PDA

View Full Version : lpg probleem passat variant.


Waldorf
12-03-2006, 08:11
ik werk aan een passat 35i variant met een RP (monojet) motor erin.
de auto heeft een goede 5 jaar stil gestaan. In de auto is een LPG installatie gebouwd. De brandstofpomp is defect. Waarschijnlijk omdat ze zelden gebruikt is. (rijdt doorgaans op LPG)
Na de auto opgehaald te hebben starten op lpg. Dit ging moeilijk. van de week liep ze dan eindelijk. zeker een goede tien minuten. gisteren weer gestart en direkt lopen. de garage uit gereden, en op de hoek slaat het kreng af. Weer starten en na een lange draai, valt de motor stil. Elke keer dat ik ze opnieuw start valt ze na een paar seconden lopen weer stil.

vragen:
1. wat gebeurt er met LPG als dat lange tijd stilstaat? kan het zich scheiden?
2. Kan de druk uit een LPG tank weglopen?
3. kan de verdamper tijdens de eerste seconden bevriezen? de motor is nog niet warm geweest.

liefst zou ik de benzinepomp wisselen, maar deze pomp is alleen voor de variant met RP motor gemaakt en dus zeldzaam.
art. nummer 357 906 091 = bosch 0 580 453 016

Waldorf
12-03-2006, 14:48
Wie heeft er de kennis op lpg gebied in huis? men stelt dat het membraan in de verdamper iets zou kunnen doen.

Jeroentjuh
12-03-2006, 18:23
Als je motor niet warm is is je verdamper ook niet warm duz zal deze niet op gas lopen....

Waldorf
12-03-2006, 18:53
maar jeroen, waarom heeft ze dan gewoon op gas gelopen?

Mark1
12-03-2006, 19:05
Als je motor niet warm is is je verdamper ook niet warm duz zal deze niet op gas lopen....

Damn... dus elke morgen als ik naar me werk rij, rij ik op lucht totdat de motor warm is ?
Cool !
:chair:

Mijn tip : Zorg eerst dat ie weer probleemloos op benzine loopt, en ga dan pas storingzoeken in de LPG installatie.
Misschien is het mebraam gewoonweg naar z'n grootje.

Waldorf
12-03-2006, 19:30
om probleemloos op benzine te lopen, moet ik een peperdure brandstofpomp kopen(250-300), die vervolgens niet meer gebruikt zal worden omdat op gas rijden goedkoper is.
NB: in de auto zit nog een keuzeschakelaar, waar je of voor gas, of voor benzine kiest. Geen midddenweg.

sciroccogli
12-03-2006, 23:13
1. wat gebeurt er met LPG als dat lange tijd stilstaat? kan het zich scheiden?
2. Kan de druk uit een LPG tank weglopen?
3. kan de verdamper tijdens de eerste seconden bevriezen? de motor is nog niet warm geweest.

Met het gas zal niks gebeuren in die 5 jaar, dat zal het probleem niet zijn
Je zult de verdamper na kunnen kijken omdat die ook al 5 jaar stil heeft gestaan
Eventueel schoonmaken, wel voorzichtig uitelkaar halen, het membraam goed kontroleren op scheurtjes of iets dergelijks

En de verdamper hoort ook niet te bevriezen bij koude motor, hij zal bevriezen als er niet genoeg koelvloeistof/water aanwezig is
En mocht die wel bevriezen dan zie je dat ook wel aan de verdamper, slaat wit uit

En zeker weten dat er genoeg gas in de tank zit, zit in de tank zelf wel zon % meter

VW-lover
12-03-2006, 23:58
Vind het toch vreemd. Ik ben er bijna 100% zeker van dat installaties in die tijd al op benzine starten, hoe heb je het dan voor mekaar gekregen dat hij ook op LPG start?
(ik neem aan dat het een systeem van Necam/Koltec is)

Jeroentjuh
13-03-2006, 00:23
Aan de verdamper wordt zoveel warmte onttrokken bij het verdampen, dat hij kan bevriezen, duz vooral bij koud weer, koude koelvloeistof. Auto zal dan stotteren of zelfs helemaal niet lopen op gas. Een gasauto start daarom ook altijd op benzine, ook al staat de schakelaar op gas, als de verdamper warm genoeg is zal het systeem automatisch overschekelen. En het starten op benzine is ook beter voor het benzine systeem.....

Waldorf
13-03-2006, 07:08
Ik ga vandaag een aantal zaken controleren. wordt vervolgd.

Waldorf
13-03-2006, 11:41
waterlekkage dus. voorraadvat was leeg. zit nu dus in de verdamper.
eerst maar een universeel brandstofpompje monteren. dat scheelt in de kosten. originele pomp kost 337 euro. universele kost 40euro. scheelt wel even.