PDA

View Full Version : Krukasbout kr


Peetje GTI
01-06-2017, 11:09
Ik heb mijn krukaskeerring samen met pakking voor het keerringdekseltje vervangen. Nieuwe krukasbout gebruikt gebruikt. Deze wilde ik op 200nM zetten. Aanhaalmoment had ik hier op vf gevonden.

Toen ik de bout aantrok had ik het gevoel dat ik er al voorbij was, nu blijkt mijn momentsleutel (Tengtools) die tot 200 gaat, niet meer te klikken bij 200. Bij 190 wel. Maar de bout staat dus een stuk vaster dan 200 nM. Kan dit kwaad of is het beter de bout nog een keer te vervangen ivm misschien afbreken?

Peetje GTI
01-06-2017, 11:10
Distributiezijde overigens ;)

Roy16VG60
01-06-2017, 11:18
Als hij echt veel vaster staat dan zou ik hem opnieuw vast zetten op 190Nm en eventueel een paar graden extra geven. Je wilt niet dat deze bout breekt.

Heb je het tandwiel ook vervangen? Dit word altijd aangeraden namelijk. Kosten ook niet veel van Febi compleet met de bout.

Succes! :thumbup:

Peetje GTI
01-06-2017, 14:51
Als hij echt veel vaster staat dan zou ik hem opnieuw vast zetten op 190Nm en eventueel een paar graden extra geven. Je wilt niet dat deze bout breekt.

Heb je het tandwiel ook vervangen? Dit word altijd aangeraden namelijk. Kosten ook niet veel van Febi compleet met de bout.

Succes! :thumbup:

Tandwiel heb ik niet vervangen. Spie en spiebaan zagen er nog wel heel goed uit.
Het is een rekbout, kan ik deze dan zomaar wat losser zetten dan? Ik heb wel het gevoel dat hij ook te vast heeft gestaan. Ik heb een redelijk pijpje moeten gebruiken gebruiken zeg maar :D Dekseltje zat ook met 3 boutjes vast ipv 5, en poulie met 3 bouten ipv 4 :rolleyes:

ar1g3
01-06-2017, 14:51
Dit zijn meestal rekbouten, moest het mijn auto zijn zou ik hem vervangen. Als die bout breekt heb je enorme kosten, of is je motor rijp voor ijzerboer.

Lijkt me trouwens ook vreemd dat je die gewoon op 200Nm moet zetten, meestal moet je met dit soort bouten in verschillende stappen werken en een gradenboog gebruiken.

Je moet eerst en vooral eens checken of je een 12-kant bout hebt zitten zoals deze:
https://c1552172.ssl.cf0.rackcdn.com/40007_x800.jpg

Deze moet je vastzetten op 90Nm en dan nog 180° bij doen. Je moet dus op moment zetten in 2 stappen. Je momentsleutel natuurlijk niet gebruiken voor die extra 180°

Dus check even of je een twaalfkant of zeskant hebt.

Johan1982MK1
01-06-2017, 15:05
zo'n rekbout sowieso niet 2x gebruiken.
ik heb die van mijn 16v 9a ook vervangen door een nieuwe en toch ook wat strakker nagetrokken dan officieel moet omdat hij bij mij toch nog losgelopen was. (misschien doordat de vorige eigenaar van de motor de vorige bout 2x heeft gebruikt, of niet goed nagetrokken had)
aangeraden wordt idd wel om het distributie tandwiel mee te vervangen maar ik heb m ook laten zitten omdat het er nog goed uitzag.

Peetje GTI
01-06-2017, 15:20
Dit zijn meestal rekbouten, moest het mijn auto zijn zou ik hem vervangen. Als die bout breekt heb je enorme kosten, of is je motor rijp voor ijzerboer.

Lijkt me trouwens ook vreemd dat je die gewoon op 200Nm moet zetten, meestal moet je met dit soort bouten in verschillende stappen werken en een gradenboog gebruiken.

Je moet eerst en vooral eens checken of je een 12-kant bout hebt zitten zoals deze:

Deze moet je vastzetten op 90Nm en dan nog 180° bij doen. Je moet dus op moment zetten in 2 stappen. Je momentsleutel natuurlijk niet gebruiken voor die extra 180°

Dus check even of je een twaalfkant of zeskant hebt.

Er zat een zeskant op, en nu van de dealer een twaalfkant meegekregen.
Aanhaalmomenten hier gevonden:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=6954
Maar ik ga het zekere voor het onzekere nemen en een nieuwe bout bestellen. Deze zal ik dan wel op 90 nm + 180 graden zetten ;)
Iedereen bedankt voor de antwoorden :thumbup:

yal
01-06-2017, 19:38
200nm = 90nm+180 graden

Mijn KR heb ik ook op 200nm gezet , en dat vind ik erg veel zeker gezien het feit dat bij de DX motor dezelfde bout op 80nm moet worden gezet.

Tandwiel heb ik overigens ook vervangen , als we dan toch bezig zijn.... :D

ar1g3
01-06-2017, 20:45
Twaalfkant zal waarschijnlijk ter vervanging zijn van die zeskant. Enkel vroege KR's en PL's hebben de zeskant, je hebt dat wel vaker dat ze een verbetering uitvoeren op een bepaald onderdeel.

Bij de twaalfkant inderdaad dus 90Nm+180°. Deze nummers komen uit de workshop manual van Bentley's Publishers voor de mk2, dat is een heruitgave van de officiele vw service info. Echt een aanrader als je vaker sleutelt, daar staan alle momenten bij die je nodig hebt alsook een hoop diagrammen en exploded views.

Ook belangrijk, bij het moment van de krukasbout staat 'lubricated' bij, dus je doet er best wat kopervet ofzo rond.

golf mkII 16v
01-06-2017, 22:41
De zeskant is ind 200nm is geen rekbout
De 12 kant is wel een rekbout en niet 2x gebruiken[ heb er denk nog wel 1 liggen voor je]
Spanrol met 45 nm vast zetten

Peetje GTI
02-06-2017, 23:07
Spanrol staat idd netjes op 45 nm. Morgen de nieuwe bout halen en de boel opnieuw vastzetten :)

ar1g3
02-06-2017, 23:45
Je weet waarschijnlijk wel hoe je de riem vervangt, maar hier is de online versie van de Bentley boek over het vervangen van de riem en alles wat erbij hoort:
http://vnc.thewpp.ca/stuff/bentley/ep0niks.ctech.ca/vw/eva2/GE01/ch4.2.html

Wie weet komt het nog van pas!

Peetje GTI
03-06-2017, 15:16
Goeie link :thumbup: Daar kwam ik wel aan uit zowiezo. Net de nieuwe bout gemonteerd en het golfje draait weer, zo in eerste instantie te zien zonder lekkages :)