PDA

View Full Version : pully/druk verhouding


Reaper Kustoms
19-03-2006, 12:15
Ik vroeg me af of er iets van omrekentabellen bestaat voor pullyverhoudingen en bijbehorende druk die een compressor opbouwt.

m.a.w.: bij welke pullyverhouding krijg je hoeveel bar/psi?
vb.: pully op het blok van ... millimeter gecombineerd met een ... millimeter pully op de compressor geeft ... bar (of psi).
Opgave van het aantal toeren van de compressor en bijbehorende druk heb ik ook al voldoende aan. rest valt wel uit te rekenen denk ik.

het gaat zich zoals zullie weten om een m64 eaton.
weet misschien iemand met welke pully's deze origineel gemonteerd is op mercedes (ja op compressor zelf zit 90mm, dat weet ik al), en hoeveel bar/psi deze geeft?

alvast bedankt.

serge pot
19-03-2006, 12:45
uh er zijn nog een paar variabelen .is je kop bewerkt en inlaat ook ,gradatie nokkenas,compressie verhouding motor ivm de vullingsgraad .
zomaar zeggen die compressor met die pouly(zo is het juist geschreven)levert zoveel druk is een broodje aap verhaal .
zo is ook nog de buiten temperatuur afhankelijk en ook de intercooler oppervlakte samen met koelend effektiviteit van de intercooler .
is beter om de standaard g60 pouly te monteren en van daar uit verder kijken

richard-polo
19-03-2006, 12:52
D1xN1=D2xN2
d=diameter
n=toerental
1=krukas
2=lader

180x6000=72xN2=15000toeren van de lader.

dit is de berekenis van mijn motor plus glader. 1.6i16vg40

LuNaTiK
19-03-2006, 12:59
ik zou liever met de omtrek gaan rekenen ipv de diameter richard... denk maar eens aan een kettingoverbrenging: dit kan je exact berekenen dmv het aantal tandjes. Je vergeet volgens mij de factor pi

richard-polo
19-03-2006, 13:01
deze was voor mij ideaal. als ik een getande set reed kon ik met tandjes gaan werken nu heb ik de diameter van een t4 krukas pully genomen;)

ma tis net wat serge zegt tis overal afhankelijk van..

Reaper Kustoms
19-03-2006, 14:24
uh er zijn nog een paar variabelen .is je kop bewerkt en inlaat ook ,gradatie nokkenas,compressie verhouding motor ivm de vullingsgraad .
zomaar zeggen die compressor met die pouly(zo is het juist geschreven)levert zoveel druk is een broodje aap verhaal .
zo is ook nog de buiten temperatuur afhankelijk en ook de intercooler oppervlakte samen met koelend effektiviteit van de intercooler .
is beter om de standaard g60 pouly te monteren en van daar uit verder kijken

serge: wat zou jij adviseren bij het volgende geval...
originele 2e motor, m64 eaton met 90mm pouly, intercooler.

welke grootte pouly op welke as monteren om tussen de 6 en 8 psi uit te komen?

serge pot
19-03-2006, 16:38
lees eens goed

Reaper Kustoms
19-03-2006, 23:10
ow ja dan maar g60 pully halen en dan maar eens meten hoeveel die geeft.