PDA

View Full Version : Hulpas poelie kapot gedraaid


blue devil
23-12-2018, 17:23
Goede dag

Ik heb een caddy mk1 met het originele 1.6td blok nu is de hulpas en de hulpasploelie helemaal verrot gedraaid het halve maandje die er voor moet zorgen dat het mee blijft draaien is helemaal beschadigd

Nu de vraag heeft iemand een eidee hoe dit kan
En weet ook iemand of de hulp as nog ergens tekrijgen zijn (de hulpas poelie heb ik al)en de distributie kap

Ik hoop dat jullie mij veder kunnen helpen
http://www.volksforum.com/albums/files/3/9/8/4/7/20181223_115926.jpg http://www.volksforum.com/albums/files/3/9/8/4/7/20181223_122942.jpg http://www.volksforum.com/albums/files/3/9/8/4/7/20181223_115744.jpg

ar1g3
23-12-2018, 22:08
Hmm da's vreemd, zeker dat je de bout mooi op moment hebt gezet? Want dit is exact wat je krijgt als ze te los staat.

Johan1982MK1
23-12-2018, 23:15
Hij draait verder wel goed de as?

sciroccoGTII
23-12-2018, 23:29
Heb wel een hulpas liggen eventueel in Friesland

blue devil
24-12-2018, 04:59
De bout zat nog goed vast ik greeg hem al bijna niet los heb er een klein strikje ijzer tussen geslagen om te voorkomen dat hij ging draaien met losmaken
En als ik nu alleen met een dop er op draai draait het naar mijn mening soepel niet vanzelf zoals een slinger en draait door maar gewoon zonder kracht

blue devil
24-12-2018, 05:02
Heb wel een hulpas liggen eventueel in Friesland

Ik weet niet of de Assen allemaal het zelfde zijn :) en anders misschien opsturen als je dat wild nattuurlijk
alvast bedankt

ar1g3
24-12-2018, 10:54
Er is goed vast en er is goed vast ;) Dat hij wat vaster dan handvast zat wilt niet zeggen dat hij mooi op moment stond.

Dit soort schade krijg je doordat de poelie kan verdraaien ten opzichte van de as. De spie zorgt ervoor dat de poelie min of meer gefixeerd is op de as, maar op de spiebanen zit een zekere speling anders zou het onmogelijk zijn om die poelie met de hand op de as te monteren. De bout zorgt ervoor dat de poelie niet van de as kan lopen, maar ook dat er een zekere klemkracht op de zijkanten van de naaf van de poelie komt te staan. Die zorgt voor een wrijvingskracht die het heen en weer draaien van de poelie ten opzichte van de as dempt.
Door de speling op de spiebanen kan de poelie nog steeds een zeer kleine hoeveelheid heen en weer draaien, elke keer dat die verdraait krijgt de spie een tik. Na verloop van tijd wordt de spiebaan helemaal stuk geslagen, zoals bij jou gebeurd is. De klemkracht van de bout gaat dit tegen.

golf mkII 16v
25-12-2018, 14:44
Vacuumpomp of oliepomp niet vastgelopen?

blue devil
28-12-2018, 20:50
Nu draaid alles soepel dus denk dat het niet aan de olie pomp lecht maar was al van plan om de olie pomp naar te kijken
En ik zet over het algemeen alles vast met een momentsleutel vast maar zal er beter naar kijken