PDA

View Full Version : Wiellager vervangen


millie
20-03-2006, 21:15
Goed mij golf 1300 heeft al rechts voor aardig wat revisies ondergaan.
Maar er is nou weer een ding.

Wiellager,ik begin hem meer en meer te horen.
Ik wil hem zelf vervangen omdat ik bij een grace hier in portugal toch wel eens een keer bedondert ben.
250€ voor vervangen van 2 achterwiellager van mijn focus.

15 min. werk nooit meer.(filhos da putas:mad: )
Het was verdommen nog (achter af gebleken) goedkoper bij de ford dealer!

Ik heb dus ook laats mijn stofhoes van de homokineed vervangen.
En is dus net weer uitgelijnd.

-Dit wil ik niet weer doen,zo wat moet ik aftekenen of hoeft dat niet?

-Wat kost een pers?
Moet het persee een goeie zijn?

De rest loshalen en weer plaatsen doe ik zelfs nog met 20 bier :D

Golf_1_gts
20-03-2006, 21:20
Mwoa als je slim was geweest had je de ashoes ook kunnen vervangen zonder hem te hoeven laten uitlijnen ;).

Wiellagers zou ik via ebay bestellen die zijn extreem goedkoop :). En dan alles zover uitbouwen en dan maar langs de garage gaan en vragen of ze voor € 5,- ff willen wisselen :D

millie
20-03-2006, 21:30
Mwoa als je slim was geweest had je de ashoes ook kunnen vervangen zonder hem te hoeven laten uitlijnen ;).

Wiellagers zou ik via ebay bestellen die zijn extreem goedkoop :). En dan alles zover uitbouwen en dan maar langs de garage gaan en vragen of ze voor € 5,- ff willen wisselen :D

Dat idee had ik ook al.

En met die ashoes,wist ik niet en weet ik nog steeds niet,wat ik moest aftekenen om hem niet te hoeven uitlijnen.
(Het was al zoon vette bende :D)
Dit geld toch ook voor de wiellager?

golf mkII 16v
20-03-2006, 22:01
als je de fusee los maakt met de 2bouten bij de demper en onder de kogel laat zitten op de draagarm hoef je niets aftestellen

millie
21-03-2006, 14:15
als je de fusee los maakt met de 2bouten bij de demper en onder de kogel laat zitten op de draagarm hoef je niets aftestellen

Dat gaat dus niet.
Want ik moet hem er helemaal uit halen om die lager eruit en erin te persen.:rolleyes:

Maar goed ik teken zoveel af als mogelijk.
Dat alles weer op zijn orcinele plek terecht komt.

Vandaag nieuwe lagers bestelt 36€
En ook geregeld bij een garace dat een pers kan gebruiken.
Voor niks,dus das is mooie.:rolleyes:

Eerst naar een ander geweest die moest er 20€ voor hebben.
Goed,die doet het dan wel voor je.

Maar das is veel te veel voor minder dan 10 min werk.
Grafkoppen!:mad:
De meeste werk heb ik zelf,als hij dat ook deed mooie prijs.

Maar alleen eff persen.!""##$%$%//())0':mad: 20€

millie
24-03-2006, 18:52
Zo, vandaag was het dan zover.

Wiellager vervangen.
Alles uitbouwen van de fusee en dan met hem en de nieuwe lager naar de pers.

Zeer toppie van deze garage-houder die me hielp hiermee.
Want het was de eerste keer en dan moet je eff weten hoe en wat,dat je de boel niet naar zijn grootje helpt.

Hij moest wel lachen omdat ik er lang overdeed.
Boeien,alles moet de eerste keer zijn,toch?

hier nog wat fotos voor de liefhebbers:
De nieuwe lager
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/2/2/Img00236.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/2/2/Img00237.jpg

Enigste balen was dat die lager toch erg duur was achteraf.:(
Er stond nou een ander achter de balie die verkocht mij 1 lager van 36€.

Terwijl zijn colega mij vertelde dat het een kit van 36€ was.:(


Maar goed hij rijd weer.:rolleyes:

Fred
24-03-2006, 21:43
Nou zijn lagers soms heel duur....ik heb pas geleden bij een Astra twee achterwiel lagers vervangers.....die kosten 190 euro PER STUK....omdat bij dat type het geheel een soort cassette systeem is waar ook de sensoren voor de ABS inzitten...

Was trouwens het goedkoopste adres... de dealer vroeg nog eens 60 euro per lager meer !!!

Is trouwens wel een mooi systeen wat ze toepassen....wiel er af, remschijf los, vier bouten los, het gehele lager wegpakken, nieuwe plaatsen 4 bouten weer vast enz...nog geen 20 minuten werk per wiel... :)

millie
24-03-2006, 22:04
Tuimig!

Wat een bedragen.
Van mijn focus was het zelfede verhaal 250€ met montage.
Maar deze werden gewoon geperst.
Met abs nog duurder.
(Achteraf was de ford dealer goedkoper.)

Worden die dingen van goud gemaakt?:D

Fred
24-03-2006, 22:12
Tuimig!

Wat een bedragen.
Van mijn focus was het zelfede verhaal 250€ met montage.
Maar deze werden gewoon geperst.
Met abs nog duurder.
(Achteraf was de ford dealer goedkoper.)

Worden die dingen van goud gemaakt?:D


Sja.....lagers zijn dingen waar ze geld op verdienen....op mijn werk hadden we een keer een probleem met een pomplager...de fabrikant van die pomp rekende 125 euro ex btw voor dat lager....niks bijzonders, gewoon een SKF lager, en nog niet eens in voorraad.

Nou zit er vlakbij een bedrijf wat lagers verkoopt, die had exact hetzelfde lager zo liggen.....kosten DERTIEN euro....

Vertel mij nou maar eens waarom die dingen soms van goud lijken :eek:

cabrio16v
25-03-2006, 12:58
Maar alleen eff persen.!""##$%$%//())0':mad: 20€

voor niets gaat de zon op... en zelf heb je geen pers ... ;)


succes met de werkzaamheden :)

millie
25-03-2006, 13:46
voor niets gaat de zon op... en zelf heb je geen pers ... ;)


succes met de werkzaamheden :)


Ik ben daar niet heen gegaan.
Als je goed leest ben naar een ander gegaan die me alles heeft uitgelegd.

Ik wou hem zelf persen.
Hij wou het ook voormij doen en dat kosten ook niks.
Maar ik wil wat leren,dus zelf broberen en kosten me ook niks.

Dus 20 ballen verdiend;)

millie
25-03-2006, 13:58
Maar dit is nog niet het einde.
Want ik hoor nog steeds het zelfde geluid !"#$%&/(:mad:

Kijk,het is niet veel.
Je hoort het boven de 80 km.
Een slinger naar links en het geluid is weg.

Komt hij weer terug hoor je hem.
Wat is er allemaal veranderd:

- Wiellager rechts voor.

- Homokineet stofhoes.(lagers zagen na mij idee er goed uit)
(ook niet lang met de geschuurde hoes doorgereden,was nog vet zat)

-Uitgelijnd.(niet de banden gericht)

Goed,stuur schommelt klein beetje.
Maar dat is waarschijnlijk omdat de banden niet gericht zijn.

Geen bonkende geluiden met een bocht nemen links of rechts.
En geen bonkende geluiden met remmen.

Aan alle twee de kanten hebben de aandrijfassen wat speling.
(normaal denk ik)

Ra,ra wat kan het wezen?

golf mkII 16v
25-03-2006, 15:58
als je de aandrijfas beetpakt moet je hem horizontaal kunnen bewegen [axiaal]
niet in de ronte en niet in de hoogte
kleinbeetje ruimte kan al genoeg zijn voor een irrie. geluid

hallie mk3
25-03-2006, 16:09
ik werk bij een ford delaer en durf voor 99% cker te zeggen dat je je tussenaslager moet vervangen.

dit is het lager wat in het midden zit op de rechteraandrijfas.
je moet dan de aandrijfas verwijderen en daar een nieuw lager oppersen.

golf mkII 16v
25-03-2006, 16:14
ik werk bij een ford delaer en durf voor 99% cker te zeggen dat je je tussenaslager moet vervangen.

dit is het lager wat in het midden zit op de rechteraandrijfas.
je moet dan de aandrijfas verwijderen en daar een nieuw lager oppersen.
HALLO kijk even onder een golf inplaats van onder een FORD :chair: :D
de rechter as is een lange holle as zonder tussen lager

hallie mk3
25-03-2006, 16:16
ow haha ik kijk bij dat linkie van hem en zie een focus

Golf_1_gts
25-03-2006, 16:21
[QUOTE=millie]Maar dit is nog niet het einde.
Want ik hoor nog steeds het zelfde geluid !"#$%&/(:mad:

niet toevallig de stofkap om de remschijf ofzo die ff ergens raakt?

millie
25-03-2006, 16:44
De aandrijfas heeft op alle2 de kanten wat speling (horizontaal)

Maar als het de homokineten zijn,moet je toch een bonkend geluid horen in bochten hobbel ect.
Teminste dat lees ik van het internet.

Het is ook geen overdreven veel geluid.
Mijn vrouw bevoorbeeld hoort niks.

Maar goed,de wiellager is vervangen die had overgens wel speling.
Rij er mee door kijken of het erger word.

Wat kost de lagers van de binnen homokineet?

Fred
25-03-2006, 16:59
De aandrijfas heeft op alle2 de kanten wat speling (horizontaal)

Maar als het de homokineten zijn,moet je toch een bonkend geluid horen in bochten hobbel ect.
Teminste dat lees ik van het internet.

Het is ook geen overdreven veel geluid.
Mijn vrouw bevoorbeeld hoort niks.

Maar goed,de wiellager is vervangen die had overgens wel speling.
Rij er mee door kijken of het erger word.

Wat kost de lagers van de binnen homokineet?

Ik zou maar eens kritisch naar het lager van je andere voorwiel kijken.....temeer daar het geluid minder word als je naar links stuur...dan krijgt je linker wiel minder druk....en als die verrot is verdwijnt vaak het geluid ..

millie
25-03-2006, 17:09
Ik zou maar eens kritisch naar het lager van je andere voorwiel kijken.....temeer daar het geluid minder word als je naar links stuur...dan krijgt je linker wiel minder druk....en als die verrot is verdwijnt vaak het geluid ..

Mijn foutje.
Ik bedoel als je naar rechts stuurd.

Voor de duiderlijkheid,komt op het rechterwiel minderdruk hoor je niks.;)

Fred
25-03-2006, 17:16
Ik zou maar eens kritisch naar het lager van je andere voorwiel kijken.....temeer daar het geluid minder word als je naar links stuur...dan krijgt je linker wiel minder druk....en als die verrot is verdwijnt vaak het geluid ..
Mijn foutje.
Ik bedoel als je naar rechts stuurd.

Voor de duiderlijkheid,komt op het rechterwiel minderdruk hoor je niks.;)

Nou ja in ieder geval zou ik ook nog eens naar het andere wiel kijken, want VERHOGEN van de druk op een wiel kan het geluid soms ook doen verdwijnen

millie
25-03-2006, 17:37
Nou ja in ieder geval zou ik ook nog eens naar het andere wiel kijken, want VERHOGEN van de druk op een wiel kan het geluid soms ook doen verdwijnen

Heeeeeeee daar zeg je wat interesant!
Met uitlijnen van mijn auto zijn de achterwielen naar voren gegaan.

Het zijn maar 13" velgjes die volgens mij ook niet zo geweldig recht meer zijn.
Mijn plan is volgend jaar 14" eronder te leggen voor ook wat beter wegligging.

Want die er nu onder zitten vind ik maar levens gevaarlijk.

Van mijn ford waren de vorige velgen een ei geworden.:D

cabrio16v
25-03-2006, 19:01
Heeeeeeee daar zeg je wat interesant!
Met uitlijnen van mijn auto zijn de achterwielen naar voren gegaan.

Het zijn maar 13" velgjes die volgens mij ook niet zo geweldig recht meer zijn.



grin* ... :chair:

denk niet dat dat wat uitmaakt wat betreft je lagers...

waar je misschien ook ff naar kan kijken of je naafmoeren goed aangesnoerd zijn .. 230NM... deze spannen je lagers een beetje op, als deze telos zitten heb je dus speling en slijten je lagers in.

:hug: gelukkig heb je er mooi weer bij :)

millie
25-03-2006, 20:57
grin* ... :chair:

denk niet dat dat wat uitmaakt wat betreft je lagers...

waar je misschien ook ff naar kan kijken of je naafmoeren goed aangesnoerd zijn .. 230NM... deze spannen je lagers een beetje op, als deze telos zitten heb je dus speling en slijten je lagers in.

:hug: gelukkig heb je er mooi weer bij :)

Ik heb geen tijdsleutel.
230nm...........rond de 75 kg op de sleutel.;)

Ik heb hem vanmorgen nog een ext. keer aan getrokken,daarna niet meer in gereden.
Ik zal morgen nog maar een slinger aan geven.

De wielnaaf zat er strak in.
Dat je hem niet met het laatste beetje erin moet trekken met de naafmoer.
Ach,meschien maak ik me druk om niks.

golf mkII 16v
25-03-2006, 22:56
banden willen ook nog wel eens een irrie geluid maken
had ik ook net voor de APK
was net een wiellager dat zoemde [achter]

millie
04-04-2006, 19:05
Ik ben er nu dus achter gekomen dat het mijn wiellager rechts achter is in plaats van rechts voor.:D


Als de auto vol zit hoor je hem duidelijk.
Heb hem eff op de krik gehad en loopt te zzzzzzzzzzzoemen.
K.U.T :D verkeerde vervangen!

Nu mijn vraag:
Heb je voor achter ook een pers nodig?
Of kan je dat met hamer en beitel af.:D

golf mkII 16v
04-04-2006, 19:12
met een drevel en hamer
zitten uitsparingen in de trommel/schijf om de buitense lagerring uit te tikken

millie
04-04-2006, 19:16
O.k geen pers nodig.

Dat moest ik eff weten.;)

golf mkII 16v
04-04-2006, 19:21
nee geen pers maar een stempel/dop[van je doppenset] om de ring er weer in terug te tikken

Isard
05-04-2006, 11:58
nee geen pers maar een stempel/dop[van je doppenset] om de ring er weer in terug te tikken

Of gewoon met het oude lagerschaaltje.

golf mkII 16v
05-04-2006, 19:59
Of gewoon met het oude lagerschaaltje.
hoe krijg je die er weer uit :chair:

millie
09-04-2006, 01:22
Goed,vandaag mijn achter wiellager vervangen.

En het liep niet helemaal volgens plan.
Eerst een hoop gemmer om die trommel los te halen.
(Liep me een ongangs te zoeken naar de stelwig om de remblokken terug te laten trekken, had de mijne niet):eek:

Goed, eindelijk los.
Kogellagers eruit, eff de ringen van de kogellager los tikken allemaal ging goed.

Toen, nieuwe ring van de kogellager erin tikken.
Ouwe lagger er op,dop erop en erin tikken.

En die ging scheef,en daarna sprong hij om mijn oren.
Gvd,schoon maken en de ring zag ernog goed uit en opnieuw proberen.
Eindelijk erin,de buitenstelager ging goed.
Alles erop en eraan.
Een slinger aan het wiel en wat denk je,het geluid is nog erger dan daarvoor.

Gvd,ik heb het idee dat die ring van de binneste lager toch op zijn vlikker heeft gehad.:mad:
Morgen maar met de oude ring proberen en met de nieuwe lager.

Moest ik eff kwijt.
Ik heb dagen dat ik dingen meer kapot maak dan beter maak.:mad: