PDA

View Full Version : Verlaging niet wat het moet zijn


Zieron28
17-02-2017, 14:56
Sinds gisteren is mijn polo 6n2 rondom 6cm verlaagd met een vaste set. Vooraan ligt hij perfect zoals ik het voor ogen had maar achteraan staat hij echt nog hoog... De auto is zowel voor als achter gezakt, dat kan ik duidelijk zien, maar ik vind het echt raar dat er zo een verschil op zit. Om het te verduidelijken, de spatie tussen band en kas vooraan bedraagt 3cm en achteraan 6 a 7cm... Ik heb gelezen en mij laten vertellen dat nieuwe verlagingsveren zich nog moet "zetten" waardoor de auto nog wat kan zakken maar ik kan mij echt niet inbeelden dat dat veel zal zijn. Is het normaal dat er zo een verschil is tussen voor en achterkant? Is er iets wat ik kan doen om de achterkant nog wat te laten zakken? Zonder een schroefset er onder te steken weliswaar. Als ik andere velgen zou steken met een laagprofielband zal hij ook wel nog zakken maar de spaties blijven dezelfde natuurlijk.

Alvast bedankt!

Oudelut
17-02-2017, 15:42
Vaak hebben achterschokbrekers 'nuten'-verstelling door de veerschotel op verschillende naden/kerven te plaatsen?

Zieron28
17-02-2017, 16:29
Vaak hebben achterschokbrekers 'nuten'-verstelling door de veerschotel op verschillende naden/kerven te plaatsen?

Ik vrees dat ik niet begrijp wat je bedoelt...

Oudelut
17-02-2017, 17:59
https://www.autopower.bg/images/Спортни%20амортисьори%20Power%20High%20Tec%20за%20VW%20Golf%203%20година%2009.91%20-%2097%20VW%20Golf%203%20(1H1)%20FK%20FKZEVW31%20imagetfull-157-2-4326.jpg

De steun voor de veer (schotel) kun je op de verschillende groeven laten rusten, en daarmee in hoogte verstellen...

Zieron28
17-02-2017, 18:21
https://www.autopower.bg/images/Спортни%20амортисьори%20Power%20High%20Tec%20за%20VW%20Golf%203%20година%2009.91%20-%2097%20VW%20Golf%203%20(1H1)%20FK%20FKZEVW31%20imagetfull-157-2-4326.jpg

De steun voor de veer (schotel) kun je op de verschillende groeven laten rusten, en daarmee in hoogte verstellen...

Dat zal in mijn geval niet lukken aangezien de veren op de originele schokdempers zitten...

turbojo2
17-02-2017, 19:56
Om problemen als dit te voorkomen zou ik altijd een schroefset nemen. Kun je alles zo afstellen als je wilt. Heb namelijk ooit hetzelfde meegemaakt met een golf 1 en zal nooit meer dezelfde fout maken.

Zieron28
17-02-2017, 20:43
Om problemen als dit te voorkomen zou ik altijd een schroefset nemen. Kun je alles zo afstellen als je wilt. Heb namelijk ooit hetzelfde meegemaakt met een golf 1 en zal nooit meer dezelfde fout maken.

Ik gebruik de polo als daily vandaar dat ik heb geopteerd voor verlagingsveren in plaats van een schroefset omdat ik niet extreem laag wou gaan. Ik heb ooit een Jetta MKII gehad waarbij dat wel het geval was en om eerlijk te zijn zie ik dat niet meer zitten. Jammer genoeg wist ik niet dat de achterkant zo hoog zou blijven staan dus had een schroefset inderdaad een veel betere optie geweest. Ik heb via google wat polo's opgezocht die ook 6cm lager staan maar dat ziet er wel helemaal anders uit dan bij mij waardoor ik een ander beeld voor ogen had. Tenzij dat het komt doordat diegene die ik gevonden heb een andere velg en laagprofielband hadden zitten? In ieder geval ga ik nu wat afwachten of hij nog gaat zakken als de veren zich zetten en wat het doet als ik een andere velg steek.

VWJYI
17-02-2017, 21:37
Als je 6cm veren op originele schokdemper zet kan het nog wel eens zijn dat je schokdemper gewoon te lang is. Of beter gezegd de schokdemper zit helemaal ingeveerd en je auto rust dus nu op de demper en niet op de veer. Vanaf een 4 cm verlaging zul je ook kortere schokdempers moeten nemen.

Zieron28
17-02-2017, 21:58
Als je 6cm veren op originele schokdemper zet kan het nog wel eens zijn dat je schokdemper gewoon te lang is. Of beter gezegd de schokdemper zit helemaal ingeveerd en je auto rust dus nu op de demper en niet op de veer. Vanaf een 4 cm verlaging zul je ook kortere schokdempers moeten nemen.

Klinkt eigenlijk wel logisch natuurlijk... Ik had mij beter moeten informeren maar ik had geen flauw idee dat ik problemen zou ondervinden. De garagist die ze geplaatst heeft, heeft hier ook niets over vermeld. Hij zei enkel: "Ik zou hem toch nog wa lager leggen moest ik van u zijn!". Ik vermoed dat ik niets anders kan doen dan kortere schokdempers kopen? Vooraan hoeft er voor mij niets te veranderen maar als ik andere schokdempers laat steken achteraan, moet de wagen dan opnieuw worden uitgelijnd? En waar vind ik zulke korte schokdempers voor veren die 6cm zakken? Ik heb inmiddels zelf wat rond gekeken maar er is zoveel keus dat ik er niet uit geraak welke ik precies moet gaan kopen...

Alvast bedankt!

VWJYI
18-02-2017, 05:37
Als je achter vervangt hoef je niks uit te lijnen. Op eBay in Duitsland koop je van ta techniks 2 schokdempers los. Is tientjes werk.

Zieron28
18-02-2017, 11:55
Als je achter vervangt hoef je niks uit te lijnen. Op eBay in Duitsland koop je van ta techniks 2 schokdempers los. Is tientjes werk.

Top! Ik ga meteen op zoek maar zal voor de zekerheid hier een foto posten zodat ik zeker ben dat ik de juiste bestel 😁!

Zieron28
18-02-2017, 13:50
Als ik het goed heb dan moet ik deze bestellen? Ik heb mijn beste duits boven gehaald en er staat dat deze schokdempers geschikt zijn voor een verlaging tot 80mm.

http://www.benl.ebay.be/itm/2-TA-TECHNIX-GASDRUCK-SPORTSTOsDAMPFER-STOsDAMPFER-HINTEN-VW-POLO-6N-6N2-/221588686484?hash=item3397b70694:g:WEgAAOSwd4tUGxIH

VWJYI
19-02-2017, 02:35
Yep die moet je hebben. Deze hebben ook die nutenverstelling wat eerder genoemd is. Dan kun je eventueel nog wat verstellen.

Zieron28
19-02-2017, 11:56
Yep die moet je hebben. Deze hebben ook die nutenverstelling wat eerder genoemd is. Dan kun je eventueel nog wat verstellen.

Super! Haha ja ik wist totaal niet wat nutenverstelling betekende maar heb het inmiddels door 😜. Ik ga dan eens kijken om ze te bestellen en ik ga ook eens op zoek naar een set veerspanners zodat ik alles zelf kan doen. In ieder geval bedankt voor de hulp! :thumbup:

Zieron28
26-02-2017, 13:50
De schokdempers en veerspanners zijn toegekomen deze week. Graag zou ik er volgende week aan willen beginnen zodat de auto eindelijk staat hoe ik het wil. Hoe begin ik daar het beste aan? Het lijkt mij niet zo een moeilijke opgave maar ik heb nog nooit schokdempers/veren overgezet dus ik informeer mij liever. In welke volgorde moet ik te werk gaan, wat moet precies worden overgezet,...?

VWJYI
27-02-2017, 08:16
Even op het net zoeken voor een afbeelding van alle onderdelen in volgorde. Is allemaal niet zo moeilijk

martinus83
27-02-2017, 13:11
6 cm verlagen met originele schokdempers is sowieso geen goed idee, dempers zijn in no time lek.
Schroefset wil niet zeggen dat je perse heel laag moet. Ik rijd dagelijks in een bmw touring met een schroefset omdat het beter rijd dan een setje verlagingsveren en de hoogte altijd goed is. Er zijn vaste sets die lager gaan dan mijn setup

Zieron28
27-02-2017, 15:27
6 cm verlagen met originele schokdempers is sowieso geen goed idee, dempers zijn in no time lek.
Schroefset wil niet zeggen dat je perse heel laag moet. Ik rijd dagelijks in een bmw touring met een schroefset omdat het beter rijd dan een setje verlagingsveren en de hoogte altijd goed is. Er zijn vaste sets die lager gaan dan mijn setup


Ik weet inmiddels dat het geen schitterend idee is om de originele schokdempers te gebruiken en ik had misschien wat meer geld moeten uitgeven aan een complete vaste set of schroefset maar het is wat het is. De reden waarom ik geen schroefset meer wil is omdat het, voor mij persoonlijk, nooit laag genoeg kan, zolang er draad is zou ik de auto doen zakken. Wat betreft slijtage aan de originele schokdempers, ik rijd amper 4000km per jaar dus ik vermoed dat het allemaal wel zal meevallen. Ik heb nog nooit problemen gehad trouwens met verlagingsveren op originele schokdempers of ik moet veel geluk gehad hebben. In ieder geval nu gaat het over het feit dat de achterkant te hoog bleef staan en hoe ik het kon verhelpen.

Zieron28
28-02-2017, 20:16
Tijd voor een update!

Vandaag ben ik begonnen met de schokdempers en veren te wisselen. Ik ben begonnen met de linker kant en dat ging eigenlijk vanzelf. Heb er wel lang over gedaan omdat ik alles een aantal keer terug heb los moeten maken om de juiste hoogte in te stellen. De linker kant is dus nu af en staat perfect qua hoogte, ik wou dan nog aan de rechter kant beginnen maar daar ben ik op een probleem gestoten. Toen ik de eerste moer, in de koffer, wou losdraaien merkte ik dat de stang van de schokdemper mee draaide... Na veel kracht uitoefenen en een griptang op de vlakke kant van de schroefdraad te zetten is de eerste bout uiteindelijk losgekomen. Daaronder zit nog een bout die de schokdemper vasthoudt maar daar krijg ik echt geen beweging in... Ik kan geen macht zetten op de ringsleutel én de griptang op hetzelfde moment vasthouden... Ik moet de ringsleutel met beide handen vasthouden want anders schiet ik van de moer dus indien iemand een andere oplossing heeft?

VWJYI
28-02-2017, 22:34
Die eerste is nodig om de poot in de auto te houden. Als het goed is kan de poot eronder uit nu en dan kun je hem misschien makkelijker tegenhouden.

Zieron28
01-03-2017, 00:29
Die eerste is nodig om de poot in de auto te houden. Als het goed is kan de poot eronder uit nu en dan kun je hem misschien makkelijker tegenhouden.

Oké, ik dacht echt dat ik ook de tweede moer moest losmaken voor ik de poot er van onder kon halen... Bij de linkse poot heb ik de tweede moer losgemaakt vanuit de koffer, ging vrij makkelijk maar bij de rechtse poot heeft het al voor tal van frustraties gezorgd en nu weet ik dus waarom... Dom van mijzelf dat ik dat niet heb gezien maar al doende leert men zeker?

Bedankt voor alle hulp alvast, heb ik al heel wat aan gehad :thumbup: !

tim_j
01-03-2017, 06:57
Aldoende leert men 👍

Zieron28
01-03-2017, 19:44
Een nieuwe en laatste update!

Ik heb uiteindelijk de moer die muurvast zat losgekregen maar dat moest toch van uit de koffer gebeuren. Als je de eerste moer loshaalt kan je een metalen schoteltje weghalen. Dan zie je de eerste rubber met daarin een metalen ring die over de tweede moer ligt. Ringetje weghalen, tweede moer losdraaien en pas dan kan de poot van onder de auto want de rubber gaat niet door het gat. Ik heb echt gevloekt op die tweede moer maar het is uiteindelijk toch gelukt! Verder heb ik gezien dat de rubber onder de veerschotel half geplet zat. De garagist heeft die blijkbaar verkeerd gemonteerd :mad: ... Gelukkig heb ik het nu gezien en zit alles terug zoals het hoort. Ben ook super tevreden over het resultaat!

Nogmaals bedankt voor de hulp :thumbup:

Fotootje van de rubber die verkeerd zat op de originele schokdemper

http://i67.tinypic.com/vh3o1k.jpg

En een fotootje als alles op de nieuwe schokdemper is gemonteerd

http://i67.tinypic.com/25pqmuh.jpg

VWJYI
02-03-2017, 02:25
Die moer onder de schotel was ik even vergeten. Lekker van die garage boer om het zo bagger te monteren. Fijn dat het nu gelukt is. Hoe valt de verlaging nu aan de achterkant? Wel het resultaat wat je voor ogen had?

Zieron28
02-03-2017, 13:27
Die moer onder de schotel was ik even vergeten. Lekker van die garage boer om het zo bagger te monteren. Fijn dat het nu gelukt is. Hoe valt de verlaging nu aan de achterkant? Wel het resultaat wat je voor ogen had?

Geen probleem hoor, ik had het misschien wat duidelijker moeten uitleggen maar goed het is inderdaad gelukt en alles zit terug op zijn plaats :thumbup: .

Wat betreft de verlaging, ik heb de stelring op de laagste stand gezet want telkens ik ging kijken of hij laag genoeg lag had ik de indruk dat het nog te hoog was. Waar ik geen rekening mee had gehouden was dat hij nog zou gaan zakken van zodra ik er mee ging rijden en dat is dus ook gebeurd. Ik heb de indruk dat hij achteraan wat doorhangt maar dat kan ook komen doordat de wielkasten niet gelijk zijn. Waarom dat zo is weet ik niet maar als het echt opvalt zet ik hem terug wat hoger. Het is in ieder geval een immens verschil met hoe het was. Ik ben niet al te groot en ik voel mij nu een reus naast mijn auto :D .

Ik heb er vandaag een foto van gemaakt maar ik kan echt niet zien of hij doorhangt of dat het door de lagere wielkast is...

http://i67.tinypic.com/2hz4pcy.jpg

VWJYI
02-03-2017, 19:31
Ligt netjes zo, hangt niet door achter. Kan wel zijn dat je hem nog hoger moet zetten als het allemaal een beetje is ingestuiterd.

Zieron28
02-03-2017, 22:26
Ligt netjes zo, hangt niet door achter. Kan wel zijn dat je hem nog hoger moet zetten als het allemaal een beetje is ingestuiterd.


Bedankt, ben er ook echt blij mee! Ik heb wel nog steeds de indruk dat hij achteraan lager hangt dan vooraan. Maar als ik kijk naar de dorpel zie je dat hij achter toch net iets hoger staat. Het is bizar maar dat zal wel komen door het verschil van de wielkasten. Dat hij nog zal zakken kan ik best aannemen aangezien de auto, net na het monteren van de poten, 2 a 3 cm hoger stond dan dat hij nu staat.

In ieder geval nogmaals bedankt voor alle hulp!