PDA

View Full Version : snellere nokkenas plaatsen


Lexo
24-04-2006, 09:46
wat komt er allemaal bij kijken?

ik speel met de gedachte om een snellere nokkenas in mijn polo 2f te knutselen. zonder extreme aanpassingen verder.

het gaat om een 3f motor met zo'n 75 pk. volgens serge kon hier een stok in van 280 graden. is dat gelijk het maximum?

ik zit wel te denken aan een spaghettie uitlaatspruitstuk, maar welke verder aanpassingen zijn nodig? andere injectoren, hogere benzine druk? verstelbaar nokkenastandriem? of heb ik al meteen winst met alleen een snellere stok?

verder: waar koop ik zo'n ding het beste? wat zijn de prijzen? iemand nog iets liggen ;)

ik nog niet echt ervaring met motortuning dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

vw dennis
24-04-2006, 18:16
ik zit wel te denken aan een spaghettie uitlaatspruitstuk, maar welke verder aanpassingen zijn nodig? andere injectoren, hogere benzine druk? verstelbaar nokkenastandriem?


Als ik jou was zou ik die verstelbare nokkenastandriem maar achterwege laten, ik denk dat je daar problemen mee krijgt, ik zou gewoon een verstelbaar nokkenas tandwiel nemen :D

Lexo
24-04-2006, 19:52
Als ik jou was zou ik die verstelbare nokkenastandriem maar achterwege laten, ik denk dat je daar problemen mee krijgt, ik zou gewoon een verstelbaar nokkenas tandwiel nemen :D


te snel getypt..


iemand die me wel kan helpen met mijn vraag?

TD15
24-04-2006, 22:45
Je kan het beter, als je het echt wil, mechanisch voor mekaar maken. Chiptunen kan daarna nog en dan hoef je het dus niet dubbel te doen! Want wanneer je het mechanisch dan weer veranderd is het wss niet meer optimaal!

Een sneller nokkenas, verstelbaar tandwiel, distributieriem (je bent toch bezig) en de juiste timing. Meer heb je in principe niet nodig!

Verder: Bolku hier op het forum verkoopt ze voor 250 euro geloof ik...En verder is het zoeken/wachten op een 2de handse (zoals ik nu ;))

Kevin20v
24-04-2006, 22:56
heb je al gechiptuned?

dat is goedkoper en geeft ook wat meer pk'tjes

Alleen chiptunen is voor mietjes :D :D :D

Doe het dan oldskool, gewoon een groter tandwiel zodat je wat harder kunt trappen :woowoo:

Lexo
25-04-2006, 11:44
Je kan het beter, als je het echt wil, mechanisch voor mekaar maken. Chiptunen kan daarna nog en dan hoef je het dus niet dubbel te doen! Want wanneer je het mechanisch dan weer veranderd is het wss niet meer optimaal!

Een sneller nokkenas, verstelbaar tandwiel, distributieriem (je bent toch bezig) en de juiste timing. Meer heb je in principe niet nodig!

Verder: Bolku hier op het forum verkoopt ze voor 250 euro geloof ik...En verder is het zoeken/wachten op een 2de handse (zoals ik nu ;))


maar een andere nokkenas is dus in princiepe genoeg (d-riem lijkt me dan ook logisch, verstelbaar tandwiel handig voor het beter afstellen)?

de huidige computer spuit dan nog genoeg benzine in enzo?

nog een vraag: tot hoe ver kan ik gaan met originele kleppen/klepveren? een vriend van me heeft 296 graden stokken in zijn corsa 16V, dat klinkt stationair super, kan dat ook met mijn 8v??

Menace
25-04-2006, 16:49
maar een andere nokkenas is dus in princiepe genoeg (d-riem lijkt me dan ook logisch, verstelbaar tandwiel handig voor het beter afstellen)?

de huidige computer spuit dan nog genoeg benzine in enzo?

nog een vraag: tot hoe ver kan ik gaan met originele kleppen/klepveren? een vriend van me heeft 296 graden stokken in zijn corsa 16V, dat klinkt stationair super, kan dat ook met mijn 8v??
in principe net zover als je wil, maar zou het wel btje binnen de perken houden zodat ie stationair nog wel btje fatsoenlijk blijft lopen.

Je hebt meer aan gewoon andere nokkenas en kop bewerken, dan goed uitlaat systeem en daarna pas n keer gaan chippen ofzo.

bolku
07-05-2006, 13:28
Hoi,

Bij mij kosten de nokkenassen idd € 250,- incl. btw.
Een verstelbaar nokkenastandwiel is makkelijk voor het perfect afstellen, maar niet echt noodzakelijk.
De nokkenassen die ik lever staan met een org. nokkenastandwiel al goed.
Qua duratie ( aantal graden) kan je het net zo gek maken als je zelf wil......ik kan zelfs nokkenassen voor je laten maken naar mijn eigen specificaties, maar voor straatgebruik denk ik dat rond de 280 graden idd de max. is.
Hoe vindt je de Corsa rijden met de 296 graden nokkenas?
Je kan je standaard injectoren blijven gebruiken, een brandstofdrukregelaar is aan te raden, maar ook niet noodzakelijk....net als chiptuning en een ander spruitstuk.
Met alleen een snellere nokkenas zal je meteen duidelijk verschil merken, maar de andere aanpassingen zullen het effect natuurlijk nog veel meer versterken.

Reaper Kustoms
08-05-2006, 08:40
Doe het dan oldskool, gewoon een groter tandwiel zodat je wat harder kunt trappen :woowoo:


welk tandwiel heb je het over (van nookenas?)
wat merk je daar dan van?

Lexo
08-05-2006, 08:52
Hoi,

Bij mij kosten de nokkenassen idd € 250,- incl. btw.
Een verstelbaar nokkenastandwiel is makkelijk voor het perfect afstellen, maar niet echt noodzakelijk.
De nokkenassen die ik lever staan met een org. nokkenastandwiel al goed.
Qua duratie ( aantal graden) kan je het net zo gek maken als je zelf wil......ik kan zelfs nokkenassen voor je laten maken naar mijn eigen specificaties, maar voor straatgebruik denk ik dat rond de 280 graden idd de max. is.
Hoe vindt je de Corsa rijden met de 296 graden nokkenas?
Je kan je standaard injectoren blijven gebruiken, een brandstofdrukregelaar is aan te raden, maar ook niet noodzakelijk....net als chiptuning en een ander spruitstuk.
Met alleen een snellere nokkenas zal je meteen duidelijk verschil merken, maar de andere aanpassingen zullen het effect natuurlijk nog veel meer versterken.


duidelijk antwoord! bedankt!

nu heb ik nog wel wat vraagjes, je zegt dat ik het zo gek kan maken als ik wil, wat vinden de klepveertjes daarvan? van horen zeggen moeten die vervangen duur stuggere versies boven een bepaald aantal graden?

welk merk stok lever jij?

die corsa heeft wat meer aanpassingen dan alleen andere stokken, het gaat om een 1.6 16v die nu (gemeten) rond de 160 pk zit.

bolku
09-05-2006, 17:54
Hoi,

Er is niet een bepaald aantal graden vanaf waar je versterkte klepveren nodig hebt, het profiel van de nokkenas is daar nl. hoofdzakelijk verantwoordelijk voor, zeg maar hoe steil de nok is, de snelheid waarmee de klep geopend wordt en de kleplift, de hoogte dat de klep geopend wordt.
Ik verkoop een aantal merken nokkenassen waaronder Schrick en mijn eigen bedrijfsnaam nokkenassen "Bolku Tuning" .
Dit zijn nokkenassen van de grootste nokkenassenproducent van europa.

vwmk2driver
22-07-2006, 18:57
vaak als je een nokkenas koopt nieuw stata er bij wat er aangeraden word om er bij te kopen.
als jebijvoorbeeld meer als 1 mm lift ga nemen tenaanzien van je ori nokkenas dus stel dat je normaal 10 mm lift heb en naar 11 gaat is het aan te raden om andere klepveren te monteren, puur omdat de lift hoger word en de veren dus verder in gedrukt worden, doe je dit niet kan in het ergste geval bij hoge toeren de veren gaan klappen en de kleppen zweven.

over de nokkenas poelie ik vind dat iets wat al snel aanbod moet komen.
stel dat je alleen al je kop afvlakt voor hogere compressie en ja zal je ori tandwiel houden zou de timing van de as al verlaten omdat de kop iets zakt en dus de riem aan de spanner kant extra word aangespannen.

je kunt de poelie monteren maar dan moet je hem bij een tuner even laten uit klokken.