat 1991


Volkswagen Passat
Bouwjaar: 1991
Brandstof: benzine
Motor: 1.8

Beste technici,

Ik zit met een ontzettend vervelend probleem aan onze passat waar ik niet uitkom. De auto geeft een metaalachtig tikkend geluid afkomstig van de voorzijde van de auto. Het is echt tikken en dus absoluut niet piepen, schaven, schuren of rammelen. Het tikken is snelheidsafhankelijk. Des te harder rijden, des te sneller tikken. Mijn vermoeden is dat de rem de veroorzaker is, want zodra ik de rem intrap is het geluid weg. Zodra we de rem weer loslaten is het meteen terug. Maar mogelijk komt het geluid elders vandaan. Het geluid is alleen weg bij remmen en bij koude start is het voor enkele minuten weg om daarna terug te komen. De auto heeft een automaat, maar het tikken is aanwezig in alle versnellingen vooruit, neutraal en achteruit. Automaat schakelt goed. De rem is recent gangbaar gemaakt, nieuwe schijven, nieuwe blokken en nieuwe voorwiellagers. Alles zit goed vast, geen te lange wielbouten en ook geen aanlopend plaklood. Tikken is begonnen na vervangen voorwiellager aan de bestuurderskant. Sindsdien staat ook het stuur in de auto een beetje scheef. Kan zelf weinig controleren momenteel, ben momenteel met de auto op vakantie in Roemenië. We hebben momenteel 3000km gereden met het getik. Het is niet erger geworden, maar ook niet minder. Het geluid is bloedirritant. Weet iemand waar ik het moet zoeken? Ik weet het even niet meer. Wie heeft de gouden tip?

SciroccomTDI
06-08-2015, 18:11
Is de homokineetmoer fatsoenlijk aangedraaid?

ar1g3
06-08-2015, 20:18
Is het tikken regelmatig, of is het eerder onregelmatig. Klinkt het als een metronoom die de maat slaat en snelheidsafhankelijk sneller tikt of heeft het getik een afwijkend patroon?

Heb je het tikken ook bij het stilstaan of niet?

86C
06-08-2015, 21:56
Regelmatige tik, wel snelheidsafhankelijk. 1 tik per omwenteling van band/aandrijfas. Tikken alleen bij rijden, niet bij stilstand. Geluid is echt te vergelijken met een steentje in het profiel van de band.

Homokineetmoer? Bedoel je de grote asmoer op de aandrijfas? Deze is vastgerateld met de luchtsleutel.

Ik begin steeds meer te vermoeden dat het getik uit de automaatbak komt, alleen dan blijft het vreemd dat het getik weg is tijdens remmen.

ar1g3
07-08-2015, 00:04
Bij het remmen, is het ook weg als je lichtjes remt, zo licht dat de auto echt heel langzaam aan vertraagt? Of is het enkel als je gewoon remt?

86C
07-08-2015, 08:12
Ook bij lichtjes rem aantikken is het geluid weg

ar1g3
07-08-2015, 10:53
Ook bij lichtjes rem aantikken is het geluid weg
Ok als je hem zo licht aantikt dat je niet remt? Zo in het dode punt boven op de pedaal waar de remlichten al aangaan maar je nog juist niet remt?

86C
12-08-2015, 12:27
Ok als je hem zo licht aantikt dat je niet remt? Zo in het dode punt boven op de pedaal waar de remlichten al aangaan maar je nog juist niet remt?

Ja dan is het geluid ook weg

86C
12-08-2015, 12:28
Beste technici,

Ik ben inmiddels een kleine stap verder. Geluid komt niet bij de remmen vandaan maar bij de bak, of de aansluiting aandrijfas-bak. Het gaat om een automaat. Zoals gezegd is het tikken ontstaan na het wisselen van de wiellagers. Tijdens het wisselen van het wiellager aan de bestuurderszijde kregen we de aandrijfas moeizaam vrij van de fusee. Na de paar klappen met de hamer ging het wel. Misschien is daarom de tik ontstaan? We zijn nu 1000km verder en het tikken is voor mijn gevoel niet heel veel erger geworden. Ook ratelt de bak wat bij bergklimmen of zwaar belasten van de bak, maar dat zou ook een rammelend hitteschild kunnen zijn. Iemand ideeën? Ik wil de zaak laten repareren want ben nog 2500km van huis

Edit: Zou het probleem in het differentieel kunnen zitten?

86C
13-08-2015, 12:23
Omdat het getik verdwijnt bij remmen denk ik de bak en het differentieel te kunnen uitsluiten en gok ik toch weer op iets bij de wielen en danwel de homokineet of toch weer het wiellager.

Kan een nieuw wiellager gaan tikken door bijvoorbeeld onjuiste montage?