PDA

View Full Version : Geschakelde plus voor radio


ErikvanBilsen
17-07-2016, 15:44
Is het mogelijk om een aftermarket Pioneer radio aan te sluiten met 1 keer constante plus en 2 keer geschakelde plus?

Want ik kan bij onze camper er nu enkel voor kiezen om de radio via het contact te laten lopen of de 12v schakelaar voor al het overige in de camper.

Mer ik zou graag willen dat ik hem en met de schakelaar kan aanzetten en zodra ik de camper op contact zet dat dan ook de radio automatisch aanspringt.

Weet iemand hier of dat mogelijk is?

Jel Golf 2 GTI
19-07-2016, 10:51
Theoretisch gezien moet het kunnen maar dan moet je iets maken wat er voor zorgt dat je niet alle 2 de geschakelde samen aan kunt zetten. Gewoon dubbel aansluiten zou ik niet doen want als je dan alle 2 de geschakelde opzet krijg je kortsluiting.

ErikvanBilsen
19-07-2016, 10:54
Uhu dat had ik me ook bedacht.
En ik zit zelf meer in het pneumatisch gebeuren.
Daar is dat eenvoudig te regelen met een ventieltje.
Maar hoe dat met 12v zit zou ik zelf niet weten, vandaar de vraag.

Jel Golf 2 GTI
19-07-2016, 11:47
je pneumatisch ventieltje vervangen door een schakelrelais welke hetzelfde doet ;)

Hoe word dit normaal bij een camper gedaan?

Ik heb zelf een "sleurhut" maar die radio hoeft natuurlijk alleen maar aan als ik erin zit. :thumbup:

Jel Golf 2 GTI
19-07-2016, 11:49
anders hier ff lezen => http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=31590

jasonnl
19-07-2016, 21:25
iets van een transistor schakelingtje ertussen. Dan zou je ze alle 2 de plussen op de geschakelde plus kunnen zetten van de radio zonder kortsluiting te maken.

Joey96
19-07-2016, 21:59
Aan allebei de draden een diode zetten.
Bijv een bav20 daar ken de stroom maar van 1 kant doorheen
Bij betere elektra winkels kunnen ze je precies zeggen welke je nodig hebt.
Kosten? Gemiddeld 15 tot 20 cent per diode en je bent er 2 nodig

The_Maxx
20-07-2016, 01:09
Diode is inderdaad de meest eenvoudige oplossing. Echter kan dit bij grote stromen nog wel eens mis gaan, radio kan soms best wat ampére stroom trekken.

Je zou er ook een 2tal relais tussen kunnen zetten die bij inschakeling van de ene plus de andere plus sowieso uitschakelt en vice versa. Hiervoor gebruik je dus breekrelais

Theoretisch zou je dit niet nodig hebben. Maar zonder diode of breekrelais op de niet gebruikte pluskabel, zou deze in principe kunnen fungeren als voeding voor alles wat niet hoeft te werken (gebruik je de radio met rijden voedt die dus alles uit de rest van de camper en vice versa, en dat wil je niet + groot kans dat het iets sloopt of dat de betreffende kabel doorbrand omdat er teveel vermogen doorheen moet.)

Persoonlijk zou ik voor de relais gaan. Dat is redelijk fail-proof. Een diode is echter eenvoudiger en goedkoper. Je kunt er dan beter 4 pakken voor alle zekerheid (beide in de richting van de ontvanger zetten).
Echter, er zijn veel diodes die als er stoom in de verkeerde richting gaat, extreem heet worden en dus kapot gaan of zelfs smelten. Je moet dus wel de juiste vinden die goed is voor jou toepassing.

Erik Baas
20-07-2016, 10:56
Diode is inderdaad de meest eenvoudige oplossing. Echter kan dit bij grote stromen nog wel eens mis gaan, radio kan soms best wat ampére stroom trekken.Als je een diode koopt die geschikt is voor 10A gaat er niets mis.

Je zou er ook een 2tal relais tussen kunnen zetten die bij inschakeling van de ene plus de andere plus sowieso uitschakelt en vice versa. Hiervoor gebruik je dus breekrelaisNiet doen: zulke schakelingen falen op het moment van omschakelen, omdat dan heel even beide voedingen aan elkaar verbonden zijn.

Theoretisch zou je dit niet nodig hebben. Maar zonder diode of breekrelais op de niet gebruikte pluskabel, zou deze in principe kunnen fungeren als voeding voor alles wat niet hoeft te werken (gebruik je de radio met rijden voedt die dus alles uit de rest van de camper en vice versa, en dat wil je niet + groot kans dat het iets sloopt of dat de betreffende kabel doorbrand omdat er teveel vermogen doorheen moet.)Simpeler gezegd: je zou dan twee accu's parallel schakelen, en dat mag gewoon nooit.

Persoonlijk zou ik voor de relais gaan. Dat is redelijk fail-proof. Een diode is echter eenvoudiger en goedkoper. Je kunt er dan beter 4 pakken voor alle zekerheid (beide in de richting van de ontvanger zetten). Diodes zijn een betere keuze, als je tenminste begrijpt hoe ze werken. Het is zinloos om er 4 te gebruiken, koop gewoon meteen 2 stuks van het juiste type (zie boven).

Echter, er zijn veel diodes die als er stoom in de verkeerde richting gaat, extreem heet worden en dus kapot gaan of zelfs smelten.Onzin: een diode laat helemaal geen stroom door in de verkeerde richting!!

SciroccomTDI
20-07-2016, 12:42
https://s20.postimg.org/chorgtgil/radioschema.jpg

Zo zou je het ook kunnen doen.

Mogelijke diode - eentje die toch wel een Amperretje of 15 met gemak aan kan.

https://www.conrad.nl/nl/diode-diotec-ft2000ka-soort-behuizing-to-220ac-i-f-20-a-blokkeerspanning-u-r-50-v-556752.html

minimaal zo iets .. als je grotere pakt, zijn zij makkelijker te koelen...

Joey96
20-07-2016, 22:31
Het is schakel stroom..
Zit dus nog geen 1 ampère stroom achter.
Lijkt me dat een simpel diodetje prima zou werken in deze situatie

ErikvanBilsen
22-07-2016, 08:39
Thanks heren.
Dan ga ik eens 2 diodes halen.

SciroccomTDI
22-07-2016, 10:57
Het is schakel stroom..
Zit dus nog geen 1 ampère stroom achter.
Lijkt me dat een simpel diodetje prima zou werken in deze situatie

Is dat zo?

Ik dacht dat geheugen+ weinig stroom nodig heeft, voor het geheugen van zenders etc... en de andere is voeding..

Dus de 4 uitgangen van 50W (zou wel 25W RMS) zijn moeten toch echt verzorgd worden..

1 A geeft je net 12 - 14 W .. niet echt veel..

Behalve dat zijn de meeste radios achterop zelfstandig afgezekerd, met toch minimaal een 10A zekering..