PDA

View Full Version : Kan er iemand mij vertellen waar dit voor dient??


FMA
16-03-2004, 18:37
ok, toegegeven, dit wordt mijn domste thread ooit:

kan er dus iemand mij vertellen waar dit voor dient? (het onderste slangetje)

http://users.pandora.be/DF/luchtfilter.JPG

en als dit losgekoppelt is van de luchtfilterbak, kan dit dan leiden tot vermogensverlies?

daarstraks trok m'n GTi namelijk zoals een 1.1... en dit onding zat los...

alvast bedankt :D


(PF blokkie voor de duidelijkheid)

sjampoo
16-03-2004, 19:26
Voor zover IK er kijk op heb:
Aan de binnenkant van het luchtfilter zit een temperatuur voelertje.
Vind het voelertje dat de temperatuur in het luchtfilter niet warm genoeg is, dan gaat het klepje een beetje open.
De bovenste slang gaat naar je inlaatspruitstuk,
de onderste bedient de 'defroster' klep (welke op de foto zichtbaar is: ronde dingetje).
Doordat de defrosterklep met het vacuum een beetje opent, pakt de motor dus niet alleen koude lucht, maar ook warme (rond het uitlaatspruitstuk) frisse lucht (geen uitlaatgas).

ALS het onderste slangetje los hangt is er nog niet meteen heibel in de tent, maar goed is t niet.

Volgende kan gebeuren:
1) defrosterklep word niet bedient, motor pakt dan altijd koude lucht. Is het koud EN VOCHTIG weer, dan zal de carburateur (let op niet bij een GTI) bevriezen: water slaat neer op het koude carburateur huis: de verdamping van de benzine zorgt namelijk voor een sterke afkoeling! Bij een GTI zal het mengsel misschien raar doen
2) ook vervelend, en waarschijnlijk bij je GTI het probleem: de lucht is te koud, dus gaat t ventieltje open (om de klep te bedienen), maar de klep zit niet aangesloten: Pakt ie valse lucht: HOPPA: mengsel verhouding scheef getrokken, weet ie helemaal niet meer hoe ie t heeft, en gaat kut lopen, raar doen, veel verbruiken, walmen en wat al niet meer zij

FMA
16-03-2004, 19:48
dat verklaart al een hele hoop, thanks sjampoo :)
kut lopen etc deed ie inderdaad
wat ie ook had was dat bij stevig doorschakelijk hij knalde, wat op zich wel leuk was :D

sjampoo
16-03-2004, 20:22
En hoe goed denk je dat dat op de lange duur is voor je motort?

Precies ;-)

Ochja: Die 'nylon' slang is zo godsgruwelijkstervensduur dat zelfs goud per kilo lichter is. De rubber stukkies (eindjes, waarmee de handel aan mekaar zit) dan weer niet zo erg. Gewoon een halve meter kopen, en overal de eindstukkie vervangen.
2 grote voordelen: 1) ze schieten er niet meer 'zomaar' vanaf 2) geen valse lucht meer; die oude rubber-stukkies raken ook gewoon poreus en 3) 't ziet er nog netjes uit ook.

Fred
16-03-2004, 21:01
Valse lucht aanzuigen ?? Dat gebeurt hier nog niet he, dat kan pas achter de luchthoeveelheids meter ;-))

sjampoo
16-03-2004, 21:04
Valse lucht aanzuigen ?? Dat gebeurt hier nog niet he, dat kan pas achter de luchthoeveelheids meter ;-))

Hallo Fred..

Als je goed kijkt, zie je inderdaad dat dit nog voor de LMM zit..

MAAR: De vacuumslang die op het bovenste dingetje zit,.. gaat toch echt wel degelijk naar het inlaatspruitstuk NA de LMM...

;-))

vwleusden
16-03-2004, 21:07
weer wat geleerd, vind dit niet zo'n zinloos topic !

FMA
16-03-2004, 22:03
heb het daarnet ff geprobeerd en hij scheurt weer als een nieuwe :D :D
lang leve volksforum :p

Fred
16-03-2004, 23:18
Nou als ik goed kijk gaat ie niet naar de lucht aanzuigbuis ;-))))

Maar je hebt gelijk het kan slecht lopen veroorzaken...........

Maar koude lucht aanzuigen is juist beter, koude lucht heeft een grotere dichtheid, dus meer O2 moleculen per liter aangezogen lucht. Principe van de intercooler ;-))

Ik heb 2 Gti's, bij de een zit er wel een thermostaat klep in, in de ander niet die zuigt alleen maar koude lucht aan......

Marco
16-03-2004, 23:51
Kan wel zijn dat je motor dan raar loopt paul, je hebt namelijk een vacuum lek als dat slangetje los is.

Als je de deksel van je luchtfilter af haalt en je filter er even uit neemt zie je de klep zitten.

Ik heb zelf een open luchtfilter en dat hele systeem dus afgekoppeld, slangetje is afgedopt. Gaat prima verder ook in de winter, geen last van rare verschijnselen.

FMA
19-03-2004, 07:55
nog een ander vraagje (kwestie van geen 100 topics te openen)

kan er mij iemand met 100% zekerheid vertellen of ik mijn PF kan vervangen door een PB?
binnenkort gaat m'n PF eruit en komt er een gereviseerd ruilblok in, en dan kan ik er misschien beter een PB insteken...

ps de digifant zelfs is al van een PB dus dat kan al geen probleem vormen :D

MelG60
19-03-2004, 10:04
PF en PB is allemaal 8V GTI met Digifant? Je kan dan zowieso het blok gewoon omruilen aangezien die hetzelfde zijn.

FMA
19-03-2004, 11:26
met andere woorden er zit geen enkel verschil in een PB & PF blok?....

sjampoo
19-03-2004, 12:40
Nou als ik goed kijk gaat ie niet naar de lucht aanzuigbuis ;-))))

Maar je hebt gelijk het kan slecht lopen veroorzaken...........

Maar koude lucht aanzuigen is juist beter, koude lucht heeft een grotere dichtheid, dus meer O2 moleculen per liter aangezogen lucht. Principe van de intercooler ;-))

Ik heb 2 Gti's, bij de een zit er wel een thermostaat klep in, in de ander niet die zuigt alleen maar koude lucht aan......


De defrosterklep werkt altijd op vacuum, en dat vacuum word bijna altijd (dieseltjes bijvoorbeeld niet) vanaf het inlaatspruitstuk getapt. Een lek in het systeem zorgt zo altijd voor een lek voor valse lucht: en dat is nooit goed.


Koude lucht is in principe altijd beter. Maar: Door het vernevelen van benzine daalt de temperatuur 'plaatselijk' sterk: metalen onderdelen worden steenkoud (aluminium). Door dat NATTE, KOUDE lucht dan nog iets verder afkoelt krijg je al snel condenstatie. Als het metaal echter ZO KOUD is dat de temperatuur onder het vriespunt uitkomt, bevriest het water, en krijg je verstoppings effecten.

Koel, vochtig weer (onder de +15 (!) graden celcius kan al voor temperaturen ONDER het vriespunt betekenen in carb. Nu zal een GTI (met injectie) wellicht minder last ondervinden van bevriezingsverschijnselen, maar mijn standaard carb motortjes willen nog wel eens bevriezen als de defrosterslang rot is.


Je verhaal van koud = meer zuurstof per liter klopt dus wel, maar andere neveneffecten zorgen er voor dat het soms niet zo gunstig is super koude lucht te hebben.

Fred
19-03-2004, 16:46
Oja werkt een defroster klep (wat overigens iets heel anders is) altijd op vacuum??

Raar dan dat de meeste of met de hand worden omgezet (oudere auto's) of werken met bimetalen.....

Leuk dat je het steeds over carburateurs hebt.......daarin zit een venturi zoals je wellicht weet, daar treedt drukverlaging en versnelling van de lucht op, en daardoor daalt daar de temperatuur sterk.....gevolg: er KAN bevriezings verschijnselen optreden.

De reden dat men verwarmde lucht aan zuig is aan de ene kant om dit bevriezen van de venturie te voorkomen, maar aan de andere kant doet men het om te voorkomen dat de verstoven benzine gaat condenseren........

Nu komen deze twee verschijnselen bij een injectie motor nauwelijks voor omdat...er geen venturi inzit........ten tweede verstuif je de benzine op een andere manier dan dan met een sproeier in een carburateur......wel past men aanzuigen van warmere lucht toe om condensatie in het laatste deel van het aanzuigkanaal te voorkomen..., maar zelfs dat verlies word tegenwoordig vaak op andere wijze aangepast...door de electronica in de injectie sytemen, of door mechanische correctie bij mechanische injectie systemen...zoals extra luchtschuiven en warmdraai regelaars die het mengsel verrijken tijdens de warmdraai fase van de motor.

Een diesel is een heel ander verhaal ;-))