PDA

View Full Version : Het moterblok van mijn GTi


Pedaalemmer
12-03-2004, 12:05
Golf 2 GTI 8V 82 KW uit 1985 Motercode EV

Kilometerstand is inmiddels voorbij de 280.000 km
Hij trekt nog steeds super en rijd ook harstikke goed.

Wat ik wil? Het blok tip top in orde. Hij zweet onderaan het blok beetje olie en de kleppen hoor je tikken als ie stationair loopt (niet erg maar je hoort het wel) Ik wil weten in watvoor staat het blokje is en dat wil ik eerlijk weten.

Wie kan mij helpen? Wie kan er een diagnose stellen en zeggen wat er vervangen moet worden en hoeveel het me gaat kosten?

Dit wil ik weten omdat het geld wat ik daarvoor heb anders in styling onderdelen ga steken. Voor mij is het blok het belangrijkste en ik wil ook dat hier niks aan mankeert.

revisie heb ik vaak overna gedacht maar ze adviseren meestal. Zolang het loopt loopt het
Oftewel pas als het kapot is dan pas reviseren.

En daarbij revisie is duur en ik wil dat niet doen als het onnodig is.

Wie heeft voor mij een goed advies? Of nog een goed blok met weinig kilometers en dezelfde specificaties voorme die ik erin kan hangen zodra deze het begeeft (niet dat mijn blokje het nu aan het begeven is maar je weet maar nooit)

Christiaan
12-03-2004, 12:13
revisie is duur, maar dan ben je wel in 1 keer klaar. Als je er een ander blok inhangt, is het ook weer de vraag wat de staat ervan is...

Fred
12-03-2004, 12:24
Gebruikt dat blok olie??

Zweten kan geen kwaad, dat doen ze bijna allemaal.....

Verder geen vreemde geluiden behalve dat tikken??......

Gewoon doorrijden 280000 km is op zich beste te doen, als je dan toch wil gaan reviseren is het vervangen van de kop eigenlijk het enige wat noodzakelijk is, de rest van het blok kan veel langer mee

Marcski
12-03-2004, 12:25
Eventueel lagerschalen. maar dat is goed zelf te doen..

Pedaalemmer
12-03-2004, 12:29
Ja zoiets bedoel ik.

Ik vul een dopje olie per maand bij geloof ik. niet extreem veel. Maar hiij verbruikt het wel.

Ik heb het iedee dat de zuigerveren versleten zijn.

VeeDubber
12-03-2004, 13:32
De staat van het blok aan de buitenkant beoordelen is bijna onmogelijk. Je kunt er een keer naar luisteren en dan kun je op basis daarvan een uitspraak doen maar ook daarvan laat de betrouwbaarheid te wensen over

Fred
12-03-2004, 14:01
Een dopje olie per maand, dat is verwaarloosbaar. Je zuigerveren zijn dan niet versleten, maar wil je dat zeker weten dan brengt een simpele compressie meting uitsluitsel...

Olie verbruik komt vaker door versleten afdichtingen rond de klepstelen, maar dat is snel simpel te verhelpen.

Een gereviseerde kop heeft vaak nieuwe kleppen, nieuwe afdichtingem om de klepstelen en nieuwe hydraulische stoters...

Zo een kop is al te kop vanaf pakweg 400 euro...

Maar je kan natuurlijk ook gaan rondsnuffelen voor een compleet gereviseerd blok...kaal waarbij je dus een aantal zaken moet overbouwen..

Er zijn zat bedrijven die dat soort zaken leveren, voor prijzen die reuze meevallen

Marcski
12-03-2004, 14:21
Stijn heeft nog een gereviseerde 16V kop te koop, als je daar een 16v blok bij koopt, heb je voor weinig geld een practisch nieuwe motor met meer vermogen..

Pedaalemmer
12-03-2004, 15:08
Een gereviseerd blok lijkt me wel wat.

ombouwen tot 16V vind ik geen optie want dan kan ik beter een 16kleppertje kopen. (toch) scheelt heel wat werk (bedrading).

Ik wil gewoon dat mijn 8kleppertje top is.


Als iemand nog een gereviseerd blok heeft of weet waar ik het vandaan zou kunnen halen dan ben ik zeer geintresseerd. En misschien een prijs indicatie.

FMA
12-03-2004, 16:45
laat ff je compressie meten, weet je gelijk hoe het blok er voor staat

niels_g60-power
13-03-2004, 16:08
idd ff compressie laten meten en dan wordt je al veel wijzerl.

Pedaalemmer
13-03-2004, 18:48
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga dinsdag naar SB-Carstyling en hij doet dan even het spul doormeten.

ik laat de uitkomst nog wel horen :D

Pedaalemmer
16-03-2004, 23:48
we hebben gekeken naar het blokje...enne

ze hebben gezegd dat het blokje goed loopt allen dat de zuigerveren versleten zijn
als je bij de oliedop op het kleppendeksel eraf haalt dan komt er een partij lucht omhoog. dus zolang het loopt loopt het.
we kunnen hem reviseren maar is het waarschijnlijk niet waard.
Ik ben dus nu opzoek naar een GTi blok liefst motercode EV
gewoon dus hetzelfde wat ik nu heb. tja iemand?

heb er geen haast mee maar misschien voor iets wat ik in de zomer kan doen :D

blok loopt nog steeds als een tierelier maar ja. Klepstotters moeten ook vervangen worden maar of dat dat het waard is.

Christiaan
16-03-2004, 23:53
ja okee, maar als je een andere koopt, is het ook maar afwachten wat het is....ik zou voor revisie gaan, is het meteen goed.....

Allart-Ghetta
17-03-2004, 00:23
Een gereviseerd blok lijkt me wel wat.

ombouwen tot 16V vind ik geen optie want dan kan ik beter een 16kleppertje kopen. (toch) scheelt heel wat werk (bedrading).

Ik wil gewoon dat mijn 8kleppertje top is.


Als iemand nog een gereviseerd blok heeft of weet waar ik het vandaan zou kunnen halen dan ben ik zeer geintresseerd. En misschien een prijs indicatie.

EEN kabelboomplje vervangen (stekkers lostrekken en andere weer vastzetten) en je 8V is een 16V hoor. Stelt niks voor.

Pedaalemmer
17-03-2004, 09:54
aha...dus dat is wel te doen.

euhm....maare krijg ik dan geen gezeik met de verzekering of de apk?

FMA
17-03-2004, 10:02
heb ongeveer dezelfde 'problemen'
PF blok met +280.000 km, versleten klepsteelrubbers en klepstoters, en compressie verlies op de 4e cilinder.
ben net ergens gaan horen achter revisie en voor 2300 euro zou ik een volledig nieuw blok terug krijgen...
voor een EV zal hier niet veel verschil op zitten denk ik

Pedaalemmer
18-03-2004, 09:25
dan kan ik net zo goed voor 2000 euro een 1.8 turbo blok uit een audi tt erin hange :cool:

ik bedoel dan heb ik een veel nieuwer blok...2300 euro is mij teveel.
daar heb ik een golf 16v voor met weinig kilometers of een 8v. en dan weet ik zeker dat ik weer een paar jaar vooruit kan.

bij komt er denk gewoon een ander blok in...anders wel een ander golfje. Want revisie vind ik te duur.

Fred
18-03-2004, 17:44
Waar baseren ze op dat de zuigerveren versleten zijn?? Is er compressie gemeten?? Zo ja wat was de uitslag van die meting?? Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat het *echt* versleten of dat het nog binnen de toleranties valt..

Ik zou zelf proberen om met spul wat verkrijgbaar is in de handel kijken of wellicht de veren los te krijgen zijn want soms zitten ze vast en lijkt het of er slijtage is....

Ach en blazen uit de carterdop?? Mwah, dat doet mijn blok ook en toch valt de compressie op alle cylinders nog prachtig binnen de specificaties van VW ;-)))

Pedaalemmer
18-03-2004, 17:48
flinke dot olie uit de uitlaat, krachtige luchtstraal uit klependeksel.

is voor mij genoeg.

heb nu een kr blokje op het oog dus toch misschien een 16V

Fred
18-03-2004, 18:36
Huh?? Flinke dot olie uit de uitlaat?? Dat heeft zeeeeeeer waarschijnlijk NIKS met de zuigerveren te maken, maar duidt eerder op versleten klepsteel rubbers.....

Enne een dot olie uit de uitlaat is meer dan een dopje per maand he ;-))

Pedaalemmer
18-03-2004, 19:42
mm...je maakt em aan het twijfelen... misschien moet ik idd compressie laten meten.

ik ben erg gehecht aan me blokje.

http://www.imageshack.us/img2/118/blokjehenk.JPG

ik houd hem ook altijd netjes schoon :D:D

ik zal nog eens goed nadenken.

Fred
18-03-2004, 22:12
Ik hoop dat ik je te erg aan het twijfelen maak ;-)

Maar ik ben zelf vrij voorzichtig als ik bepaalde uitspraken zie, kijk als jij zegt een dot olie uit de uitlaat denk ik van een blauwe wolk uit de pijp. En dat hoeft dus niet persé olie te zijn, maar kan ook benzine zijn die extra word ingespoten bij gasgeven

Als je zekerheid wil dan moet je (laten) meten....

Als het olie verbruik niet de spuigaten uitloopt gewoon lekker doordraaien met dat blok ;-))......

Pedaalemmer
19-03-2004, 11:29
het is gewoon een top blok. En heeft me nog nooit in de steek gelaten en gaat als een tierelier..alleen zijn nu de klepstoters versleten en denk dat ik die maar eens laat vervangen.

en tja veel olie...dat valt wel mee. Hij verbruikt het wel...maar dat komt vooral omdat ie het bij de oliedop weer naar buiten blaast ;)

Fred
19-03-2004, 16:34
Hmm.....als ie bij je vuldop de olie er uitblaats zou ik maar eens gaan kijken of er niks verstopt zit van de slangen van de carter ontluchting, met name de slang die van de aansluiting aan de andere kant op het kleppendeksel naar je lucht filter loopt wil nog wel eens dicht gaan zitten met sludge, net als het gaas filter wat daaronder in je kleppendeksel zit.

Zijn je klepstoters echt versleten?? Of tikken ze omdat ze wellicht niet goed functioneren?? Er is spul in de handel wat je motor inwendig reinigt en ook evt troep in je stoters los KAN maken.....daarna olie aftappen, carterpan reinigen, nieuwe olie en nieuw olie filter en het loopt meestal weer als een naaimachientje..

Overigens kun je de hydraulische stoters die in het EV blok zitten geheel of gedeeltelijk (afhankelijk van het geplaatste type) demonteren en reinigen, waardoor ze weer als nieuw zijn...stoters slijten vaak niet echt, ze krijgen eerder bijgeluiden doordat ze vast gaan zitten

Pedaalemmer
19-03-2004, 16:44
Volgens mij kan ik beter mijn auto een keertje door jou laten nakijken..

:D

Fred
19-03-2004, 16:48
Sja.......Ik weet toevallig redelijk veel af van de EV motor.........verder eigenlijk weinig van VW motoren, ik rijd namelijk naast de Gti die ik heb...voor de hobbie in heel andere auto's

;-))

GTD Special
19-03-2004, 17:53
ik rijd namelijk naast de Gti die ik heb...voor de hobbie in heel andere auto's Zoals :rolleyes: :rolleyes:

Fred
19-03-2004, 18:55
:D Een Opel Astra :D :D


Dat hobbie sloeg op de Gti....... :rolleyes: :rolleyes:

De andere auto is een noodazakelijk kwaad :p

niels_g60-power
20-03-2004, 17:18
Dat is te hopen anders moeten we je condoleren.....

Pedaalemmer
22-03-2004, 13:43
Deze week ga ik terug om de compressie te laten meten. Wat is de waarde die volgens volkswagen termen/eisen normaal is?

Fred
22-03-2004, 16:20
Volgens de gegevens die ik hier heb is de compressie druk bij nieuwstaat tussen de 10 en 13 bar, minimaal mag het 7,5 bar zijn, waarbij er maximaal 3 bar verschil mag zijn tussen 2 cylinders

Infobron: Haynes manual

Pedaalemmer
22-03-2004, 16:42
oke bedankt..dan zal ik dat eens nalaten meten en kijken of hij echt zo slecht is als ze doen vermoeden..

Hij loopt anders nog retegoed..mijn pa`s audi heeft er moeite mee hem voor te blijven en die heeft 163pk (1.8 turbo)

Dus als mijn zuigerveren echt op waren dan zou hij zeker minder trekkracht moeten hebben aangzien de compressie minder is.

heb ik gelijk of heb ik gelijk :D

Fred
22-03-2004, 17:09
Je hebt helemaal gelijk..........mijn Gti'tje met meer km op de teller (ook een EV blok) loopt op de teller 215.........is niet helemaal standaard meer, maar goed ;-)). Das niet slecht toch voor een bakkie van 19 jaar oud he

Rubbers van de kleppen is relatief simpel, desnoods nieuwe / gereviseerde stoters er in en gaan met die banaan zou ik zeggen (als de compressie nog goed is)

Pedaalemmer
22-03-2004, 17:33
Wat heb je eraan veranderd? en hoeveel rij je op 1 tank...?

ik kan na 440 kilometer weer ff een bezoekje geven aan de tango

Fred
22-03-2004, 18:41
Nou ik heb er niks aan veranderd, heb hem zo gekocht. Maar oorspronkelijk komt ie uit Zweden....daar heb je iets andere specificaties. Er zit oorspronkelijk geen kat onder.

Er zit een iets andere nokkenas in, en de versnellingsbak is van een tdi.... die heeft andere versnellings verhoudingen, daardoor ook een iets hogere top.

Maar....als ik heel eerlijk ben denk dat de snelheids meter zéér royaal aanwijst, echte top is net onder de 200 denk ik....

Mwah verbruik dat ligt er aan...hier in de drukke randstad draai ik ook zo iets rond de 450 km op een tank, maar op de Route Soleil in Frankrijk met constant 130 op de teller kom ik dik 600 km ver ..........

Pedaalemmer
22-03-2004, 22:21
bij mij zit er orgineel ook geen kat onder ;)