PDA

View Full Version : 16v turbo setup??


vwmk2driver
17-01-2006, 23:29
na het bijna verkopen van mijn golf 1, heb ik maar besloten om toch gewoon door te gaan,heeft me al veel tijd gekost een originele gti te kopen voor een leuke prijs.

de planning was om de golf origineel te maken. maar denk dat ik er dan te snel op uitgekeken ben als hij klaar is.

dus wil ik inplaats de 1600 gti motor een 16v turbo gaan maken.
en nu dan ook mijn vraag wat jullie ingave hier in is.

heb nu een 16v pl staan deze wil ik als basis gaan nemen.
wil er een uitlaat gas turbo op maken dat is al duidelijk.
wat ik er precies voor nodig heb is nog niet bekend, dat is dus een beetje mijn vraag.

wat ik zelf al een beetje bedacht had was dit.
- max toerental wil ik rond de 7000 houden
-pk's tussen de 250 en 300
-als het onderblok goed is, wil ik s2 zuigers en de daarbij behorende drijfstangen nemen. ( goed idee?? ) als ie geboord moet worden wil ik 1900 maken welke zuigers zou ik dan moeten gebruiken en welke drijfstangen?

-injectie systeem wil ik als basis van een g60 nemen en dan de computer laten herschrijven.( of kan ik dan net zo goed dta nemen?)

-welke turbo zou geschikt zijn? wil eigenlijk dat hij op gang komt rond de 2500 toeren.

-dacht zelf een g60 gasklep te gebruiken ( voor de afblaas regeling )
-uitlaat spruitstuk wil ik zelf maken ( of een bestaande verbouwen)
-iets anders de versnellingsbak word van een g60 in iedergeval een 02a

dit zijn wat basis punten over de rest word nog wel gesproken.

wie kan mij wat duidelijk en info verschaven?

alvast heel erg bedankt.

vwmk2driver
18-01-2006, 17:34
ik dacht zelf ook een ic te gebruiken van een g60 is dat ook een goed plan?
denk persoonlijk dat een sprinter ic niet gaat passen i.v.m de dikte enzo.

en ik zat ook nog in twijfel wat te doen met het inlaat spruitstuk.
is de vorm nog van enige invloed bij een geladen motor? ik bedoel moet je bijvoorbeeld zon inlaat van een 20v turbo nemen die dus vor op de motor zit of kan ik mijn bestaande 16v inlaat gewoon gebruiken?

ik hoor het graag

gr frank

vwmk2driver
18-01-2006, 22:04
niemand die enigzins wat antwoorden of bruikbare informatie heeft??

MelG60
18-01-2006, 22:35
Je kan je bestaande inlaat gewoon gebruiken maar handiger is een kort spruitstuk (kan je ook zelf vermaken) net wat je wilt is heel veel mogelijk. Je kan bv veel audi 5cil 20v onderdelen gebruiken omdat dat gewoon een 16v is met een extra cylinder. Belangrijk bij een turbomotor is een goede boring wat je veel ziet is dan lui oude RS2 zuigers in een PL/KR donderen maar meestal word dat huilen. Wat wel goed kan is een 2E onderblok zoeken evt honen en nieuwe veren evt arp boutjes voor de drijfstangen en dan een 16v kop er op zodat je op +/- 8,5:1 uitkomt. Zo'n blok moet makkelijk in staat zijn heel te blijven bij een 300pk mits de tuning goed is.

vwmk2driver
18-01-2006, 23:00
kijk daar heb ik wat aan.

ik was vanavond bij mijn motor tuner tenminste hij doed dit ook enzo.
en met hem wat gepraat.
wij denken dat het volgende wel wat kan zijn.
pl blok op nieuwe boren en dan 83mm JE zuigers, ( drijfstangen heben we het nog niet over gehad ) maar denk misschien dat s2én wel kunnen of niet?

dan met de zuigers een beetje uitkoment op 9:1 en dan een turbo druk van 1 bar, met misschien een uitschieter van 1,2. zo heb je een redelijk gelijk lopend motortje bedoel met weinig tot geen turbo druk ( onder de 2000 toeren ) even goed nog leuk vermogen om gewoon bij stoplicht weg te trekken en dan bij hogere toeren de turbo er bij. en hij dacht met een juiste turbo dan weer en goede afstelling dat 300 toch ook wel haalbaar moest zijn.

alleen wat voor turbo zou geschikt zijn in onze situatie dat is voor ons beide nog een beetje onduidelijk.

Blue Rallye
19-01-2006, 18:01
http://www.slook.nl/corrado/main_frames.php?bottom_mode=1&fake_stat=&option=1&forum_id=619088

Mijn 16vt, staat mss nog wat nuttige info voor je tussen...

vwmk2driver
19-01-2006, 18:34
tering dat ziet er allemaal goed uit..

he en kwam tegen dat uitlaat spruitstuk van normaal stalen bochten aldoor scheurde?
dit komt door de temp waarschijnlijk.

is het dan voor mij ook wel aan te raden wou namelijk zelf 1 gaan maken en dan ook van normaal staal. alleen mijne zal maximaal ook 300 leveren denk ik. meer hebik niet nodig.

steven16v
19-01-2006, 18:36
alleen mijne zal maximaal ook 300 leveren denk ik. meer hebik niet nodig.

of het niks is ;)

MelG60
19-01-2006, 19:09
Je kan gerust een spruitstuk maken van normaal staal (rvs is natuurlijk beter) spruitstukken scheuren meestal omdat de turbo niet ondersteund word. Probeer alleen info in te winnen van mensen met ervaring er zijn een heleboel bla bla figuren die wat schreeuwen wat ze weer van iemand van iemand gehoord hebben (ik doel niet op Jurgen)

Isard
19-01-2006, 19:17
Je moet zorgen dat het gewicht van de uitlaat niet op je spruitstuk hangt. En als je dit wel doet moet het spruitstuk daarop berekend zijn en dus een behoorlijke wanddikte hebben.

vwmk2driver
19-01-2006, 20:08
en wat betreft het lassen ,de1 last hem met mig mag en de profs doen het met tig en dan gevult met special gas.

nu kanik zelf heel goed mig mag lassen maar tig lassen en zo nog nooit gedaan en aangezien ik het meeste zelf wil doen lijkt het voor mij makkelijk dat ik het gewoon zelf maak met een mig mag apparaat. is dit te doen of zeggen jullie nou laat dat aflassen nu gewooon doen met tig!!

classic-edition
19-01-2006, 20:42
Informeer anders ook eens bij: http://www.hulsenturbotuning.nl/

vwmk2driver
19-01-2006, 20:52
bleu rallye is een knap stukje werk :D .

ik weet nog niet wat voor turbo ik wil gaan gebruiken.
maar kom ik de nabijen toekomst zeker even op jou terug.
voor een eventueel spruitstuk.

heb het hele topic even door gelezen ben nu al een 1 aan het lezen maar ben wel al een stuk wijzer over bepaalde termen en zo. en vooral ok dat iedereen zijn eigen ervaringen heeft en eigen opvattingen :D

vwmk2driver
21-01-2006, 23:41
vandaag weer wat verder gezocht.

kwam op een website van garrett turbo's waar de gt28rs stond die tot 350 pk kon leveren. persoonlijk dacht ik dat dit dan wel een goede zal zijn als ik 300 wil. afhankelijk welke a/r verhouding ik neem en de wieltjes,

zal deze turbo ook daadwerkelijk wat zijn? of kan ik beter een ander type nemen?

vwmk2driver
22-01-2006, 14:23
weet iemand nog een goede oplossing voor een motormanagment systeem?
dta kost rond de 1500 euro ( computer en kabelboom 1200 en dan overal nog wat losse delen zoals sensorn enzo)

wat zijn de kosten van megasqaurts of hoe schrijf je dat ? en heb je er dan ook programmatuur bij om dus de kernvelden te kunnen maken?

Fahrvergnugen
22-01-2006, 21:20
weet iemand nog een goede oplossing voor een motormanagment systeem?
dta kost rond de 1500 euro ( computer en kabelboom 1200 en dan overal nog wat losse delen zoals sensorn enzo)

wat zijn de kosten van megasqaurts of hoe schrijf je dat ? en heb je er dan ook programmatuur bij om dus de kernvelden te kunnen maken?

Vraag het hier eens;
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?goto=newpost&t=7045

vwmk2driver
22-01-2006, 22:26
had al wat rond gevraagt.

megasquirts schijnt voor een dergelijk 16v turbo project niet echt super te zijn door de beperke functie's ( dat is mij verteld hoor )

Marco
22-01-2006, 23:45
Volgens mij zijn er verschillende versie's megasquirt, vraag Allart-Ghetta eens op dit forum, hij is de megasquirt man van het forum

[off topic] nieuwe superheld, Megasquirt Man :) [/off topic]

vwmk2driver
23-01-2006, 00:58
Volgens mij zijn er verschillende versie's megasquirt, vraag Allart-Ghetta eens op dit forum, hij is de megasquirt man van het forum

[off topic] nieuwe superheld, Megasquirt Man :) [/off topic]

had al wat contact met hem gehad. en het schijnt ok dat hij bij in de buurt woont dat zie je toch niet vaak. :D

Allart-Ghetta
23-01-2006, 17:58
Binnen een jaar weten we of MS geschikt is voor een 16VT. Ik rij voorlopig nog niet.
Softwreversies zijn er meer dan dagen in een jaar, beetje een puinhoop, maar als je eenmaal weet hoe en wat is het niet zo moeilijk.

vwmk2driver
26-01-2006, 19:53
zo nog uitgebreid resourch gedaan over de turbo.

word een garrett gt28rs.
zat lange tijd te twijfelen tussen de 28rs en de 28r maar het schijnt dat je met de 28rs net even meer kent enzo.

nu heb ik een vraagje die turbo is dus water gekoeld.
moet ik die dan gewoon ergens aan het koelsysteem van de motor vast koppelen?

of is het beter om een apart koelsysteem te maken? dus met een klein radiateurtje met koelvin en een waterpompje.

VeeDubber
26-01-2006, 20:31
zo nog uitgebreid resourch gedaan over de turbo.

word een garrett gt28rs.
zat lange tijd te twijfelen tussen de 28rs en de 28r maar het schijnt dat je met de 28rs net even meer kent enzo.

nu heb ik een vraagje die turbo is dus water gekoeld.
moet ik die dan gewoon ergens aan het koelsysteem van de motor vast koppelen?

of is het beter om een apart koelsysteem te maken? dus met een klein radiateurtje met koelvin en een waterpompje.

Ook al es gekeken wat een GT28RS kost?

De waterkoeling van de turbo kun je het beste integreren in je huidige koelsysteem. Een grotere radiator is aan te bevelen (lees: noodzakelijk) Nog een tip voor het zelfbouwen van het uitlaatspruitstuk: zorg dat de turbo zo dicht mogelijk bij de cilinderkop zit.

vwmk2driver
26-01-2006, 21:33
Ook al es gekeken wat een GT28RS kost?

De waterkoeling van de turbo kun je het beste integreren in je huidige koelsysteem. Een grotere radiator is aan te bevelen (lees: noodzakelijk) Nog een tip voor het zelfbouwen van het uitlaatspruitstuk: zorg dat de turbo zo dicht mogelijk bij de cilinderkop zit.

hier in nederland rond de 1100 euro
duitsland rond de 1000.

en bedankt voor de tip opzich wel logisch maar als je de tip niet krijgt denk je er ook niet aan haha.

ik zal hem dan bij het koelsysteem intregreren. en idd neem een radiateur van een golf diesel of g60 mocht die nog niet voldoende zijn kan ik altijd nog andere maatregelen treffen.( in de geest van een extra klein radiateurtje ).

ronnie
22-02-2006, 17:20
dus als je een 2e blok pakt hoef je verder niks aan te passen?

vwmk2driver
22-02-2006, 17:32
dus als je een 2e blok pakt hoef je verder niks aan te passen?

wat bedoel j emet een 2de blok??

ronnie
22-02-2006, 21:49
2e is het type van het blok waar ze het hier over hebben.en mij vraag was wat je aan moet passen om er een 16v kop op te leggen?want naar mijn weten hebben 16v zuigers klepuitspaaringen en een 8v niet. dus als iemand mij hier antwoord op kan geven dan hoor ik het graag.

RubenD
22-02-2006, 22:41
Ah nog steeds serieus er mee bezig? Neem aan dat je een spruitstuk wilt gaan lassen wat niet met gelijke kanaallengte is? Denk je er dan wel aan om de inhoud ervan 1,6 maal die van de de slaginhoud van het blok moet zijn vanwege de pulsaties zodat de turbo mooi constant rond kan draaien!?

vwmk2driver
22-02-2006, 23:43
ik ben er inmiddels wel mee gestopt zoals jij wel weet denk ik via een andere forum..

maar moet nog steeds vragen of iemand mijn topic wel sluiten.

verder wil ik gerust mensen helpen die vragen hebben die ik eventueel kan.
beantwoorden omdat ik die 3 a 4 weken informatie winnen toch wel zon beetj weet hoe je te werk moet gaan.

Allart-Ghetta
15-03-2006, 18:50
Ik wil je GT28RS wel overnemen.