PDA

View Full Version : Wielophanging verbeteren.


boerher
12-05-2016, 17:08
Goedendag,

Mijn golf is één van de vele die verlaagd is, hierdoor komen de draagarmen zo \___/ (beetje overdreven) onder de auto te staan.

Dit is ten negatieve van je rijgedrag (rolcentrum, camber enz.) Om dit te verhelpen zijn er ball joint extenders.

http://www.classic-vw.co.uk/ekmps/shops/funkstarmark/images/mk1-golf-epytec-102-ball-joint-extenders-[2]-11238-p.png

Daarnaast zijn er ook platen. In onderstaande afbeelding kan de ball joint verder naar buiten geplaatst worden. Dit heeft effect op je KPI en camber. Vaak wordt alleen naar camber gekeken, maar je KPI in verhouden met de centerlijn van je band kunnen effect hebben op je rijgedrag. Bij wijze van spreken bij het plaatsen van spoorverbreders heb je al verstelbare topmounts nodig. Camber verstel je aan de hand van de bovenste bout van je fusee.


http://i6.photobucket.com/albums/y221/dubstarmk2/photo%20hpotos/IMG_8097.jpg

Daarnaast zijn er verstelbare draagarmen. Voordelen zijn KPI afstellen per halve slag van de schroefdraad, groter KPI bereik dan met top mount, deels spoorbreedte, caster afstelbaar.

http://img.photobucket.com/albums/v490/veetarded/controlarm4.jpg

Om het plug and play te houden met een originele draagarm kwam ik zoiets tegen:

http://farm9.staticflickr.com/8115/8654619229_85084c10fd_z.jpg

Omdat niet iedereen zijn auto even ver verlaagd en verschillende velg diameters gebruikt dacht ik aan een optie waarbij je zelf de hoek van de draagarm kan instellen aan de hand van shims/busjes.

http://cdn3.volusion.com/xhhtg.vlfsv/v/vspfiles/photos/555-8138-3.jpg?1406189566

Zijn er mensen die deze aanpassing al toegepast hebben of in de toekomst willen toepassen?
Bepaalde ideeën zou ik altijd nog een keer uit kunnen tekenen

knarfmk1
13-05-2016, 19:16
Ten eerste, goed idee om ze verstelbaar te maken.

Het is echter zeer belangrijk bij deze balljoint extenders dat ze sterk genoeg zijn!

Bij straatauto's zal dit nog niet zo'n vaart lopen, maar ik heb al bij verschillende circuitgolfjes gezien dat deze variant:

http://www.classic-vw.co.uk/ekmps/shops/funkstarmark/images/mk1-golf-epytec-102-ball-joint-extenders-[2]-11238-p.png




en deze variant

http://farm9.staticflickr.com/8115/8654619229_85084c10fd_z.jpg



afgebroken waren, en niet omdat ze ergens tegenaan gereden waren.

Het probleem zit hem in de overgang tussen het dunne deel wat het fusee ingaat en het dikke deel eronder.

Het dunne deel is in de basis te zwak om volledig tot aan de kogel eronder dezelfde dikte te laten. Er komen immers grotere krachten op die je door deze constructie introduceert. (je maakt in feite een arm waar een moment op komt). Daarom word deze dus net onder het fusee dikker gemaakt.

Deze grotere dikte helpt, ook om als het ware het geintroduceerde moment tegen het fusee aan af te steunen. Maar in de basis is het dunne deel nog steeds te zwak. Alle spanningen gaan nu via het dikke deel, door de zeer scherpe radius over in het dunne deel. In deze radius lopen de spanningen te hoog op waar door ze op den duur door vermoeiing kunnen breken.


De enige manier om dit op te lossen is door een variant als deze, vast te lassen aan je fusee:

http://farm9.staticflickr.com/8115/8654619229_85084c10fd_z.jpg


zoals dit, dan vloeien de spanningen via het dikke deel direct je fusee in.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/6/9/DSC_1427_417836_original.jpg





http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/6/9/DSC_1426_127699_original.jpg



Als jij dit dus instelbaar wilt maken, heb je dus een pen die zo dik is als het deel wat het fusee ingaat, en daaromheen ringen of een bus om de hoogte in te stellen, oftewel veel te zwak!


Let ook op de stuurarmen bij gebruik van deze balljoint extenders. Deze moet je in ruststand zo goed als evenwijdig aan je draagarmen hebben staan, om zo bumpsteer te voorkomen. Wat meestal inhoudt dat je deze onderop je fusee moet monteren in plaats van er boven op.

knarfmk1
13-05-2016, 19:26
Voorbeeld van waar ie gebroken is:

http://www.clubgti.com/showthread.php?164051-My-Mars-Red-Mk1-Chassis-and-Control-upgrades-P61&p=2420075&viewfull=1#post2420075

en meer leesvoer :thumbup:

http://www.clubgti.com/showthread.php?250890-Ball-joint-extenders-%28split-from-Motorsport-Kit-Porn-thread%29/page4

boerher
14-05-2016, 15:58
Goede reactie knarfmk1.
Zelf dacht ik aan een grote radius plus shot peeling. De bussen kunnen ook aan de onderzijde gemonteerd worden waar de ball joint zit, daar zal het moment lager zijn.

Wat als er golf 2 fusee's gemonteerd worden? Bij een golf 2 zit het stuurhuis lager, wat ervoor zorgt dat de montage van de stuurstang op een lager punt zitten dan de golf 1.

Bijkomend voordeel is dat golf 2 fusee's een dikkere pen hebben 2mm,
golf 1 = 17mm = 226,98mm²
Golf 2 = 19mm = 283,52mm²

283,52/226,98= 1,249

Oftewel ongeveer 25% meer oppervlak en in theorie 25% sterker. Maar het grootste probleem zit hem denk ik in de radius en micro scheuren. Deze kleine scheurtjes gaan steeds verder en zorgen er uiteindelijk voor dat het afbreekt. Of komt het ook voor dat een nieuwe setup bij de eerste bocht al afbreekt?

boerher
14-05-2016, 16:15
http://images.tapatalk-cdn.com/15/12/28/3a82dee624aac227b2884e2d2352bb83.jpg

Goedkoopste oplossing om caster en KPI mee aan te passen :D

boerher
15-05-2016, 10:24
Aan de hand van de scch draagarm:
http://scch-heads.com/images/parts/Mk%20I%20Gen%20II%20golden%20arms%20complete%20kit%201%20w%20logo.JPG

Denk ik eraan om ook zoiets te maken, enig verschil is dat ik omgevouwen driehoeken wil gebruiken in plaats van ronde gaten.

http://myalbum.com/photo/pc3rORvL4cmH/800.jpg

Om het APK waardig te maken:
http://i.ebayimg.com/images/g/O-kAAOSwymxVN8yZ/s-l300.jpg

Ball joints als deze gebruiken.
http://www.usrallyteam.com/images/controlarm_tubularmk4c.jpg

Ontwerp voor een golf 4
http://www.usrallyteam.com/images/susp_controlarm4.jpg

Daarnaast kan ik ook deze balljoint erin verwerken.
https://www.berger-tools.co.uk/images/seriessq/400_GN648.8-Ball_Joint__Steel.png

Met deze dust caps
https://www.berger-tools.co.uk/images/seriessq/400_series_import_452.jpg

boerher
16-05-2016, 22:52
Het ontwerp:

http://myalbum.com/photo/0Hnb5d3hyxX9/800.jpg

Alleen moet ik nog de stabilisatorstang erin verwerken en de krachten berekenen.

Kracht:
Stel je rijd op slicks met een maximale vertraging van 15 m/s²
En het gewicht dat op de band staat tijdens remmen in een bocht 600kg.
Dan wordt de remkracht 9000 Newton (gewicht * vertraging).

Als ik iets over het hoofd zie of verkeerd bereken moeten jullie het zeggen.

Maar denk zelf dat het niet zo duur hoef te zijn 4 balljoints van ongeveer 10 a 15 euro per stuk en wat buizen plus platen staal.

Yanick
16-05-2016, 23:08
Mooi topic! Klopt mijn insziens wel aardig, je zou je nieuwe draagarm nog even door een FEM programma heen kunnen trekken om te kijken waar de eventuele knelpunten ligggen.

boerher
17-05-2016, 10:32
Hoi Yanick zit je nog op het RDM?

Stress test met 20kN (zekere voor het onzekere)
http://myalbum.com/photo/kXK7vPpchZ5P/800.jpg

met zijversteviging

http://myalbum.com/photo/Qfz8vOqPStOP/800.jpg

Hieruit ontdek ik dat de uitsparing iets kleiner moet en de dikte van de plaat dikker dan 2 mm moet zijn.

SciroccomTDI
17-05-2016, 11:20
Ik vind het een super mooi topic, maar ik vraag mij altijd af of balljoints wel zo een goede keuze is. De stoten van belasting worden dan helemaal niet gedempt.. en nu kun je wel zeggen dat de banden dempen, heb je ook gelijk in.. maar als je in een auto zit met 200€ schroefset, ben je bang dat de turbo afbreekt..

Zijn balljoints wel echt zo veel beter dan goede, stevige rubbers?

boerher
17-05-2016, 12:08
De grootste reden dat ik ball joints wil gaan gebruiken is om het geheel verstelbaar te maken. Al zet je het geheel in rubbers dan komt het voorste rubber onnodig veel onder spanning als je de caster versteld.

Wat betreft schroefset hoeft niet waar te zijn, demping en veerspanning is juist zachter dan een goede race set.

Wat ik wil benadrukken is dat caster en Kpi net zo belangrijk zijn als de keuze van je banden/Schroefset.

Veel mensen denken dat verstelbare top mounts voor de verstelling van je camber is, maar dat is niet zo. Je versteld er je kpi mee, doordat je fussee vast zit aan je veerpoot veranderd je camber ook.

Bluepower
17-05-2016, 12:40
Onder mijn Leon heb ik ook tubulair draagarmen met ball-joints.. voelt allemaal veel strakker aan, maar niet zo erg dat het lijkt alsof het ieder moment kan gaan afbreken...

boerher
23-05-2016, 22:34
Ik zag nog iets moois, "misalignment spacers". Normaal draaide ik zelf iets in de juiste hoek maar dit is veel goedkoper.

https://www.midwestcontrol.com/images/products/lrg/1280947315-17982.jpg
http://www.midwestcontrol.com/part.php?id=11358


Met deze kan je een m14 balljoint toepassen op de m12 bout die in je chassis zit geschroefd.
Hebben jullie nog ideeën voor de stabilisatorstang? Met het originele ontwerp heb je weinig bewegingsvrijheid.

Yanick
24-05-2016, 07:34
Niet meer op RDM nee, inmiddels afgestudeerd en aan het werk.

Ik moet zeggen dat ik even niet meer weet wie ik achter de naam Boerher moet zoeken, kun je me uit mijn lijden verlossen?

Je bent wel lekker bezig, check anders nog even bibliotheek op het RDM. Ik ben toen ook bezig met een compleet nieuwe wielophanging voor een voertuig en heb veel informatie uit de boeken daar gehaald.
Heb misschien ook nog wel een 2-spoor model voor je in Matlab/Simulink als ik goed zoek. Kun je leuk mee rommelen om je wielstanden/spoorbreedtes etc. te bepalen en je ziet direct wat voor (theoretische) effecten dit heeft op je weggedrag.

boerher
24-05-2016, 09:09
Dit bedoel je:

http://myalbum.com/photo/fI6rYglmyNOD_6vN8vp/800.jpg

boerher
24-05-2016, 22:27
De reden waarom we een balljoit extender willen gebruiken:

Origineel is de wielophanging van de Golf 1 zo:

http://myalbum.com/photo/TZmukWUDnxDR/360.jpg

Met rood omcirkeld zijn de punten die van belang zijn voor het rolcentrum. Linksboven zet een lijn haaks op KPI. Linksonder trek een lijn evenredig met de draagarm. Het punt waar deze twee lijnen raken is het poolcentrum. trek nu een lijn vanaf het middenpunt van de band het wegdek raakt naar het poolcentrum. De plaats waar deze lijn het hart van de auto kruis is het rolcentrum.
Het blauw omcirkeld is het zwaartepunt. In deze tekening is de afstand tussen beiden ongeveer 10cm. Neem de kracht die naar buiten wil in een bocht maal de arm (10cm) en je hebt het moment dat overhellen veroorzaakt.

Hopelijk snappen jullie het nog.


Nu zijn we allemaal een grote fan van verlagen.

http://myalbum.com/photo/X8MBq47jwwfG/360.jpg

Om een lang verhaal kort te maken, arm wordt vier keer zo groot net als het moment. (zie dat ik een klein foutje had gemaakt en een verlaging van 10cm heb nagebootst, maar het probleem is duidelijk hoop ik.

Samenvatting:
Het rolcentrum heeft invloed op het hellen van de auto, KPI en de hoek van je draagarm hebben hier invloed op. Kleine invloedsfactoren zijn spoorbreedte en bandhoogte.

Bluepower
25-05-2016, 09:35
Alexander, kijk hier eens:
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5788526-Chronicles-of-a-track-TT/page44

Weliswaar voor een Audi TT, maar principe is hetzelfde

boerher
25-05-2016, 11:57
Goede tip Niels!

Dit is een mooi voorbeeld van een verstelbare draagarm:
http://i1083.photobucket.com/albums/j390/alexanderherweijer/Naamloos_zpslmjdtmme.jpg

In rood omcirkeld dacht ik eerst om een ball joint te plaatsen, maar dit zou een onnodig gewricht zijn. Een rubber of een radiaal lager zou daar niet misstaan.

In het blauw omcirkeld is handig voor snelle aanpassingen maar dan moet de originele fusee kogel gebruikt worden. Misschien interessant als deze toegepast worden:
http://i104.photobucket.com/albums/m167/TASV6/f090b4f60b8d2a04bb54589e9f92b21c10029056ae6e7473e79aad64f201404b_zpsnntbegh4.jpg

Van Limburg
25-05-2016, 12:25
http://www.feld-motorsport.de/fm-dreieckslenker---vw-polo---audi-50-motorsport--typ-86---86c--.html


Nog een voorbeeld van een verstelbare draagarm.

boerher
25-05-2016, 16:07
@ Van Limburg die zien er netjes uit.

Zelf zag ik deze variant:
http://i49.photobucket.com/albums/f274/fredybender/Rocco%20Track/P1020934.jpg

Eenvoudig en goedkoop om te maken, alleen heb ik nog geen goede oplossing voor de stabilisator stang. Originele stabilisatorstang of deze ook aanpassen?
:confused:

boerher
27-05-2016, 10:23
Nog een mooi voorbeeld:

http://i1217.photobucket.com/albums/dd398/conedodgers/FLCA/IMG_3356_zpsffe36a98.jpg


Gezien op: http://www.nissanroadracing.com/showthread.php?t=4829&page=16

Voor de stabilisator dacht ik zoiets:

http://www.littlebitsideways.com/communities/3/004/006/974/133//images/4525534463.jpg

Of een nieuwe stabilisatorstang maken dat hierop zal gaan lijken:
https://chassisengineering.com/image/data/products/1472.jpg

De stabilisatorstang kan aan het chassis gemonteerd worden door middel van teflon blokken:
http://www.maxrpm.de/bilder/produkte/gross/DGS-40117_Racing-Stabibefestigung-fuer-VW-Polo-86c-ohne-Nachlauf-Korrektur-Das-Original_b3.jpg

yuli
27-05-2016, 14:36
Ik vind het interessant en volg ook wat het eindelijk gaat worden.

Alles qua monteren is peanuts. Maar waar ik zelf enorm tegenop zie is hoe dit allemaal ZELF af te stellen is en dan ook nog is goed.
Ik denk dat de uitlijner hierop ook niet zit te wachten met een afspraakje "uitlijnen" maar je hebt wel zijn appartuur nodig om het allemaal deftig te controleren.

boerher
28-05-2016, 15:51
Ik ga zelf beginnen met wat extra Caster En KPI, door de Caster krijg je extra camber als het wiel inveerd. Het nadeel van extra Caster is meer rol, dit compenseren we met de verlengde ball joints. Daarnaast is het ook de vraag ga je ermee op een circuit rijden of op de snelweg.

Ook zal ik een raceteam (Seat ibiza) vragen welke wielstanden ze gebruiken.

Tijdens uitlijnen moet je ook uitwegen met de stabilisatorstang losgekoppeld.

Mark_MK1
31-05-2016, 11:48
Ik heb ook de zwarte ball joint extanders.. Heb ze alleen nog niet gemonteerd omdat ook ik bang ben dat ze breken en zo mijn mk1 vernielen. :/

Kootje74
09-06-2016, 11:43
Ik ben al jaren aan het twijfelen om zo'n set aan te schaffen voor mijn mk2.
Het is mijn daily dus het moet wel betrouwbaar zijn.

Maar sets als deze...
http://farm9.staticflickr.com/8115/8654619229_85084c10fd_z.jpg
heb ik nog nergens gevonden met stofkapjes.

Iemand ervaring met een set als deze? en waar het best te kopen :confused:

golfcabriolet
09-06-2016, 12:23
ik heb een set van TK motorsport golf 1.
is in 2 uitvoeringen te krijgen.
lang en kort.
stofkapjes heb ik gevonden,voor mijn set.
was wel even zoeken.

knarfmk1
09-06-2016, 13:33
welke stofkapjes heb je gebruikt?

Kootje74
20-06-2016, 10:59
Ben ook wel benieuwd naar de stofkapjes. Zijn die los te bestellen?

Kwam ook deze foto tegen op het net...
http://i44.tinypic.com/2s0k7jr.jpg
Zou dat een goede oplossing zijn voor straatgebruik? Dan heb je iig nog de originele stofkapjes :redface:

tim_j
20-06-2016, 11:46
de verlengpinnen vastlassen is de beste oplossing.
er komt een hoop stress op de versmalling die in het fusee loopt. hier breken ze dan ook als eerste.

boerher
27-06-2016, 22:24
Voor de APK ben ik niet zo bang, APK is maar een moment opname eens in de twee jaar. Desalniettemin heb ik wel rubber caps besteld voor om de bekende ball joints.
Voorbeeld:
http://www.3sx.com/store/catalog/boot-cover-for-tie-rod-heim-joint-04-400l.jpg

Maar voor de kogelbevestiging waar het fusee aan komt zou alleen dit passen:
http://www.minispares.com/image.axd?type=product&picture=600/C-AJJ3368.jpg

Over de kogelbevestiging gesproken, wie kan er het volgende draaien:
http://myalbum.com/photo/RWRa2k5TwJye/800.jpg

boerher
28-06-2016, 23:07
En de extender
http://myalbum.com/photo/loGxGi1GYiJG/800.jpg

Bluepower
29-06-2016, 09:35
Nice, Alexander!!! Ben benieuwd hoe het straks in de praktijk uitkomt

Kootje74
30-06-2016, 08:10
Ik kwam deze foto's nog tegen in een oude post hier op het forum

http://www.caddyweb.roh-land.com/media/pics_technik/achse1.jpg
http://www.caddyweb.roh-land.com/media/pics_technik/achse2.jpg
http://www.caddyweb.roh-land.com/media/pics_technik/achse3.jpg
http://www.caddyweb.roh-land.com/media/pics_technik/achse4.jpg

boerher
30-06-2016, 08:18
Mooi dat de extender precies hetzelfde is. De moer die ze hier gebruiken is wel mooi, heeft iemand een idee wat voor moeren dit zijn?

Kootje74
30-06-2016, 08:22
En deze kwam ik op een ander forum tegen :thumbup:
Geen mk1 of mk2, maar ziet er wel erg netjes uit

http://i167.photobucket.com/albums/u124/Polo-pp/Ultimate%20Subframe/DSC01110.jpg
http://i167.photobucket.com/albums/u124/Polo-pp/Ultimate%20Subframe/DSC01105.jpg
http://i167.photobucket.com/albums/u124/Polo-pp/Ultimate%20Subframe/DSC01113.jpg

SciroccomTDI
30-06-2016, 09:13
http://www.vwtuningsalzmann.de/SeitePolo1.htm

Ook interessant? ;)

boerher
30-06-2016, 09:13
Mijn plan was om een x brace subframe te maken met verstelbare draagarmen die ook gelijk de bodyroll verlagen (doormiddel van rolcentrum te verhogen) samen met een verstelbare stabilisator- en stuurstang. De stabilisatorstang moet in stijfheid verstelbaar worden en de stuurstang moet een hoekverstelling krijgen (idealiter moet een stuurstang precies horizontaal staan en mag deze maximaal +/- 0,5 graden afwijken). Dit is allemaal mogelijk en in het verleden al uitgevoerd of zelfs al te koop aangeboden voor Golf 1 of andere type auto's, ik wil het zelf gaan maken om verschillende systemen met elkaar te integreren, waar mogelijk is verbeteringen toe te passen en als het kan goedkoper te maken. Helaas heb ik geen beschikking over draai- en freesbanken dus zal ik dit moeten uitbesteden, daarom hoop ik op andere forumleden die verschillende werkzaamheden kunnen uitvoeren voor een zacht prijsje om de kosten te drukken. Omdat ik niet uit een winstoogmerk werk kunnen de draagarmen voor de kostprijs verkocht worden aan diegene die meegewerkt hebben aan het ontwikkel- en/of maakproces.

boerher
03-07-2016, 21:44
Heb de volgende onderdelen binnen.
http://myalbum.com/photo/cgnqTiKmx5uR/360.jpg

Nu alleen nog wachten op het draaiwerk en dan ga ik 1 zijde maken om te passen.

BlackbullTDI
04-07-2016, 18:39
Kijk anders even wat deze meneer heeft gedaan men zen draagarmen

lijkt me heel wat steviger en licht

http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=78878&page=2&pp=20

boerher
04-07-2016, 18:50
Dat zijn gewoon 944 draagarmen toch?

sciroccoGTII
05-07-2016, 21:12
Mooi dat de extender precies hetzelfde is. De moer die ze hier gebruiken is wel mooi, heeft iemand een idee wat voor moeren dit zijn?


Zijn gewone moeren fijne draad die conisch gedraaid zijn aan 1 zijde.

Van Limburg
10-01-2017, 13:12
Heb verder te weinig kennis van de theorie, maar daar mag jij bij helpen :D
https://myalbum.com/photo/5PLB94Sitk8J/1k0.jpg
Je zegt: De verstelling naar buiten is voor de kpi, de verstelling naar voren is voor de caster afstelling.

Kpi en caster zijn bij jou ontwerp afhankelijk van elkaar. Ja ze zijn onafhankelijk in te stellen, maar niet zonder dat 1 van de 2 mee beweegt.

Is dit wenselijk?


Bij onderstaand voorbeeld zou je dus de kpi kunnen instellen zonder dat de caster mee veranderd.
http://i1083.photobucket.com/albums/j390/alexanderherweijer/Naamloos_zpslmjdtmme.jpg

boerher
10-01-2017, 22:06
Dat is zeker zo, maar ik wil tegelijkertijd een langere fuseekogel. De langere fuseekogel is tegen het rollen in de bochten.
Met het uitlijnen van het onderstel is het niet zo erg als er componenten elkaar beïnvloeden, dat is bij de meeste multilink onderstellen ook zo. Hierdoor zal het uitlijnen wat langer duren en omdat je meer kan aanpassen zal je het ook vaker verstellen.

Van Limburg
11-01-2017, 13:39
Langere fusee kogel zal het probleem niet zijn.
http://scch-heads.com/images/parts/MK%20II%20upright%20with%20pin%20and%20ball%20joint%20kit%20bottom.jpg

Valt me ook wat anders op:
Pagina 1: draagarm van de golf 4. Hier is 1 scharnierpunt minder?
Zie bovenstaande afbeelding in rood omcirkeld. Dat zie je daar niet terug.

boerher
11-01-2017, 21:36
Er zijn natuurlijk meerdere manieren van verstellen, maar met uitlijnen vind ik schroefdraad fijner dan schuiven. Met schuiven is de fijne afstelling namelijk erg lastig.

Het scharnier punt moet er in mijn ogen in zitten anders komt de achterste bevestiging in de knoop bij het verstellen van de draagarm.

Sommige willen een tubular draagarm voor meer stijfheid, andere willen caster of KPI (gelijk ook camber) afstelling en weer andere willen minder rol van het chassis in de bochten. Al deze factoren wil ik in 1 keer combineren, het zal slechter voor de comfort en misschien zelfs banden slijtage zijn maar dat is een compromis die ik wel wil nemen. En als het blijkt dat er echt niet mee te rijden valt kan ik altijd nog terug omdat ik met de originele ophangpunten ga werken.