PDA

View Full Version : Tips & Tricks: spuiten met compressor


Reaper Kustoms
06-04-2006, 11:07
Hoi ik heb al aardig wat ervaring met voorbewerken en spuiten met bussen. maar ik heb ook een compressor met spuitpistool e.d.

nu wil ik hier vragen waaraan je moet denken als je met compressor spuit.
hiermee doel ik op:
- spuit technieken;
- verschillende pistolen voor grondlak, basislak, en blanke lak?
- Druk waarmee je spuit;
- valkuilen waar je de boel mee kunt verzieken;
- etc. etc. etc.

ben benieuwd!

René
06-04-2006, 13:09
en ik maar denken dat je allemaal informatie vroeg over een compressor die onder je motorkap kwam! :chair:

Reaper Kustoms
06-04-2006, 15:27
wat dacht je dan bij de titel? hahahhaha

ja als het met compressors te maken heeft sta ik vooraan.

snellesjaak
06-04-2006, 18:13
Over (verf)spuiten?! :D zijn allerlei boeken te verkrijgen met tips en tricks. Hieruit kun je de basistechnieken halen, maar om het echt onder de knie te krijgen moet je vooral veel oefenen. Misschien is het een idee om eens langs een plaatselijke autospuiter te gaan en daar wat specifieke vragen te stellen.

succes ermee

Reaper Kustoms
07-04-2006, 11:21
Over (verf)spuiten?! :D zijn allerlei boeken te verkrijgen met tips en tricks. Hieruit kun je de basistechnieken halen, maar om het echt onder de knie te krijgen moet je vooral veel oefenen. Misschien is het een idee om eens langs een plaatselijke autospuiter te gaan en daar wat specifieke vragen te stellen.

succes ermee


weet je geen goed boek? ik heb laatst wel ene gekocht over airbrushen, maar dat is toch weer heel anders he..

maar uhm die locale spuiters zijn niet zo vrijgevig met info hier, heb ik al eens geprobeerd... die willen liever dat je alles door hun laat doen denk ik...

EppeRRR
08-04-2006, 07:49
Wat mij (altijd) verteld is, is dat je voor het spuiten van een complete auto, dat je minimaal een tankinhoud moet hebben van 100 liter ivm drukverlies.

En ik weet hiet hoe je hier achter kunt komen, maar het is ook belangrijk dat de compressor geen olie door de luchtleidingen 'gooit' voor smering. Dit doen sommige compressors. Maar hiervoor moeten ook filters voor te krijgen zijn om dit te filteren.

suc6

Reaper Kustoms
08-04-2006, 23:05
Wat mij (altijd) verteld is, is dat je voor het spuiten van een complete auto, dat je minimaal een tankinhoud moet hebben van 100 liter ivm drukverlies.

En ik weet hiet hoe je hier achter kunt komen, maar het is ook belangrijk dat de compressor geen olie door de luchtleidingen 'gooit' voor smering. Dit doen sommige compressors. Maar hiervoor moeten ook filters voor te krijgen zijn om dit te filteren.

suc6


thanx voor de info.

compressor die aan de nodige specificaties voldoet heb ik reeds al. :)

DeVicEofHeLL
09-04-2006, 11:29
-Zorg dat je een water/olie afscheider hebt (dus geen vocht of olie in je lucht)
- Spuit met een HVLP (High Volume Low Pressure) spuit.
- watergedragen lak , gebruik 1,3 mm HVLP met een druk van 2.2 bar aan de spuit.
- grondverf ( als je die nog gaat schuren ) gebruik gerust 1.7 / 1.8 mm en lage druk, ga je nat-in-nat spuiten, gebruik iets van 1.4 mm , 2.2 bar aan spuit.


Spuittechnieken, zorg dat je afstand spuit ---> object ong 15 cm is, zorg dat je mooie vloeiende lagen spuit, en de lagen moeten elkaar overlappen, anders ga je na het afblanken banen zien, en das niet mooi.

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel.


Greetz Robert

Reaper Kustoms
10-04-2006, 09:54
-Zorg dat je een water/olie afscheider hebt (dus geen vocht of olie in je lucht)
- Spuit met een HVLP (High Volume Low Pressure) spuit.
- watergedragen lak , gebruik 1,3 mm HVLP met een druk van 2.2 bar aan de spuit.
- grondverf ( als je die nog gaat schuren ) gebruik gerust 1.7 / 1.8 mm en lage druk, ga je nat-in-nat spuiten, gebruik iets van 1.4 mm , 2.2 bar aan spuit.


Spuittechnieken, zorg dat je afstand spuit ---> object ong 15 cm is, zorg dat je mooie vloeiende lagen spuit, en de lagen moeten elkaar overlappen, anders ga je na het afblanken banen zien, en das niet mooi.

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel.


Greetz Robert


kun je de blanke lak op dezelfde manier spuiten zoals je beschrijft met die hvlp-spuit?

verder vroeg ik me af wat je precies met watergedragen lak bedoelt. meeste lakken zijn toch op thinnerbasis of niet? (tenminste special paints, zover ik weet).

weet je verder geen goede geillustreerde literatuur mbt spuiten? van bijv. opleidingen tot spuiter...

bedankt en alvast bedankt

Reaper Kustoms
10-04-2006, 10:01
spuit je met compressor minder snel lopers dan met een spuitbus?

ik ben altijd beetje huiverig om de blanke dik op te zetten, omdat deze zo dun is.

VolkswagenRacing
10-04-2006, 10:16
nee.. even snel lopers
(ligt ook aan de verdunning)

Tip tegen lopers zorg dat het voorwerp wat je spuit goed voor verwarmd is.
Daardoor plakt de eerste laag beter op het voorwerp, dit voorkomt de lopers een beetje.

Reaper Kustoms
10-04-2006, 11:54
nee.. even snel lopers
(ligt ook aan de verdunning)

Tip tegen lopers zorg dat het voorwerp wat je spuit goed voor verwarmd is.
Daardoor plakt de eerste laag beter op het voorwerp, dit voorkomt de lopers een beetje.

dat klopt dat had ik al gemerkt... al eens geprobeerd namelijk, ik zorg sowieso altijd dat alles op kamertemperatuur is: verf, te spuiten deel en ruimte waarin gespoten wordt.


hoeveel lagen blank is eigenlijk gangbaar?

breadfan83
10-04-2006, 12:10
dat klopt dat had ik al gemerkt... al eens geprobeerd namelijk, ik zorg sowieso altijd dat alles op kamertemperatuur is: verf, te spuiten deel en ruimte waarin gespoten wordt.


hoeveel lagen blank is eigenlijk gangbaar?

ligt eraan hoe diep jij je lak wil hebben
k ken n T1 bus met een 13-voudig gelakt dak :D
maar dr zijn ook auto's die met minder rondrijden hoor :tongue:

denk dat n laagje of 2/3 wel zat zal zijn voor een leuk resultaat

Gijs
10-04-2006, 13:18
Interresant topic.. Wil het zelf ook nog een keer proberen. Sticky van maken misschien?? :rolleyes:

D'r is toch ook lak met daarin een blanke lak? Of is dat low-budget met een slecht resultaat?

Reaper Kustoms
10-04-2006, 13:29
ligt eraan hoe diep jij je lak wil hebben
k ken n T1 bus met een 13-voudig gelakt dak :D
maar dr zijn ook auto's die met minder rondrijden hoor :tongue:

denk dat n laagje of 2/3 wel zat zal zijn voor een leuk resultaat


diepte van de kleur wordt toch bepaald door het meerlaags opzetten van de kleur, toch niet van de blanke lak, of niet?

als je 13 lagen blank zet, hoe lang kun je het beste wachten tussen de lagen door? ivm uitlopen e.d.

DeVicEofHeLL
10-04-2006, 16:54
Blanke lak spuit je ook HVLP, met een iets grotere opening, zal morgen ff op me werk kijken hoeveel mm precies.

Zorg er altijd voor dat je omgeving tussen de 20 en 22 graden is, dat is de beste temp om te spuiten.

Watergedragen lak is het nieuwste, je hebt de conversionele lak (dat is dus met thinner verdund), en nog ouder is de synthetische lak.

Watergedragen is er gekomen omdat conversioneel meer schadelijk is voor milieu.

En ja, de special effect lakken (de flip flop) is idd op thinner basis.

Blanke lak wordt over het algemeen 2 lagen gespoten, 1 dunne net aan vloeiende laag, deze 10 min tot 15 min aan laten trekken, en daarna een goede volle vloeiende laag.

Met een spuitbus spuit je sneller zooi/zakkers, dit omdat dit 1K (1 component) is, en omdat je geen mooie rechte lijn krijgt met spuiten, maar meestal (motip) een ronde straal.

Het meest irritante van spuitbus is : haal er een lap thinner over, en je bent alles meteen kwijt + dat als je besluit het toch te laten spuiten bij een spuiter die er alleen maar ellende mee heeft.

Je diepte krijg je door je blanke lak, als de kleur al gedekt is, heeft het geen nut om er meer op te spuiten, want het resultaat blijft hetzelfde.

Lek wel op met metallic/parelmoerlak dat je nanevelt, dus bv: je hebt 2 vloeiende lagen kleur gespoten, daarna 2x een nevellaag onder een hoek van ong 60 graden (als ik het goed heb).
Dit zorgt ervoor dat de effect delen, de metallics/paroelmoer, overeind gaan staan, zodat het beter zichtbaar wordt.

Hopelijk iedereen zijn vragen beantwoord zo, zo niet dat hoor ik het wel.


gr Robert

Racelook
10-04-2006, 18:09
- watergedragen lak , gebruik 1,3 mm HVLP met een druk van 2.2 bar aan de spuit.

Hoe zit dit met 2k-lak?? Ik heb gehoord een nozle van 1,6 tot 1,8 mm

Wiebrand

DeVicEofHeLL
10-04-2006, 18:42
Klopt, dit omdat het wat dikker is, watergedragen is al vrij vloeibaar, en dat verdun je nog eens 10 %, die 2K ( dus stam + verharder + verdunning) is vrij dik, dus kan je idd het best met 1,6 - 1,8 mm spuiten.

Ik zal morgen ff kijken met hoeveel mm we blank spuiten enz.

Reaper Kustoms
10-04-2006, 22:17
je zegt dat je bij het spuiten van blanke lak eerst een dunne aanzetlaag moet spuiten, en na even gewacht te hebben, je deze strak spuit.
hoe moet je dan spuiten als je meerdere lagen blanke lak wilt? ook steeds 15 min. tussendoor wachten? gaat hij dan niet sneller lopen als je spuit op een gedekte laag? of moet je na een dichtgespoten laag weer een aanzetlaag opzetten?

super info allemaal trouwens!

Reaper Kustoms
11-04-2006, 10:40
je zegt ook dat je de lagen moet overlappen als je spuit.
hoe moet ik me dat voorstellen als je een auto spuit? moet je dan de hele auto (bijv. zijkant) van links naar rechts spuiten van boven naar beneden in overlappende lagen? of kun je ook overlappende vierkanten spuiten ofzo?

spuit je de basislak (de kleur dus) in 1x dekkend? of doe je ook meerdere lagen totdat het gedekt is?

DeVicEofHeLL
11-04-2006, 17:45
Als je bv een zijkant van een auto hebt, spuit je gewoon van links naar rechts, of andersom.

Aangezien je armen niet lang genoeg zijn om een zijkant in 1 keer te doen sla je aan het einde van een laag uit.

En lagen moeten elkaar overlappen, dat wil zeggen dat elke laag 1/3 v/d andere laag moet bedekken, dit dus om strepen te voorkomen.

Heb ff met mijn MSPaint kunsten een plaatje gemaakt, hopelijk maakt dit het een en ander duidelijk.

http://members.lycos.nl/deviceofhell/spuiten.JPG

Reaper Kustoms
11-04-2006, 22:11
super!

hoe zit dat nu met het meerlaags aanbrengen van blanke lak wat ik vroeg?

nog een vraag:
spuit het dak zich niet lastig?
ik vind spuiten van bovenaf namelijk niet zo prettig als gewoon recht tegen een opperrvlak aan zoals de zijkant van een auto bijvoorbeeld. heb je hier nog tips voor? hou je de spuit schijn of in 90 graden met het dak?

Reaper Kustoms
11-04-2006, 22:12
uitslaan lijkt me relaxter spuiten dan overlappen, of zie ik dat verkeerd?

DeVicEofHeLL
12-04-2006, 20:35
Je lagen moeten elkaar sowieso overlappen om dus strepen te voorkomen, dat uitslaan is als een object te lang is om in 1x te spuite, dus dan kan je het in delen doen.

maar blanke lak is gewoon het best om 15 min uitdamptijd aan te houden, minste kans dat het gaat zakken

Reaper Kustoms
12-04-2006, 22:43
nu we het over spuiten hebben, heb ik ook nog een voorbehandel vraag.

als je ergens een stuk in gelast hebt, hoe kun je dat het beste voorbehandelen? welke plamuursoorten zijn het beste, etc.

DeVicEofHeLL
13-04-2006, 16:24
Ik denk laat ik je even echt goed helpen, en heb me schoolboek even opgezocht :


Quote schoolboek :

Verschillende soorten plamuur

Er is een aantal polyesterplamuren die onderling kleine verschillen vertonen. De een is grof, andere is fijn van structuur. Weer een andere bevat metaaldeeltjes terwijl er ook polyesterplamuren zijn die meer vloeibaar zijn.
Keuze genoeg dus. Een grote keuze kan echter gemakkelijk tot een foute keuze leiden. Om dit te voorkomen wordt hierna een uiteenzetting gegeven van een aantal plamuren en hun samenstelling en toepasbaarheid.

Eerst een verklaring v/d woorden onverzadigd polyester:
* Onverzadigd betekent dat een molecuul een of meer dubbele bindingen kan hebben en daardoor kan reageren met andere stoffen, waardoor verzadiging kan optreden;
* Poly betekent veel;
* een ester is een verbinding tussen een zuur en een alcohol.

Onverzadigde polyester is in het Engels unsaturated polyester ofwel UP.

Door polymerisatie v/d esters is een netstructuur ontstaan. Polymeriseren wil zeggen dat veel kleine moleculen van een stof samen grote moleculen v/d zelfde stof vormen.

Dan komt er nog een aanrdig stuk met allerlei geblaat over de bestandsdelen en verharder enz. Als je dat ook nog wil laat maar weten.

Fijn of grof
Het gebruik van plamuur met een fijne of gove vulstof is afhankelijk van het moment dat de plamuur wordt toegepast. Bij het opvullen van grove deuken kan beter gekozen worden voor een plamuur met metaaldeeltjes of grove vulstof. Plamuur met fijne vulstof kan worden toegepast als een fijnere afwerking (meer gesloten laag) vereist is.
Denk aan:
* Onder surfacers en primers;
* Het dichttrekken van kleine krasjes of steenslagpuntjes.

Door zijn lage elasticiteit en de vaak dikke lagen is een polyesterplamuur een zwakke schakel in een reparatie. Probeer daarom het aanbrengen van extreem dikke lagen te voorkomen

Hier nog wat soorten plamuur
* Poriënvuller voor kunststof onderdelen;
* polykit;
* Polykit IV;
* Polystop;
* Polystof LP;
* Polymetal;
* Polysoft;
* Polyfiber;
* Polyestersurfacer;
* Kombifiller.

Reaper Kustoms
13-04-2006, 19:01
mag ik de isbn nummers van je studieboeken weten?

DeVicEofHeLL
13-04-2006, 19:11
Naam boek :

Carrosserietechniek 1e meetmoment : ISBN 906674471-5
Carrosserietechniek 2e meetmoment : ISBN 906674472-3
Carrosserietechniek 3e meetmoment : ISBN 906674473-1
Carrosserietechniek 4e meetmoment : ISBN 906674474-X

Reaper Kustoms
13-04-2006, 19:17
super!

heb je ook boeken die over spuiten gaan? of staat ook in die carrosserieboeken?

welke opleiding doe je eigenlijk?

DeVicEofHeLL
14-04-2006, 18:01
In deze boeken staan de basis dingen over het spuiten, je zou anders een moeten kijken of je bij een schadebedrijf een dag of 2 mee kan lopen, leer je veel van.

autospuiter niveau 2, volgend jaar, niveau 1

Reaper Kustoms
14-04-2006, 23:58
ja denk je dat bedrijven dat doen? en niet alle schadebedrijven doen het zoals het hoort (plamuurprojecten), daarom wil ik het juist zelf gaan doen (en natuurlijk om het feit dat het heel wat geld scheelt, en dat het vet is om het zelf te doen).

DeVicEofHeLL
15-04-2006, 12:26
dan moet je niet bij schadebedrijven langs gaan, maar kijk eens bij oldtimer restaureurs. Als er iets mooi/precies moet zijn, is dat het wel, en nooit geschoten is altijd mis.

Reaper Kustoms
19-04-2006, 10:06
even wat vragen mbt schuren.

hoe gebeurt dat door 'profs'.

dus van hoe grof naar hoe fijn wordt in de regel geschuurd, geeft men de voorkeur aan droog of nat schuren?
waarmee kun je het beste schuren, een blok, een machine (en wat voor machine; luchtdrukschijf, vlakschuur, etc.), etc.

DeVicEofHeLL
19-04-2006, 17:25
ik zelf schuur droog en nat, ligt aan de grootte v/d plek met welke grofte ik schuur, als je er maar voor zorgt dat je stappen van max 100 maakt, dus bv P120, P220, P320, dat is max, je mag dus ook, P120, P180, P220, P280 en, enz, grondverf schuur ik altijd nog na met nat.

Als je watergedragen gaat spuiten moet je ervoor zorgen dat je met P500 als laatst geschuurd hebt, heb je grover geschuur, blijf je krassen zien.

En ik gebruik een exentrisch rotenrende schuurmachine, op perslucht.

vwjopie
19-04-2006, 17:50
ik zal van het weekend eens even kijken wat ik nog heb liggen aan school boeken...
heb me opleiding een jaar of wat terug afgerond boeken liggen te verstoffen op zolder misschien kan ik jou er gelukkig mee maken voor een kratje pepsi max ;)

als ik wat heb hoor je het...

Reaper Kustoms
19-04-2006, 22:46
ik zelf schuur droog en nat, ligt aan de grootte v/d plek met welke grofte ik schuur, als je er maar voor zorgt dat je stappen van max 100 maakt, dus bv P120, P220, P320, dat is max, je mag dus ook, P120, P180, P220, P280 en, enz, grondverf schuur ik altijd nog na met nat.

Als je watergedragen gaat spuiten moet je ervoor zorgen dat je met P500 als laatst geschuurd hebt, heb je grover geschuur, blijf je krassen zien.

En ik gebruik een exentrisch rotenrende schuurmachine, op perslucht.


ik vind 500 ook nog best een grove korrel, ik wist niet dat je zo grof kon schuren voordat je gaat spuiten zonder iets terug te zien. ik schuur meestal tot 800.

Reaper Kustoms
19-04-2006, 22:47
ik zal van het weekend eens even kijken wat ik nog heb liggen aan school boeken...
heb me opleiding een jaar of wat terug afgerond boeken liggen te verstoffen op zolder misschien kan ik jou er gelukkig mee maken voor een kratje pepsi max ;)

als ik wat heb hoor je het...

laat maar horen :thumbup:

vwjopie
20-04-2006, 06:33
komt goed zal denk van het weekend worden...

Reaper Kustoms
20-04-2006, 11:54
moeten we alleen ff kijken hoe we dat regelen, ik woon niet bepaald in de buurt, maar komt wel goed. als je wat hebt pm'en we wel ff...

vwjopie
20-04-2006, 20:55
komt helemaal goed je komt vast wel op een meeting ;)

Reaper Kustoms
20-04-2006, 23:01
komt helemaal goed je komt vast wel op een meeting ;)

zekerz :cool:

Reaper Kustoms
20-04-2006, 23:22
@ deviceofhell
je citeerde: Het meest irritante van spuitbus is : haal er een lap thinner over, en je bent alles meteen kwijt + dat als je besluit het toch te laten spuiten bij een spuiter die er alleen maar ellende mee heeft.

waarom zou je een lap thinner eroverheen halen? kun je soms bij met een compressor gespoten lak lopers/zakpartijen wegvegen en bijspuiten zonder de boel te verzieken?

Lexo
21-04-2006, 11:39
@ deviceofhell
je citeerde: Het meest irritante van spuitbus is : haal er een lap thinner over, en je bent alles meteen kwijt + dat als je besluit het toch te laten spuiten bij een spuiter die er alleen maar ellende mee heeft.

waarom zou je een lap thinner eroverheen halen? kun je soms bij met een compressor gespoten lak lopers/zakpartijen wegvegen en bijspuiten zonder de boel te verzieken?


lak uit een spuitbus kun je zelfs als ie droog is wegvegen met thinner.. op profi lak lukt me dat niet (niet zo snel in ieder geval)

DeVicEofHeLL
21-04-2006, 16:50
spuitbus lak is 1k(1 componet) lak, lak die spuiters gebruiken is 2k, dus met verharder enz. Spuitbus kan je ten alle tijden wegvegen met thinner, ook al zit het al een jaar erop. 2k lak, kan ook, maar alleen als het nog niet volledig is uitgehard.

Als je bv een spiegel spuit met spuitbus, en je besluit later het toch maar naar de spuiter te brenegn, heeft die alleen maar eleende omdat die 1k lak de 2k opvreet, gaat bladeren enz + dat het verrot is om te schuren.

Reaper Kustoms
26-04-2006, 12:12
is lak op thinnerbasis ook 2k? ik dacht van niet of wel?

vwjopie
26-04-2006, 16:01
zo ik ben een avondje vrij dus ga vanavond voor je kijken of ik de boeken kan vinden ;)

vwjopie
27-04-2006, 06:37
ben aan het zoeken geweest maar kan ze niet vinden :(
je moet ze dus nog effe te goed houden...

zal zo snel mogelijk weer verder gaan zoeken ;)

Reaper Kustoms
27-04-2006, 07:49
ben aan het zoeken geweest maar kan ze niet vinden :(
je moet ze dus nog effe te goed houden...

zal zo snel mogelijk weer verder gaan zoeken ;)


neem je tijd... ;)

sjampoo
27-04-2006, 08:04
D'r schijnen (ik heb ze zelf nog niet gezien; van horen zeggen dus) tegenwoordig 2k spuitbussen te koop te zijn.

' Dat kan niet, dan komt t nooit de spuitbus meer uit ' hoor ik u allen al denken.

Maar nee: 't is een spuitbus met een patroon/capsule die je moet doordrukken (onderkant). Daarna krachtig schudden om te mengen, en voila: 2k spuitbus.

Moet je wel alles in 1 keer opmaken,.. want na een tijdje zal de spuitbus dus kei-hard worden.

Reaper Kustoms
27-04-2006, 08:24
D'r schijnen (ik heb ze zelf nog niet gezien; van horen zeggen dus) tegenwoordig 2k spuitbussen te koop te zijn.

' Dat kan niet, dan komt t nooit de spuitbus meer uit ' hoor ik u allen al denken.

Maar nee: 't is een spuitbus met een patroon/capsule die je moet doordrukken (onderkant). Daarna krachtig schudden om te mengen, en voila: 2k spuitbus.

Moet je wel alles in 1 keer opmaken,.. want na een tijdje zal de spuitbus dus kei-hard worden.


interessant... dan maar eens ff bij mijn verfboer gaan informeren.

de man waar ik altijd gaa voor materiaal had vette lak binnen gekregen. hij verkoopt nu ook lak van een of ander japans merk, dat de lakken produceert die vroeger op die kleine matchbox-autotjes zat... als je ze onder de warme kraan hield werden ze een andere kleur. en deze had hele heftige combi's: bijv. metallic zwart, en als het warm werd, dan wordt deze parelwit. heel heftig.

vwjopie
27-04-2006, 09:10
interessant... dan maar eens ff bij mijn verfboer gaan informeren.

de man waar ik altijd gaa voor materiaal had vette lak binnen gekregen. hij verkoopt nu ook lak van een of ander japans merk, dat de lakken produceert die vroeger op die kleine matchbox-autotjes zat... als je ze onder de warme kraan hield werden ze een andere kleur. en deze had hele heftige combi's: bijv. metallic zwart, en als het warm werd, dan wordt deze parelwit. heel heftig.

klopt heb ik een collega van me ook al over gehoord...

lijkt me ook wel grappig maar niet voor mijn auto ;)

Reaper Kustoms
27-04-2006, 09:39
nee op mijn auto komt het ook niet. ik ben geen kermisattractie. maar is wel vet om te zien.

Racelook
28-04-2006, 22:22
2K spuitbussen bestaan jottum.

Mannen, doe bietje pB-en anders... zo'n mooi interresant topic wordt anders wel heel onleesbaar (pagina's met veel tekst maar weinig info).

Wiebrand

Reaper Kustoms
29-04-2006, 14:27
laatst was bij american hotrod (discovery) een spuiter aan de gang met een 6 laagse lak. (ik dacht dat het om een groene roadster ging)

interessant om te zien, wordt vast herhaald!

boy.schouten
04-05-2006, 18:53
ik vind 500 ook nog best een grove korrel, ik wist niet dat je zo grof kon schuren voordat je gaat spuiten zonder iets terug te zien. ik schuur meestal tot 800.

800 is veel te fijn, dan heb je veel kans dat je lak niet blijft hechten, en later kans heb op onthechting, korrel 400/500 is net mooi voor een nat in nat systeem!

DeVicEofHeLL
04-05-2006, 20:49
nat in nat kan je zelfs met 320, en 800 nat = 400 droog, 1000 nat = 500 droog

Racelook
04-05-2006, 23:25
Na uitharden filler (highbuild primer) naschuren met 400 of 800 nat.
Voor metallic 1000-1200 (nat)

Wiebrand

p.s. (epoxy) primer dient eerst met 180 en erna met 280 voorgeschuurd worden (indien netjes gespoten is 280 alleen al voldoende), dan is het klaar voor de filler.
p.s.2. Niet alleen na het schuren ontvetten met siliconenverwijderaar, maar ook VOOR het schuren ontvetten. Anders schuur je het vet in de lak!!!!

Reaper Kustoms
30-05-2006, 21:22
ben weer het projecten dus kheb weer een vraagje voor in dit topic.

ik moet kunststof chroom gespoten hebben. nu heb ik dat in het verleden een geprobeerd met de spuitbussen van motip zoals iedereen ze wel kent. dit is echt troep of ik doe iets verkeerd. het loopt extreem en het houdt zeer slecht na drogen (moet hier ook blanke overheen?); en het lijkt allerminst op chroom.

ik zie wel eens een en ander dat goed is gespoten in boekjes bijv. zo heb je ook chroom in verschillende kleuren.

nu is mijn vraag hoe kan ikzelf iets fatsoenlijk en eenvoudig chroom spuiten dat goed houdt?

Berserker
31-05-2006, 09:09
in de laatste oldtimer praxis (duits boekje) staat daar een hele topic aan gewijd, en dat wordt echt perfect gedaan.....

Reaper Kustoms
31-05-2006, 22:25
in de laatste oldtimer praxis (duits boekje) staat daar een hele topic aan gewijd, en dat wordt echt perfect gedaan.....

kun je het niet scannen en posten?

anders: waar heb je dat boekje gehaald? dan koop ik hem ook ff.

Berserker
01-06-2006, 09:11
koopt me pa altijd, kgeloof alleen in duitsland te verkrijgen, maar zal t wel inscannen alsk tijd heb....

Alex
01-06-2006, 09:15
ik moet kunststof chroom gespoten hebben. nu heb ik dat in het verleden een geprobeerd met de spuitbussen van motip zoals iedereen ze wel kent. dit is echt troep of ik doe iets verkeerd. het loopt extreem en het houdt zeer slecht na drogen (moet hier ook blanke overheen?); en het lijkt allerminst op chroom.


Die van motip is binnenkwaliteit en er mag geen blanke lak overheen, dan wordt het net soep..Staat er geloof ik ook op..

Moroder
05-06-2006, 16:50
Die van motip is binnenkwaliteit en er mag geen blanke lak overheen, dan wordt het net soep..Staat er geloof ik ook op..

Idd,

daarom heb je nieuwe setjes van Motip. Silverchrome. Met een zwarte onderlak en de silverchrome lak.
Had me velgen van me scooter er mee gespoten, leek wel mooi :)

Reaper Kustoms
21-06-2006, 21:59
ik heb weer een nieuwe vraag voor dit topic.

welke verschillende spuitpistolen krijg je om te spuiten?

ik heb me laten vertellen dat je verschillende pistolen hebt voor grondlak en de ''gewone'' lak. dus pistolen die grover en fijner spuiten.
kun je niet verschillende maten sproeiers in eenzelfde pistool zetten? of zijn er nog andere factoren die een rol spelen?

alvast bedankt alweer...

Racelook
22-06-2006, 13:30
Zover ik weet zijn er geen echte verschillen tussen primer- en gewone spuiten. Alleen spuiters gebruiken meestal een goedkopere spuit om primer mee te spuiten (spuiten met deze spuit dus ook absoluut geen lak) en een duurdere spuit om lakken te spuiten. Daarnaast hebben sommige zelfs nog aparte spuiten voor de balnke lak.

Voor de doe-het-zelvers is 1 spuit met twee maten nozzles ook goed (zo doe ik het).

Wiebrand

Lowracer
22-06-2006, 20:11
Zover ik weet zijn er geen echte verschillen tussen primer- en gewone spuiten. Alleen spuiters gebruiken meestal een goedkopere spuit om primer mee te spuiten (spuiten met deze spuit dus ook absoluut geen lak) en een duurdere spuit om lakken te spuiten. Daarnaast hebben sommige zelfs nog aparte spuiten voor de balnke lak.

Voor de doe-het-zelvers is 1 spuit met twee maten nozzles ook goed (zo doe ik het).

Wiebrand

welke maten nozzles adviseer je voor achtereenvolgens:
- grondlak
- de 'kleurlak'
- blanke lak

Racelook
22-06-2006, 20:29
Ik gebruik 1.8 voor primer en 1.4 voor de lak (zowel 2k als blank).

Reaper Kustoms
23-06-2006, 16:47
next question:

iemand al eens blanke lak op mat zwarte lak gespoten?
wat geeft dit voor resultaat?

Reaper Kustoms
23-06-2006, 16:48
koopt me pa altijd, kgeloof alleen in duitsland te verkrijgen, maar zal t wel inscannen alsk tijd heb....

nog geen tijd gehad? :)

Reaper Kustoms
24-06-2006, 09:16
iemand ervaring met kleurschuren? dus de kleurlak opschuren voordat je blanke lak spuit?

wat is hier het nut van?

Reaper Kustoms
09-07-2006, 22:19
jammer dat er geen reacties komen.

heb wel weer een nieuwe vraag.

kun je glas goed spuiten? zo ja, hoe kun je dit het beste doen?

DeVicEofHeLL
10-07-2006, 10:53
Als je je auto gaat spuiten, en je spuit eerst kleur (watergedragen) hoef je niet te schuren, kan na uitdampen de blank er zo overheen.

Als er een 2k lak op zit zou ik het met P600 opschuren.

Glas spuiten ?? kan je best doen, maar het gaat er niet uit zien denk ik.

Nog ff over welke maten nozzle enz voor wat, ik gebruik 1.3 voor watergedragen, 1.4 voor blank en 2k, en een 1.8 voor filler/grondverf.

Hiervoor gebruik ik aparte spuiten, je kan het ook met 1 spuit doen, maar het is niet aan te raden als je net grondverf heb gespoten , en met dezelfde spuit kleur/2k/blank gaat spuiten. Hiermee heb je alleen meer kans dat er rotzooi in je werk komt.

Anders zou je eens moeten kijken of je ergens 2e hands spuit op de kop kunt tikken. Meest gebruikt is volgens mij een Devilbiss GTI spuit, en voor blank is een SATA wel aan te raden, deze heeft een lekkere brede straal.

Groente Robert

Reaper Kustoms
10-07-2006, 17:02
thnx voor de goede info weer... maar waarom gaat gespoten glas er niet uitzien?
nee ik ga geen ramen van mijn auto spuiten, als je dat soms bedoelt; misschien een goed idee voor de grote beurt haha.

of bedoel je dat het spuitwerk gaar uit gaat zien? moet je speciale grondlak gebruiken ofzo? heb je wat meer info?

alvast bedankt.

ik ga meteen een zo'n sata spuit zoeken, brede straal heb ik wel oor naar. lijkt me zeker handig met blank spuiten.

DeVicEofHeLL
10-07-2006, 18:25
Ik d8 dat je je ruiten ging spuiten, maar als je bv een bierglas wil spuiten ofzo, moet dat best wel lukken denk ik.

Racelook
10-07-2006, 23:26
Er is zowiezo speciale glasprimer. Heb ze laatst nog van Upol zien staan.
Voor ramen; blanke lak met heel klein beetje kleur schijnt te werken (ik durf het niet te doen)

Wiebrand

Reaper Kustoms
11-07-2006, 00:03
ja het zit zo: ik wil misschien mijn sunroofglas in de kleur van de auto spuiten. ik zat er eerst aan te denken om het in staal na te maken, maar het glas spuiten is een rappere oplossing.

en wat houdt die glasprimer in? kun je daarna met elke lak eroverheen?
wat bedoel je met blanke lak met beetje kleur? ik weet wel dat er lakken zijn om je ramen te spuiten; das gekleurde blanke lak, waar je dus doorheen kunt blijven kijken... gewoon getint glas als resultaat dus. bedoelde je die soms?

Racelook
11-07-2006, 00:08
en wat houdt die glasprimer in? kun je daarna met elke lak eroverheen?
Denk het wel, maar durf ik niet te zeggen. Had het alleen zien staan en heb er voor de rest niks over gevraagd.

wat bedoel je met blanke lak met beetje kleur? ik weet wel dat er lakken zijn om je ramen te spuiten; das gekleurde blanke lak, waar je dus doorheen kunt blijven kijken... gewoon getint glas als resultaat dus. bedoelde je die soms? Jot die bedoelde ik

Veel suc6 alvast

Reaper Kustoms
11-07-2006, 09:20
nou dat wordt dan maar proefspuiten op een oud opel-raam.

Reaper Kustoms
03-12-2006, 22:24
Ik heb weer een vraag voor in dit topic.

Welke schuurmachines kun je het beste gebruiken om de body te schuren?

dus info zoals:
elektrisch of op lucht?
welke grofheid bij hoeveel toeren?
welke schuur richting hanteer je?
etc.

ik schuur normaal alles met een blok met de hand, maar wil toch wel eens machinaal schuren uit gaan proberen.

alvast bedankt.

DeVicEofHeLL
04-12-2006, 20:42
Ik zou een excentrisch roterende machine gebruiken, kan zowel electrisch als op perslucht, maakt niet echt uit.

Als je de body alleen op wil schuren zodat ie daarna meteen overspuitbaar is met waterlak schuren met P500/600.

Wil je de body schuren, en dan in de primer zetten, dan kan je met P320 schuren, en de primer daarna met P500/600

Plamuur schuren : Aftoppen met P80, verloopschuren met P120, daarna verder met P220 en P320, en klaar voor primer.

Nog meer vragen hoor ik het wel.

Gr Robert

Reaper Kustoms
04-12-2006, 20:47
hey daar ben je weer. super!

komt mooi uit. excentrische machine op perslucht heb ik nog twee van liggen. echter nooit gebruikt.

hoeveel bar laat je die apparaten op draaien?

DeVicEofHeLL
04-12-2006, 20:53
Al schiet je me lek, denk dat compressor op me werk 8 a 10 bar levert, moet je zelf ff uitdokteren.

Maar als jij je body wil gaan schuren (compleet) om hem over te laten spuiten heb ik nog wel wat tips, laat maar weten als je ze wil hebben.

Reaper Kustoms
04-12-2006, 21:19
graag. laat maar horen.
alvast bedankt! alle tips zijn welkom. ik heb nog veel te leren.

DeVicEofHeLL
04-12-2006, 21:28
1)) Als je eerst met een groot schuurblok met grofte P220 je hele auto uitblokt, of P320, Daarna de auto flink in de grondverf zetten, de grondverf uitschuren met P400, P500 dan heb je een auto die superstrak is, mits alle deuken eruit zijn en geplamuurd enz enz.

2)) Werk deel voor deel, zo hou je overzicht, en blijf je geconcentreerd met wat je aan het doen bent.

3)) let goed op lak verloop, zo kan je makkelijk met blokken kleine deukjes herkennen.

4)) Gebruik met uitblokken/schuren van plamuur/grondverf controle poeder, op deze manier kan je al zien of het plaatwerk strak is, of dat er nog putjes in zitten.

5)) zitten er veel plekjes op een deel omcirkel ze dan zodat je alles in 1x kan gaan plamuren.

DeNB3rt
05-12-2006, 01:16
mooie tips,thx

Reaper Kustoms
23-12-2006, 00:05
ik heb weer twee vragen...

blijft matte blanke lak ook mat als je hem polijst?

welke soort plamuur kun je het best gebruiken voor welke klus, en hoe schuur je hem het beste af om een naadloze overgang te krijgen als je gaat spuiten?

DeVicEofHeLL
23-12-2006, 00:28
Als je matte blanke lak gaat polijsten kan je net zo goed glanzend spuiten.

Beetje grof beginnen met plamuur, van bv sikkens polykit IV, aftoppen met P80, verloop schuren (licht) met P120, verloop verder schuren met P220, en fijn naschuren met P320, grondverf erover, deze uitblokken met 360, daarna machinaal met 400 en dan 500.

Reaper Kustoms
23-12-2006, 01:17
plamuur verhaal is super.

hoe kun je matte blanke lak dan goed poetsen, zodat deze altijd mooi mat blijft?

DeVicEofHeLL
23-12-2006, 12:00
je hebt mat en mat, mooi mat is er niet, het kan niet matter dan mat worden, gewoon wassen en in de was zetten, heb je een mooie beschermlaagje, en blijft het mooi, met mijn auto doe ik dat ook, eerst met het handje wassen, en daarna ben je een uurtje bezig met netjes in de was zetten, en het water glijd er dan netjes vanaf. Auto is een jaar geleden overgespoten, en me lak ziet er nog super uit, geen krasjes en dingetjes.

Reaper Kustoms
23-12-2006, 20:47
heb jij ook matte blanke gebruikt? of maakt dat geen verschil denk je?

DeVicEofHeLL
24-12-2006, 14:31
bij mij zit er gewoon hoogglans op. Ben niet zo'n fan van matte blanke lak, ik moet glans hebben.

sanderz
24-12-2006, 17:16
ik heb ooit een keer zo'n wagner elektrische verfspuit gekregen van m'n vriendin, is hier ook een beetje netjes mee te spuiten?? iemand ervaring mee?

DeNB3rt
27-04-2008, 23:09
-Zorg dat je een water/olie afscheider hebt (dus geen vocht of olie in je lucht)
- Spuit met een HVLP (High Volume Low Pressure) spuit.
- watergedragen lak , gebruik 1,3 mm HVLP met een druk van 2.2 bar aan de spuit.
- grondverf ( als je die nog gaat schuren ) gebruik gerust 1.7 / 1.8 mm en lage druk, ga je nat-in-nat spuiten, gebruik iets van 1.4 mm , 2.2 bar aan spuit.


Spuittechnieken, zorg dat je afstand spuit ---> object ong 15 cm is, zorg dat je mooie vloeiende lagen spuit, en de lagen moeten elkaar overlappen, anders ga je na het afblanken banen zien, en das niet mooi.

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel.


Greetz Robert

intressant, maar wat is nu een goede HVLP spuit voor hobbymatig gebruik?
Zou graag de moterruimte + binnekant van een golf1 zelf spuiten :thumbup:

DeVicEofHeLL
28-04-2008, 16:37
HVLP is professioneel gebruik, meer opbrengst met minder verf, als jij gewoon voor hobbymatig gebruik wil doen, kan je best bij de gamma ofzo een spuit halen voor een paar tientjes.

DeNB3rt
01-05-2008, 00:42
op ebay komen zo'n HVLP spuiten voorbij?
http://cgi.benl.ebay.be/PROFI-HVLP-LACKIERPISTOLE-SPRITZPISTOLE-1-4mm-NEU-89_W0QQitemZ310045731822QQihZ021QQcategoryZ54057QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Is zo'n HVLP bruikbaar met een 'gewone' compressor? omdatk verhalen zie met een turbinecompressor ...

dutchblade
01-05-2008, 12:48
Die van ebay heb ik ook, werkt goed. zit alleen een beetje grote sproeier in 1,4...
Je hoeft het met zo'n klein gamma compressortje niet te proberen, tenzij je een klein stukje moet.. Ik heb een compressor met 50 l tank, en dan moet ik ook regelmatig even wachten voordat ik verder kan...

Racelook
02-05-2008, 12:21
Spuiten van van Cranenbroek zijn ook niet verkeerd. Werkt voor klein spuitwerk en al het primerwerk goed.

Wiebrand

Menace
07-05-2008, 08:47
Met wat voor spul zou je dat watergedragen verf/primer moeten verdunnen is dat ook met thinner?

Tommy_cc_
17-06-2008, 18:23
Met wat voor spul zou je dat watergedragen verf/primer moeten verdunnen is dat ook met thinner?


met verdunner :cool:

Alex
17-06-2008, 19:23
Met wat voor spul zou je dat watergedragen verf/primer moeten verdunnen is dat ook met thinner?


Met een bij het merk horend 'additief"
bv standox watergedragen verf, verdunnen met VE Wasser of liever water plus.

Joost....
22-06-2008, 11:56
hallo,


Ik zou het spuiten met watergedragen producten STERK afraden voor iedereen die niet in een spuitcabine spuit die daarvoor ingericht is. Een watergedragen basislak bestaat uit pigmenten die omkapselt zijn met een conventioneel oplosmiddel. Deze mix is verdunt in gedestileerd water wat als de verdunner dient om de vaste delen op het object te krijgen.

Bij verdamping na het spuiten zullen de oplosmiddelen eruit trekken, terwijl het tot wel 45 minuten kan duren voor het water weg is. In professionele spuitcabines zijn naast het normale afzuigsysteem ook venturi`s geinstalleerd, een soort jets die extra luchtstroming langs je object creeeren om het water sneller te laten verdampen. Gebeurd dit niet goed en wordt dit afgelakt, dan heb je een laksysteem van zeer slecht kwaliteit! Tevens zijn watergedragen basislakken niet geschikt om overheen te tapen als je bv een bies of een design wilt, niet af te kleven als en stof op komt en een stuk gevoeliger als conventionele basislak wbt siliconen en andere vervuilingen.

Autosrestaurateurs en veel vrachtwagenspuiterijen spuiten over het algemeen nog op acrylbasis (oplosmiddelbasis) en deze lakken zijn binnen 5 minuten mat geslagen en droog genoeg om rustig overheen te tapen voor designs, of opnieuw te ontvetten/af te kleven voor de blanke lak komt.

Joost....
22-06-2008, 12:03
ik heb weer een nieuwe vraag voor dit topic.

welke verschillende spuitpistolen krijg je om te spuiten?

ik heb me laten vertellen dat je verschillende pistolen hebt voor grondlak en de ''gewone'' lak. dus pistolen die grover en fijner spuiten.
kun je niet verschillende maten sproeiers in eenzelfde pistool zetten? of zijn er nog andere factoren die een rol spelen?

alvast bedankt alweer...




Er zijn een aantal soorten spuitpistool waarin het verschil voornamelijk zit in de grootte van de tip en de manier van vernevelen.

Bij het verspuiten van fillers en spuitplamuren kan je rustig een 1.8 tot 2.5 gebruiken of iets dat daartussen zit, deze materialen drogen bijzonder snel over het algemeen en wil je snel verspoten hebben, door de snelheid heb je na 2-3 lagen ook genoeg materiaaldikte om veel oneffenheden weg te schuren.

Primeren, Sealen en verspuiten van unilakken of blanke lakken kan je met een 1.4 doen, die gaan net ietsje harder waardoor je goed vloeiende lagen kan spuiten die mooi glad trekken.

1.3 gebruik ik alleen voor het verspuiten van basislakken of als het een klein deel is voor blanke lak.

Joost....
22-06-2008, 12:24
is lak op thinnerbasis ook 2k? ik dacht van niet of wel?





Het verschil tussen 1K, 2K, basislak, unilak, blanke lak, etc



1K (bv thermoplasten, TP`s, spuitbusverf)
Deze soorten verf bestaan uit vaste delen en pigmenten die opgelost zijn in een oplosmiddel, vrijwel altijd een thinner. Deze worden verspoten op het object en de oplosmiddelen zullen verdampen, waardoor de lak DROOG wordt (fysische droging). De oude 1K`s werden er dik opgebaggerd voor laagdikte, daarna op glans gepoetst.

2K
Dit is inweze elk soort verf die aangemaakt dient te worden met een verharder, dit kan zowel unilak, blanke lak, vloercoating, primer, etc zijn. 2 komponenten, stammateriaal (verf) + verharder

Deze mix wordt verdund met een oplosmiddel (water bij watergedragen, thinner bij acrylbasis bv) zodat het makkelijk te verwerken is en na het verspuiten zal deze laag DROGEN door verdamping van de oplosmiddelen, daarna UITHARDEN door de chemische reactie van de harder met het stammateriaal (chemische droging).



Zo kan je een 1K primer hebben, die geschikt is voor overspuiting met een 2K lak, je kan ook een 2K primer zetten met daarover een 1K lak, wat bv weer niet wil is een thermoplast aflak overspuiten met een 2K, die zal utieindelijk knappen door de zachtere onderlaag (1K) die gevoeliger is voor temperatuurschommelingen.

Een 2K unilak is een dekkende solid kleur, je ziet het vooral op bedrijfswagens, werkvoertuigen, goedkope personenautos, dit is kleur waarbij de blanke lak, de verharder, de verdunners, in 1 mix 2laags of 1laags is gespoten.

Een basislak is puur een mix van pigmenten, gemixed met een oplosmiddel dat meteen verdampt na het verspuiten. Dit kan zowel een solid kleur zijn, als een metallic, pearl, etc. Er zal een dun laagje overblijven na het spuiten dat in enkele minuten droog is als je conventionele hebt. Deze soort lak zal afgelakt moeten worden met een blanke lak, omdat deze laag niet genoeg laagdikte heeft en geen verharders.

De reden dat dit gebeurd, is omdat metallics fijn verneveld dienen te worden, de laag zou nooit invloeien zoals een blanke lak. Tevens zijn er wel 1K metallics die in de 70s uitkwamen, maar die hebben niet de diepte die een basislak/blanke lak geeft en enkele metallics steken dan ook door de laag en kunnen oxideren of andere lakfouten geven.

Racelook
25-06-2008, 13:29
ff voor de goede orde;

acryl=watergedragen... dus zitten een paar kleine foutjes in je beschrijving

Wiebrand

Joost....
25-06-2008, 19:00
Kan, veel soorten verf voor huis tuin en keuken zijn acryllakken op waterbasis, er zijn ook acryllakken verkrijgbaar nog die met thinner gemengd dienen te worden.

divided
25-06-2008, 23:09
ik wil binnenkort mijn brommer (jaja) gaan spuiten met een compressor.
wij hebben thuis zo standaard setje staan waar ik het gewoon mee ga proberen.
ik ga van het "fietsenhok" thuis een "spuitcabine" maken.

maar er zijn zoveel soorten lak :s

waar moet ik op letten als ik primer / gewonen lak koop.

is er nog een verschil tussen kunstof en metaal(frame) ?

Joost....
26-06-2008, 02:47
Kijk even of je een lakleverancier hebt in je omgeving die ook aan particulieren levert. De beer is ook een leverancier die het opstuurt naar je.

Voor de metalen delen een washprimer met daarover een 2K schuurprimer, naschuren, spuiten met een 2K lak, max meyer bv is wel een goedkoop merk met goede resultaten.

frankvr6
26-06-2008, 07:07
ik heb dit gespoten met een spuit van de praxxis en een 50liter compressor
eerst strak gemaakt
toen heb ik het in de spuitplamuur gezet op geschuurt
daar na in de 2k lak gespoten gewoon laten mengen bij de spuiter
en daar na afgelakt met blanke lak en laten drogen
dit alles is gewoon bij mij in de schuur gedaan
http://i290.photobucket.com/albums/ll247/edition24k/diverse/project%20mk1/30052008025.jpg

later heb ik mijn blok en bak nog gespoten
op de zelfde manier
http://i290.photobucket.com/albums/ll247/edition24k/diverse/project%20mk1/06062008044.jpg
http://i290.photobucket.com/albums/ll247/edition24k/diverse/project%20mk1/06062008045.jpg
http://i290.photobucket.com/albums/ll247/edition24k/diverse/project%20mk1/07062008047.jpg
nu staat het er zo bij

nu word de motor ruimte gecleand en word op de zelfde manier gedaan en gespoten en ook in de garage :screwy:
http://i290.photobucket.com/albums/ll247/edition24k/diverse/project%20mk1/22062008069.jpg

gewoon beginnen en zien waar het schip strand

divided
26-06-2008, 17:28
Kijk even of je een lakleverancier hebt in je omgeving die ook aan particulieren levert. De beer is ook een leverancier die het opstuurt naar je.

Voor de metalen delen een washprimer met daarover een 2K schuurprimer, naschuren, spuiten met een 2K lak, max meyer bv is wel een goedkoop merk met goede resultaten.

wat voor een functie heeft de wash primer ?

//edit

Wash primer wordt gebruikt als etsende hechtprimer op diverse metalen. Bij toepassing van wash primer onder een lak of laksysteem, wordt de duurzaamheid, in vergelijk met met een laksysteem zonder primer, aanzienlijk verlengd.
Op het blanke metaal onstaat een gecompliceerde reeks reacties, waarbij het fosforzuur van de verharder component reageert met het metaaloppervlak, terwijl tegelijk uitharding van de washprimer plaatsvindt. Door deze gelijktijdige reacties wordt een uitstekende hechting verkregen.


//edit 2
best prijzig spul dat washprimer

Racelook
26-06-2008, 18:04
Kan, veel soorten verf voor huis tuin en keuken zijn acryllakken op waterbasis, er zijn ook acryllakken verkrijgbaar nog die met thinner gemengd dienen te worden.
Okidoki

vwmk2driver
26-06-2008, 21:24
ik heb thuis 2 spuiten,

1 met een nozzle van 1.5 ik heb de compressor gewoon op elke wille keurige druk, en regel de druk en de lucht vanuit de spuit met een draai knop vlak bij de nippel.

de andere spuit is 1 met een nozzle van 1,3
ook deze regel ik de druk weer af op de spuit.

de 1.5 gebruik ik voor 2k epoxy primer en de 1,3 voor de lak.

ik denk dat je heel veel info op kan gaan zoeken en heel veel boeken gaan lezen, maar ik denk uit eindelijk dat je veel beter gewoon kunt gaan oefenen.

maak je lak laag uit verschillende en meerdere lagen en niet in 1 keer een grote laag.
mijn ervaring is dat je met de verf spuit veel minder snel zakkers spuit als met een spuitbus het voordeel van de verf spuit is ook, dat als je geen verf spuit bijvoorbeeld aan het einde van een baan dat je even goed lucht blijft blazen, met deze lucht blaas je de lak al licht een beetje droger.

divided
27-06-2008, 10:28
Ik wil om een beetje "feeling" te krijgen wat dingentjes proberen te spuiten met een compressor maar ik wil dit gewoon doen met gewone verf.

kan ik hier gewoon zijdeglans uit een blik van de gamma in dat pistool gieten of moet dat een bepaalde verhouding hebben ?

Joost....
27-06-2008, 23:06
Als je zoiets wilt doen, spuit je inweze met een 1K lak, zoals de oude celluloselakken die vroeger gebruikt werden. Deze verf droogt uit maar hard niet uit.

Je kan het 1:1 verdunnen met thinner of gedestileerd water, ligt eraan wat voor verf je hebt, het zal ook anders spuiten als een echte 2K unilak of iets dergelijks. Voor een paar tientjes heb je een B-merk 2K lak bij een plaatselijke lakleverancier...

michael0401
21-12-2008, 16:05
Hi,

ik haal ff een oud topic op

Ik ben namelijk ook mijn auto aan hetspuiten.

Ik maak gebruik van DuPont Cromax lak (waterbasis verf). Echter heb ik het idee dat ik veeeeeeels te veel lak gebruik. Ik heb nu al een 1liter verspoten en ik heb eigenlijk nog vrij weinig gedaan (binnenkant motorkap, buitenkant 2 deuren, kofferklep buitenkant, en wat klein spul).

Wat mij opvalt is dat ik veel druipers krijg terwijl ik het toch voorzichtig spuit, ook dekt de lak niet. Wat doe ik nu toch verkeerd?

Ik heb een HVLP spuit, ik heb wel een 1,5nozzle. De compressor staat op 2,5Bar met spuiten zakt ie naar 2Bar.

Hebben jullie tips voor mij?

boy.schouten
21-12-2008, 20:58
Hi,

ik haal ff een oud topic op

Ik ben namelijk ook mijn auto aan hetspuiten.

Ik maak gebruik van DuPont Cromax lak (waterbasis verf). Echter heb ik het idee dat ik veeeeeeels te veel lak gebruik. Ik heb nu al een 1liter verspoten en ik heb eigenlijk nog vrij weinig gedaan (binnenkant motorkap, buitenkant 2 deuren, kofferklep buitenkant, en wat klein spul).

Wat mij opvalt is dat ik veel druipers krijg terwijl ik het toch voorzichtig spuit, ook dekt de lak niet. Wat doe ik nu toch verkeerd?

Ik heb een HVLP spuit, ik heb wel een 1,5nozzle. De compressor staat op 2,5Bar met spuiten zakt ie naar 2Bar.

Hebben jullie tips voor mij?

Overlap je wel goed! is de temperatuur in de ruimte/object dat je spuit goed, spuit liever 3 dunnere lagen dan 2 dikke, laat de lagen goed uitdampen voor je de volgende laag spuit.

en zorg dat je 2 bar aan je spuit heb en niet aan de compressor!

En voor watergedragen lak heb je ongeveer een 1.3 nozzle nodig

En dat je een liter lak heb verspoten kan wel kloppen, voor een buiten kant van een auto, gebruik ik ongeveer al 3.5 liter

LuukGTI
10-02-2009, 13:09
Hey,
Ik heb nu dit hele topic doorgelezen en genoeg informatie gevonden om fatsoenlijk mijn auto te kunnen spuiten.. Ben van plan om aléén het buitenwerk te spuiten.

Nu heb ik alleen geen flauw idee hoeveel lak ik daarvoor nodig heb.. Sprak laatst iemand en die had het over 2 liter primer, 2 liter kleur, en 2 a 3 liter blank.
Het gaat dan om Metalic grijs in combinatie met 2 a 3 lagen blanke lak, en dit allemaal is 2 componenten lak.
Zijn dit de juiste hoeveelheden?

Wat ik ook nog graag wil weten, Metalic kun je in 2K spuiten, maar ook met 1K lak. Wat zijn voor en nadelen van beiden en wat zijn de mogelijkheden?

Alvast bedankt, Luuk

eentje
10-02-2009, 14:41
Gemiddeld genomen verbruik voor een middenklasser auto buitenkant:

2-3 ltr. primer + verharder en evt. verdunner (afhankelijk van merk)
2-3 liter lak + verdunner
2 liter blanke lak + verharder

Metallic grijs is wel in 2K te krijgen (dus geen blanke lak nodig) maar meestal alleen in RAL 9006 (wit-aluminium) en bij sommige merken ook RAL 9007, wil je bijvoorbeeld een VW kleur alla reflexsilber zit je toch echt aan een basislak vast, dus met blanke lak laag en eerlijk gezegt vind ik dat ook mooier, krijg je veel meer diepte in de kleur.

NB aantal liters hangt natuurlijk ook sterk van de spuiter af hoeveel hij/zij er naast spuit bijvoorbeeld.

LuukGTI
11-02-2009, 10:41
Gemiddeld genomen verbruik voor een middenklasser auto buitenkant:

2-3 ltr. primer + verharder en evt. verdunner (afhankelijk van merk)
2-3 liter lak + verdunner
2 liter blanke lak + verharder

Metallic grijs is wel in 2K te krijgen (dus geen blanke lak nodig) maar meestal alleen in RAL 9006 (wit-aluminium) en bij sommige merken ook RAL 9007, wil je bijvoorbeeld een VW kleur alla reflexsilber zit je toch echt aan een basislak vast, dus met blanke lak laag en eerlijk gezegt vind ik dat ook mooier, krijg je veel meer diepte in de kleur.

NB aantal liters hangt natuurlijk ook sterk van de spuiter af hoeveel hij/zij er naast spuit bijvoorbeeld.

Bedankt voor je reactie! Ik had nog even opgebelt naar zo'n verf leverancier en die vent had het erover dat metalic alleen in 1K was te krijgen. En ik wilde hem inderdaad zowiezo afspuiten met blank.
Maar heb je nu bijvoorbeeld 2 liter primer nodig incl. verdunning en harder? of 2 liter primer excl. verdunning en harder..?

En nog een vraag, ik weet niet zeker of ik de blanke lak laag er in 1 keer mooi op zal krijgen. Mijn pa heeft zijn auto met 2K polyurethaan gespoten zodat hij na het spuiten nog kon waterproofen en polijsten. Dit is ook mogelijk met 2K blanke lak toch?

eentje
11-02-2009, 12:09
Bedankt voor je reactie! Ik had nog even opgebelt naar zo'n verf leverancier en die vent had het erover dat metalic alleen in 1K was te krijgen. En ik wilde hem inderdaad zowiezo afspuiten met blank.
Maar heb je nu bijvoorbeeld 2 liter primer nodig incl. verdunning en harder? of 2 liter primer excl. verdunning en harder..?

En nog een vraag, ik weet niet zeker of ik de blanke lak laag er in 1 keer mooi op zal krijgen. Mijn pa heeft zijn auto met 2K polyurethaan gespoten zodat hij na het spuiten nog kon waterproofen en polijsten. Dit is ook mogelijk met 2K blanke lak toch?

Ik kan die beste man niet helemaal ongelijk geven omdat RAL 9006 en 9007 de uitzonderingen zijn die de regel bevestigen. :D

2 liter exclusief verdunning en verharder.

Natuurlijk kan je de blanke lak polijsten geen enkel probleem.

toth75
11-02-2009, 12:42
zeer veel informatie kunnen vinden in deze topic, dank daarvoor.

LuukGTI
11-02-2009, 13:09
Ik kan die beste man niet helemaal ongelijk geven omdat RAL 9006 en 9007 de uitzonderingen zijn die de regel bevestigen. :D

2 liter exclusief verdunning en verharder.

Natuurlijk kan je de blanke lak polijsten geen enkel probleem.

Top, dan weet ik wat ik moet bestellen. Ik heb alleen geen idee wat dat spul allemaal moet kosten, diezelfde leverancier kon mij metallic lak aanbieden voor 63 eu ex btw... Per liter.. dus een kleine 75 euro. Is dat een beetje aanvaardbare prijs of is dit veelste duur.
Verder weet ik ook niet wat blanke lak kost per liter?(2K)

eentje
11-02-2009, 14:30
75 euro is goedkoop... welk merk? maar staar je niet blind op alleen die prijs... je moet het complete plaatje hebben... dus ook de prijs voor verdunningen, verharder, blanke lak schuurpapier etc. etc.

LuukGTI
11-02-2009, 14:33
75 euro is goedkoop... welk merk? maar staar je niet blind op alleen die prijs... je moet het complete plaatje hebben... dus ook de prijs voor verdunningen, verharder, blanke lak schuurpapier etc. etc.

Het merk is: De Beer autolakken
Heb her en der al gehoord dat dat wel een redelijk merk is.. Maar ik was er wel al vanuit gegaan dat er een goeie 300 euro in gaat zitten.
Mijn paps had zijn verf en rommeltjes voor 350 euro geloof ik.
Heb ook al gekeken naar Nexa Autocolor, maar dat is wat lastiger te krijgen hier in omstreken.

- Is De Beer een goed merk?
- Heb je persé een HVLP spuit nodig? Bij ons op t werk hebben ze een Devilbiss GTI maar dat is geen HVLP:(
- Wat voor een prijzen moet ik me bij 2K blank voorstellen per liter?
Groeten..

eentje
11-02-2009, 16:33
De Beer is kwalitatief goeie lak, hun recepturen kloppen soms alleen niet maar dat is bij een hele overspuiter niet zo belangrijk.

Blanke lak tussen de 30 en 40 euro per liter.

HVLP is niet noodzakelijk en DeVilbis is één van de beste spuiten die te koop is.

LuukGTI
11-02-2009, 16:45
De Beer is kwalitatief goeie lak, hun recepturen kloppen soms alleen niet maar dat is bij een hele overspuiter niet zo belangrijk.

Blanke lak tussen de 30 en 40 euro per liter.

HVLP is niet noodzakelijk en DeVilbis is één van de beste spuiten die te koop is.

Dat DeVilbiss en Sata een van de bekendste merken zijn wist ik inderdaad. Ik wist alleen niet of een HVLP noodzakelijk was om een auto mee te spuiten, als ik het goed begrijp is het gewoon om zuiniger mee te spuiten? Dus minder lakverbruik bij hetzelfde resultaat..

Maargoed. Bedankt voor alle info, je hebt me goed op weg geholpen! :thumbup:

boy.schouten
11-02-2009, 19:27
Bedankt voor je reactie! Ik had nog even opgebelt naar zo'n verf leverancier en die vent had het erover dat metalic alleen in 1K was te krijgen. En ik wilde hem inderdaad zowiezo afspuiten met blank.
Maar heb je nu bijvoorbeeld 2 liter primer nodig incl. verdunning en harder? of 2 liter primer excl. verdunning en harder..?

En nog een vraag, ik weet niet zeker of ik de blanke lak laag er in 1 keer mooi op zal krijgen. Mijn pa heeft zijn auto met 2K polyurethaan gespoten zodat hij na het spuiten nog kon waterproofen en polijsten. Dit is ook mogelijk met 2K blanke lak toch?

Doe de blanke lak niet in 1 keer erop spuiten, je krijgt snel kans op zakkers en je laag dikte is veel te dun.
Vooral al wil je hem aftoppen en polijsten.
spuit gewoon 2 lagen blanke lak eventueel 3

LuukGTI
12-02-2009, 14:44
Doe de blanke lak niet in 1 keer erop spuiten, je krijgt snel kans op zakkers en je laag dikte is veel te dun.
Vooral al wil je hem aftoppen en polijsten.
spuit gewoon 2 lagen blanke lak eventueel 3


Ik was inderdaad van plan om hem in 2 of 3 lagen blanke lak te spuiten. Hoe kan ik dit het beste doen?
De volgorde die ik wil doen:

- schuren plamuren
- filler primer (volledig uit laten harden)
- schuren plamuren
- primer (volledig uit laten harden)
- licht opruwen
- kleurlak (uitdampen)
- kleurlak

En hoe kan ik dan het beste verder..? Kleurlak uit laten dampen en daarna meteen blank spuiten, uitdampen en nogmaals blank? of gaat ie dan druipen..?

boy.schouten
12-02-2009, 18:35
Ik was inderdaad van plan om hem in 2 of 3 lagen blanke lak te spuiten. Hoe kan ik dit het beste doen?
De volgorde die ik wil doen:

- schuren plamuren
- filler primer (volledig uit laten harden)
- schuren plamuren
- primer (volledig uit laten harden)
- licht opruwen
- kleurlak (uitdampen)
- kleurlak

En hoe kan ik dan het beste verder..? Kleurlak uit laten dampen en daarna meteen blank spuiten, uitdampen en nogmaals blank? of gaat ie dan druipen..?

beste is:

schuren, plamuren totdat deze strak is
Filler/primer spuiten, volledig uitharden
opschuren p500
2/3 lagen kleur ( tot gedekt ligt aan de kleur ) elke laag uitdampen
Laag blanke lak, uitdampen, nog een laag blank

de uitdamp tijd kan verschillen, ligt eraan waar je de auto spuit ( spuitcabine/schuur, en de temperatuur/luchtsnelheid )

LuukGTI
13-02-2009, 07:37
beste is:

schuren, plamuren totdat deze strak is
Filler/primer spuiten, volledig uitharden
opschuren p500
2/3 lagen kleur ( tot gedekt ligt aan de kleur ) elke laag uitdampen
Laag blanke lak, uitdampen, nog een laag blank

de uitdamp tijd kan verschillen, ligt eraan waar je de auto spuit ( spuitcabine/schuur, en de temperatuur/luchtsnelheid )

Ok dus gewoon direct over de uitgedampte kleurlak de blanke lak gaan spuiten. Is er iets waaraan je kan herkennen of de lak uitgedampt is? plakt deze dan niet meer ofzo? En wat is ongeveer een veilige uitdamptijd bij 20 graden en IETS luchtflow?
En moet ik de metallic vloeiend spuiten? ik hoorde dat als je er te veel op spuit dat de glitters gaan uitlopen...

eentje
13-02-2009, 14:58
Ok dus gewoon direct over de uitgedampte kleurlak de blanke lak gaan spuiten. Is er iets waaraan je kan herkennen of de lak uitgedampt is? plakt deze dan niet meer ofzo? En wat is ongeveer een veilige uitdamptijd bij 20 graden en IETS luchtflow?
En moet ik de metallic vloeiend spuiten? ik hoorde dat als je er te veel op spuit dat de glitters gaan uitlopen...

misschien heb je hier iets aan (http://www.sxcolor.info/SDSTDS/DOC/DATA/TDS/NL/NL%20PC%20610_NV.PDF)

LuukGTI
13-02-2009, 15:17
misschien heb je hier iets aan (http://www.sxcolor.info/SDSTDS/DOC/DATA/TDS/NL/NL%20PC%20610_NV.PDF)

Tnx! Dat komt wel goed. Enkel nog de vraag over de glitters zegmaar.
Als je in een vloeiende laag spuit gaan de glitters dan al druipen? Of gaan die glitters pas druipen als je echt druipers/zakker met de lak spuit..?

boy.schouten
13-02-2009, 18:29
Ok dus gewoon direct over de uitgedampte kleurlak de blanke lak gaan spuiten. Is er iets waaraan je kan herkennen of de lak uitgedampt is? plakt deze dan niet meer ofzo? En wat is ongeveer een veilige uitdamptijd bij 20 graden en IETS luchtflow?
En moet ik de metallic vloeiend spuiten? ik hoorde dat als je er te veel op spuit dat de glitters gaan uitlopen...

uitdamptijd scheelt per merk van de lak, maar meestal totdat deze mat is.

Je moet geen dikke vette lagen spuiten, beter een paar dunne lagen dan 2 dikke.
als je de lagen maar overlapt!
probeer anders eerst een proefstuk, dan kan je zien of je het goed doet

LuukGTI
13-02-2009, 18:40
uitdamptijd scheelt per merk van de lak, maar meestal totdat deze mat is.

Je moet geen dikke vette lagen spuiten, beter een paar dunne lagen dan 2 dikke.
als je de lagen maar overlapt!
probeer anders eerst een proefstuk, dan kan je zien of je het goed doet

Dan gaat het helemaal goedkomen, bedankt voor de hulp allemaal :thumbup:

Style
07-01-2013, 21:29
Phhhh uit het stof geblazen dit topic zeer handig om eens te kijken wat je nodig heb als beun.
Ga morgen ook eens een spuit pistooltje halen voor wat kleine spullen stuurhuis,aandrijf assen steunen enz :thumbup:

Rob21tq
14-09-2016, 22:10
Hallo allemaal.

Zeer interessant topic.

Ik ben een industriele zaag aan het opknappen. Nu heb ik een paar vraagjes over het spuiten.

Ik heb als primer 2k epoxy van debeer. Heel goede en fijne primer.

Is het raadzaam om hiervan 2 lagen op te zetten? Of is 1 laag meestal voldoende.

Moet ik perse nadat de primer is uitgehard weer schuren voordat ik de 2k kleur lak opspuit?
Zo ja, waarom is dat? Is dit van belang voor de hechting? Het eindresultaat hoeft trouwens niet spiegelglad te zijn, het is een industrie machine. En is het dan voldoende om met scotch de primer wat op te ruwen?

Er is 1 heel klein plekje niet goed geraakt met de primer, ong 1cm. Kan ik hier gewoon kleurlak over spuiten? Of moet ik hier perce weer epoxy primer voor aanmaken? Of mag ik dit stukje ook met 1k spuitbus of met menie doen ( zit niet in het zicht veld)

Hoeveel lagen kleur kan ik het beste opspuiten?

Voor degene die graag wat prijzen willen weten. Debeer 2k lak in ral kleur kost 33,- ex

Alvast bedankt voor het advies.