PDA

View Full Version : Constant gebonk achterzijde Golf 3.


Blacky
04-05-2016, 13:37
Hallo mede forumleden,

De eerdere post over de aandrijfassen kan tot 20 mei even op wacht.
Die worden dan vervangen door de garage; lees daarvoor mijn reactie op jullie posts.

Nu zit ik al heel lang met óók een probleem aan de achterzijde; een constant bonkend geluid aan de achter as.

Ongeveer 1/12 jaar geleden zijn mijn metaal aslagers door een garage vervangen.

Ongeveer op dezelfde tijd zijn ook de achterdempers aan beide zijden vervangen.

Omdat het gebonk op een goed moment begon, hebben we eerst de dempers opnieuw vervangen door Bilstein gasdempers; ik zal jullie eerst even vertellen, hoe we dit hebben gedaan, misschien dat we hier een fout(je) hebben gemaakt.

Auto op de brug, as steun onder de achteras.
Wiel eraf.
Bout gelost aan de onderzijde, maar niet eruit.
In de auto de schotel aan de bovenkant van de demper gelost.
Moer van binnen rubber gelost rubber verwijderd.
Demper onder auto uit.
Alles vervolgens over gemonteerd.
Demper geplaatst en met vastgezette afstandbus plus rubber aangebracht.
Onderste demper bout erin maar nog niet vast.
Wiel weer gemonteerd en auto op wiel laten zakken.
Daarna binnen in auto het rubber gemonteerd en de beide bouten onder NM vast.

Er is ons ooit verteld, dat je alles niet met de auto op de brug en de as los moet monteren, anders krijg je als de auto weer op de wielen wordt gezet speling op je rubbers. KLOPT DIT?????

Voorts heb ik op andere sites gelezen, dat er meerdere mensen waren die het gebonk er niet uit kregen.
Zij hebben vervolgens de metaal aslagers laten vervangen en waren van gebonk af.

Maar die van ons zijn nauwelijks 1/12 jaar oud; kunnen deze nu al stuk zijn???

Graag weer jullie deskundige hulp.

Met vriendelijke groet Blacky :thumbup: :thumbup:

tim_j
04-05-2016, 14:17
Op zich niks mis met de wijze van monteren.
Wat absoluut niet mag is de as laten hangen aan de achterasrubbers welke aan de carosserie zit. dan gaan ze zeker kapot.
wanneer de schokbrekers los zijn van de achteras, moet de achteras ondersteund zijn door een versnellingsbak-krik oid.
Ik maak uit je verhaal niet op of achteras ondersteund is toendertijd.

Bonken kan ook door een overlijdende schokdemper of een losse bout of moer komen in de achterwielophanging.

ps,
Het inpersen moet ook op een delicate manier gebeuren;
de plek waarop je moet drukken op een aslager is nogal vreemd van vorm.
dat moet je opvangen met ringen en andere meuk om een op een vlak deel te kunnen persen. Of er is een speciale VAG pers gebruikt speciaal voor de achterasrubbers, dan heb ik niks gezegd.

Blacky
04-05-2016, 20:09
Hoi Tim,

De dempers zijn nieuw.
De hele achterzijde is gecontroleerd door een gerenommeerd BOVAG garagist.
Volgens hem was alles aan de achterzijde perfect in orde.

Maar vandaag is er nog wel even contact geweest met deze mensen; zijn antwoord was toen eigenlijk klip en klaar, dan moeten het tóch de metaal aslagers zijn.

Nu naar jouw opmerkingen:

Destijds hebben wij de aslagers bij een bevriend garagist in Drenthe laten monteren.
Deze heeft zelf een werkelijk professionele pers ontwikkeld met daarbij de nodige stempels.
Eén van zijn medewerkers heeft de as laten zakken, de oude lagers eruit geperst na deze eerst te hebben afgetekend.
De nieuwe erin en de boel vast gezet.
Toen de auto terugkwam, mijn vrouw was ermee weg, vertelde zij mij hoe dit was gedaan.

De auto was op een arm brug gezet en zo waren óók de lagers vastgezet én dat is fout.

Ik ben toen zelf de volgende dag meteen naar onze hobbyhal gegaan en de bouten gelost aan beide zijden.
De auto kwam toen een centimeter of 6 omhoog.
De auto had ik op een kolombrug gezet.

Daarna op NM vastgezet.

De dempers hebben wij gemonteerd met idd een hangende as ( één zijde per keer.)
De as was hierbij niet ondersteund.

We hebben wel per kant gewerkt.

Maar ik krijg de indruk, dat jij zegt; hier zit misschien de fout.
Jullie hadden de as aan de wielzijde moeten ondersteunen.

Zouden de metaal aslagers misschien binnenin zijn afgescheurd???

Aan de buitenzijde is geen enkele speling te voelen.

Heel erg bedankt voor je niet aflatende inzet.

Hoop op nog een verhaal van jouw kant; zeg me gewoon " Blacky hier ben je de fout in gegaan, ik kan daar goed mee omgaan!!"

Met vriendelijke groet, Blacky.

Polo1w
05-05-2016, 14:14
In mijn ervaring kan de achteras beter ff ondersteund worden tijdens wisselen schokdempers/veren.
Maar heb echter nog nooit meegemaakt dat rubbers direct stuk gingen, als ie niet ondersteund werd.
Wat wel echt funest is, en na 1x verkeerd doen al schade kan geven, is de as vastzetten op een 2 kolommer, met de wielen vrij hangend.
Al meermaals meegemaakt.
Vooral bij wat verlaagde autos komt het rubber dan op rijhoogte onder behoorlijke spanning te staan (door het grote verschil tussen vrijhangen en rijhoogte), en zullen snel scheuren.
Ik vermoed dat hier het probleem ligt.

Polo1w
05-05-2016, 14:16
En als je de schokdempers per kant vervangt, dan kan je eigenlijk weinig fout doen👍🏻

Blacky
05-05-2016, 19:05
Hoi polo,

Zoals ik al eerder schreef, was er toendertijd bijde motage een fout gemaakt door de monteur.
Toen ik de montage hoorde, heb ik meteen nieuwe bouten bij VW gehaald en de bouten gelost, eerst de ene kant, daarna toen ik aan de andere kant de boel loste, kwam de auto spontaan ongeveer een centimeter of 6-7 omhoog.
Zou toen de schade al kunnen zijn ontstaan??

Wij hebben even met de garage baas gebeld hoe zij montage voorschrift luidt en hij zei meteen; pas de boel vastzetten als de auto weer op zijn eigen gewicht staat, ik bedoel maar.

Met vriendelijke groet en ook zeer bedankt voor je hulp, Blacky.

Polo1w
05-05-2016, 22:52
Dat is idd mogelijk ja.

Blacky
06-05-2016, 11:40
THNX, we houden iedereen op de hoogte.

Met vriendelijke groet, Blacky