PDA

View Full Version : radiator vraagje


schrauber
20-03-2004, 15:12
ik heb op de golf 2 van men broer een radiator met een expansie vat in geplaatst

moet je ook iets maken voor ontluchting ofzo

of moet je enkel de twee leidingen aansluiten

we hebben hem even laten draaien maar ik was er niet echt gerust in en dus terug stilgelegd

heeft er iemand ervaring met zulke dingen

bedankt

niels_g60-power
20-03-2004, 17:05
Als je de motor laat lopen met de kachelkraan helemaal open en de drukdop er af ontlucht die zichzelf. Laat hem op deze manier draaien tot de ventilator aanslaat dan weet je zeker dat het goed is en of alles werkt.

Erwin16v
20-03-2004, 17:08
Moet wel de druk dop op het hoogste punt zitten want lucht gaat altijd naar het hoogste gedeelte van het systeem

schrauber
20-03-2004, 17:21
kan het zijn dat de termostaat stuk is

want toen ik hem daarstraks liet draaien werd de bovenste darm warm de onderste darm bleef lange tijd koud

ook de darmen van de verwarming bleven koud

niels_g60-power
21-03-2004, 10:18
Dat zou goed kunnen als de kachel niet warm word. De kachelkraan stond en gaat wel helemaal open???

sjampoo
21-03-2004, 10:26
Ontluchten van het systeem werkt bij de Polo (en bij de golf waarschijnlijk ook) altijd op dezelfde manier. Of je nu wel of geen expansie tankje hebt: Het hoogste punt is DE INTERIEUR KACHEL

-Aan het huis van de interieur verwarming zit een ontluchtingsschroefje: zoek die op.
-Zet de interieurverwarming op warm. (ventilator UIT!)
-Start de motor
-Draai het ontluchtings kraantje open (t begint vanzelf te sputteren)
-Geef zoveel gas (2 a 3 duizend toeren) zodat er door de waterpomp goed gepompt word.
-kraantje zal van sputteren (lucht + water) overgaan op spuiten
-kraantje dichtdraaien
-Gas lossen, motor UIT
-Niveau controleren, eventueel water bijvullen


Nu laten lopen (zeker 5 a 10 minuten) en checken of de darmen warm worden, en of de radiateur-ventilator aanslaat.

schrauber
21-03-2004, 17:21
het probleem met de radiator is opgelost bedankt voor de info

nu heb ik weer een ander probleem na het ontluchten enz..

ga ik even eten ga terug naar de wagen wil hem starten en hij wil niet meer starten hij doet moeite maar gaat niet in gang

ik heb er de hele middag aan bezig geweest maar heb niks gevonden

het gaat hier dus over een 1300 digijet

sjampoo
21-03-2004, 18:31
1300 digijet? NZ blok?

Helemaal niet starten? Contact aan => luister goed of je de benzine pomp hoort zoemen. Na een paar seconden moet je de pomp 'uit' horen gaan (genoeg druk opgebouwd).. blijft de pomp echter gewoon open? Computer stuk!

Komt veel voor, en komt meestal door een slechte aarding van het motorblok (waardoor er grote hoeveelheden door de computer gaan lopen)

Bel dan met Ronald Morien (http://www.ronald-morien.nl/ - 058-2501444 ) en vraag naar Douwe. Doe m de groeten!

schrauber
21-03-2004, 18:36
ik heb de slang die van de pomp komt losgedaan en er komt een hoop benzine uitgepoten als je het contact op zet

ik denk dat ik geen vonk heb

maar weet niet hoe ik dat moet vinden

niels_g60-power
21-03-2004, 22:42
Meten is weten!!! Trek er eens een bougie dop af en doe hier een schroevendraaier in en leg hem tegen de kop ofzo. Als je niets ziet vonken moet je verder zoeken in bijv. verdelerkap en rotor kabels sensoren enz enz.

sjampoo
21-03-2004, 23:12
ik heb de slang die van de pomp komt losgedaan en er komt een hoop benzine uitgepoten als je het contact op zet

ik denk dat ik geen vonk heb

maar weet niet hoe ik dat moet vinden

Ehmz.. LEZEN en LUISTEREN :-)

nix geen slangen los trekken.. Gewoon in je auto gaan zitten, radio uit laten, sleutel in steken, op contact draaien, EN LUISTEREN..
'klik - zzzzzzzzzzzzzzzzzzz ...(stilte)....' zoiets: dat is goed
'klik - zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz' zoiets: dat is fout.

Geen vonk: als de pomp continu blijft lopen, word de druk te hoog, beginnen de injectoren te lekken, en raken de bougies 'nat' (en heb je geen vonk)..

Stopt de pomp na een paar seconden ja of neen?

Marco
21-03-2004, 23:38
@ Niels, de Golf 2 heeft geen kachelkraan, je geleid alleen de koude buitenlucht langs de radiator of niet. Daar de verwarmingsradiator van de golf 1,2,3 en corrado loopt ALTIJD koelwater. Komt rechtstreeks uit de cilinderkop en gaat van via de radiator terug naar de pomp die het door de radiator aan de voorzijde van je auto stuwt.

Het onluchten moet vanzelf gaan, dop van je vaatje eraf, motor laten draaien, eventueel nog bijvullen. Stuk gaan rijden met de dop erop, als je terug bent draai je (VOORZICHTIG) de dop eraf, als het goed is zul je zien dat het vloeistof niveau gezakt is. VUl het bij en kijk na een paar dagen nog een keer.

schrauber
22-03-2004, 12:48
DE pomp stopt

Fred
22-03-2004, 13:14
Kijk de bedrading eens na, wellicht heb je met sleutelen ergens wat losgetrokken of gestoten......is mij ook wel eens gebeurt ;-)))

schrauber
22-03-2004, 13:32
het rare is dat hij draaide en heb hem stilgelegd gaan eten

proberen terug te starten en toen deed hij niets meer

niels_g60-power
22-03-2004, 19:13
Nou je het zegt kan ik het voor me halen dat er geen kachelkraan op zit. Ben in de war met de alfa's van me werk daar hebben de oudere modelen een kachelkraan. Had later nog ff bij me eigen auto gekeken en toen zag ik idd dat ze geen klachelkraan hebben.

retrofreak
26-03-2004, 16:18
weet er nu iemand nog raad????

we weten het niet meer!!!

sebastian
26-03-2006, 10:03
Hallo,

Wie kan mij helpen?
Ik moet voor iemand een crossauto aansluiten(elektrisch) maar hij krijgt geen brandstof. er zitten op de pomp 4 draden 2 rode en 2 bruine. In de leiding aan het blok komt wel brandstof maar in het blok niet.
Wie heeft er voor mij een schema waar alle aansluitingen op staan?