PDA

View Full Version : Advies over ombouw naar 5 cilinder type 81


xandermolenaar9
27-10-2015, 08:01
Ik rij nu al een tijdje in mijn audi en ik zou graag wat meer vermogen willen. Nou zou ik het standaard 4 cilinder blokkie wat op kunnen fokken maar om nou veel geld in "maar" een viercilinder te steken vind ik ook weer zo wat...

Dus had ik bedacht dat ik wilde ombouwen naar een 5 cilinder voor het vermogen, geluid en de betrouwbaarheid. Ik heb een Audi 80 type 81 uit 1985 en ik weet niet zeker welke motor hier in kan of het meest geschikt is.

Daarom heb ik een aantal vragen voor jullie:

Passen de 5 cilinders uit de b3 80's en 90's ook in een type 81 (inclusief bijbehoren)?

Is mijn onderdelenlijstje zo compleet?
-motor
-versnellingsbak
-aandrijfassen
-complete 5 cilinder veerpoten voorkant
-motorkabelboom
-(zou ik eventueel de standaard stuurstangen + stuurhuis kunnen gebruiken(geen stuurbekrachtiging))

Hoe zit het met kentekening?
-Ik wil wel op kenteken het juiste vermogen en vooral het juiste aantal cilinders hebben. Wat kost dit ongeveer en waar moet ik rekening mee houden? Als ik als het ware een bestaand model "namaak" hoef ik dan geen weggedragtest en dergelijke te doen maar alleen een technische keuring? (Wat dus veel zou schelen in kosten)

Wat zou, als uiteindelijk blijkt dat ik het allemaal kan en wil betalen (ben maar een student), de meest geschikte motor zijn voor mijn toepassing?

Alvast bedankt,
Xander

Gertjan
29-10-2015, 11:44
Gaat dat kwa motorsteunen passen?
En je zit ook nog met je radiateur etc.
Heb je de verschillen tussen een 4 en 5 cilinder Audi 80 wel eens bekeken?

Omkeuren is geen probleem. Zolang je de papieren van de donor hebt is het niet meer dan een technische keuring.

MichaP
30-10-2015, 09:59
of de 16v uit de b3? Minder werk, selfde vermogen, en qua geluid ook niet verkeerd

Zollie
06-11-2015, 16:07
Volgens mij moet de voorbalk van de typ81 vervangen worden. Kijk maar naar de voorste motorsteun bij je 4pitter, daar zit te weinig ruimte voor een 5...

En je moet motorsteunen op je chassisbalken lassen. De 4pitter ligt op het subframe, de 5 op het chassis. En volgens mij ligt de versnellingsbak van de 5 dan weer wel aan het subframe...

Het is net ff veel werk denk ik :)

vissered
19-11-2015, 09:59
Volgens mij zou een 1.8 turbo beter tot zijn recht komen.
ook kwa ruimte en rdw technisch(je blijft n.m. op de 4 cyl.)
Zodat de apk geen probleem is.wel een 1.8 (aeb blok)recht geplaatst en niet van een a3 b.v.

Zollie
19-11-2015, 19:14
Ho. Voor inbouw in 32b/typ81 moet je voor TDI in elk geval een dwarsgeplaatste motor hebben. Dan kan je de oude motorsteunen eraan schroeven en gaan. Juist de lengterichting blokken passen niet!

Ik heb de fout al gemaakt met een Audi80 TDI blok... :) Juist die uit een Golf paste wel in de Passat

giuliettaevo
19-11-2015, 20:21
Voor de rdw maakt het niets uit.elke motorcode wijziging betekent omkeuren. Kosten tientje of zes.