PDA

View Full Version : DIY spuitkabine


DeNB3rt
10-01-2006, 23:06
Zou graag deze zomer een DIY spuitkabine bouwen, 1tje zoals rené es gepost heeft:

http://users.skynet.be/fa266395/fotosforum/kabine.jpg

Beetje tips over wat ik het best kan gaan voorzien, persoon die in de kabine zit moet van zuurstof voorzien worden hebk mij laten wijsmaken, heb ik al iets leuks op bedacht ;)

Hou rekening,het moet allemaal goedkoop blijven (wat houten balkjes, plastiek,etc)

Maare,waar haal ik de mogelijke verven (mss een site waar ik es kan insschatten wat het gaat kosten) zou het liefst in orgineel VW kleur spuiten (Alpinweiss) of tenzij ik mss iets anders in men kop krijg tegen dan :)

Ook tips welkom voor het spuitmateriaal,compressor hebk staan :woowoo:

Greetz

Melvin
11-01-2006, 13:56
jij woont in belgie, spuiten kost daar toch niet veel?? voor 400 ben je makkelijk klaar toch?

DeNB3rt
11-01-2006, 18:18
hmmm,is iets meer naar ik vernomen heb. tis prolly 400 zonder grondlaag.

Maar khad het graag zelf gedaan (is nog goedkoper) en er moet een 2e wagen gespoten worden ;) daarmee dat we het in 1 keer doen :)

Split52
11-01-2006, 18:52
VOlgens mij krijg je hier als je dit gaat doen, bij warm weer een heel hoge vochtigheid in de "cabine" lijkt me nu ook niet een ideaal iets. Maar wat sloophout en plastic hoeft toch niet duur te zijn lijkt me!

DeNB3rt
11-01-2006, 18:57
sloophout en plastic is idd niet duur, maar wat kost de verf mij ongeveer om een golfje 1 te spuiten in Alpinweis, en waar haal ik dit, dealer? internet? en wat kost dat zo ongeveer?

Welk spuitmateriaal haal ik er best bij,heb al een compressor...

thx

VolkswagenRacing
11-01-2006, 18:59
Je kan het proberen,

Maar vermoed dat het 1 groot klieder zooitje gaat worden :)

Split52
11-01-2006, 19:01
Tsja, zou gewoon de verf bij een spuiterij halen ofzo... paar tientjes de liter kom je een heel eind...

Wel een voordeel van zo'n cabine is dat je na het spuiten het plastic in de container kunt dumpen, de grasmaaier een keer over het gazon en je ziet er niets meer van!

berendd
11-01-2006, 19:07
cabine huren geen beter idee???

www.garagedeappel.nl

EppeRRR
11-01-2006, 21:48
De mijnde heeft 5 euro gekost...

http://www.hoogeveenracingscene.nl/modules/coppermine/albums/userpics/10010/normal_DSCF0330.JPG

http://www.hoogeveenracingscene.nl/modules/coppermine/albums/userpics/10010/normal_DSCF0332.JPG



Werkte goed :D

René
11-01-2006, 21:52
goed idee!!

Roundup
21-01-2006, 18:40
spuitcabine heb je niet nodig hoor. In een profesionele spuitcabine is er ook stof. De bedoeling van een spuitcabine is gewoon dat deze verwarmd kan worden voor de verf uit te harden. Ook natuurlijk voor de schadelijke stoffen niet naar buiten te laten (toch niet ongefilterd). Als je een auto spuit in een spuitcabine heb je ook stofjes in de lak hoor. Die polieren ze er daarna (als de lak uitgehard is) ook uit. Je kan even goed dus de auto buiten spuiten, hem daarna afschuren met een korrel 1500 ofzo, en dan volledig polieren (met een fatsoenlijke machine, best gaan huren dus).

Moroder
21-01-2006, 18:48
Idd heb je in een spuitcabine ook stof. Maar de afzuiging is er voor om grotendeels nevel en stof op te zuigen. De wanden maakt men nat, en de vloer word afgezogen door gaten in de vloer...

Reaper Kustoms
24-01-2006, 19:37
nou met 1500 zou ik niet gaan polijsten iets te grof namelijk.

gewoon goed spuitpistool kopen en spuittent bouwen waarin het niet waait.

ik raad een een dag aan waarop iid luchtvochtigheid niet te hoog is. en rond de 20 graden ligt.

als je gewoon in buitenlucht spuit kan het soms zijn dat je condensvorming krijgt: dit zuigt.

als je hem gepolijst hebt met 2500 waterproof schuurpaier met veel water, dan moet je hem van grof naar fijn polijsten met verschillende korrelgroottes polijstpasta, dan wordt ie wel mooi.

vergeet niet: een goede voorbewerking is 90% van het werk. dus zorg goed dat alles wat geplamuurd en gerond moet worden klaar is voor de daadwerkelijke spuitbeurt. schuur alles ook goed op (ook dingen die je gegrond hebt) voordat de kleur erop komt; met hoogstens 400 naar 800 waterproof. en let op: als je iets geplamuurd hebt zorg dat dit goed uitgehard is en gerond zodfat je niet voor nare verassingen komt te staan als hij helemaal in de nieuwe lak zit.

Reaper Kustoms
24-01-2006, 19:40
trouwens ik weet niet in welke spuitcabines waar jij komt, maar die waar ik kom is het toch echtwel stofvrij...

nog een tip: je krijgt statische doekje (bij verfspecialisten) waarmee je de auto af kunt vegen nadatr je hem ontvet hebt, deze nemen alle stof weg en zorgen dat de auto even antistatisch werkt zodat hij minder snel stof aantrekt

DJW
27-01-2006, 09:09
als jij in belgie een auto voor 400 kunt laten spuiten snap ik niet waarom je dat niet doet, geen gezeik en nog garantie ook

en anders huur je er 1, zit je ook niet met de rommel

vwcrewcab
27-01-2006, 16:02
Zelf proberen is wel gaaf, ik ben wel benieuwd naar het resultaat!

DutchRebel
08-03-2006, 20:52
waarom zou spuiten in belgie goedkoper zijn als hier??
woon ja bij de belgen om de hoek, en heb van de zomer ook nog wel wat spuit werk liggen....................

aan te raden om daar wat te informeren??

Black Devil
08-03-2006, 20:56
trouwens ik weet niet in welke spuitcabines waar jij komt, maar die waar ik kom is het toch echtwel stofvrij...

nog een tip: je krijgt statische doekje (bij verfspecialisten) waarmee je de auto af kunt vegen nadatr je hem ontvet hebt, deze nemen alle stof weg en zorgen dat de auto even antistatisch werkt zodat hij minder snel stof aantrekt

geloof mij stof is er ALTIJD!!!

Reaper Kustoms
09-03-2006, 09:19
als je niet bezuinigt op een fatsoenlijke spuiter heb je dus geen enkel stofpuntje: geloof mij maar.
maar daar betaal je ook naar.

als ik zelf spuit in mijn stoffige tochtige garage heb ik zelfs zelden stof in het spuitwerk.

DeVicEofHeLL
09-03-2006, 17:29
Ik zal ook mijn mening even geven. Ikzelf ben spuiter, en er ligt altijd wel wat stof in de cabine. De reden dat dit (bijna) nooit in het te spuiten object komt is door de afzuiging. Van boven verse lucht erin, en van onder afzuiging. Je kan het gaan proberen in je achtertuin, maar het resultaat zal er niet zo mooi op worden, misschien na veel poetswerk. Als je het dan toch zelf wil proberen huur dan een cabine.

Die antistof doekjes zijn "Kaasdoekjes of kleefdoekjes".

Verf ? ligt eraan wat je wil, wil je een cryl(acrylaadverf(geen blanke lak nodig, want glimt van zichzelf)), dan moet je er ook nog eens de verharder en verdunning bij hebben, met maatlat voor de juiste verhoudingen.

Mooiste is gewoon een watergedragen lak, en daar blanke lak overheen.
Maar om blank mooi te krijgen spuit je met een best hoge druk om een betere verneveling te krijgen, dus in de achtertuin lijkt mij dit niks. Voor velgen enzo is het best te doen, maar een hele overspuiter, zeker een MK1, zou ik netjes laten doen, incl garantie.

Gr Robert

boy.schouten
18-03-2006, 15:57
Ik zal ook mijn mening even geven. Ikzelf ben spuiter, en er ligt altijd wel wat stof in de cabine. De reden dat dit (bijna) nooit in het te spuiten object komt is door de afzuiging. Van boven verse lucht erin, en van onder afzuiging. Je kan het gaan proberen in je achtertuin, maar het resultaat zal er niet zo mooi op worden, misschien na veel poetswerk. Als je het dan toch zelf wil proberen huur dan een cabine.

Die antistof doekjes zijn "Kaasdoekjes of kleefdoekjes".

Verf ? ligt eraan wat je wil, wil je een cryl(acrylaadverf(geen blanke lak nodig, want glimt van zichzelf)), dan moet je er ook nog eens de verharder en verdunning bij hebben, met maatlat voor de juiste verhoudingen.

Mooiste is gewoon een watergedragen lak, en daar blanke lak overheen.
Maar om blank mooi te krijgen spuit je met een best hoge druk om een betere verneveling te krijgen, dus in de achtertuin lijkt mij dit niks. Voor velgen enzo is het best te doen, maar een hele overspuiter, zeker een MK1, zou ik netjes laten doen, incl garantie.

Gr Robert
:iamwithst

DeNB3rt
18-03-2006, 16:41
boy, nuje dit topic gevonden hebt begrijpje waarom ik je pm'de :D

it's all about money