PDA

View Full Version : Attachments


Marcski
26-09-2005, 18:16
beste heren en dames,

na overleg binnen het team hebben we besloten de attachments uit te zetten.
Een nadeel van de attachments was altijd, dat deze direct naar de database weggeschreven werden, in plaats van als los bestand op de server gezet te worden.
omdat een gemiddeld plaatje al bijna 1 MB is, kan je je voorstellen hoe onnodig groot de database hierdoor is geworden.
Door het foto-album zijn de attachments in principe overbodig geworden, en daarom hebben we ze uitgezet.

Als je een foto bij je topic wil plaatsen, kan je hem voortaan in het foto-album uploaden. Het kost jullie misschien net iets meer werk/tijd, maar het zo blijft Volksforum een snelle website, en kunnen mensen in het foto-album op alleen de foto reageren, zonder het topic te "vervuilen" (lees off-topic posten).

Ik heb ook een apart album aangemaakt, "For topics", zodat je plaatjes die niet in de andere categoriën thuishoren toch kan uploaden.

Mocht je nog vragen hebben, dan kan je in dit topic reageren.


Even een side-note, we zijn ook bezig te kijken naar de situatie wat een effect het op de database heeft als we bijvoorbeeld attachments ouder dan 1 jaar deleten. Als het effect niet significant is, laten we ze staan, is het goed merkbaar, dan zouden we kunnen beslissen dit door te zetten. Let wel, dit gaat om oude attachments, dus attachments die recent geplaatst zijn worden zowiezo niet verwijderd.

Bedankt voor jullie aandacht :D

Zeend
26-09-2005, 18:48
Als het effect significant is, laten we ze staan, is het goed merkbaar, dan zouden we kunnen beslissen dit door te zetten.

FF taalmierenneuken:

sig·ni·fi·cant (bn.)
1 veelbetekenend => belangrijk
2 statistisch verantwoorde conclusies toelatend


Jens

Marcski
26-09-2005, 20:28
oeps, "niet" vergeten...

MMgolfnut1
26-09-2005, 20:55
Op zich logisch, maar ik denk dat veel mensen hier niet uploaden, omdat je vanaf hier niet direct kan linken(of doe ik het dan verkeerd?). Je zal dus zowel hier als ergens anders moeten uploaden, wil je je plaatjes ook nog ergens anders tonen. Is hier iets voor te regelen?

Marcski
26-09-2005, 23:02
Vanaf het prille begin van Volksforum al kan je inderdaad vanaf het foto-album doorlinken!
Onder de ge-uploade foto wordt zelfs de url getoond die je moet gebruiken, dus dat scheelt je weer "rechtermuisknop, eigenschappen, etc"

Het doorlinken van attachments werkt inderdaad met de meeste andere fora niet, omdat "dynamische url's" door hun niet ondersteund worden. Dat zijn url's die in dit geval niet op een bestandsnaam zoals .gif of .jpg eindigen. Daar kunnen wij dus niets aan doen.maar kan je dus vrij gemakkelijk oplossen door ze bij ons in het foto-album te uploaden ;)

Fred
26-09-2005, 23:23
Het is misschien handig als er een optie zou zijn in dit forum, waarmee de grootte en/of de maat van plaatjes begrenst word. 1 mb voor een plaatje is belachelijk, een beetje redelijk formaat van pakweg 800 x 600 pixels hoeft niet veel groter te zijn dan 100kb...

Marcski
26-09-2005, 23:32
ben ik al mee bezig ;)

maar elke 100kb voor een plaatje in de database is 100kb te veel, zeker gezien de rest van de data allemaal text-only is, en practisch geen ruimte inneemt. Laat ik het zo zeggen, zonder de attachments zou de database een factor 20 kleiner zijn dat dat ze nu is.

Feit blijft, foto-album is er niet voor niets, en attachments hebben (voor Volksforum zelf) alleen maar nadelen.

MMgolfnut1
27-09-2005, 19:53
Okidoki. Ik blijf toch echt een greenie!!

stufenheckfahrer
27-09-2005, 20:33
Misschien zie ik het verkeerd hoor: Maar word het niet erg saai dan?

Topics als bijv. vette vlammen, of spot de bussen, kunnen dan ook niet meer.
Er zijn ook afdelingen waar men projekten laat zien, en daar word soms in geen dagen gepost, het lijkt mij met 'plain text' alleen maar stiller worden!

Zoals ik al zei, ik zie het misschien verkeerd, maar ik vraag me af of het een verbetering is :confused:

Greetz Ron

Marco
27-09-2005, 21:34
Precies, dat is helemaal juist

stufenheckfahrer
28-09-2005, 16:40
Ron,
Het is niet zo dat er geen foto's meer gepost kunnen worden, alleen moeten ze vanaf nu in het fotoalbum geplaatst worden en kun je ze niet meer bij je post uploaden, that's all. ;)

Maar zijn de foto's dan nog wel direkt zichtbaar in het topic? Of moet je dan steeds in het album kijken terwijl je leest?
Misschien een domme vraag, maar ikzelf ben nog maar net zover dat ik foto's bij de post kan plakken :o

Greetz Ron

stufenheckfahrer
28-09-2005, 19:09
Thanx Wokkie,

Nu snap ik het! :)

Greetz Ron

Marcski
29-09-2005, 00:11
:)